Dividendový aristokrat: Coca-Cola v roce 2019
Pro vynikající dlouhodobé výnosy by se investoři měli zaměřit na kvalitní dividendově růstoucí akcie. Dividendoví Aristokraté jsou skupinou 57 společností z indexu S&P 500, které zvyšují dividendu více než 25 let v řadě.
Dnes je na řadě potravinářský a nápojový gigant Coca-Cola Company (KO).
Firma Coca-Cola však není jen Dividendový Aristokrat, ale také Dividendový Král. Dividendoví Králové zvýšili své dividendy již 50 a více po sobě jdoucích let.
Akcie firmy Coca-Cola dnes mají dividendový výnos ve výši 3,2%, což je téměř dvojnásobek dividendového výnosu indexu S&P 500, který je ve výši 1,8%. Coca-Cola navíc bude i nadále každoročně svou dividendu zvyšovat.
Firma Coca-Cola dnes prochází těžkým obdobím. Spotřebitelské preference se mění a spotřeba sody v USA stále klesá.
Vzhledem k tomu, že růst zisků společnosti Coca-Cola se zpomalil, tak se akcie zdají být nadhodnocené. Zůstává má však i nadále vysoce kvalitní obchodní model se silnými značkami a atraktivní dividendový výnos.
Kromě toho se v posledních letech firma diverzifikovala od šumivých nápojů a tento posun se vyplatil. Zdá se, že růst je již na obzoru, což zlepšuje výhled na budoucí zisky tohoto nápojářského obra.
Obchodní přehled
Firma Coca-Cola byla založena v roce 1892. Dnes je největší světovou nealkoholickou nápojovou společností. Vlastní nebo licencuje více jak 500 nealkoholických nápojů, jak perlivých, tak i neperlivých.
Dnes prodává výrobky ve více jak 200 zemích po celém světě a má 21 značek, z nichž každá generuje 1 miliardu dolarů ročně nebo více.
Portfolio perlivých nápojů zahrnuje vlajkovou loď značky Coca-Cola, ale i další značky sody jako Diet Coke, Sprite, Fanta a další. Portfolio nápojů zahrnuje vodu, džusy a čaje, tzv. připravené k pití (ready-to-drink teas), například Dasani, Minute Maid, Vitamin Water a Honest Tea.
Coca-Cola dominuje sektoru perlivých nealkoholické nápojů, kde ovládá více jak 50% tržní podíl. Společnost se snaží tuto dominanci udržet a dále rozšiřovat a to jak pomocí rozšiřování stávajících populárních značek, tak i „bez cukerných“ (zero-sugar) verzí značek jako je Sprite a Fanta.
Dnes prožívá Coca-Cola náročné časy. Spotřeba perlivých nápojů v USA posledních více jak deset let klesá. Významný pokles spotřeby perlivých nápojů je pro společnost skutečnou výzvou.
Zatímco celkové prodané objemy firmy Coca-Cola stále budou představovat především perlivé nápoje, jako je soda, tak ale společnost v posledních letech vykázala značnou iniciativu, aby se od tohoto jednostraného zaměření oprostila. Vedení pochopilo, že z dlouhodobého výhledu změření pouze na růstu perlivých nápojů není perspektivní. Vedení Coca-Cola proto v posledních několika letech koupila další značky nápojů.
- února 2019 Coca-Cola přestavila výsledky Q4 2018 a výsledky to byly dobré, i odhad vedení pro rok 2019 investory potěšily. Celkové tržby v průběhu Q4 2018 klesly o 6%, ale bylo to způsobeno především díky negativnímu vliv měn – s tím společnost bojuje neustále, protože značnou část příjmů generuje v zahraničních měnách. A též díky odprodeji části firmy, která plní lahve nápoji.
