Dividendový aristokrat: Clorox
Dividendoví aristokraté jsou skupinou 65 společností v indexu S&P 500 s 25 a více lety zvýšení dividendy v řadě. Akcie spotřebního zboží patří mezi nejspolehlivější plátce dividend na akciovém trhu. Poptávka po každodenních produktech zůstává stabilní dokonce i během recese, což z ní činí atraktivní odvětví pro investory, kteří hledají konzistentní dividendy.
Dnes je na řadě výrobce spotřebních výrobků The Clorox Company (CLX). Investoři mohou být s investicí do Cloroxu skutečně spokojeni. Společnost zvýšila svou dividendu již více jak 45 let v řadě.
Přehled
Společnost byla založena před více než 100 lety s debutem svého stejnojmenného tekutého bělidla v roce 1913. Dnes je globálním výrobcem spotřebních a profesionálních výrobků. Společnost má roční tržby ve výši více jak 7 miliard dolarů. Prodává své výrobky na více než 100 trzích ve více jak 25 zemích světa a zaměstnává 8800 lidí.
Společnost má velmi rozmanitý soubor sektorů s mnoha značkami a produkty v každém z nich, což poskytuje společnosti obrovský globální rozsah.
Největším segmentem společnosti jsou zdraví a wellness, která jsou součástí hlavního segmentu Úklid. Clorox je však mnohem víc než jen společnost vyrábějící čistící prostředky, protože vyrábí také potraviny, produkty pro domácí mazlíčky, dřevěné uhlí a širokou škálu dalších značek.
Segment Domácnost zahrnuje značky Glad, Kingsford, Fresh Step a Renew Life. Mezi čisticí produkty patří Clorox, Pine-Sol a Clorox Commercial Solutions. Mezi značky životního stylu patří Hidden Valley, Burt’s Bees a Brita. A nakonec, segment International prodává značky Clorox po celém světě.
Mnoho značek firmy má ve svých produktových kategoriích 1. nebo 2. podíl na trhu. Ve skutečnosti více jak 80 % celkových příjmů pochází z produktů, které tomuto popisu odpovídají.
Výsledkem je cenová síla a vysoké ziskové marže. Společnost uvádí, že dvě třetiny jejího portfolia značek mají stabilní nebo rostoucí zastoupení v domácnostech, takže organický růst by měl v příštích letech pokračovat.
Společnost Clorox oznámila výsledky za Q2 2023 2. února 2023. Firma vykázala tržby ve výši 1,72 miliardy dolarů, což je meziroční růst o 1,4 %. Je to ovšem těžké srovnávat, protože tržby v posledních třech letech rostly o 5 % ročně. Malý meziroční růst byl díky 3,2% růstu marží. Organické tržby klesly o 4 %.
Vedení společnosti uvedlo, že čelí náročnému nákladovému prostředí, ale že se to snaží kompenzovat úsporou nákladů a navyšováním cen. Vedení však očekává, že tlak na náklady bude v tomto fiskálním roce pokračovat i nadále.
Analytici očekávají, že firma v letošním roce vygeneruje zisk 4,1 dolarů na akcii, tedy stejně jako v loňském roce.
Růst
Při pohledu do budoucna má firma stále možnosti, aby mohla pokračovat ve svém růstu. Společnost neustále inovuje rozšířením své současné řady produktů, jako jsou např. příchutě. Tyto výrobky již firma dělá dlouhou dobu a bude v tom pokračovat, aby zůstala konkurenceschopná.
Fúze a akvizice vedení zaměřuje na společnosti, které rostou, fungují v USA a mají vyšší marže. Je zřejmé, že vedení společnosti chce prostřednictvím akvizic podpořit růst a marže.
Navýšení marží je dalším dlouhodobým cílem vedení společnosti, ty v roce 2022 utrpěly nejvíce. Vedení firmy zde vidí významný potenciál pro další růst marží, zejména pokud jde o prodejní, administrativní náklady a optimalizací dodavatelského řetězce.
