3 Blue chip akcie s bezpečnou dividendou
Investoři by nikdy neměli spojovat akciový trh s hazardem. V průběhu času se na vysoce kvalitní akcie začala používat fráze „blue chip“. I když neexistuje přesná definice toho, co představuje blue chip akcie, obecně se považují za společnosti, které vedou jejich příslušná odvětví. Blue chips bývají větší, dobře zavedené podniky se silnými značkami a trvalými konkurenčními výhodami.
Akcie typu „blue chip“ jsou navíc obvykle spojeny s dividendami. Výsledkem je, že investoři, kteří se zajímají o blue chip akcie, by měli najít společnosti, které vyplácejí dividendy a udržují dlouhou historii každoročního zvyšování svých dividend.
Všechny tři následující akcie vyplácejí dividendy akcionářům a své dividendy zvyšují již více než 50 let v řadě. Jsou dnes považovány za blue chip akcie a pravděpodobně budou i v budoucnu.
Blue-Chip akcie: Johnson & Johnson (JNJ)
Společnost Johnson & Johnson je gigant v oblasti zdravotní péče. Má různorodý obchodní model s vedoucím postavením ve farmaceutických, zdravotnických a spotřebních výrobcích. Společnost zvýšila dividendu více než 50 let po sobě. Dlouhá historie stabilního růstu je dána předním podílem společnosti na trhu. Například J&J má 26 různých značek s ročním příjmem minimálně 1 miliardu dolarů a téměř polovina z 26 produktů generuje roční příjem minimálně 2 miliardy dolarů.
Mezi nejvýznamnější farmaceutické produkty společnosti J & J patří Stelara, Darzalex, Imbruvica a další. Mezi miliardové spotřebitelské značky společnosti patří Listerine, Tylenol a Band-Aid.
Její diverzifikovaný obchodní model a špičkové značky umožnily společnosti J&J pokračovat ve zvyšování dividendy každý rok a to i během krize. Ve skutečnosti společnosti J&J každoročně rostl zisk na akcii od roku 2007 do roku 2009 během Velké recese a následné finanční krizi. Jen velmi málo společností dokázalo během tohoto období důsledně zvyšovat svůj zisk na akcii.
Do budoucna by investoři měli očekávat pokračující růst, protože spotřebitelé potřebují své léky a zdravotnické služby a to i v případě, že se ekonomika dostane do útlumu. Tato skutečnost společnosti pomohla i během pandemie od začátku roku 2020. V posledním čtvrtletí se tržby ve výši 21,8 miliard dolarů meziročně zvýšily o 2%, zatímco upravený zisk na akcii vzrostl o 4%. Společnost v minulém čtvrtletí snadno překonala odhady analytiků jak pro tržby, tak pro EPS.
Za celý rok vedení společnosti J&J očekává tržby v rozmezí 81,2 až 82 miliard dolarů a upravený zisk na akcii v rozmezí 7,95 až 8,05 dolarů. Díky roční výplatě dividendy ve výši 4,04 dolarů na akcii je dividenda společnosti J&J snadno pokryta. Akcie mají nyní solidní dividendový výnos ve výši 2,8%.
Procter & Gamble (PG)
Společnost P&G je výrobce spotřebního zboží s velkým portfoliem značek. Společnost generuje roční tržby téměř 71 miliard dolarů. Mezi její hlavní značky patří Gillette, Tide, Charmin, Crest, Pampers, Febreze, Head & Shoulders, Bounty a Oral-B.
Před pěti lety se P&G pustila do transformace svého obchodního modelu, protože společnost prodávala značky, které již nerostly nebo se nepovažovaly za důležitou součást její budoucnosti. Například, společnost P&G prodala Duracell společnosti Berkshire Hathaway (NYSE: BRK.A, BRK.B). Rovněž prodala portfolio kosmetických produktů společnosti Coty (NYSE: COTY).
P&G má stále velké portfolio, ale nyní je efektivnější. To poskytlo společnosti P&G řadu výhod, včetně úspor nákladů a vyšších marží. Rovněž byla schopna použít část výtěžku ze svých prodejů na splacení dluhu, odkup akcií a investice do nových růstových produktů.
Toto úsilí se vyplatilo, protože P&G má nyní schopnost soustředit se na svůj růstový plán. V posledním čtvrtletí se čistý prodej a organický prodej zvýšily o 9% v důsledku růstu objemu o 7%, růstu cen o 1% a také produktového mixu. Kombinace růstu tržeb, kromě růstu marží, podpořila v tomto čtvrtletí 22% růst základního EPS. Za celý fiskální rok vedení společnosti očekává 4 až 5% organický růst tržeb a 4 až 9% růst EPS.
Tato úroveň růstu bude více než dostatečná, aby umožnila společnosti P&G pokračovat ve zvyšování dividendy, jak tomu bylo již 64 let po sobě. Společnost vyplácí dividendu již 130 let od svého založení v roce 1890. Tento druh dosavadních výsledků je velmi jedinečný a ukazuje status blue chip společnosti P&G. Akcie mají aktuální dividendový výnos 2,2%.
3M Company (MMM)
Společnost 3M je průmyslový výrobce se zaměřením na bezpečnost a průmyslové výrobky, dopravu a elektroniku, zdravotnictví a spotřební zboží. Pandemie tlumila celosvětový prodej produktů 3M.
Ve druhém čtvrtletí roku 2020 organický růst poklesl o více než 13%, což je mnohem prudší pokles, než analytici očekávali. Tržby v Severní Americe poklesly o 16%, dvouciferný poklesbyl zaznamenán také v Evropě, na Středním východě a v Africe.
Pozitivní je, že vedení společnosti zaznamenalo, že se vývoj během čtvrtletí zlepšoval. Tržby v červenci vzrostly o 6%, zatímco v srpnu vzrostly o 2%. Očekává se, že zisk na akcii za rok 2020 klesne o vysoké jednociferné procento.
Věříme, že se společnost vrátí k dlouhodobému růstu. Společnost 3M má velmi dlouhou historii trvalého růstu. Mezi konkurenční výhody společnosti 3M patří zejména její globální rozsah a zaměření na vědu a inovace.
Společnost 3M utratí téměř 2 miliardy dolarů ročně na výzkum a vývoj. Má více než 118 000 patentů a každý rok počet patentů rozšíří zhruba o 4 000. Společnost 3M zvýšila dividendu 62 let v řadě, čehož dosáhlo jen několik společností. Se současným dividendovým výnosem 3,5% jsou akcie společnosti 3M obzvláště atraktivní pro dividendové investory.
Svatá trojice:-)