Coca-Cola v posledních letech vykazuje pokles tržeb, protože pokračuje v odprodejích firem, které pro ni plní nápoje do lahví, ale na organickém základě tržby vzrostly o 5%. A to díky 1% růstu prodejů koncentrátů a 4% růstu cen a mixů; celkově však prodejní objem v Q4 2018 stagnoval. Zatímco stagnující prodejní objem není ideální – odráží to pokračující problémy portfolia perlivých nápojů – tak ale Q4 tržby byly vyšší než se očekávalo.
Provozní příjmy v Q4 2018 též hezky vzrostly a to o 21% – díky pokračujícímu zaměření firmy na vyšší produktivitu a vyšší marže díky odprodejům plnicích částí firmy. Hlavním důvodem, proč společnost Coca-Cola tyto odprodeje dělá je skutečnost, že plnění nápojů do lahví má velmi nízké marže a též to neodpovídá dlouhodobým cílům společnosti.
Celkově zisk za akcii (earnings-per-share) v Q4 2018 na upraveném základě vzrostl o 9% a byl negativně ovlivněn 10% směnným kurzem. Obrovské zastoupení firmy Coca-Cola mimo území USA znamená, že je firma obzvláště náchylná k výkyvům měn a v Q4 2018 byly tyto výky obzvláště velké.
Odhad vedení společnosti pro rok 2019 je organický růst tržeb o 4%, ale zisk na akcii by měl zůstat plus mínus stejný. Vedení potvrdilo klesající výhledy ekonomického růstu v některých částech světa, pokračující výkyvy měn a rostoucí náklady dopravu. Z důvodu takto slabého odhadu vedení pro rok 2019, je náš odhad zisku na akcii ( earnings-per-share) ve výši 2,05 dolarů, což je mírný pokles oproti roku 2018.
21.února 1919 vedení společnosti Coca-Cola oznámilo již 57. navýšení roční dividendy a to z 1,56 do 1,60 dolaru ročně – navýšení o 2,6%.
Perspektivy růstu
Ve snaze vrátit se k růstu, vedení společnosti Coca-Cola silně investovala mimo sektor soda nápojů, tedy do oblastí jako jsou šťávy, čaje, mléčné výrobky a voda, aby reagovala na měnící se preference spotřebitelů. Navzdory slabému odhadu zisku pro rok 2019 však stále vidíme pro firmu Coca-Cola příznivý výhled pro dlouhodobý růst.
Jedním z důvodů, proč by se akcie mohla/měla investorům líbit je to, že firma funguje v odvětví, které stále globálně roste rychleji než jiné firmy fungující ostatních částech trhu. To znamená vysokou úroveň růstu celého sektoru, který společnost Coca-Cola v posledních letech využila ve svůj prospěch.
Kategorie „ready-to-drink“ (nápoje k okamžité spotřebě) se navíc prodávají prostřednictvím vysoce diverzifikovaných distribučních kanálů a očekává se střední-jednociferný růst a to jak pro firmy Coca-Cola, tak i celého sektoru. To platí zejména pro nápoje, jako je mléko, čaj a voda. Coca-Cola musela změnit svůji letitou strategii a diverzifikovat od perlivých nápojů a jak je vidět tak to nese ovoce.
Coca-Cola též růst i nadále podporuje akvizicemi dalších značek. Poslední, vcelku neočekávaná akvizice, byl nákup značky Costa se sídlem ve Velké Británii.
Toto byla akvizice naprosto mimo firemní záběr tohoto nápojového giganta, ale dokazuje to, že vedení firmy Coca-Cola dělá vše co je třeba, aby firmě zajitilo úspěšnou budoucnost.
A též je třeba zmínit plán kompletního odprodeje částí firmy plnící nápoje do lahví. Hlavní část tohoto plánu je již hotova a zbytek by měl být brzy dokončen.
Tyto oprodeje vedly v průběhu posledních let k poměrně výraznému poklesu příjmů, ale konečným cílem vedení jsou vyšší marže. To se již začalo projevovat, tato transformace bude dokončena v roce 2019 a firma by se měla vrátit růstu příjmů. Díky opprodejům by měly růst nejen příjmy, ale i marže.
