Dividendový král: Coca-Cola
Když jde o nejlepší z nejlepších, myslím samozřejmě dividendové akcie, tak jsou zde Dividendoví králové. To jsou firmy, které své dividendy zvýšily pravidelně každý rok již 50 a více let v řadě.
Dokázat zvyšovat dividendu více jak pět desetiletí v řadě, to je úctyhodný výkon, a málokteré firmě se to podaří. To také vysvětluje, proč na americkém trhu je Dividendových králů jen pár.
Firma Coca-Cola (KO) je léty prověřený Dividendový král.
Akcie společnosti dnes nesou dividendový výnos 2,8 %, což je podstatně více než je dividendový výnos indexu S&P 500 (1,5 %). Navíc Coca-Cola velmi pravděpodobně bude každoročně svou dividendu i nadále zvyšovat.
Pro firmu je to dnes ale těžké období. Spotřebitelské preference se mění a spotřeba sody v USA klesá. Protože růst zisků společnosti se v posledních letech zpomaluje, tak se akcie dnes zdají být nadhodnocené. Firma však zůstává vysoce kvalitním podnikem se silnými značkami a slušným dividendovým výnosem.
Přehled
Společnost byla založena v roce 1892. Dnes je největší společností na světě v oblasti nealkoholických nápojů. Vlastní nebo licencuje více než 500 nealkoholických nápojů včetně šumivých i neperlivých nápojů.
Dnes prodává výrobky ve více než 200 zemích po celém světě a má 20 značek a tržní kapitalizace přesahuje 27 miliard dolarů.
Firemní značky představují přibližně 2 miliardy nápojů po celém světě každý den, což představuje roční příjem zhruba 42 miliard dolarů. Firma má také 20 značek, z nichž každá generuje roční tržby ve výši 1 miliardy dolarů nebo více.
Portfolio šumivých nápojů zahrnuje vlajkovou loď značky Coca-Cola a další značky sodovky, jako je Diet Coke, Sprite, Fanta a další. Portfolio neperlivých nápojů zahrnuje vodu, džusy a čaje připravené k pití, jako jsou Dasani, Minute Maid, Vitamin Water a Honest Tea.
Šumivým nealkoholickým nápojům dominuje Coca-Cola. Společnost se snaží udržet a zlepšit tuto dominantní pozici pomocí rozšíření produktů stávajících populárních značek, včetně verzí značek jako Sprite a Fanta se sníženým nebo nulovým obsahem cukru.
Dnes je náročné období pro společnost. Prodej sody se zpomaluje na rozvinutých trzích, jako jsou USA, kde spotřeba sody po léta neustále klesá.
Pokles spotřeby sody je pro společnost významnou hrozbou. Zatímco celkové objemy Coca-Coly stále závisejí na perlivých nápojích, jako je soda, tak společnost se v posledních letech snaží o změnu, aby diverzifikovala své hlavní produkty, protože vedení pochopilo, že vyhlídky dlouhodobého růstu šumivých nápojů nejsou nijak zvlášť dobré. Společnost v posledních letech koupila několik nových značek neperlivých nápojů.
Společnost představila výsledky za Q2 2022 26. července 2022. Výsledky předčily odhady jak tržeb, tak i zisků. Upravený zisk na akcii byl ve výši 70 centů, o tři centy více, než se očekávalo. Tržby meziročně vzrostly o 12 % a dosáhly 11,3 miliardy dolarů, o 730 milionů dolarů více, než se očekávalo. Organické tržby vzrostly o 16 %.
Provozní marže byla ve výši 30,7 %, meziročně o 100 bps méně. Pokles marže byl způsoben vyššími provozními náklady, nárůstem marketingových investic a nákupem značky BODYARMOR.
Vedení společnosti očekává pro letošní rok organický růst tržeb o 12 % až 13 % a růst upraveného zisku na akcii o 5 % až 6 %. Analytici odhadují zisk na akcii ve výši 2,45 dolarů.
Růst
Ve snaze vrátit firmu k růstu vedení hodně investovalo do sektorů mimo sodu. Do oblastí jako jsou džusy, čaje, mléčné výrobky a voda, aby uspokojila měnící se preference spotřebitelů. Vzhledem k úspěchu těchto prorůstových iniciativ nadále analytici společnost považují za firmu s příznivým dlouhodobým růstovým potenciálem.
Jedním z důvodů, proč byste se měli o akcii firmy zajímat, je to, že podniká v odvětví, které nadále globálně roste více než je průměrný ekonomický růst. To vede k velkému celkového růstu tohoto odvětví, z kterého firma v posledních letech těží.
Kromě toho se kategorie ready-to-drink (připraveno k pití) prodává prostřednictvím vysoce diverzifikovaných kanálů a nadále očekává asi 5% růst, a to jak pro firmu, tak pro sektor samotný. To platí zejména pro neperlivé nápoje jako je čaj a voda. Díky tomu strategie firmy odklonit se od perlivých nápojů nepochybně přináší své ovoce.
