Dividendový aristokrat: Clorox
Pokud hledáte vysoce kvalitní dividendovou akcii s rostoucí dividendou a nebojíte se cyklického spotřebního sektoru, tak by jste se měli podívat na Clorox Company ( CLX ). Clorox zvýšil dividendu již více jak 40 let po sobě, což ho řadí na seznam Dividendových aristokratů. Což je skupina 53 akcií v indexu S&P 500 s 25+ roky navýšením dividendy. Zde je seznam všech 53 dividendových aristokratů.
Clorox 13. února 2018 přidal další rok, ke svým již 40 rokům zvyšování dividendy a to rovnou o 14%. To je důkaz toho, že společnosti vyrábějící výrobky pro domácnost, jako je Clorox, jsou silné firmy s rostoucí dividendou. Clorox má diverzifikované portfolio silných značek a jeho výrobky jsou denně používány milióny domácností po celém světě, a to i během recese, což umožňuje Cloroxu každoročně zvýšit dividendu. Nedávné navýšení dividendy přiblížilo dividendový výnos Cloroxu ke 3%. I když je to stále pod inflací ČR, tak stále je to výnos výrazně vyšší než výnos indexu S&P 500, který je pod 2%. Clorox tak i nadále zůstává vysoce kvalitní akcií pro DGI investory.
Přehled podnikání
Clorox má diverzifikované portfolio produktů, které mimo jiné zahrnuje čistící prostředky pro domácnost, potraviny, či podestýlky pro kočky. Mezi hlavní značky patří Clorox, Pine-Sol, Glad, Kingsford, Hidden Valley, Brita, Burt’s Bees, Fresh Step, či RenewLife. Jak je vidět na následujícím obrázku, více jak 80% celosvětového prodeje společnosti pochází z produktů, které ve svých kategoriích jsou č.1 nebo č.2.
Clorox generuje roční tržby ve výši 6 miliard dolarů a jeho hlavními kategoriemi výrobků jsou domácnost a úklid, což představuje přibližně jednu třetinu celkového prodeje, výrobky pro životní styl představují asi 16% tržeb a zbytek jsou mezinárodní tržby. Produkty Cloroxu se těší velké poptávce, která vede k růstu prodaných objemů, zatímco jeho špičkové značky umožňují zvyšování ceny. Růst objemů prodaných výrobků a zvyšování cen jsou rozhodující faktory pro růst tohoto výrobce spotřebního zboží.
Cloroxu ve fiskálním roce 2017 rostly tržby (sales) o 4% a zisk na akcii (earnings per share) o 9% , resp. objemy vzrostly o 6% a to díky růstu ve všech klíčových provozních segmentech. Zisk na akcii (earnings per share) byl 5,35 dolarů.
Společnost je tak velmi dobře připravena na nadcházející fiskální rok 2018. I když Q2 2018 bylo takové neslané, nemastné, když výsledky nenaplnily očekávání analytiků. Po vyloučení vlivu daňové reformy, tak čtvrtletní zisk na akcii (earnings per share) byl ve výši 1,23 dolarů = dle odhadů, ale zisk ve výši 1,42 miliardy dolarů byl zhruba o 10 milionů dolarů pod odhady. Zisk byl nižší díky nárůstu cen komodit a nákladů na dopravu. V důsledku toho klesla hrubá marže asi o 170 bazických bodů oproti stejnému čtvrtletí předchozího roku.
Společnost tedy rostla při srovnání se stejným čtvrtletím přechozíko roku, prodeje a objemy vzrostly o 1%. Navzdory tlakům na marži však upravený zisk na akcii (adjusted earnings per share) meziročně vzrostl o 7,9%. A navíc vedení Cloroxu představilo velmi silné odhady pro rok 2018, kdy očekává růst tržeb za celý rok o 1 až 3%, zisk na akcii (earnings per share) očekává v rozmezí 6,17 až 6,37 dolarů, zatímco analytici očekávali pouze 5,66 dolarů. Clorox očekává v roce 2018 růst zisku o 17%.
Perspektivy růstu
Takže vyhlídky Cloroxu na další růst jsou pozitivní. Přičemž největší konkurenční výhodou, která podpoří budoucí růst, jsou inovace v portfoliu produktů. Dlouhodobý cíl Cloroxu je, aby díky inovacím prodeje rostly o 3% ročně.
