6 největších amerických fast food akcií
Akcie rychlého občerstvení jsou u investorů populární, protože mají snadno pochopitelný obchodní model a většina investorů je s jejich restauracemi dobře obeznámena. V tomto článku se podíváme na 6 největších restauračních řetězců rychlého občerstvení se sídlem v USA. Seřazeno dle tržní kapitalizace to jsou tyto firmy:
- McDonald’s (MCD) – $121 miliardy
- Yum Brands (YUM) – $26,2 miliardy
- Chipotle Mexican Grill (CMG) – $13,2 miliardy
- Domino’s Pizza (DPZ) – $11,6 miliardy
- Wendyho (WEN) – $4 miliardy
- Jack in the Box (JACK) – $1,8 miliardy
Obecně platí, že řetězce rychlého občerstvení dlouhodobě odměňují své akcionáře díky řadě růstových faktorů; otevírání nových obchodů, růstem tržeb, růstem marží a zpětnými odkupy akcií. Konkurenční boj se však v posledních letech výrazně zostřil, a proto došlo k velkým rozdílům v celkové návratnosti výše uvedených akcií. Proto by investoři měli být obzvláště opatrní při výběru v tomto sektoru trhu, zejména vzhledem k tomu, že cena některých z těchto akcií již zahrnuje velkou část budoucího růstu.
Vedení všech výše uvedených firem je k akcionářům přátelské, nicméně pouze McDonald’s v současné době nabízí dividendový výnos nad 2,0%. Akcie v dnešním článku patří do seznamu 674 spotřebitelských cyklických akcií vyplácejích dividendy.
Hlavním důvodem malých dividendových výnosů těchto firem je skutečnost, že se v posledních letech zaměřili na agresivní zpětné odkupy akcií. Z tohoto důvodu tyto akcie propadly sítem DGI investorů, kteří se orientují na dividendový příjem. Investoři by však neměli podceňovat přínos prudkého poklesu počtu akcií, který má za následek rostoucí zisk na akcii (earnings-per-share) a ceny akcií.
V tomto článku si porovnáme očekávané 5ti-leté výnosy těchto 6ti největších akcií rychlého občerstvení pomocí jejich růst zisků na akcii (earnings-per-share), jejich dividend a očekávaného růst/poklesu PE (price-to-earnings).
6: Chipotle Mexican Grill (CMG)
Chipotle Mexican Grill provozuje mexické rychlé občerstvení po celém Spojených státech a v současnosti má více jak 2 400 restaurací. Společnost v posledních třech letech utrpěla řadou problémů v oblasti zdravotní nezávadnosti, což způsobilo, že akcie propadly o 67%, ze svého historického maxima 758 dolarů v roce 2015, na 250 dolarů na začátku tohoto roku. Tyto incidenty vedly k výměně generálního ředitele za generálního ředitele Taco Bell. Tato výměna generálního ředitele se zatím ukazuje jako správný krok.
V Q1 2018 Chipotle zvýšila prodeje o 2,2% a celkové prodeje narostly o 7,4%. Nárůst prodejů byl způsoben navýšením jídelníčkových cen o 4,9%, bohužel nikoliv zlepšením provozu. Společnost překročila odhady analytiků o 36%, což bylo po oznámení výsledků investory oceněno 25% nárůstem ceny akcií.
Ačkoliv se tržby vrátili na předkrizovou úroveň, tak provozní marže jsou stále ještě méně než poloviční, ve srovnání s předkrizovou úrovní. Marže od roku 2015 propadly z 19,0% na 6,7%. Takže zde je ještě mnoho prostoru pro zlepšení.
Vedení Chipotle očekává, že v letošním roce navýší počet obchodů o 6% a prodeje tak porostou v jedno ciferných procentech. Navíc se vedení snaží odměnit své akcionáře pomocí zpětného odkupu akcií, jenže akcie se obchodují při šíleně vysokém poměru poměru ceny zisků (price-to-earnings ratio) 53,7, takže zpětné odkupy akcií nemají velkou úspěšnost. Když se na to podíváme střízlivým okem, tak lze přepodkádat, že v příštích 5ti letech bude meziroční růst počtu obchodů kolem 5%, růst prodejů o 2%, roční růst marže o 5% a roční míru zpětných odkupů o 1%, což nám dá celkový růst PE (earnings-per-share) kolem 13,0%.
