CSX nebo Union Pacific: Která železnice je lepší z pohledu růstu dividendy?
- Společnosti CSX a Union Pacific jsou vysoce ziskovými dividendově růstovými akciemi s deseti a více lety navyšování dividend v řadě.
- Oběma železnicím rostly tržby a zisk na akcii v posledním čtvrtletí.
- Díky provozním výhodám a atraktivnějšímu ocenění je Union Pacific lepší dividendovou akcií z oboru železniční dopravy.
CSX ( CSX ) a Union Pacific ( UNP ) jsou dvě největší železnice ve Spojených státech. Obě společnosti zvyšují dividendu již více než deset let. Společnost CSX a Union Pacific jsou členy Dividend Achievers, což jsou společnosti, které zvyšují své dividendy deset a více let v řadě. Všech 261 Dividend Achievers naleznete zde.
Akcie společnosti Union Pacific v uplynulém roce překonaly CSX.
CSX provozuje 21 000 mil železnice ve východní části USA. Union Pacific provozuje více než 32 000 mil železnice a je největší železnicí v zemi. Ještě nejsem vlastníkem železnice, ale jednou bych chtěl přidat nějakou železnici do svého portfolia. Takže kterou z těchto dvou bych si vybral? Podívejme se na poslední čísla zisku, historii dividend a ocenění, abychom zjistili, co bych koupil, kdybych chtěl nějakou železnici.
Přehled zisku
CSX oznámila zisk dne 16.1.2018. Společnost ve čtvrtém čtvrtletí vydělala 0,64 USD na akcii, což bylo o 0,08 USD více než se očekávalo. EPS se meziročně zlepšil o více než 30%.
Společnost CSX oznámila tržby ve výši 3,02 miliardy dolarů, 130 milionů dolarů nad odhady analytiků. Toto číslo se snížilo o 5,6% oproti předchozímu roku, ale čtvrté čtvrtletí roku 2016 mělo týden navíc. Z toho důvodu byly tržby meziročně stejné.
Společnost CSX dokázala během čtvrtého čtvrtletí zlepšit svůj provozní poměr o 220 bazických bodů na 64,8%. Snížení počtu zaměstnanců velmi přispělo ke zlepšení provozního poměru. Zisk na akcii v roce 2017 se oproti roku 2016 zlepšil o 27% na 2,30 USD. Tržby za rok 2017 vzrostly oproti roku 2016 o 6% na 11,54 miliard dolarů. CSX zlepšil svůj provozní poměr na 66,3% z 69,4%.
Dokonce i v upraveném předchozím čtvrtletí o týden navíc došlo ke snížení objemu dopravy meziročně o 8%. Autos zaznamenala dvojciferný pokles tržeb způsobený z velké části snížením výrobní produkce z důvodu vysokých zásob prodejců. Zemědělství zaznamenalo pokles prodejů o 5%, což je z velké části důsledkem 50% poklesu vývozu obilí. Oba tyto problémy brzdily CSX, jak to uvidíte za chvilku.
Na druhou stranu, uhlí zaznamenalo nárůst tržeb o 4%, jelikož se zvýšily dodávky do jižních států. Společnost CSX zaznamenala od 4. čtvrtletí roku 2016 nárůst vývozu uhlí přibližně o 40%. Intermodální tržby vzrostly o 4%. Toto čtvrtletí bylo zklamáním kvůli poklesu dopravy, ale tržby a provozní poměry se zlepšily.
Union Pacific zveřejnil zisk dne 25.1.2018. Po úpravě o daňovou reformu získala společnost během čtvrtého čtvrtletí 1,53 dolaru. Což bylo méně než se očekávalo, ale v loňském čtvrtletí se EPS zlepšilo o 10%. Společnost zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 5,4% na 5,45 miliardy dolarů. Tento nárůst překonal očekávání analytiků o 30 milionů dolarů. Union Pacific zlepšila svůj provozní poměr o 0,6 bodu na 62,6%. Opětovným očištěním o daňovou reformu se zisk na akcii v roce 2017 zvýšil o 14% oproti výsledku 5,79 USD z roku 2016. Tržby za rok vzrostly oproti roku 2016 o 6,5% na 21,2 miliardy dolarů. Provozní poměr Union Pacific se za rok zlepšil o 0,5% na 63%.
Zatímco CSX zaznamenal ve čtvrtletí stejné objemy, Union Pacific zaznamenal nárůst objemu dopravy, i když pouze o 1%.
