AT&T versus Verizon – jejich obchodní válka
Pokud jde o telekomunikační sektor, tak jednou z věcí, která se nemění, je pokračující cenová válka mezi hlavními hráči a věčnými konkurenty společností AT&T (NYSE:T) a Verizon (NYSE:VZ).
Pro každého kdo chce v USA mobilní, televizní a internetové služby je dnes nejlepší doba.
Aby si tyto společnosti zajistily růst, uchylují se ke vzájemnému přetahování zákazníků.
Obvykle se to děje prostřednictvím cenových válek, které se nedávno vyhrotily, když vedení společnosti Verizon oznámilo, že nabídne neomezené datové balíčky.
Verizon i AT&T jsou Dividend Achievers, což skupina 260 akcií s 10 a více lety zvyšování dividendy v řadě.
Společnost AT&T je také Dividendový aristokrat, protože svou dividendu zvýšila 35 let v řadě.
Pro dividendové investory jsou obě společnosti zajímavé především díky dividendovému výnosu. Současný dividendový výnos 4,3% společnosti Verizon je výrazně nad průměrným výnosem indexu S&P 500, ovšem je také mnohem nižší než dividendový výnos společnosti AT&T, který činí 5,9%.
Pokračující cenová válka však ublíží více společnosti Verzion. V tomto článku se podíváme na nejnovějším data v této nekonečné válce.
Přehled podnikání
V budoucnu si zákazníci společnosti Verizon budou moci zakoupit neomezený tarif, včetně dat, za 70 dolarů měsíčně pro jedno zařízení. Cena za službu bude klesat, pokud si balíček aktivujete na více zařízeních a to až na 30 dolarů měsíčně na jedno zařízení. Maximálně však na pěti zařízeních.
Verizon se dříve odolával nabídnout neomezená data – kvůli maržím.
Po mnoho let Verizon generoval špičkové marže u mobilních služeb. To byl výsledek obrovských investic, které Verizon vložil do vybudování nejsilnější celostátní mobilní sítě.
Tato výhoda společnosti Verizon však byla v poslední době zanedbatelná.
To se změnilo v Q2 2019, kdy společnost Verizon překonala společnost AT&T s EBITDA marží ve výši 37,7%.
Zatímco komunikační segment společnosti AT&T vykázal v Q2 2019 EBIDTA marži ve výši 37,6%.
Je třeba poznamenat, že obě společnosti vykázaly pokles marží ze zhruba 40%, kde se držely v posledních několika letech.
Marže společnosti Verizon klesají, protože její zákazníci postupně přechází na pomalejší rychlost dat výměnou za neomezené množství a nižší cenu, kterou nabíí konkurenční společnosti Verizon.
Snížení cen neomezených datových balíčků bude pravděpodobně tlačit marže níže i nadále. Důvodem je, že společnost Verizon investovala do mobilního připojení velké peníze, po odkoupení 45% podílu společného podniku Verizon Wireless od společnosti Vodafone za 130 miliard dolarů.
Mobilní služby nyní představují naprostou většinu celkových příjmů společnosti Verizon:
- Verizon Wireless (74% z celkových tržeb)
- Verizon Wireline (26% z celkových tržeb)
V důsledku toho je růst do značné míry závislý na růstu mobilních služeb.
Naopak společnost AT&T je mnohem více diverzifikovaná. Firma významně investovala do televize, interně investovala do společnosti U-Verse a koupila poskytovatele satelitní televize DirecTV za 49 miliard dolarů.
Společnost AT&T provozuje čtyři hlavní segmenty:
- AT&T Communications (79% z celkových tržeb)
- Warner Media (18% z celkových tržeb)
- AT&T Latinská Amerika (přibližně 3% z celkových tržeb)
- Xandr (přibližně 0,1% z celkových tržeb)
V segmentu AT&T Communications je zahrnuta zábava a mobilní služby. Dohoda společnosti AT&T ve výši 109 miliard dolarů za Time Warner (TWX) výrazně zlepšila diverzifikaci.
Time Warner nabízí programy jako TNT, TBS a CNN, jakož i prémiový obsah díky HBO a Cinemax. Time Warner také provozuje filmové studio Warner Bros.
Strategie společnosti Verizon fungovala v raných fázích zavádění 4G. V 4G se společnost prosadila a vytvořila si náskok díky kvalitě své sítě, což zajistilo vysoké marže a sílu cenotvorby.
Většina konkurentů však postupně společnost Verizon dohnala.
V Q2 2019 klesl počet předplatitelů společnosti Verizon o 15,4%.
To znamená, že společnost Verizon nemusí dostahovat svých původních vysokých marží, dokud nezrychlí přechod na 5G mobilní technologii.
Perspektivy růstu
Společnost Verizon provedla první zkoušky 5G již v roce 2016, ale zavádět 5G v USA začala až tento rok.