Na druhou stranu se akcie v současné době obchodují s vysoce nadhodnoceným poměrem ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 53,7. Lze tak očekávat, že se tento poměr bude snižovat blíže k 26, což by odpovídalo PEG poměru 2, takže je spíše pravděpodobný pokles ocenění o 13,5%. Vzhledem k tomu, že tento pokles plně kompenzuje míra růstu zisku na akcii (earnings-per-share), tak pravděpodobně v příštích 5ti letech Chipotle přinese investorům průměrnou roční výnosnost ve výši -0,5%. Jinak řečeno, trh je tak nadšený z obnovy růstu firmy, že do současné ceny již je zahrnut budoucí očekávaný 5ti-letý růst.
5: Wendy’s (WEN)
Wendy’s je třetí největší restaurační řetězec s hamburgerovým rychlým občerstvením na světě, s více jak 6 600 restauracemi v 28 zemích světa a USA. Společnost se může pochlubit růstem prodejů 21 po sobě jdoucích čtvrtletí v řadě a 10ti po sobě jdoucích čtvrtletí, kdy vykázala stoupající nebo stejný výdej.
Wendy’s navyšuje své mezinárodní prodeje s dvojciferným tempem, jenže tyto prodeje představují pouze 4% celkových prodejů, a tudíž celková výkonnost společnosti je v podstatě určena prodeji v Severní Americe.
Wendy’s otvírá přibližné 2% nových obchodů ročně. Navíc renovuje své současné obchody, aby firma zvýšila gastronomický zážitek zákazníků a tak přilákala nové zákazníky na vyšší restaurační standard. Zatím firma renovala 44% svých obchodů a očekává, že v příštích dvou letech renovuje asi 10% svých obchodů ročně. Kromě toho rozšiřuje své doručovací služby pro další obchody. V současnosti více jak 25% obchodů nabízí doručovací službu.
Veškeré tyto iniciativy by měly v nadcházejících letech pomoci s růstem. Navíc je velmi pravděpodobné, že zpětný odkup akcií bude další významnou složkou celkové výnosnosti. Wendy’s v uplynulých čtyřech letech agresivně odkoupovala akcie a během tohoto období snížila počet svých akcií o 39%. Vzhledem k agresivnímu zpětnému odkupu akcií a výše uvedeným růstovým iniciativám lze očekávat, že akcie v příštích 5ti let zvýší svůj zisk na akcii (earnings per share) v průměru o 10,0%.
Na druhou stranu, obrovské zpětné odkupy se podepsaly na firemní bilanci, která tak má téměr nadměrnou páku. Poměr dluhů k aktivům vzrostl z 58,5% v roce 2014 na 88,7% k dnešku a úrokové náklady vzrostly tak, že nyní překračují polovinu provozních příjmů (operating income). Což výrazně ublížilo čistým ziskům (net earnings / bottom line) a zároveň to vystavuje firmu problém v případě nepředvídatelného poklesu. Především dnes, v době kdy úrokové sazby jsou na vzestupu je/bude dluhové zatížení pro společnost velmi zatěžující.
Wendy’s je v současnosti obchodována s výrazně vysokým poměrem ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 32,1. Vzhledem k zadlužení je jen rozumné očekávat, že tento poměr v příštích 5ti letech bude klesat přibližně k 20, což by odpovídalo PEG poměru 2. Pokud k tomu dojde, tak to bude znamenat 9% roční pokles poměru ceny a zisků. Firma Wendy’s by měla v příštích 5ti letech nabídnout průměrnou roční výnosnost ve výši asi 2,9%, a to díky růstu zisku na akcii (earnings-per-share) o 10,0% a dividendě ve výši 2%, což bude na druhou stranu kompenzována 9% ročním poklesem ocenění.
