Coca-Cola: Co investoři potřebují vědět
Akcie společnosti Coca-Cola (KO) jsou jedny z neznámějších dividendových akcií na celém trhu. Společnost vyplácí čtvrtletně dividendu nepřetržitě od roku 1920 a za posledních 57 let dividendu každoročně zvýšila.
Díky tomu je společnost Coca-Cola členem exkluzivního seznamu dividendových aristokratů, skupiny 57 akcií z indexu S&P 500, které navyšují dividendu více jak 25 let v řadě. Akcie Coca Cola má také aktuální dividendový výnos 3%, což je výrazně vyšší než současný přibližně 2% výnos indexu S&P 500.
Coca-Cola je také členem Dividend Kings, ještě menší skupiny pouhých 27 akcií, které zvýšily dividendu nejméně 50 let v řadě. Vzhledem k tomu akcie společnosti Coca-Cola vlastní mnoho investorů, kteří chtějí bezpečnou a rostoucí dividendu.
Aby tomu tak bylo, musí být schopnost společnosti vyplatit dividendu – a postupem času ji zvyšovat – udržitelná. Za tímto účelem se v tomto článku podrobněji podíváme, zda je společnost Coca-Cola schopna zvyšovat dividendu i v nadcházejících letech.
Přehled podnikání
Společnost Coca-Cola je nápojový gigant neuvěřitelných rozměrů. Velmi dlouhá provozní historie společnosti a stabilní růst jí umožnily získávat nové značky a dnes dosahuje tržeb přibližně 37 miliard dolarů. Je třeba poznamenat, že víceleté úsilí o přeuspořádání dříve provozovaných stáčíren snížilo v posledních letech tržby ve snaze zvýšit marže a snížit kapitálové náklady. Přesto je Coca-Cola jednou z největších společností na americkém trhu a obchoduje se s tržní kapitalizací 229 miliard dolarů.
Portfolio společnosti Coca-Cola zahrnuje ohromujících 4 300 produktů, které se prodávají po celém světě. Má svou základní značku Coca-Cola a další oblíbené značky jako Sprite, Diet Coke a další. Růst společnosti Coca-Cola v posledních letech však pochází z rozšíření značek, jako jsou ochucené produkty Koks a Diet Coke, a také z jeho masivního a rostoucího portfolia neslazených nealkoholických nápojů. Navíc společnost získala a vybudovala značky v nešumivých kategoriích jako je čaj, mléčné výrobky, káva a sportovní nápoje, aby diverzifikovala své podnikání s šumivými slazenými nápoji.
Společnost také v posledních letech utratila obrovské množství peněz za nápoje s nízkým nebo žádným obsahem cukru. V roce 2018 uvedla na trh 600 nových produktů a více než 250 z nich obsahovalo malé množství nebo žádný cukr. Kromě toho více než dvě třetiny nepatří mezi takzvané šumivé nápoje.
Coca-Cola nejenže vybudovala vysoce diverzifikovaný tok příjmů, pokud jde o mix produktů, ale je také velmi dobře diverzifikována po celém světě. Pouze 20% příjmů společnosti pochází ze Severní Ameriky, přičemž zbylých 80% je zhruba rovnoměrně rozloženo do zbytku světa. Coca-Cola se prodává téměř ve všech zemích planety a má silný podíl na trhu téměř všude.
Společnost Coca-Cola se těší velkému zájmu dividendových investorů, protože každoročně vrací akcionářům miliardy dolarů prostřednictvím výplaty hotovosti a zpětného odkupu akcií. Tato globální síť představuje významné měnové riziko, ale společnosti se v průběhu let podařilo některé z těchto rizik zajistit a zbytek přijmout.
Perspektivy růstu
Přes masivní velikost a měřítko Coca-Coly jsme přesvědčeni, že má dlouhodobý potenciál růstu. Je tomu tak z různých důvodů, v neposlední řadě z vysoce diverzifikovaného portfolia šumivých a ne šumivých značek společnosti, ale také z velké příležitosti na globálním trhu.
Podíl společnosti na trhu je vysoký, protože společnost Coca-Cola je jedničkou na 32 ze 40 jejích nejlepších trhů. Kromě toho je to číslo 1 ve více než 75 kombinacích země / kategorie. To znamená, že společnost má zavedené značky na různých místech po celém světě.
