PepsiCo: Proč je tento dividendový aristokrat vhodný pro držení v krizi
PepsiCo (NASDAQ:PEP) patří v posledních několika desetiletích k nejvýkonnějším akciím s rostoucí dividendou.
Společnost PepsiCo zvýšila svou dividendu již 47 let v řadě. Je členem Dividendových Aristokratů, což je skupina 57 akcií z indexu S&P 500, zvyšující dividendu 25 a více let v řadě. Akcie PepsiCo mají aktuální dividendový výnos téměř 3%, což je výrazně více než současný asi 2% dividendový výnos indexu S&P 500.
PepsiCo tak sice není akcie s nejvyšším dividendovým výnosem, ale na druhou stranu nabízí investorům velkou stabilitu. PepsiCo má dlouhou historii výplaty a navyšování dividend každý rok a to i během krizí. Má silný obchodní model a velkou sbírku nejvýznamnějších světových značek.
Lze proto očekávat, že společnost bude v dohledné budoucnosti i nadále vyplácet každý rok navyšovat dividendu, i když USA bude v krizi.
Přehled firmy a poslední výsledky
Společnost PepsiCo je globální potravinářská a nápojová společnost, která generuje roční tržby ve výši 67 miliard dolarů. Mezi hlavní značky společnosti patří Pepsi, Mountain Dew, Frito-Lay, Gatorade, Tropicana, Quaker a mnoho dalších. Jídlo a snacky společnosti Pepsi, která je známá převážně svými sycenými nápoji, tvoří přibližně 52% tržeb. PepsiCo má v současné době tržní kapitalizaci 192 miliard dolarů.
PepsiCo generuje silný a stabilní růst již od roku 2012.
Společnosti PepsiCo se v roce 2019 daří dobře a to i při přetrvávajících obavách ze zpomalení světové ekonomiky a obchodních konfliktů. Vedení společnosti PepsiCo oznámilo výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí dne 3.10.2019. Společnost vydělala 1,56 dolarů na akcii, což je 0,05 dolarů nad odhady analytiků, ale pokles o 2% oproti předchozímu roku. Tržby meziročně vzrostly o 4,2% na 17,2 miliardy dolarů. To bylo o 260 milionů dolarů více, než se očekávalo. Vliv měny snížil tržby i zisk na akcii o 1%. Společnost PepsiCo během čtvrtletí vykázala organický růst ve výši 4,3%, což společnosti přineslo meziroční organický růst o 4,6%. To je výrazně více než organický růst 3,4%, který vedení společnosti PepsiCo vykázalo během prvních tří čtvrtletí roku 2018.
Nápoje v Severní Americe produkovaly 3% organický růst díky vyšším cenám a agresivnější reklamě. Společnost PepsiCo letos zvýšila svou reklamu a marketing o 12%, což vedlo k solidní návratnosti mezi různými kategoriemi produktů. Značky společnosti zaznamenaly růst tržeb páté čtvrtletí v řadě. Organické tržby Frito-Lay v Severní Americe rostly o 5,5%. Hlavními faktory byly vyšší objemy a ceny. Quaker Foods se zlepšil o 1% díky lehkému občerstvení a sirupu Aunt Jemima.
Očekáváme, že společnosti PepsiCo v příštích pěti letech poroste zisk na akcii o 5 až 6% ročně a to kombinací růstu tržeb, marží a odkupu akcií.
Perspektivy růstu
Společnost PepsiCo má několik katalyzátorů pro budoucí růst, včetně nových produktů a pokračující expanze na rozvíjejících se trzích. Mezi dlouhodobé finanční cíle společnosti PepsiCo patří roční míra růstu organických příjmů o 4 – 6%, růst marže o nejméně 20 bazických bodů ročně a složená roční míra růstu zisku na akcii vysokým jednociferným tempem.
Dále se podíváme na některá z nejatraktivnějších oblastí růstu, které společnosti umožní splnit její dlouhodobé finanční cíle.
Nové produkty PepsiCo formují svůj růst v prostředí měnících se preferencí zákazníků. Na mnoha vyspělých trzích, například v USA, spotřebitelé neustále pijí méně sodovky kvůli obsahu kalorií a cukru, místo toho upřednostňují zdravější nápoje. Prodeje sladkých nápojů v USA klesají více než deset let, protože spotřebitelé přecházejí na alternativy, jako je balená voda, čaj, džus a energetické nápoje.
