Dividendový aristokrat: Clorox v roce 2019
Akcie ze sektoru spotřebního zboží jsou jedním z nejspolehlivějších plátci dividend na akciovém trhu. Dividendoví aristokraté jsou skupinou 57 společností v Indexu S&P 500, které zvýšily dividendu již 25 a více let v řadě. Další akcií je výrobce spotřebního zboží Clorox Company (CLX).
Společnost Clorox má jednu z nejdelších historií zvyšování dividendy na trhu, společnost zvýšila svou dividendu již 41 let v řadě. Dividenda společnosti je též velmi bezpečná.
V tomto článku si podrobně rozebereme obchodní model společnosti Clorox a výhled do budoucna.
Obchodní přehled
Firma Clorox vznikla již před více než 100 lety, jejím debutem na trhu v roce 1913 byl produkt, který se jmenoval kapalné bělidlo (liquid bleach). Dnes je to globální výrobce spotřebních a profesionálních produktů, které nabízí širokou škálu použití a používá je mnoho zákazníků. Společnost produkuje roční tržby přesahující 6 miliard dolarů a své výrobky prodává na více než 100 trzích.
Produktová řada zahrnuje mnoho kategorií, úklidem počínaje, přes výrobky pro domácnost, potraviny, pro osobní péči a podestýlkami pro kočky konče. Domácí segment zahrnuje značky Glad, Kingsford, Fresh Step a Renew Life. Segment čistících prostředků zahrnuje Clorox, Pine-Sol a Clorox Commercial Solutions.
Značky životního stylu (Lifestyle brands) zahrnuje Hidden Valley, Burt’s Bees a Brita. Konečně. A mezinárodní segment (International segment) prodává značky Clorox po celém světě.
Síla obchodního modelu společnosti Clorox spočívá ve špičkových značkách. Podívejte se tržní podíly následujících značek:
Mnoho značek Cloroxu drží ve svých kategoriích tržní podíl č.1 nebo č.2. Více jak 80% celkových příjmů pochází z produktů, které odpovídají tomuto popisu. Výsledkem je cenová síla a vysoké marže.
V posledních letech neměl Clorox zrovna na růžích ustláno, nedařilo se mu zvyšovat tržby. Od roku 2009 až do roku 2016 se Cloroxu dařilo zvyšovat tržby jen o 0,8% ročně, potýkal se s malým objemem prodejů a klesajícími cenami. List se však obrátil a Clorox se navrátil k lepšímu růstu přijmů.
Ve fiskálním roce 2017 dosáhl téměř 4% růstu příjmů, zatímco ve fiskálním roce 2018 dosáhl 2,5% růstu. I když to v žádném případě nejsou velká čísla, tak je to stále obrovské zlepšení oproti tomu, co společnost vykázala v minulých letech.
V posledním čtvrtletí společnost Clorox vykázala další 4% růst tržeb společně s růstem hrubé marže o 70 bazických bodů. Vyšší ziskovost byla zajištěna zvýšením cen a snížením nákladů. Zisk na akcii (earnings-per-share) však v tomto čtvrtletí klesl o 21%, zavedení daňové reformy v USA v roce 2018 však poskytlo jednorázovou výhodu v předchozím čtvrtletí.
V sektoru úklidu (Cleaning) tržby vzrostly o 6%, 4% v sektoru domácností (Household) a 25% v sektoru životním stylu (Lifestyle), což bylo částečně kompenzováno 8% poklesem tržeb v mezinárodním (International) segmentu.
Perspektivy růstu
Při pohledu do budoucna však ještě může Clorox vytáhnout nějaké eso z rukávu a pokračovat v dalším růstu. Společnost průběžně inovuje produktové portfólio, jako je například úprava příchutí a cross-branding. Clorox tyto věci dělá již dlouhou dobu a bude v tom jistě pokračovat i nadále, aby si zajistil konkurenceschopnost. Zaměřuje se však též na fúze a akvizice společnosti, které jsou: (1) rychle rostoucí, (2) sídlící ve Spojených státech a (3) zvýši Cloroxu marže. Jinak řečeno, společnost chce prostřednictvím akvizic posílit domácí růst a marže.
Velké společnosti, zejména ty, které mají problémy s růstem, hledají jakýkoli způsob pro růst příjmů. Clorox je však obezřetnější a kupuje jen společnosti s lepším maržovým profilem než již sám má, což mu pomůže zvyšovat zisky a marže.
Jedním z takových příkladů je relativně nedávný nákup firmy Nutranext, lídra v potravinových doplňcích. Společnost vyrábí širokou škálu doplňků stravy a generuje přibližně 200 milionů dolarů ročních příjmů.
Společnost má příznivý maržový profil a převážná většinu prodejů je v USA. Je tedy dokonalý kandidát vhodný pro M&A strategii společnosti Clorox a z dlouhodobého hlediska by to měl být dobrý nákup, navzdory poměrně vysoké ceně – 3,5x prodeje (sales).