Například nápoje ready-to-drink nebo RTD, rostou rychleji než jiné kategorie, jako jsou například balené potraviny. Kromě toho, na rozdíl od jiných kategorií, mohou být nápoje RTD prodávány na různých místech, včetně restaurací, obchodů s potravinami, obecných maloobchodníků, obchodů se smíšeným zbožím a dalších. To v kombinaci s obrovskou celkovou tržní hodnotou 1,5 bilionu dolarů v kategoriích, v nichž společnost Coca-Cola soutěží, znamená, že navzdory obrovské velikosti společnosti není nikde blízko nasycení.
Z toho důvodu je tržní podíl společnosti v těchto kategoriích na celém světě stále nízký. I v hlavním segmentu společnosti – studené nápoje – vlastní méně než polovinu rozvinutých světových trhů. Horké nápoje, které jsou pro Coca-Colu relativně novým produktem, představují pouze 1%. Na rozvíjejících se trzích je podíl na trhu studených nápojů Coca-Cola silnější, ale stále nemá prakticky žádný podíl na trhu s horkými nápoji.
Očekáváme, že společnost Coca-Cola v následujících letech vyprodukuje 6% roční růst zisku na akcii, protože společnost má jasno jak ho dosáhnout. Níže je vize společnosti Coca-Cola k rozšíření portfolia v následujících letech.
Zahrnuje značné množství inovace produktů, škálování úspěchů po celém světě a růst nákupu tam, kde to má smysl. Coca-Cola investovala v posledních několika letech značně do nealkoholických nápojů, ale i nadále upravovala své portfolio pro optimální výkon. To zahrnuje zabití toho, co se považuje za „zombie“ značky, pouze v roce 2018 bylo ukončeno 700 z nich.
Toto zaměření na pouze nejvýkonnější značky umožňuje společnosti Coca-Cola trávit čas zaměřením se na růst ziskovosti, nikoli pouze vlastněním největšího možného portfolia značek. Management věří, že lze očekávat roční růst tržeb o 4%, s čímž souhlasíme. Růst tržeb bude hlavním faktorem budoucího růstu zisku, ale zdaleka ne jediným.
Transformace společnosti, ze stáčírny a nápojové společnosti na ne jen čistě nápojovou společnost, vedla v posledních letech k obrovskému rozšíření provozních marží. Díky reorganizaci většiny globálních operací plnění do lahví, což je podnikání s nízkými maržemi a vysokými kapitálovými náklady, se návratnost kapitálu společnosti a provozní marže výrazně zvýšila.
Zatímco většina těchto přínosů byla zaznamenána, Coca-Cola pokračuje v investicích do zlepšení dodavatelského řetězce a dalších zvýšení produktivity, jakož i do zdokonaleného mixu produktů. Považujeme to za menší podporu zisku než tržeb, přesto je to důležité.
A nakonec společnost Coca-Cola každý rok nakupuje zpět spoustu svých vlastních akcií, po odečtení nových emisí pro zaměstnance. Coca-Cola v současné době produkuje kolem 6 miliard dolarů ročního volného peněžního toku, což znamená, že může tyto peníze použít mimo jiné na výplatu dividend a zpětný nákup akcií. Společnost každoročně vydává zaměstnancům spravedlivé množství nových akcií, ale stále očekáváme nízkou jednocifernou podporu zisku na akcii z nižšího počtu akcií. Vedení se zavázalo každoročně přinejmenším vykompenzovat ředění z nových emisí, ale obecně je to o něco více.
Odolnost vůči krizi
Součástí přitažlivosti defenzivních spotřebitelských akcií, jako je Coca-Cola, je jejich vlastní odolnost proti krizi. Coca-Cola prodává převážně zboží dostupné pro drtivou většinu lidí. Pomáhá ji to při hospodářských poklesech, kdy mohou utrpět prodeje cenově dražších produktů, například smartphony nebo televizory. Výrobky společnosti Coca-Cola jsou cenově dostupné, což znamená, že jejich výkon v krizi je obecně velmi silný.
Společnost Coca-Cola v roce 2008 při finanční krizi zvýšila svůj zisk na akcii o 17%, díky dvojcifernému nárůstu tržeb. Následující rok se tržby mírně snížily a zisk na akcii klesl pouze o 3%. V roce 2010 se však společnost Coca-Cola vrátila k smysluplnému růstu a zvýšila zisk na akcii o 19% při 13% růstu tržeb. Jinými slovy, portfolio společnosti Coca-Cola je odolné proti krizi a my nevidíme žádný důvod si myslet, že příští krize bude jiná.
Společnost Coca-Cola vidíme jako vysoce defenzivní akcii, která by měla i nadále platit a dokonce každý rok zvyšovat dividendu, a to i přes příští hospodářský pokles.
Analýza dividend
Dividenda je pro investory obrovským lákadlem. Společnost je Dividend King a v současné době dosahuje 3% výnosu, takže její rodokmen jako dividendové akcie je bezvadný. Současná výplata společnosti je 0,40 dolarů na akcii čtvrtletně, tedy 1,60 dolarů ročně. To je v porovnání s naším současným odhadem zisku na akcii ve výši 2,10 dolarů pro tento rok výplatní poměr 76%.
V posledních letech se výplatní poměr zvyšoval s tím, jak růst zisku na akcii stagnoval, ale výplata každoročně rostla. Míra výplaty byla v nedávné minulosti blíže k 50% zisku, nyní je však zhruba 75%.
Pro Coca-Colu to není zásadní problém kvůli faktorům, které tento pohyb ovlivňovaly. Nová Coca-Cola je připravena na pokračující růst zisků mnohem lepším způsobem, než tomu bylo před přeuspořádáním operací plnění a mnoha portfoliovými akcemi diskutovanými dříve.
Jinými slovy, zatímco výplatní poměr v posledních letech významně vzrostl, věříme, že toto zvýšení bude zastaveno silným růstem zisku, který by měl do budoucna přinejmenším překonat růst dividend.
Vedení společnosti také pracuje na zlepšení tvorby volných peněžních toků a snaží se zvýšit konverzi zisku ze současných 73%. V zásadě to vytvoří každý rok další hotovost, kterou může společnost použít k výplatě dividend a zpětnému odkupu akcií, a pomůže jí to i nadále zvyšovat dividendu po mnoho dalších let. Efektivní cyklus vyšší konverze volných peněžních toků s vyššími příjmy by měl vytvořit velmi příznivé podmínky pro dlouhodobý růst dividend.
Coca-Cola má ve své rozvaze značné dluhy, ale vzhledem k silným příjmům a generování volných peněžních toků nevidíme úroveň dluhu jako problém. Kromě toho má společnost plán řešit svůj dluh, jak je podrobně uvedeno níže.
Dlouhodobý dluh společnosti Coca-Cola činí přibližně 29 miliard dolarů a další dlouhodobé závazky, jako jsou odložené daně, činí celkem asi 10 miliard dolarů. Coca-Cola také silně využívá trhy s cennými papíry a jiné krátkodobé financování, ale to se do dlouhodobého dluhu nezapočítává, protože je splatné za méně než jeden rok. I když společnost Coca-Cola generuje spoustu peněz, při běžném provozu velmi silně využívá dluhové financování.
Vedení plánuje využít své značné generování hotovosti, částečně, ke snížení dluhu. To je navíc k výše uvedenému použití hotovosti, včetně investic do budoucího růstu, akvizic, výplaty rostoucí dividendy a zpětného odkupu akcií. Vedení chce, aby čistý dluhový pákový efekt – který je definován jako celkový čistý dluh dělený ziskem před úrokem, zdaněním, odpisy a amortizací, také známým jako EBITDA – byl mezi 2X a 2,5X.
Konečný EBITDA za dvanáct měsíců je těsně pod 11 miliardami dolarů, což znamená, že cílový dluh se pohybuje mezi přibližně 22 – 28 miliardami dolarů. Dlouhodobé závazky činí 39 miliard dolarů, ale to je kompenzováno více než 13 miliardami dolarů v krátkodobých peněžních prostředcích a ekvivalentech proto bereme čisté dlouhodobé závazky ve výši přibližně 26 miliard dolarů. Tato úroveň dluhu je pro společnost Coca-Cola udržitelná, protože náklady na úroky jsou dobře pokryty, ale v případě generování významných peněžních prostředků by v následujících letech mělo být vedení společnosti schopné snížit svůj pákový efekt, pokud se tak rozhodne.
Závěr
Společnost Coca-Cola je jednou z nejlepších dividendových akcií na současném trhu. Společnost má příkladnou historii růstu dividend prostřednictvím široké škály ekonomických podmínek a my si myslíme, že její růstový výhled se oproti čtyřem nebo pěti minulým letům výrazně zlepšil.
Coca-Cola je atraktivní dlouhodobá akcie s rostoucí dividendou, protože přibližně 3% současný výnos je o více než 50% vyšší než širší trh a Coca-Cola má velmi dlouhou historii zvyšování dividend. Výplata dividend by měla i nadále růst středním jednociferným tempem. Výkonnost v krizi je také velmi dobrá, což z ní činí defenzivní akcii s bezpečnou a rostoucí dividendou ve všech ekonomických cyklech.