Altria Group: Q3 2022 výsledky – rozšířené hodnocení
Pod posledním článek o společnosti Altria Group (MO) si náš čtenář Amon posteskl, že článek nebyl dostatečně podrobný, tak se to dnes pokusím napravit.
Na začátek opáčko z minulého článku
Společnost Altria Group vykázala finanční výsledky za Q3 roku 2022 27. října 2022. Tržby byly ve výši 5,41 miliardy dolarů, což je meziroční pokles o 2,2 %. Zisk na akcii dosáhl výše 1,28 dolarů, což nenaplnilo očekávání analytiků o 2 centy. V meziročním srovnání to je o téměř 5 % více.
Segment klasických cigaret i nadále klesá, v roce 2021 o 5 % a v prvních třech čtvrtletích letošního roku o dalších 7,5 %.
A nyní více podrobně
Meziročně sice EPS vzrostlo o téměř 5 %, ale polovinu z toho zajistitli zpětné odkupy a naopak čistý příjem (net income) meziročně o 2,3 % klesl. Čisté tržby na tom byly téměř stejně – pokles o 2,2 %.
Při 10 % poklesu prodejních objemů a 6 % navýšení cen to však ve výsledku znamenalo pouze 0,4 % nárůst čistých tržeb.
Na druhé straně výsledky, ale neukazují na to, že by pokles klasických cigaret byl zapříčiněn především z důvodu růstu ostatních kategorií.
Sektor e-vapor v Q1 2022 po oznámení FDA o omezení prodejů celkově klesl o 7 % a v Q2 2022 zůstal plus mínus stejný.
Taktéž prodeje žvýkacího tabáku od začátku roku stagnovaly.
Kde, ale firma Altria ztrácí je sektro tabáku pro orální užití. Žvýkací tabák On! meziročně rostl pouze o 1,3 %. Ale i tento malý růst byl vykompenzován poklesem v sektoru šňupacího tabáku (značky Copenhagen a Skoal). Čisté příjmy meziročně vzrostly o 7,7 % a to především díky vyšším investicím do On!. Ale i přes téměř 5 % meziroční růst tento sektor od začátku roku vykázal 3,4 % pokles.
Konkureční firma Swedish Match se svými nikotinovými kapsičkami válcuje „orální kategorii“ s 66,5 % podílem. Je třeba, ale zdůraznit, že mezikvartálně byl růst jen 0,6 %, ale meziročně 2,2 %. V Q3 2022 tedy firma Altria vykázala vyšší růst než konkurence, ale v absolutních číslech je to bohužel stále ztráta.
Co se zdálo jako velký problém, tedy až od dubna 2024, kdy měla vypršet licence od Philip Morris International (PM) na prodej IQOS v USA, je nyní vyřešno (více v další sekci článku). Protože kdyby se firma Altria rozhodla konkurovat IQOS nějakým vlastním výrobkem, tak by velmi pravděpodobně dopadlo jako firma Japan Tobacco v Japonsku, kde IQOS naprosto válcuje sektor výrobků zahřívaného tabáku.
Růst
Dne 19. října 2022 firma oznámila uzavření dohody s Philip Morris International (PM), které firmě garantuje exkluzivní práva na uvedení IQOS na americký trh od 30. dubna 2024. Za to obdrží od společnosti Philip Morris 2,7 miliardy dolarů (1 miliadu dolarů ihned a zbytek do července 2023). Jedná se tak v podstatě o druhý pokus uvedení IQOSu na americký trh, tedy bude uveden na americký trh v první polovině roku 2023.
Firma Philip Morris International má v ještě další zahřívané tabákové výrobky (VEEV, ILUMA, či VEEBA), které může ve spolupráci se společností Altria Group na americký trh uvést. Ano, existuje riziko, že by je mohla firma uvést samostatně, ale otázka je proč by to firma dělala? Firma Altria je zavedená, známá a má jak distribuční kanály, tak i zavedený reklamní prostor. Proč by se tedy měl Philip Morris namáhat s budováním vlastních?