Clorox každoročně též navyšuje marže prostřednictvím zvýšením produktivity a snižováním nákladů, daří se mu to již mnoho let v řadě. Zaměření společnosti na úsporu nákladů v kombinaci s její M&A strategií, by mělo i v následujících letech pomoci v růstu příjmů.
Vedení Cloroxu věří, že ve fiskálním roce 2019 firma dosáhne 2% až 4% růstu příjmů, inovace produktových řady by mělo přispět ke zlepšení o 3%, zatímco Nutranext přidá 2,5%, ale měnový dopad by měl ubrat 2%.
Vedení dále odhaduje, že hrubé marže zůstanou plus mínus stejné a v kombinaci s prodejními, správními, režijními náklady a marketingovými náklady, by mělo zajistit, že zisk na akcii (earnings-per-share) zůstane podobný fiskálnímu roku 2018. I když střed odhadů vedení společnosti je na úrovni 6,30 dolarů, což je mírně vyšší než 6,26 dolarů ve fiskálním roce 2018.
V dlouhodobém výhledu, management vidí růst tržeb v rozmezí 3% až 5% ročně a malé roční zlepšování provozních marží. V následujících letech tak očekáváme 5% nárůst zisku na akcii (earnings-per-share), protože Clorox by měl vykázat nízký jednociferný růst zisků, v kombinaci s pomalým zlepšování marží a zpětným odkupem akcií.
Konkurenční výhody a výkon recese
Clorox má mnoho konkurenčních výhod. Za prvé, drží nesmírně silné portfolio značek a jak již bylo uvedeno výše, produkty Cloroxu mají velmi vysoký tržní podíl.
Clorox si zachovává svou vysokou tržní pozici zčásti prostřednictvím reklamy a vynakládá mnoho peněž na udržení této pozice. Produktový marketing je naprostou nutností pro výrobce spotřebních výrobků a Clorox každoročně vynakládá 10% svých příjmů.
Další výhodou obchodního modelu společnosti Clorox je, že její produkty používají každý den miliony lidí a to jak v dobrých ekonomikých časech, tak ale i ve špatných. Podle společnosti jsou produkty firmy Clorox zhruba ve dvou třetinách amerických domácností.
Protože vždy bude existovat nějaká poptávky po čisticích prostředcích pro domácnost a potravinách a to i když ekonomika začne klesat. To umožňuje, aby společnost zůstala zisková i během recesí. Clorox je vynikajícím příkladem defenzivní akcie.
Zisk na akcii (earnings-per-share) Cloroxu během finanční krize jsou uvedeny níže:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 3,23 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 3,24 dolarů (zvýšení o 0,3%)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,81 dolarů (zvýšení o 18%)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 4,24 dolarů (zvýšení o 11%)
Jak můžete vidět, společnosti Clorox v průběhu finanční každoročně zisk na akcii rostl, dokonce dvojciferně v letech 2009 a 2010. To dokazuje, že společnost má velmi recesím odolný obchodní model, s vysokou úrovení bezpečnost.
Oceňování a očekávané výnosy
Clorox se obchoduje s poměrem ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 23,6, což je mnohem více než je odhad reálné hodnoty ve výši 19. Jelikož se akcie obchodují na 124% reálné hodnoty, považujeme je za nadhodnocené. Tato situace trvá již několik let, ale domníváme se, že ocenění bude v průběhu času klesat, protože aktuální tempo růstu jednoduše neodpovídá ocenění ve výši 23 poměru ceny a zisku (price-to-earnings ratio).
Rozpis historických poměrů PE společnosti Clorox lze vidět v tabulce níže:
Podle našeho názoru v následujících letech existuje výrazné riziko poklesu ocenění, což by mělo výrazný negativní dopad na návratnost akcionářů. Pokud by se akcie ze současného ocenění vrátily k PE, tak by to znamenalo pokles celkových výnosů přibližně o 4% ročně.
I tak by celkový výnos akcionářů měl být cca 4%, a to díky odhadovnému růstu zisků o 5% a dividendovému výnosu ve výši cca 2,5%. Z tohoto důvodu, při dnešní ceně akcií, zní doporučení prodat, a to navzdory postupnému zlepšování, které společnost v posledních letech dosáhla. Pomalý růst Cloroxu při současném ocenění prostě nestačí a DGI investoři by se akciím Cloroxu při dnešních cenách měli vyhnout.
Závěr
Clorox je mimořádně spolehlivá dividendová akcie. Společnost má vedoucí postavení svých výrobků na trzích s potenciálem určité míru růstu. Zdá se však, že dnes by se nejednalo o dobrý nákup, protože se akcie společnosti Clorox obchodují výrazně nad svým 10letým průměrem a na 124% odhadu reálné hodnoty.
To však neznamená, že by společnost neměla být schopna pokračovat ve čtyřicetiletém navyšování dividendy a to bez ohledu na celkové ekonomické klima. Příliš vysoké ocenění si však nezalouží doporuční akcie pro DGI investory a investoři, kteří mají zájem akcie Cloroxu vlastnit, by si měli počkat na mnohem nižší ocenění.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok