Boeing vs. Lockheed Martin: Které dividendy létají výš?
Letecký a obranný průmysl má spoustu atraktivních firem, do kterých lze investovat. Dvě z největších společností v tomto odvětví jsou Boeing (NYSE: BA) a Lockheed Martin (NYSE: LMT). Lockheed Martin je Dividend Achiever, to je skupina akcií s 10ti a více roky navyšování dividendy. Zde je celý seznam všech 261 Dividendových Achievers. Obě společnosti jsou mezi DGI investory populární, ačkoli se v některých ohledech liší. V tomto článku si obě firmy probereme, abychom mohli říci, která z nich je lepší volbou.
Přehled společností
Ačkoliv jsou ceny obou akcií téměř stejné, tak tržní kapitalizace Boeingu je téměř dvakrát vyšší než Lockheed Martin.
Lockheed Martin se zabývá vývojem a výrobou zbraňových systémů a souvisejících produktů. To zahrnuje letadla, vrtulníky, střely a systémy protiraketové obrany a mnoho dalších.
Lockheed Martin má též divizi zabývající se kosmickým vývojem, který však přispívá méně jak 20% do celkových příjmů. Společnost má tedy jasné zaměření na obranu a to je významný růstový průmysl.
Boeing, na druhou stranu, vytváří většinu svých zisků prodejem komerčních letadel a jen asi 25% příjmů pochází z obrany, vesmírného programu a bezpečnosti.
Výhled růstu
Během posledních několika let obě firmy zvyšovaly své příjmy o několik procentních bodů ročně, přičemž zisky v Lockheed Martinu byly o něco lepší.
Obě společnosti by měly být schopny i nadále dosahovat výrazného růstu zisků, protože obě budou mít prospěch z pozitivních změn v jejich segmentu podnikání. Boeing, který působí v duopolu trhu s komerčními letadly, je připraven těžit z rostoucí poptávky po svých výrobcích po celém světě. Společnost očekává, že bude schopna v letošním roce dodat na trhy výrobky v hodnotě několika miliard dolarů a v budoucích letech též:
Tržní příležitosti v hodnotě až 7,5 miliard dolarů v příštích 10ti letech znamenají, že celkový trh,kam Boeing chce/bude dodávat své výrobky, činí asi 700 až 800 miliard dolarů ročně. Vzhledem k tomu, že společnost v současné době navyšuje příjmy o 90 miliard dolarů ročně, je potenciál růstu obrovský. I kdybychom vynechali tržní segment obrany a kosmického výzkumu a vzali pouze komerční letadla a s nimi spojené služby, tak by 25% podíl na trhu znamenal roční tržby asi 140 miliard dolarů. Tento růst klíčového trhu Boeingu je způsoben rostoucím počtem cestujících po celém světě, především pak v Asii. Samotný čínský trh bude vyžadovat více jak bilion dolarů investic do nových letadel v příštích 20 letech, jak odhaduje Bloomberg.
Lockheed Martin tohoto mega-trendu bohužel moc nevyužije, ale v jeho prospěch hrají jiné faktory. To zahrnuje program F-35, který se v současné době rozšiřuje a bude nejdražším programem zbraňových systémů vůbec (s cenou přesahující 400 miliard dolarů). Jako výrobce letounu F-35 je společnost připravena profitovat z nárůstu tohoto programu, stejně jako ze servisních a dílčích zakázek, které budou probíhat po další desetiletí. Lockheed Martin, společně s dalšími dodavateli v oblasti obrany, bude též těžit z navyšování výdajů na obranu USA. Výdaje na obranu se v příštích několika letech mají zvyšovat asi o 10% ročně a jako klíčový dodavatel má být právě Lockheed Martin.
Doutnající konflikt na Středním východě a na Korejském poloostrově znamená, že další země, jako je Jižní Korea, Japonsko, Katar, Spojené arabské emiráty a mnoho dalších, začínají/začaly s modernizací a/nebo rozšiřují své vojenské vybavení. Vzhledem k tomu, že tyto země se zaměřují hlavně na nákup letadel, raketových systémů a systémů protiraketové obrany, bude to opět Lockheed Martin kdo z prodeje tohoto vybavení bude profitovat.
Výhled růstu obou společností tedy vypadá pozitivně, ale pro Boeing může být z dlouhodobého hlediska daleko předvídatelnější. Jelikož Lockheed Martin je silně závislý na vládních výdajích, není tak snadné odhadnout, zda bude prodej za 10 nebo 20 let vyšší nebo ne. Boeing na druhé straně bude i nadále těžit z toho, že svět se stává stále více propojeným, tedy poptávka po letecké dopravě bude i nadále růst a s tím poroste i poptávka po nových komerčních letadlech.
Analýza dividend
Obě společnosti mají solidní růst dividendy, i když dividendový růst Lockheed Martinu je více konzistentní. Společnost naprosto pravidelně zvyšuje svoji dividendu, zatímco růst dividendy Boeingu více kolísá.
Roční dividendové výnosy jsou: asi 1,9% Boeing a asi 2,2% Lockheed Martin. Mírně nižší dividendový výnos Boeing je kompenzován podstatně vyšším dividendovým růstem. Pokud srovnáváme výplatní poměry, dostaneme následující obrázek:
Boeing v poslední roce vyplatil 30% svých volných peněžních toků (free cash flows), zatímco výplatní poměr společnosti Lockheed Martin byl 42%. Vzhledem k nižšímu výplatnímu poměru, je tedy Boeing schopen i nadále zvyšovat dividendu vyššími procenty. Pokud by Boeing vyplácel taky 42% svých volných peněžních toků (free cash flows), tak by dividendový výnos vyskočil na asi 2,7% – výrazně více než dividendový výnos Lockheed Martin.
V tabulce výše je pro Lockheed Martin počítáno s 10% růstem dividendy (dle posledních zvyšování dividendy) a s 15% navýšením dividendy pro Boeing. Dokonce i kdyby Boeing navyšoval dividendu podstatně méně, než v posledních několika letech, tak by jeho výnos překonal Lockheed Martin v řádu několika let.
Takže pokud jde o zvyšování dividendy, tak Boeing vypadá o trošku slibněji, přestože jeho historie navyšování dividendy není tak konzistentní jako u Lockheed Martin.
Srovnání ocenění
Volné peněžní toky (Free cash flows) jsou podstatně vyšší než zisky obou společností. To je částečně díky dopadu změn v daňové legislativě, která ovlivnila nepeněžní položky obou firem, jako jsou např. změny odložených daní. Vzhledem k tomu, že dividendy jsou vypláceny v hotovosti, má smysl podívat se na obě společnosti jak jsou na tom právě z pohledu peněžních toků (free cash flows), které vytváří:
Na základě výše uvedených čísel se Boeing obchoduje za 18,4 násobek volných peněžních toků (free cash flows), zatímco Lockheed Marti za 19,4 násobek volných peněžních toků (free cash flows). Když se podíváme do budoucnosti, jde srovnání trochu ve prospěch Boeingu. Vedení Boeingu odhaduje, že v roce 2018 bude mít k dispozici hotovostní tok (free cash flows) ve výši 12,8 miliard dolarů, což znamená budoucí volné cash flow (forward free cash flow multiple) ve výši 16,6 násobku.
Na druhou stranu volné peněžní toky Lockheed Martin budou nižší, protože společnost ohlásila zvýšení svého důchodového systému. Ale od roku 2019 by se volné peněžní toky (free cash flows) měly opět začít zvyšovat, takže investoři se o růst Lockheed Martinu nemusí obávat.
Hodnota EBITDA, která představuje rozdíl mezi hotovostí a dluhem firmy, je u obou společností téměř stejná. Celkově se zdá, že Boeing je o něco levnější (kvůli nižšímu poměru volných peněžních toků (free cash flows) a pozitivnímu růstu volných peněžních toků (free cash flows) v roce 2018), ale ne zas s moc velkou rezervou.
Závěr
Boeing i Lockheed Martin dnes vypadají jako atraktivně oceněné firmy. Obě to jsou vysoce výnosné dividendové akcie v průmyslovém sektoru. Zde je seznam všech 747 průmyslových akcií platících dividendy.
Obě firmy mají historii rekordního navyšování dividendy a především pozitivní dlouhodobý výhled, ale kdybych si musel vybrat pouze jednu, tak by to pravděpodobně byl Boeing. Společnost je méně závislá na vládních zakázkách, a proto je její růst lépe odhadnutelný do budoucna. Navíc Boeing je o něco levnější než Lockheed Martin a jeho vysoká míra navyšování dividendy (a nízký výplatní poměr) by měla v budoucnosti vykompenzovat mírně nižší počáteční dividendový výnos.