Vedení dnes však zaujímá obezřetný přístup a nakupuje společnosti, které mají vyšší marže, než jaké má stávající portfolio firmy, což současně zvyšuje jak výnosy, tak i marže. To je v souladu se zaměřením společnosti na řízení marže u každého produktu. To firmě dobře posloužilo během nedávného poklesu tržeb.
V příštích pěti letech analytici očekávají až 12% zisk na akcii – to se může zdát jako příliš vysoké očekávání, ale je třeba si uvědomit, že srovnávací základna je z minulých let nízká. Posledních pár let bylo totiž poznamenáno vyššími náklady, které stlačily marže společnosti. Inflace cen bude velmi pravděpodobně přetrvávat i v tomto fiskálním roce, ale v dlouhodobém výhledu se společnost pozvolna vrací růstu.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Společnost má několik konkurenčních výhod. Má velké portfolio silných značek. Jak již bylo uvedeno výše, výrobky firmy mají vysoký podíl na trhu. Více než 80 % značek drží buď první nebo druhou pozici ve svých příslušných kategoriích.
Společnost si udržuje svou silnou pozici v oboru zčásti prostřednictvím reklamy a na udržení této pozice vynakládá velké prostředky. Produktový marketing je pro výrobce spotřebního zboží nezbytností a firma na něj ročně vynakládá asi 10 % svých příjmů.
Další výhodou obchodního modelu společnosti je, že její produkty každý den používají miliony lidí, a to v dobrých i špatných ekonomických časech. Podle odhadů vedení společnosti jsou produkty značky Clorox zhruba ve dvou třetinách amerických domácností.
Takže vždy bude existovat určitá úroveň poptávky po čisticích prostředcích pro domácnost a potravinách, i když ekonomika přejde do útlumu. To umožňuje společnosti zůstat ziskovou i během recesí. Společnost Clorox je skutečně velmi dobrým příkladem defenzivní akcie.
Zisky na akcii společnosti během finanční krize jsou uvedeny níže:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 3,23 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 3,24 dolarů (0,3% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 3,81 dolarů (18% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 4,24 dolarů (11% nárůst)
Jak je vidět výše, tak společnost během recese každý rok zvyšovala svůj zisk na akcii, včetně dvouciferného růstu zisků v letech 2009 a 2010.
Firma si také vedla velmi dobře během koronavirové pandemie – její produkty vykázaly mnohem vyšší poptávku, protože spotřebitelé trávili mnohem více času doma. To dokazuje, že společnost má obchodní model velmi odolný vůči recesi a vysokou úroveň bezpečnosti.
Ocenění a očekávané výnosy
Jak již jsem uvedl výše, tak analytici očekávají, že firma ve fiskálním roce 2023 vygeneruje zisk na akcii ve výši 4,1 dolarů. Na základě toho se dnes akcie obchodují za P/E poměrem ve výši 37,6. To je výrazně nad odhadem reálné hodnoty, který je ve výši 23.
Jelikož se akcie obchodují nad férovým oceněním, tak je možné je označit za výrazně nadhodnocené. Pokud by se P/E násobek během příštích pěti let vrátil zpět k férové ceně, tak by to snížilo roční výnosy o téměř 9 %.
Výnosy akcionářů však stále budou podpořeny budoucím růstem zisku na akcii, který analytici odhadují na 12 % ročně. A nakonec, dividendový výnos ve výši 3 % také přispěje k výnosům akcionářů. To by mělo vést v příštích pěti letech k celkovým očekávaným výnosům ve výši cca 6 % ročně.
To je slušná očekávaná míra návratnosti, ale není dostatečně vysoká, aby bylo možné dnes doporučit akcie k nákupu.
Závěr
Společnost Clorox je spolehlivá dividendová firma, má vedoucí pozici napříč mnoha trhy a s dobrým potenciálem pro další růst.
Společnost by měla být schopna pokračovat ve své více než čtyři desetiletí dlouhé sérii každoročního navyšování dividendy bez ohledu na celkové ekonomické klima. To z ní činí konzistentní dividendový titul pro investory s averzí k riziku.
Akcie dnes zůstávají pro investory vhodné k dalšímu držení (Hold), ale investoři, kteří mají zájem o vyšší celkový potenciální výnos by si měli počkat na lepší vstupní cenu.