Vedení společnosti PepsiCo na změnu trendu reagovalo a investovalo do rozšíření svého produktového portfolia. Vlastní značku Gatorade, která dominuje v kategorii sportovních nápojů. Výsledky Gatorade byly v posledním čtvrtletí zvlášť silné, rostly jednociferným tempem a zároveň převzaly tržní podíl konkurentů.
Společnost se zaměřuje na sportovní a atletické nápoje. Kromě své vlajkové lodi Garotrade, koupila také CytoSport, výrobce Muscle Milk, od Hormel (HRL) začátkem tohoto roku za 465 milionů dolarů.
Společnost PepsiCo se také přizpůsobila měnícím se zvyklostem spotřebitelů investováním do zdravějších potravin. Řada produktů společnosti „Better for You“ je navržena tak, aby uspokojila poptávku spotřebitelů po zdravějších možnostech jídla a pití. Výrobky s méně než 70 kaloriemi a bez přidaného cukru tvoří přibližně 45% tržeb.
Mezinárodní trhy jsou dalším růstovým katalyzátorem, konkrétně rozvíjející se trhy. Jedná se o ekonomiky, jako je Čína a Latinská Amerika, s velkým počtem obyvatel a vysokou mírou hospodářského růstu. Rozšiřující se střední třídy v těchto zemích jsou obrovské dlouhodobé katalyzátory pro velké americké společnosti zabývající se spotřebitelskými výrobky.
Všechny mezinárodní trhy zaznamenaly v posledním čtvrtletí zlepšené výsledky prodeje vedené 6% růstem v Evropě / subsaharské Africe. Latinská Amerika rostla o 2%, zatímco Asie / Střední východ / Severní Afrika o 5%. Budoucí růst společnosti PepsiCo v Africe bude podpořen nedávnou akvizicí skupiny Pioneer Food Group ve výši 1,7 miliardy dolarů.
Navzdory obavám z globální ekonomiky očekává vedení společnosti PepsiCo, že rok 2019 bude dalším rokem silného cash flow a stabilního růstu zisku. Vedení očekává v roce 2019 provozní cash flow ve výši 9 miliard dolarů. Dále očekává, že v roce 2019 vydělá 5,50 dolaru na akcii s organickým růstem nejméně 4% za celý rok. Tento růst je více než dostatečný k tomu, aby vedení společnosti každý rok pokračovalo ve zvyšování dividendy a to i v krizi.
Konkurenční výhody a výkon v krizi
Hlavní konkurenční výhodou společnosti PepsiCo je její obrovské portfolio předních značek. PepsiCo má 22 značek, z nichž každá generuje 1 miliardu dolarů ročního maloobchodního prodeje. Tak silné portfolio poskytuje společnosti obrovský peněžní tok. V loňském roce měla společnost PepsiCo volný peněžní tok ve výši 7,6 miliardy dolarů. To společnosti umožnilo loni vrátit akcionářům 7 miliard dolarů formou dividend a zpětného odkupu akcií.
Síla značky dává špičkovým potravinářským a nápojovým společnostem schopnost každoročně zvyšovat ceny, což je rozhodující hnací silou růstu tržeb. Menší značky tuto schopnost nemají, protože spotřebitelé nemusí kupovat určité výrobky, pokud ceny vzrostou. Ale pokud jde o přední značky, jako jsou Pepsi a Frito-Lay, spotřebitelé tolerují zvýšení cen a budou pokračovat v nákupu svých oblíbených produktů. Během prvních tří čtvrtletí roku 2019 generoval společnost PepsiCo 5% organický růst tržeb, jehož plné 4 procentní body lze přičíst zvýšení cen.
Vlastnictví nejlepších značek také dává PepsiCo možnost vyvinout tlak na maloobchodníky vzhledem k umístění produktů. Zákazníci obvykle uvidí produkty PepsiCo ve středních policích, zatímco menší značky zaujímají spodní police.
Další obrovskou výhodou silného cash flow společnosti PepsiCo je to, že umožňuje společnosti agresivně utrácet za reklamu, což pomáhá zvyšovat hodnotu jejích značek. Například za poslední tři roky společnost utratila každý rok přes 4 miliardy dolarů za reklamní a jiné marketingové výdaje. Samotné výdaje na reklamu dosáhly v loňském roce 2,6 miliardy dolarů, v roce 2017 2,4 miliardy dolarů a v roce 2016 2,5 miliardy dolarů.