Když vezmeme v úvahu všechny tyto skutečnosti, přidáme k tomu vysoký program zpětného odkupu akcií společnosti a úsilí vedení o zvýšení produktivity, tak lze v následujících letech očekávat celkový růst zisku na akcii (earnings-per-share) až o 6% ročně. Tento rok bude ještě přechodným, kvůli dokončení odprodejům plnících linek, ale od roku 2020 by měla firma Coca-Cola již dosáhnout slušného růstu.
Dividenda společnosti je nyní ve výši 1,6 dolaru, což navýšení o 2,6% oproti předchozí roční dividendě. Současný dividendový výnos je ve výši 3,2%, což je plus-mínus u 10tiletého průměru. Coca-Cola se z tohoto pohledu nejeví jako příliš atraktivní.
Konkurenční výhody a výkon v recesi
Coca-Cola má dvě hlavní konkurenční výhody, kterými jsou silná značka a globální zastoupení. Coca-Cola je dle časopisu Forbes šestou nejcennější značkou světa. Značka Coca-Cola má hodnotu 57 miliard dolarů.
Coca-Cola má navíc bezkonkurenční distribuční síť. Má největší distribuční systém nápojů na světě. Z přibližně 60 miliard denně konzumovaných nápojů na celém světě jsou přibližně 2 miliardy od firmy Coca-Cola.
Tyto výhody umožňují společnosti Coca-Cola zůstat vysoce ziskovou i v době recese. Společnosti se během finanční krize vedlo velmi dobře:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,29 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,51 dolarů (nárůst o 17%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,47 dolarů (pokles o 3%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 1,75 dolarů (nárůst o 19%)
Coca-Cola nejenže bez problémů přežila finanční krizi, ale nadále rostla. Firmě Coca-Cola mezi roky 2007 a 2010 vzrostl zisk na akcii (arnings-per-share) o 36%. To ukazuje na odolnost a sílu obchodního firemního modelu.
Ocenění a očekávané výnosy
Vedení firmy Coca-Cola očekává, že upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) bude v letošním roce zhruba stejný jako loni a to navzdory růstu organických příjmů o střední jednociferné procento. Náš odhad je ve výši 2,05 dolarů pro rok 2019, což znamená, že se akcie firmy Coca-Cola obchodují s poměrem ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 23,9 – při ceně cca 49 dolaru za akcii.
To je prémie ve výši asi 32% k našemu odhadu reálné hodnoty, tedy poměru ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 18, který odpovídá historickému ocenění akcií a budoucímu odhadovanému růstu.
I když jsou akcie dle našeho názoru stále nadhodnocené, tak z hlediska ocenění posledních let, kdy se občas akcie obchodovaly i s poměrem přes 25, je to dnes o něco lepší. Pokud by se akcie vrátily k odhadu reálné hodnoty ve výši 18ti násobku, tak by to znamenalo pokles celkových výnosů akcionářů asi o 5%.
Celkově tak mohou dnes investoři očekávat, že celkové roční výnosy dosáhnou 4% až 5%, což se bude skládat z 3,2% dividendového výnosu, 6% růstu zisku a 5% poklesu ocenění.
Závěr
Vedení firmy Coca-Cola udělalo velké pokroky v zaměření firemního portfolia, aby uspokojilo měnící se požadavky spotřebitelů. Vedení vytvořilo velké portfolio džusů a čajů, aby uspokojila spotřebitele, kteří se zaměřují na zdravý životní styl.
Ještě však bude třeba udělat hodně práce, než firma úplně diverzifikuje od perlivých nápojů, ale od roku 2020 by to již mělo být mnohem lepší a firma by znovu měla začít růst.
S ohledem na vysoké ocenění však i nadále hodnotíme akcií jako „držet“ (hold) a to i přesto, že dividenda společnosti Coca-Cola je stále slušně vysoká a výhled růstu je též dobrý. Přesto bychom doporučili investorům počkat na lepší vstupní cenu, než akcii zařadí do svého DGI portfólia.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok