Dividendový aristokrat: Colgate-Palmolive
Dividendoví aristokraté jsou skupinou 66 společností v indexu S&P 500 s 25 a více lety navyšování dividend v řadě. Zde je článek o všech Dividendových aristokratech. Dnes se podíváme na firmu Colgate-Palmolive (CL).
Společnost má dlouhou historii odměňování akcionářů dividendami – je to nejen Dividendový aristokrat, ale také Dividendový Král. To je ještě prestižnější skupina společností s 50 a více lety zvyšování dividend v řadě. Dividendových Králů je pouze 39.
Společnost vyplácí dividendy bez přerušení od roku 1895 a posledních 59 let dividendy každý rok pravidelně zvyšuje.
Přehled
Kořeny společnosti Colgate-Palmolive sahají až do roku 1806. Společnost funguje již více jak 200 let – je to jedna z nejstarších firem na světě. Založil ji William Colgate, který v New Yorku začal podnikat v oblasti škrobů, mýdel a svíček.
Dnes společnost vyrábí výrobky pro péči o ústní dutinu jako jsou zubní pasty, výrobky osobní péče jako je mýdlo, domácí čisticí prostředky a krmivo pro domácí zvířata.
Mezi hlavní značky patří Colgate, Palmolive, Hill’s Science Diet a mnoho dalších. Colgate-Palmolive je globální gigant. Prodává své produkty ve více než 200 zemích po celém světě a společnost generuje roční tržby více jak 17 miliard dolarů.
Společnost má vysoce diverzifikovaný obchodní model z hlediska produktů i geografických trhů. Přibližně polovina tržeb společnosti pochází z rozvíjejících se trhů, i když růst na těchto trzích se v posledních letech zpomalil.
To bylo způsobeno úspěchem společnosti v oblasti výživy pro domácí mazlíčky, i když i nadále tržní podíl získává i v ostatních segmentech. Rozvíjející se trhy však stále budou kritickým katalyzátorem růstu pro společnost v budoucnosti. Např. v Číně je to jednička na trhu s tržním podílem více jak 30 %.
Společnost však dnes čelí několika výzvám – problémům v globálním dodavatelském řetězci a vysoké inflaci, která zvyšuje náklady na suroviny a práci. Tyto faktory by mohly budoucí firemní růst výrazně poškodit.
Růst
Společnost má prvotřídní portfolio značek a vysoké ziskové marže. Firmě se však v posledních letech nedařilo přílist růst.
Společnost 28. ledna 2022 oznámila výsledky za Q4 2021 a za 2021. Čisté tržby v Q4 meziročně vzrostly o 2 % na 4,4 miliardy dolarů, podpořené organickým růstem tržeb o 3 %. Hrubá zisková marže však klesla na 58,1 % (oproti 61,1 % v Q4 2020) a to kvůli inflaci vedoucí k vyšším nákladům na prodej.
Za celý rok 2021 vzrostly čisté tržby o 6 % na 17,4 miliardy dolarů, zatímco organický růst tržeb byl 4,5 %. Sečteno a podtrženo vyšel upravený zisk na akcii ve výši 3,21 dolarů, což je meziroční nárůst o 4,9 %. Silný růst firma vykázala zejména u svých značek Oral Care a Pet Nutrition.
Krmivo pro domácí mazlíčky je velmi dobrým katalyzátorem růstu pro firmu, protože krmiva pro domácí mazlíčky jsou v USA prudce rostoucím tržním sektorem.
Pro rok 2022 vedení očekává čistý růst tržeb o 1 % až 4 % (včetně nízkého jednociferného negativního dopadu kurzů měn) a organický růst tržeb o 3 % až 5 %.
Analytici v příštích pěti letech odhadují růst zisku na akcii v průměru o 4 % ročně. Rozšíření produktů o prémiové řady mýdla a zubní pasty by například mělo pomoci zvýšit zisky v nadcházejících letech a vyšší ceny by měly pomoci kompenzovat rostoucí náklady.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Společnost má mnoho konkurenčních výhod, které za posledních 200 let podpořily její růst.
Zaprvé si vybudovala dominantní postavení ve svých hlavních kategoriích výrobků, zejména v zubní pastě. V zubních pastách tržní podíl společnosti trvale stoupá. Dnes má vyšší tržní podíl než její tři největší konkurenti dohromady.
Takový vysoký podíl na trhu umožňuje společnosti účtovat vyšší ceny za prémiové produkty a zvyšovat ceny v průběhu času. Cenová síla je zásadní konkurenční výhodou pro podniky v sektoru spotřebního zboží.
Další velkou výhodou společnosti je, že prodává produkty, které jsou nezbytné pro dnešní moderní život. Spotřebitelé potřebují přípravky na ústní a osobní hygienu a pro své zvířecí miláčky. Společnost tak má zajištěnou stálou poptávku, která dává společnosti konzistentní ziskovost i během recesí.
Zisky na akcii společnosti během finanční krize byly následující:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,69 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,83 dolarů (nárůst o 8,3 %)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 2,19 dolarů (nárůst 20 %)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 2,16 dolarů (pokles o 1,4 %)
Společnost Colgate-Palmolive vytvořila v letech 2008 a 2009 (v nejhorších letech recese) pozitivní růst zisku. Zisk se v roce 2010 mírně snížil, avšak v roce 2011 a v následujících letech pokračoval v růstu.
Silný výkon společnosti v letech 2007-2010 je zásluhou jejího silného obchodního modelu a silných značek. Tyto stejné vlastnosti pomohly společnosti zůstat vysoce ziskovou a zvýšit dividendu i v roce 2020, tedy v době globální koronavirové pandemie. Až udeří příští recese, tak investoři mohou očekávat, že společnosti se opět povede velmi dobře.
Dividenda je též velmi bezpečná. Vedení společnost odhaduje pro rok 2022 výplatní poměr ve výši cca 55 %, což je velmi bezpečný výplatní poměr.
Ocenění a očekávané výnosy
EPS by mělo v roce 2022 dosáhnout 3,3 dolaru, což znamená, že se dnes akcie obchodují s poměrem ceny a zisku ve výši 24,5.
I když se společnost v posledních letech snaží generovat růst zisků, tak se nezdá, že by to ospravedlnilo tak vysoké ocenění. Odhad reálné hodnoty je kolem P/E ve výši 23.
Pokles ocenění by tak negativně ovlivnil výnosy akcionářů. Pokud by se v příštích pěti letech ocenění vrátilo ke své férové hodnotě, tak by to znamenalo téměř 1% snížení celkových ročních výnosů.
S 4% odhadovaným růstem zisků a 2,3% dividendovým výnosem tak lze očekávat, že celkové výnosy by v příštích pěti letech mohly dosáhnout asi 5,3 % ročně. To není příliš vysoká míra návratnosti a proto dnes akcie hodnotíme jako Držet (Hold) pro ty, kteří již akcie vlastní, ale s nákupem/příkupem by měli investoři vyčkat na lepší cenu.
Závěr
Colgate-Palmolive je vysoce kvalitní společnost s několika předními značkami ve svých kategoriích. Společnost má růstový potenciál prostřednictvím inovací produktů a rozvíjejících se trhů.
Nyní však není nejlepší čas na koupi akcií, neboť akcie jsou mírně nadhodnocené. Společnost nejdříve musí dokázat, že dokáže generovat vyšší růst, aby to odůvodnilo tak vysoké ocenění.
Společnost dnes nenabízí ani vysoký výnos a ani vysoký růst dividend. Ale investoři mohou i nadále počítat s pravydelným každoročním navyšováním dividend a to bez ohledu na stav globální ekonomiky.