Konkurenční výhody poskytují společnosti stabilní peněžní tok, i když ekonomika klesá. Potraviny a nápoje, jsou výrobky, které lidé obvykle konzumují, ať už se ekonomice daří dobře nebo špatně a v důsledku toho je společnost PepsiCo relativně odolnou společností vůči krizi. Během krize v letech 2007–2009 se zisk na akcii společnosti PepsiCo během tohoto období zvýšil z 3,34 dolarů na 3,77 dolarů. Protože společnost během krize udržovala (a dokonce zvyšovala) své zisky, neměla s pokračováním v působivém zvyšování dividend potíže.
Analýza dividendy
Jedním z (pokud ne) nejatraktivnějších aspektů nákupu akcií PepsiCo je dividenda. Společnost PepsiCo zvýšila dividendu 47 let v řadě, včetně zvýšení o 3% na začátku tohoto roku. PepsiCo má v současné době vyplácí dividendu ve výši 3,82 dolarů na akcii, což se rovná dividendovému výnosu 2,8%.
PepsiCo není obecně považována za akcii s vysokým výnosem, ale u akcií s nejvyššími dividendovými výnosy bychom se měli dávat pozor, protože společnost může být v pochybné finanční situaci. PepsiCo je solidní dividendová akcie, jejíž udržitelnost nelze zpochybnit. Totéž nelze říci o mnoha jiných akciích nabízejících mnohem vyšší výnosy.
PepsiCo nemá nejvyšší dividendový výnos, ale má nadprůměrný výnos, protože index S&P 500 má průměrná necelá 2% dividendového výnosu. A co může PepsiCo z hlediska výnosu postrádat, vyrovnává růstem dividend. Dividendové akcie s vysokým výnosem často nemají schopnost zvýšit dividendy – některé se dokonce uchylují ke snížení dividend.
Společnost PepsiCo za posledních 10 let zvýšila dividendu o 7,8% ročně. Jedná se o solidní míru růstu dividend, která investorům umožní zdvojnásobit své dividendové příjmy každých 9,2 let. A co je důležitější, současná dividenda a růst dividend společnosti PepsiCo jsou udržitelné.
Očekáváme, že společnost PepsiCo v roce 2019 vygeneruje upravený zisk ve výši 5,50 dolaru. Na tomto základě má akcie výplatní poměr 69%, což společnosti poskytuje dostatečný polštář k udržení dividendy a to i při dočasném poklesu zisku.
Pokud společnost bude pokračovat v růstu EPS, jak činila několik desetiletí, neměla by mít potíže s každoročním zvyšováním dividendy. Očekáváme, že PepsiCo bude v příštích několika letech i během krize pokračovat ve zvyšování své dividendy středním až vysokým jednociferným tempem.
Závěr
PepsiCo má dlouhou historii odměňování akcionářů. Za posledních 20 let dosáhly akcie PepsiCo celkových výnosů 9,7% ročně. To je velmi příznivé v porovnání s výnosem širšího trhu. Index S&P 500, měřený SPDR S&P 500 ETF (SPY), vrátil za posledních 20 let jen 6% ročně.
To znamená, že akcie PepsiCo v posledních 20 letech překonaly hlavní S&P 500 ETF přibližně o 3,7 procentního bodu ročně. Silná výkonnost společnosti PepsiCo je zvláště pozoruhodná, protože společnost má docela nudný obchodní model potravin a nápojů.
Výnos ve výši přibližně 10% ročně, podpořený silnými fundamenty a solidním dividendovým výnosem, je pro investory s averzí k riziku vysoce atraktivní. PepsiCo nemusí mít nejzajímavější obchodní model. Ve finančních zprávách se mu příliš nevěnují a akcie nemají extrémně vysoký dividendový výnos.
Ale PepsiCo má udržitelnou dividendu, bez ohledu na stav ekonomiky. A má několik katalyzátorů pro budoucí růst, což znamená, že by měla každoročně zvyšovat svoji dividendu.
Zdroj: SureDividend, pro IG přeložil Ondřej
Pěkné shrnutí, díky. Je dobře si připomínat klasické dividendové aristokraty, na které při růstu cen na trhu zrovna nesvítí refelektory zájmu většiny investorů!
Jo to máš naprostou pravdu … ceny rostou a divi výnosy Aristokratů padaj 🙁
I když stále se najde pár (MO/PM, ABBV, T, XOM, MMM, JNJ), který nesou slušnou divi … navíc většina je i Divi Králi 😉