Dne 27. října 2022 firma oznámila uzavření strategické dohody s Japan Tobacco (OTCPK:JAPAF) na uvedení výrobků zahřívaného tabáku na světový trh. Společný podnik se soustředí na spolupráci na vývoji produktů a globální komercializaci nekuřáckých produktů – heated tobacco stick (HTS) – Ploom.
Firma Altria bude pro tyto produkty vyrábě spotřební materiál a vedení očekává uvedení na trh v roce 2025.
A firma Altria má též ve vývoji vlastní zařízení na zahřívaný tabák a očekává jeho uvedení na trh do konce roku 2024. Výhodou je, že by mělo být zaměřeno na jinou skupinu zákazníků než Ploom, takže by mělo doplňovat společný podnik s Japan Tobacco, nikoliv mu konkurovat.
Rizika
Jak bylo uvedeno ve sekci růst, tak budoucnost se nezdá až tak pesimistická, bohužel však všechny očekávané výrobku nebude mít firma na trhu ještě minimálně rok až dva. Takže investoři nemohou v následujících dvou letech očekávat ani velký růst EPS, ani tržeb. Růst EPS bude velmi pravděpodobně poháněn opět pouze zpětnými odkupy a navyšováním cen.
Jak ukazují výsledky konkurečních firem (Japan Tobacco, Philip Morris International, tak i British American Tobacco), tak výrobky na zahřívaný tabák, či e-vapor, zatím na u spotřebitelů příliš neprorazily. I když tržní podíl těchto výrobků postupně roste, tak to rozhodně nění růst jaký firmy ve svých prvotních odhadech očekávaly – „staří kuřáci“ se klasických cigaret vzdát nechtějí a „noví kuřáci“ o tyto výrobky tak velký zájem nemají.
Vedení firmy Altria se v posledních letech příliš nedaří uzavírat akvizice, které by jí pomohly s růstem. Spolupráce s firmou JUUL budiž investorům výstrahou, že i tak velká firma jako Altria dokáže šlápnout pořádně vedle.
Vedení firmy Altria by se také mělo snažit udržet si nadstandardně dobré vztahy a to jak s Philip Morris International, tak i s Japan Tobacco, protože pokud se jim to nepodaří, tak se může klidně stát, že firmu jedna, druhá nebo obě firmy společně obejdou a Altria zůstane sama jak kůl v plotě pouze s klasickými cigaretami. A to by nejdříve znamenalo obrovské náklady na vývoj vlastních alternativ a následně pozdní uvedení a boj o trh, který by byl již obsazen konkurencí.
Rozšířený závěr
I když se FDA snaží klasické cigarety omezovat seč jen může a firmy se snaží tlačit nové bezpečnější kuřivo, tak američtí kuřáci těmto snahám stále zarputile odolávají. Zdá se, že než, aby přešli od klasických cigaret k zahřívanému tabáku nebo dalším alternativám, tak raději s kouřením skoncují úplně.
Dále je velmi málo pravděpodobné, že by nové výrobky pro zahřívaný tabák nebo e-vapor nebyly v následujících letech schváleny. Ano samozřejmě, FDA se bude snažit o jejich omezení, ale nakonec budou stejně uvedeny – kuřácká loby je velmi silná.
Firma Altria nyní „hraje“ pouze o to, zda u toho bude nebo ne. A poslední dvě oznámení dohody s firmami Philip Morris International a Japan Tobacco jasně ukazují, že u toho vedení firmy rozhodně chce být a kus tohoto nového sektoru a zisků z něj si urvat pro sebe … a své investory.
A dovolím si zopakovat část závěru:
Akcie společnosti Altria Group se dnes navíc zdají být podhodnocené, což znamená, že právě teď je vhodná doba pro nákup akcií. Vysoký dividendový výnos nad 8 % je navíc bezpečný.
Celkově se tak akcie společnosti Altria Group dnes jeví jako velmi atraktivní pro DGI investory.