Dividendový aristokrat: Coca-Cola
Dividendoví aristokraté jsou nejlepší akcie, které si dlouhodobí DGI investoři mohou koupit, je to skupina akcií z indexu S&P 500 s 25+ roky navyšování dividendy. Zde je seznam všech 53 dividendových aristokratů. Dividendoví aristokraté výrazně překonávají akciový trh po dlouhou dobu, například dle ratingové agentury Standard&Poor’s dosáhli dividendoví aristokraté roční výnosy 11,2%, v porovnání s ročním výnosem 7,8% indexu S&P 500. Coca-Cola (KO) nejenže je dividendový aristokrat, ale je to navíc i dividendový král. Což je menší skupina firem s 50+ roky navyšování dividendy. Zde je seznam všech 25 dividendových králů. A Coca-Cola 15.2.2018 opět dividendu zvýšila.
Přehled podnikání
Obchodní prostředí Coca-Coly je v posledních letech pod tlakem, spotřebitelské preference se mění. Spotřebitelé postupně přecházejí ke zdravější stravě a odvracejí se od nápojů s vysokým obsahem cukru. Čím dál víc upřednostňují zdravější nápoje, jako je voda, džus a čaj. Prodej sody v USA klesá již více jak 10 let .
Navzdory těmto problémům je však Coca-Cola stále velmi silnou firmou. Coca-Cola je 5. nejhodnotnější značkou na světě. Coca-Cola je největší světovou společností zabývající se výrobou nápojů. Vyrábí nebo licencuje více jak 500 nealkoholických nápojů, jak šumivých, tak i neperlivých nápojů. Prodává své výrobky ve více než 200 zemích po celém světě a má 21 značek, které generují 1 miliardu dolarů ročně každá.
Coca-Cola má obrovský tržní podíl, který dává společnosti možnost zvyšovat ceny. Jakožto leadr tohoto odvětví těží z růstu v těchto kategoriích spotřebního zboží. Vedle hlavních značek nápojů, jako jsou Coca-Cola, Diet Coke, Sprite a Fanta, má Coca-Cola i řadu produktů orientovaných na růst. Společnost má velké portfolio nealkoholických nápojů, včetně Dasani, Minute Maid, Vitamin Water, and Honest Tea. Navíc Coca-Cola vlastní též asi 17% společnosti Monster Beverage (MNST).
Organické tržby vzrostly o 2% během prvních tří čtvrtletí roku 2017, a to v důsledku zvýšování cen. Zisk na akcii (earnings-per-share) v tomto období byl však na nule. Zvýšené investice vedly k tomu, že Coca-Cola v uplynulých letech stagnovala, ale díky těmto investicím má firma dlouhodobý potenciál růstu.
Perspektivy růstu
Z důvodu poklesu spotřeby sody investuje Coca-Cola do nápojů s vyšším potenciálním růstem. Nicméně obrat zatím stále není vidět. Investoři tak budou muset být trpěliví, dokud Coca-Cola sestupný trend neobrátí, protože „šumivé“ nápoje tvoří více jak 70% objemu globálních prodejů společnosti. Ale náznaky obratu již firma ukázala. Vysoké investice mimo oblast sody, se již začínají projevovat a podpořily růst organických příjmů.
Coca-Cola již vykázala mírnou dynamiku v roce 2017. Organické tržby vzrostly v Q3 o 4%, což bylo způsobeno právě změnami v produktovém mixu, představuje to růst asi o 3%. Prodej koncentrátů též vzrostl o 1%. Vykázané zisky v Q4 2017, který skončil 16. února 2018, tak ukázal obrat k lepšímu.
Jedním z nejsilnějších růstových katalyzátorů příjmů Coca-Coly jsou prodeje na mezinárodních trzích. Například prodeje v Latinské Americe si vedou velmi dobře. Coca-Cola tam je #1 na trhu s nealkoholickými nápoji, džusem, mlékem, kávou a čajem, tzv. připravených rovnou k pití. Organické tržby v Latinské Americe za poslední čtvrtletí vzrostly o 6%.
Kromě toho Coca-Cola zvýšila o 5% organické příjmy v Evropě, na Středním východě a v Africe a o 3% v Asii a Tichomoří. Objem příjmů v Číně vzrostl o 2% a ve Q3 dokonce o 6% v Indii, což naznačuje silnou poptávku od zákazníků. Všechny tyto geografické oblasti překonaly Severní Ameriku, která ve Q3 vzrostla jen o 2%. Mezinárodní trhy, zejména pak rozvíjející se trhy, jako je Latinská Amerika, Indie a Čína, mají nadále pro Coca-Colu obrovský růstový potenciál.
Analýza dividend
Poslední roky nejsou pro Coca-Cola obdobím velkého růstu, ale to neznemožnilo firmě opět zvýšit dividendu. Coca-Cola zvýšila dividendu již 56tý rok v řadě. Prošla obtížnými obdobími i dříve, ale vždy dividendu zvýšila, buď o hodně nebo jen o malinko, takže dividenda je i dnes velmi bezpečná.
Coca-Cola očekává, že upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) buď zůstane stejný jako v roce 2017 anebo se sníží o 2% vúdči loňským 1,91 dolarů. To znamená, že upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) bude v rozmezí zhruba 1,87 až 1,91 dolaru. Na základě těchto čísel pak vychází výplatní poměr (payout ratio) přibližně 77 až 79%. Což už je vcelku vysoká úroveň, ale stále to ponechává prostor pro další zvyšování, především když Coca-Cola očekává v roce 2018 návrat k růstu.
Bloomberg BDVD správně odhadl, že Coca-Cola zvýší čtvrtletní dividendu na 0,39 dolaru na akcii, což představuje 5,4% nárůst. Velmi příjemné a přiměřené zvýšení vzhledem k perspektivám růstu Coca-Coly v roce 2018. Společnost je i nadále velmi zisková, ale nevytváří dostatečný růst zisků pro podporu vyššího zvyšování dividendy v budoucnosti. Každopádně, další zvýšení dividendy bude záviset na tom, jaký chce mít firma svůj výplatní poměr.
Takže zvýšení o 4 až 6% se zdá být správné a znamená to solidní zvýšení, které přesahuje inflaci a chrání investory. Coca-Cola se tak řadí k firmám s relativně vysokým dividendovým výnosem v potravinářském a nápojovém sektoru. Zvýšením čtvrtletní dividendy na 0,39 dolaru na akcii vychází roční dividenda na 1,56 dolaru na akcii, což při ceně na přelomu února a března, představuje roční dividendový výnos 3,5% hrubého.
Závěr
Coca-Cola si právě prochází obtížným obdobím, neboť spotřebitelské preference se přesouvají ke zdravějším nápojům. Coca-Cola je ale stále jednou z nejcennějších značek světa a vytváří více než dostatek peněžních toků, které bez problémů pokrývají zvyšující dividendu. Coca-Cola je Dividendový Král a opět zvýšila dividendu. Přestože má poměrně vysoký výplatní poměr, tak i nadále má dlouhodobý růstový potenciál, a to díky novým produktům a expanzí na rozvíjející se trhy. Coca-Cola je Dividendový Král = zvýšila dividendu již více jak 50 let po sobě, každý rok.