Společnost očekává, že do konce roku 2019 bude moci nabídnout 5G ve třiceti městech. Společnost aktivovala svou službu Ultra Widebrand 5G v St. Paul, Denver a Providence na začátku letošního roku. Nedávno bylo 5G zapnuto v částech Atlanty, Detroitu, Indianapolis a Washington, D.C.
Ve výroční zprávě společnosti Verizon za rok 2015 se na to společnost odvolává s následujícím výňatkem:
Očekáváme, že budoucí růstové příležitosti budou záviset na rozšíření našich síťových služeb, nabídnutí inovativních mobilních zařízení pro zákazníky i firmy a na zvýšení počtu možností, jakými se naši zákazníci mohou připojit k naší síti a službám.
Aby zákazníci Verizonu mohli ocenit skutečnou hodnotu špičkových služeb společnosti, spoléhá se společnost na nejlepší možnou síťovou infrastrukturu.
U 4G měli menší konkurenti čas vše dohnat a v rámci marketingu zdůrazňují, že většina zákazníků si nevšimne rozdílu.
Například společnost Sprint (S) ústy svého mluvčího oznámila, že kvalita sítě Sprint je nyní maximálně o 1% horší než síť společnosti Verizon.
To se pravděpodobně změní, jakmile hlavní růstové faktory společnosti Verizon – jmenovitě 5G a internet věcí (IoT) – dosáhnou celonárodního rozměru. Když k tomu dojde, rozdíly v kvalitě sítě budou opět jasně patrné.
Vzhledem k relativně vysoké důležitosti mobilního připojení bude však společnost Verizon v krátkodobém horizontu stále pravděpodobně více negativně ovlivněna cenovou válkou než společnost AT&T.
Rozmanitost portfólia AT&T pomohlo společnosti v posledním čtvrtletí získat spoustu hotovosti z provozní činnosti a volného peněžního toku.
Společnost Verizon má lepší katalyzátory pro dlouhodobý růst, ale její rozhodnutí nabídnout neomezená data by mohlo mít vážnější dopad na marže – a následně na dividendový růst – v roce 2019.
Analýza dividend
Největší dopad cenové války spočívá v tom, že je to obecně výhra pro spotřebitele, a to na úkor zisku společnosti.
Rozhodnutí společnosti Verizon snížit cenu u svých neomezených datových balíčků tak velmi pravděpodobně bude i nadále snižovat marže.
Klesající marže by také mohly ovlivnit schopnost společnosti Verizon zvýšit svou dividendu. To je problém pro investory, protože míra růstu dividendy společnosti Verizon se v posledních letech snížila.
Zvýšení dividend společnosti v posledních několika letech:
- navýšení dividendy za rok 2014: 3,8%
- navýšení dividendy za rok 2015: 2,7%
- navýšení dividendy za rok 2016: 2,3%
- navýšení dividendy za rok 2017: 2,2%
- navýšení dividendy za rok 2018: 2,1%
V důsledku toho by investoři měli očekávat navýšení dividend v roce 2019 v rozmezí 1% až 2%, zatímco společnost AT&T by měla být schopna udržet svou míru dividendového růstu v rozmení 2% až 3% a to díky vyšším peněžním tokům.
Závěr
Společnost Verizon se dotáhla v posledním čtvrtletí na společnost AT&T z hlediska marže EBITDA a je pravděpodobné, že rozšíření 5G služeb bude přínosem pro společnost. Jak ale bylo uvedeno výše, tak společnost AT&T, oproti společnosti Verizon, nabízí vynikající dividendový výnos a provozuje diverzifikovanější obchodní model.
Snížení cen za neomezené datové balíčky tlačí na marže společnosti Verizon, takže by mohli akcionáři do budoucna vidět ještě nižší tempo růstu dividendy než doposud. Z těchto důvodů takto cenová válka poškozuje více Verizon, než AT&T.
Pro investory, kteří jsou zavislí na dividendových příjmech, jako jsou např. důchodci, však obě firmy, AT&T i Verizon, zůstávají atraktivními akciemi pro DGI investory, ovšem s vyšší oddolnosti k riziku.
Zdroj: SureDividend, pro IG přeložil Ondřej
Zajímavé srovnání, díky. Osobně u Verizonu spoléhám do budoucna právě na kvalitu sítě s tím, jak budou růst požadavky právě na kvalitu spojení bez výpadků či zpomalení.
Zatím je dominantní spotřebitel člověk s mobilem a když mu na 1-2 vteřiny nejde (nebo výrazně zpomalí) internetové připojení, houby se stane. Ale jak bude přibývat používání nepřetržitého datového spojení třeba v dopravě (nejrůznější vyhodnocování dopravních situací, nejen (polo)samořiditelné vozy), porostou nároky na kvalitu sítě a redundanci. Opět bude hrát důležitou roli kvalita a pokrytí a to hraje do karet těm největším společnostem.