4. Jack in the Box (JACK)
Jack in the Box je řetězec rychlého občerstvení, který provozuje nejen vlastní restaurace, ale i frančízuje jeden z největších hamburgerových řetězců v USA, s více než 2200 restauracemi ve 21 státech a Guamem.
Společnost vykazovala v posledních dvou letech špatnou obchodní výkonnost a proto podnikla řadu opatření, aby zefektivnila provoz a byla méně náročná na kapitál. V březnu prodávala restauraci Qdoba za 305 milionů dolarů. Rovněž snížila své celkové a administrativní náklady ze 4,3% z celkových prodejů na 2,5% a cílem vedení je tyto náklady dále snížit až to pod 2% celkových prodejů.
Firma je v procesu rozšiřování refrančízovaných obchodů a očekává, že procento frančízových obchodů do konce roku vzroste z 93% na 95%.
Jack in the Box v posledních čtyřech letech agresivně odkupoval své akcie, v tomto období snížil počet o 31%. Díky výše zmíněným iniciativám směřujícím k podnikatelskému modelu s nižší kapitálovou náročností, vedení oznámilo záměr zvýšit dluhovou páku a pokračovat v nadcházejících letech ve zpětném odkupu akcií vysokým procentem. Vedení nedávno uvedlo, že do konce roku na zpětné odkupy vydá ještě dalších 200 milionů dolarů. Což by znamenalo snížení počtu akcií o dalších cca 7,4% za pouhých šest měsíců.
Díky výše uvedeným iniciativám a zpětným odkupům akcií lze očekávat, že Jack in the Box bude navyšovat svůj zisk na akcii o 7% ročně, což by odpovídalo průměrné 10leté míře růstu. Na druhou stranu se akcie obchodují s poměrem ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 22,5, což je více haj 10ti-letý průměr, který je ve výši 18,1. Je tedy pravděpodobné, že se akcie v příštích 5ti letech vrátí k průměrné cenové hladině. To bude znamenat 4,3% roční pokles poměru ceny a zisků. Proto s ohledem na dividendu ve výši 1,8%, akcie v příštích 5ti letech pravděpodobně nabídne průměrnou roční návratnost kolem 4,5%.
Je důležité poznamenat, že společnost výrazně zatížila svou rozvahu dluhy, aby mohla v posledních letech provádět obrovské zpětné odkupy. Poměr dluhu k aktivům se v roce 2013 zvýšil ze 64% na 149%, zatímco účetní hodnota na akcii ve stejném roce klesla z 11,1 dolarů na 13,2 dolarů. Úroveň dluhu je naprosto v pohodě zvládnutelná, takže společnost nebude mít s dluhem žádný problém. Ale jak se zdá, tak management se soustředil mnohem více na finanční inženýrství, než na zlepšení celkové výkonnosti firmy, což nevypadá příliš moudře v době, kdy konkurence roste, takže v blízké budoucnosti zřejmě neuvidíme smysluplné zlepšení obchodní výkonnosti.
3: Domino’s Pizza (DPZ)
Domino Pizza je největší pizzerie na světě, dle celosvětových prodejů. Má téměř 15 000 obchodů v 85 zemích a v současné době prodejů v USA tvoří 48% a 97% prodejen po celém světě jsou nezávislé frančízy. Zatímco konkurence, jako např. Pizza Hut, bojuje s malým/žádným růstem prodejů, tak Domino vykazuje působivý růst. Firma vykázala zisk svých tržeb již 21 po sobě jdoucích let a prodeje v amerických obchodech rostly v 17ti z 21 let.
Pozitivní zprávou je, že je zde stále dostatek prostoru, aby mohla růst ještě mnoho dalších. Přesněji řečeno, společnost má 8 402 obchodů na 15ti nejlepších trzích světa a vedení má za to, že na těchto trzích je potenciál pro dalších až 5 400 obchodů. I když vedení vidí růstový potenciál v pouhých 15ti z 85ti zemí, ve kterých je firma přítomna, tak to jsou stále velmi dobré vyhlídky na další růst.