Clorox intenzivně též investuje do výzkumu a vývoje, aby nezůstala pozadu za trendy na trhu. To je velmi důležité pro společnosti v sektoru spotřebního zboží. V budoucnu Clorox počítá s inovacemi v čisticích prostředcích, podestýlkách pro kočky a vodních filtrech, aby podpořila další růst. Jedním z obzvláště zářným příkladem je Brita filtr, což je filtr s Wi-Fi, který v případě potřeby automaticky objedná nový filtr.
To by mělo Cloroxu umožnit naskočit do vlaku nových technologií, jako je například Internet věcí (Internet of Things). Na následujícím obrázku jsou vidět další příklady inovací Cloroxu z poslední doby.
Dalším katalyzátorem růstu Cloroxu je jeho internetový obchod (e-commerce). Vzhledem k tomu, že spotřebitelé stále více peněz utrácí online, tak výrobci, jako je právě Clorox, investují do svých vlastních internetových obchodů. Příjmy z internetového obchodu vzrostly za poslední tři fiskální roky o 37% ročně. E-commerce prodej v roce 2017 vygeneroval asi 225 milionů dolarů, asi 4% z celkových prodejů společnosti. Clorox očekává, že prodeje z jeho internetového obchodu dosáhnou do roku 2020 výše 500 milionů dolarů.
A nesmíme zapomenout na výrobky pro profesionály (Professional Channel), to je další růstový katalyzátor pro Clorox. Společnost je nejvíce známá jako společnost orientovaná na domácí spotřebitele, ale vzhledem k silným značkám společnosti dává smysl snažit se přejít i do sektoru „profesionálů“. Clorox se přesně o toto nyní snaží a to zejména v oblasti čistíren, stravovacích služeb a zdravotnictví. Prodej v profesionálním kanálu v posledních třech letech rostl o 10% ročně.
Analýza dividend
Po posledním navýšení dividendy o 14%, je nová čtvrtletní dividenda Cloroxu ve výší 0,96 dolaru na akcii, roční dividenda je tedy 3,84 dolarů na akcii. Zvýšení dividendy tak znamená dividendový výnos téměř 3%. To je slušný výnos v porovnání s indexem S&P 500, který je pod 2%, takže Clorox je atraktivní volbou pro DGI investory.
Clorox je vstřícná firma ke svým akcionářům, každý rok vrací svým akcionářům významnou část svých zisků, a to jak prostřednictvím dividend, tak prostřednictvím zpětných odkupů akcií.
Dividenda Cloroxu je vysoce bezpečná a má prostor pro další růst. Na základě očekávaných zisků na akcii (earnings per share) pro rok 2018 ve výši 6,17 až 6,37 dolarů, tedy roční dividendy ve výši 3,84 dolarů, bude v letošním roce mít Clorox výplatní poměr (payout ratio) dividendy ve výši mezi 60 až 62%. Takže i po nedávném zvýšení dividendy o 14%, Clorox snadno svou dividendu pokrývá.
Vzhledem k tomu, že výdělky budou velmi pravděpodobně pokračovat v dalším růstu, tak i růst dividendy není jistě u konce. Clorox asi nebude v budoucnosti vždy schopen zvedat dividendu o 14%, ale i tak se investoři mohou těšit na konzistentní zvyšování dividendy každý rok, do 10% s velkou jistotou. S 3% dividendovým výnosem je Clorox akcie, která představuje atraktivní mix dividendového výnosu a růstového potenciálu.
Závěr
Výrobci výrobků pro domácnost, jako je Clorox, nejsou zrovna vzrušující firmy, ale nabízí stabilní výnosy i v době hospodářského poklesu, či v době krizí. Clorox již od roku 1977 každý rok svou dividendu zvyšuje, tedy i v době, v které proběhlo několik recesí a globálních konfliktů. Se svým silným portfoliem značek, úsporami z rozsahu a inovacemi produktů, by Clorox neměl mít v budoucnosti žádný problém se zvyšováním dividend.
Investoři, kteří hledají vysoce kvalitní akcie, které pravidelně každý rok zvyšují dividendu, by se měli primárně zaměřit na dividendové aristokraty, kteří dividendy zvýšili již 25+ let po sobě. Dividendoví aristokraté za posledních 10 let výrazně předčili Index S&P 500 a jejich nadprůměrné výnosy velmi pravděpodobně budou i nadále růst, protože Dividendoví Aristokraté mají ve svých portfóliích silné značky a mají trvalé konkurenční výhody a takový je i Dividendový Aristokrat Clorox.