Průmyslové produkty zaznamenaly silnou poptávku v průběhu roku, přičemž tržby vzrostly téměř o 30% při 17% růstu objemu. Zásilky frakčního písku se zdvojnásobily oproti předchozímu roku. Chemické látky, zejména ropa a kapalný propanový plyn, vykazovaly růst oproti 4. čtvrtletí roku 2016. Zotavování se z hurikánů pomohlo zvýšit poptávku po LPG.
Stejně jako u CSX, automobilové dodávky čtvrtletně poklesly kvůli poklesu výroby. Union Pacific zaznamenala 1% pokles tržeb z poklesu objemu o 4%. Uhlí je i nadále slabé, protože výnosy a objemy klesly. Intermodal byl meziročně stejný, ale společnost dokázala zvýšit průměrné tržby z automobilů o 4%. Objem zemědělství byl ve čtvrtletí nejhorší produktovou skupinou.
Když porovnáte CSX a Union Pacific, zjistíte, že každá železnice měla své silné a slabé stránky. Zatímco CSX zaznamenal v tomto čtvrtletí nárůst uhlí, Union Pacific pokles o 5%. CSX zaznamenal nárůst objemu a tržeb v Intermodal, zatímco v Union Pacific zaznamenaly pouze vyšší prodejní čísla. Zatímco CSX zaznamenal růst objemu průmyslových výrobků, pro Union Pacific bylo velkým přínosem zvýšení poptávky po pískových výrobcích souvisejících s energií. Objemy a tržby Union Pacific byly mnohem vyšší než ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016. Obě železnice zaznamenaly pokles v objemech automobilů a zemědělství, protože bylo vyvezeno méně vozidel a bylo vyvezeno méně obilí.
I když provozní poměr Union Pacific vzrostl na 62,6%, stále je lepší než CSX s 64,8%. Důvodem, proč společnost CSX dokázala zlepšit provozní poměr o 3%, je, že společnost snížila svůj počet zaměstnanců o 13%. Dokonce i s tímto drastickým škrtnutím pracovníků je provozní poměr Union Pacific lepší.
Dividendy
Jak CSX, tak Union Pacific měly své vzestupy a pády v roce 2017, ale mnohem více se zaměříme na dividendy těchto dvou společností a jejich schopnost udržovat a rozvíjet tyto dividendy.
Jak vidíte, obě společnosti zvyšují své dividendy. CSX zvýšila dividendu 14 let v řadě. Průměrné zvýšení za poslední 3, 5 a 10leté časové rámce činí 7,4%, 7,6% a 15,8%. Skutečnost, že průměrný nárůst za posledních 5 let je méně než polovina desetiletého průměru znamená, že růst dividend se rychle zpomaluje. Na druhou stranu 15.2.2018 společnost CSX oznámila zvýšení dividendy o 10%. Naposled v dubnu společnost oznámila nárůst o 11,1%.
Měl bych poznamenat, že před tímto zvýšením si společnost od května 2015 udržovala čtvrtletní dividendu na úrovni 0,18 dolaru. To je 8 po sobě jdoucích čtvrtletí stejné výplaty dividend. Rád bych viděl každoroční růst, protože více než rok bez zvýšení může naznačovat, že finanční základy společnosti nedovolují růst. Akcie v současnosti dosahují výnosu 1,6%.
Union Pacific má 12 let růstu dividend. Průměrný růst společnosti za poslední 3, 5 a 10leté období činí 11,2%, 14,8% a 22,1%. Stejně jako u CSX, nárůst dividend Union Pacific se časem zpomalil, tempo růstu však nebylo tak dramatické. Společnost stále zvyšuje dividendy nejméně dvojcifernou sazbou v každém časovém rámci. Společnost zvýšila dividendu dvakrát. Dne 11.1.2017 nárůst o 9,9%. 8. února letošního roku, nárůst o 9,8%.
Návrat téměř dvouciferného zvyšování je pozitivním znamením, že základy společnosti rostou a umožňují Union Pacific nabídnout velkorysé zvýšení. Union Pacific, stejně jako CSX, má několik případů, kdy více než čtyři čtvrtletí nezvýšil dividendu. Od března roku 2015 do září roku 2016 vyplácela společnost dividendu ve výši 0,55 USD na akcii. Narozdíl od CSX, to u Union Pacific nebyl celý kalendářní rok bez zvýšení dividendy. Akcie mají v době psaní článku výnos 2,3%.
Obě společnosti mají více než deset let růstu dividend. I když obě společnosti vyplácely stejnou čtvrtletní dividendu čtyři nebo více čtvrtletí za sebou, společnost Union Pacific poskytla akcionářům alespoň jednou za každý kalendářní rok zvýšení. Tempo růstu Union Pacific bylo vyšší v každém období. Navíc akcie společnosti Union Pacific poskytují o 44% vyšší výnos než CSX.