Vedení očekává růst ročních zisků o 8-12% ročně v příštích 5ti letech. Za předpokladu 1% ročního růstu marží a 2% ročního zpětného odkupu akcií, můžeme velmi střízlivě předpokládat, že společnost v příštích 5ti letech vykáže růst EPS asi o 13% ročně. Na druhou stranu se akcie nyní obchodují s poměrem ceny a zisků ve výši 34, což je mnohem výše než 10letý průměr ve výši 21,1. Pokud se cena akcie v příštích 5ti letech vrátila ke své průměrné hodnotě, dojde k jejímu ročnímu poklesu poměru ceny zisků o 9,1%. A proto vzhledem k výše uvedenému a dividendě ve výši cca 0,8%, akcie pravděpodobně nabídne v příštích 5ti letech průměrnou roční návratnost asi 4,7%.
Je důležité zmínit, že firma Domino v posledních letech výrazně navýšila svoji dluhou páku, aby mohla financovat zpětný odkup akcií. Nicméně díky svým spolehlivým peněžním tokům nebude mít společnost s dluhem žádný problém. Na druhou stranu však existuje mnohem významnější rizikový faktor, ato odchod generálního ředitele na konci srpna 2018. I když nový generální ředitel může být stejně dobrý jako předchozí, tak ale změna generálního ředitele je vždy rizikovým faktorem, zejména pro společnost, která rychle expanduje. Proto by investoři v nadcházejících čtvrtletích měli velmi pozorně sledovat výkonnost společnosti.
2: McDonald’s (MCD)
McDonald’s je největší veřejně obchodovaná restaurace na světě s více jak 37 000 obchody ve více jak 100 zemích světa. Je to jediný dividendový aristokrat v tomto článku. Firma zvýšila svou dividendu již 41 po sobě jdoucích let, což činí z McDonaldu jednoho z 53 dividendových aristokratů.
McDonald s předchozím generálním ředitelem vykazoval velmi špatnou výkonnost, ale jeho současnému generálnímu řediteli se podařilo navést společnost zpět na trajektorii růstu díky řadě iniciativ, jako jsou celodenní snídaně a rozšíření nabídky o zdravější jídla. Navíc McDonald’s znovu renovuje své restaurace tak, aby přilákala nové zákazníky, kteří se zaměřují na vyšší restaurační standard.
Navíc společnost refrančízovala své prodejny, aby se stala efektivnější a méně kapitálově náročná. Tento strategický krok umožnil společnosti výrazně zvýšit svou dluhovou páku, bez jakýchkoli problémů, a tak odměňovat své akcionáře prostřednictvím agresivních zpětných odkupů akcií. Za poslední čtyři roky McDonald’s snížil počet svých akcií o 17%. Reorganizační proces sice vedl k nižším ziskům, ale k vyšší provozní marži, která více než vyrovnala pokles zisků.
McDonald’s bude velmi pravděpodobně i nadále zvyšovat svůj zisk na akcii (earnings per share) i v nadcházejících letech. Růst prodejů a zpětné nákupy akcií by tak měly být hlavními faktory dalšího růstu. Společnost velmi pravděpodobně zvýší svůj zisk na akcii z 7,70 dolaru v tomto roce na zhruba 10,10 dolarů v roce 2023, to znamená růst o 5,6% ročně. Na druhou stranu se však akcie obchodují s poměrem ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 21,6, což je více jak 10letý průměr, který je ve výši 20,0. Pokud by se cena akcie vrátila k své průměrné hodnotě, tak dojde k 1,5% ročnímu poklesu ocenění. Vzhledem k výše uvedenému a dividendě ve výši cca 2,6%, by tak měl McDonald’s pravděpodobně v příštích 5ti letech nabídnout průměrnou roční návratnost kolem 6,5%.
1: značky Yum (YUM)
Yum Brands vlastní řetězce rychlého občerstvení KFC, Pizza Hut a Taco Bell. Má 45 323 restaurací, z nichž 60% se nachází mimo USA. KFC generuje zhruba polovinu celkových zisků a provozních příjmů společnosti.