Společnost navíc nadále pokračuje v nákupu značek, jako podporu růstu, včetně neočekávané akvizice společnosti Costa, což je značka kávy se sídlem ve Spojeném království.
Byl to nečekaný nákup pro monstr-firmu v sektru šumivých nápojích, ale vedení se snaží, co to jde, aby si zajistilo budoucí růst. Za relativně krátkou dobu, co firma značku kávy vlastní, rozšířila svou nabídku, včetně kombinace Coca-Coly a kávy v baleních k okamžitému pití.
Na druhé straně odprodej stáčecích provozů společnosti vedl v průběhu let k poměrně výraznému poklesu příjmů, ale cílem jsou mnohem vyšší marže. Tato změna firmě přinese vyšší ziskovost ve srovnání s konkurencí. Tržby se během pandemie zvýšily a marže jsou mnohem vyšší než před odprodejem.
Když všechny tyto firemní aktivity vezmeme jako celek, přidáme program zpětných odkupů a zaměření vedení na zlepšení produktivity, tak by firma mohla v příštích pěti letech vykázat růst zisku na akcii až o 6 % ročně.
Konkurenční výhody, výkonnost v recesi
Společnost má dvě velké konkurenční výhody, kterými jsou silná značka a globální rozsah. Podle společnosti Forbes je Coca-Cola šestou nejhodnotnější značkou světa. Značka Coca-Cola má dle jejich odhadu hodnotu 64 miliard dolarů.
Navíc má firma jedinečnou distribuční síť. Má největší nápojový distribuční systém na světě. Ze zhruba 60 miliard celosvětově spotřebovaných nápojů po celém světě pochází od společnosti Coca-Cola více jak 2 miliardy. Nový konkurent by byl jen těžko schopen takový distribuční systém vytvořit.
Tyto výhody umožňují společnosti zůstat vysoce ziskovou i během krize.
Společnosti se během finanční krize velmi dobře podařilo udržet ziskovost:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,29 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,51 dolarů (17% růst)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,47 dolarů (3% pokles)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 1,75 dolarů (19% růst)
Nejen, že firma krizi přežila, ale také se jí dařilo velmi dobře. Mezi roky 2007-2010 společnost zvýšila zisk na akcii o 36 %. To ukazuje trvanlivost a sílu obchodního modelu společnosti Coca-Cola. Dividenda společnosti se také jeví jako velmi bezpečná.
A firma pokračovala ve svých působivých výsledcích i v loňském roce, kdy společnost zůstala vysoce zisková, i když se americká ekonomika přehoupla do recese.
Ocenění
Analytici očekávají, že upravený zisk na akcii dosáhne v roce 2022 výše 2,45 dolarů. To znamená, že se dnes akcie firmy obchodují s P/E poměrem ve výši cca 25 (při ceně 61,7 dolarů za akcii).
Což je výše než odhad férového P/E poměru, který je ve výši 23 a bere v úvahu historická ocenění akcií a odhady budoucího růstu. Pokud by se ocenění akcie v příštích pěti letech vrátilo k odhadu férové hodnoty, tak by to znamenlo cca 2 % pokles celkových ročních výnosů.
Analytici očekávají, že celkové roční výnosy v příštích pěti letech dosáhnou asi 6,8 %, což se bude skládat z 2,8 % dividendového výnosu, 6 % očekávaného růstu zisku a 2 % poklesu ocenění.
Protože jsou dnes akcie mírně nadhodnocené, tak lze očekávat celkové výnosy v příštích pěti letech vcelku slušné, ale nijak zvlášť impozantní.
Závěr
Vedení společnosti udělalo velké pokroky v úpravě svého portfolia tak, aby vyhovovalo měnícímu se vkusu spotřebitelů. Vybudovala velké portfolio džusů a čajů, aby uspokojila spotřebitele, kteří dbají více o své zdraví. Má velké portfolio džusá a čajů a dnes navíc díky akvizici Costa Coffee má společnost prostor pro expanzi do sektoru káv.
Je však třeba ještě udělat dost práce, aby firma více diverzifikovala od šumivých nápojů, ale počínaje rokem 2022 má firma mnohem lepší vyhlídky pro růst.
Akcii proto dnes hodnotíme jako držet (Hold), protože je nadhodnocená (mírně), ale akcie stále zůstává vhodnou volbou pro investory zaměřující se na dividendové příjmy, a to díky nadprůměrnému dividendovému výnosu a dlouhé dividendové historii a každoročnímu navyšování dividendy.
Tyto vlastnosti dělají z firmy Coca-Cola časem prověřeného Dividendového aristokrata a prvotřídní akcii pro DGI investory.