Předchozí míra růstu dividend nám může leccos říci o schopnosti společnosti platit a zvyšovat dividendy v minulosti. Vzhledem k tomu, že dividendy budou financovat můj důchod, chci vědět, zda bude společnost schopna platit a zvyšovat dividendy v budoucnu. Porovnejme tedy volný peněžní tok těchto dvou železničních společností, abychom získali přehled.
Obě společnosti zaznamenaly pokles volného peněžního toku, neboť poptávka po výrobcích souvisejících s energií zpomalila. Union Pacific zaznamenal návrat k vyšším peněžním tokům dříve než CSX, ale u obou společností nabral tento důležitý ukazatel správný směr. Zvyšující se volný peněžní tok umožňuje oběma společnostem zvyšovat své dividendy bez obav, že vzroste výplatní poměr.
Porovnáním obou společností zjistíme, že Union Pacific vytváří spoustu volných peněžních toků, což je 2,7násobek částky, kterou generuje CSX. Tržní hodnota společnosti Union Pacific ve výši 101,2 USD je o něco více než dvakrát vyšší než tržní hodnota společnosti CSX ve výši 48,8 USD, ale společnost dokáže zvýšit volné peněžní toky vyššími sazbami. Větší peněžní tok nakonec znamená větší příležitost k růstu dividend. Zde opět Union Pacific překonává CSX.
Podívejme se na výplatní poměry obou společností, abychom zjistili, kdo je lépe situován a může nabídnout růst dividend v budoucnu.
Je logické, že obě společnosti zaznamenaly stoupající výplatní poměr ve stejnou dobu, kdy poptávka po energetických produktech poklesla a volný peněžní tok klesl. Méně zisků a volných peněžních toků zvýšilo výplatní poměr. Jak jsem uvedl výše, CSX a Union Pacific zaznamenaly nárůst volného peněžního toku, který se shodoval s poklesem výplatních poměrů obou společností. Obě železnice mají v současné době výplatní poměr nižší než 50%. Výplatní poměr nižší než 50% znamená, že společnosti mají schopnost nadále zvyšovat dividendy. To také dává CSX a Union Pacific dostatečný bezpečnostní polštář pro případ, že by poptávka po některých výrobcích znovu drasticky poklesla.
Měl bych poukázat na to, že i když energetické výrobky byly na dně, Union Pacific dokázal udržet svůj výplatní poměr pod 90%. Na druhou stranu výplatní poměr CSX sahal až hodnotám kolem 100%. Dokonce i s podobnými výplatními poměry dávám přednost Union Pacific, protože se jim podařilo přinést více peněz než vyplatili na dividendách, a to v době kdy poptávka po energetických produktech klesla.
Ocenění
F.A.S.T. Graphs říká, že aktuální poměr ceny společnosti k zisku je 22,6. To je takřka o 34% nad průměrným pětiletým PE ve výši 16,9. To znamená, že akcie společnosti CSX jsou ve srovnání s nedávnou minulostí významně nadhodnoceny.
Nebaví mě už akcie, které se obchodují s oceněním daleko vyšším, než je jejich normální ocenění. Union Pacific se dle F.A.S.T Graphs obchoduje s oceněním PE 21,1.
Stejně jako CSX i Union Pacific je při porovnání s průměrným oceněním za posledních pět let nadhodnocen. Ale na rozdíl od CSX ne tak výrazně. Současné ocenění Union Pacific je o něco více než 13% nad průměrným násobkem 18,6. Je to sice stále nad obvyklou hodnotou ocenění ceny k zisku, ale ne tak strašně. Union Pacific má nižší aktuální ocenění PE a je mnohem méně nadhodnocený vzhledem k jeho normálním násobkům.
Závěrečné myšlenky
Jak CSX, tak Pacific Union ukázaly některé oblasti růstu a některé oblasti zájmu v posledním oznámení o výdělcích. Obě společnosti zaznamenaly výrazný meziroční pokles počtu přepravených aut a zemědělských produktů. CSX zaznamenala růst příjmů z uhlí, zatímco Union Pacific zaznamenala pokles. Union Pacific překonal CSX z hlediska příjmů průmyslových produktů.
Pokud jde o dividendy, Union Pacific překonal CSX v dividendovém výnosu, peněžním toku, průměrném ročním zvýšení za více časových období a možná nejdůležitější je, že je schopen nabídnout akcionářům zvýšení dividendy každý kalendářní rok. Frekvence zvyšování dividendy společnosti CSX je pro mě příliš rozvlněná. Takže v případě lepšího ocenění bych si vybral železniční společnost Union Pacific.