Yum Brands v posledních dvou letech razila podobnou strategii jako McDonald’s. Před dvěma lety oddělila (spin-off) čínskou část do samostatné firmy a od té doby od té doby agresivně frančízuje své obchody. Díky tomu procento frančízových restaurací narostlo ze 77% na 97%. Tento krok posunul firmu vpřed a tak jí umožnil výrazně zvýšit odměňování svých akcionářů. Během pouhých dvou let agresivní zpětné nákupy snížily počet akcií společnosti o 24%.
Oznámení úpravy podnikatelského záměru před třemi lety znamenalo, že Moody’s dala dluhopisům Yum Brands rating „junk“ (odpad). Jenže, čistý dluh ve výši 9,8 miliard dolarů je pouze 7krát vyšší jak roční zisky. Proto společnost nebude mít žádný problém s obsluhou svého dluhu. Dokonce i když se objeví nepředvídatelná událost, tak společnost může pozastavit zpětné odkupy a rychle snížit úroveň dluhu. Proto by investoři neměli být znepokojení dluhovou pákou.
Ještě před oddělením (spin-off) své čínské části, což zrychlilo růst zisku na akcii (earnings-per-share), zvýšovala společnost Yum Brands svůj zisk na akcii (earnings per share) průměrně o 7,6% ročně. Vzhledem k agresivním zpětným odkupům, které budou i nadále pokračovat, můžeme důvodně očekávat, že v příštích 5ti letech společnost zvýší svůj zisk na akcii (earnings per share) průměrně o 8% ročně.
Akcie také nabízejí 1,7% dividendový výnos, ale na druhou stranu je poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 24,2, což je více jak 10ti-letý průměr ve výši 21,8. Pokud se cena akcie vrátí ke své průměrné hodnotě, tak to bude znamenat pokles ocenění o 2,1%. To bude znamenat, že Yum Brands pravděpodobně v příštích 5ti letech nabídne průměrnou roční návratnost kolem 7,6%.
Závěr
Yum Brands a McDonald’s jsou dvě akcie v sektoru rychlého občerstvení s nejvyšší očekávanou 5ti-letou návratností. Tyto dvě akcie mají mnoho společného. V posledních letech zavedly velmi podobné strategické plány a díky nim se staly mnohem štíhlejší a efektivnější. Tyto strategie jim též umožnily bezproblémově zvýšit dluhovou páku, a tak odměňovat své akcionáře prostřednictvím agresivních zpětných odkupů akcií. Ceny těchto dvou akcií v posledních dvou letech vzrostly asi o 40% a dosáhly tak vysokých hodnot.
Jelikož však obě společnosti mají další prostor k růstu, budou i nadále odměňovat své akcionáře v nadcházejících letech. Investorům orientovaným na dividendové příjmy lépe poslouží McDonald’s, díky lepšímu dividendovému výnosu a výjimečnému navyšování dividendy.
Domino a Chipotle zvyšují svůj zisk na akcii nejvyšším tempem (v této skupiny akcií), ale v současné době se obchodují s příliš vysokým oceněním. Což znamená, že ceny obou akcií již zahrnují velkou část jejich budoucího růstu. To znamená, že jakákoliv nepředvídaná událost (horší výsledky, prudčí růst úroků, atd. ) způsobí, že cena půjde dolů. Pokud byjste chtěli otevřít pozici na jedné z těchto dvou vysoce růstových akcií, tak by jste pravděpodobně měli upřednostnit Domino, a to díky jeho výjimečnému růstu a záviděníhodné důslednosti. Chipotle má mnohem volatilnější historii a je v současné době se snaží o restrukturalizaci. Nicméně kvůli extrémnímu ocenění je to akcie s nejnižší 5ti-letou očekávanou návratností v této skupině. Na druhou stranu Chipotle v současné době těží z výhody nového generálního ředitele, zatímco Domino bude čelit zvýšené nejistotě kvůli bezprostřednímu odchodu svého generálního ředitele.
A na závěr, Jack in the Box a Wendy’s. Obě firmy vykázaly největší volatilitu, pozoruhodně vysokou úroveň ocenění a v poslední době dramaticky navýšily své dluhové páky, zvláště pak Wendy’s. Kvůli tomu v nadcházejících letech pravděpodobně nabídnou horší návratnost a výšší míru rizika.