Dividendový aristokrat: Colgate-Palmolive v roce 2019
Dividendoví Aristokraté jsou skupinou 57 akcií v Indexu S&P 500, které zvýšily své dividendy již 25 a více let v řadě.
Část Dividendových Aristokratů se též kvalifikuje jako Dividendoví Králové, což je ještě exkluzivnější skupina akcií, které zvýšily své dividendy již 50 a více let v řadě.
Colgate-Palmolive (CL) je Dividendový Aristokrat a také Dividendový Král.
Dlouhá dividendová historie společnosti Colgate-Palmolive je zajištěna silnými značkami a dominantním postavením napříč různými kategoriemi produktů. Tyto časem prověřené značky podporují růst společnosti již více než 100 let.
Společnost Colgate-Palmolive vyplácí dividendu nepřetržitě od roku 1895 a v posledních 57 letech ji každoročně zvyšuje. Dividenda společnosti Colgate-Palmolive je též velmi bezpečná.
Jedním negativním aspektem Colgate-Palmolive pro potenciální investici je ocenění akcií. Zdá se, že akcie společnosti Colgate-Palmolive jsou dnes výrazně nadhodnoceny, čemuž napomohly i poslední výsledky. To by mohlo v příštích pěti letech snížit návratnost akcionářů.
Obchodní přehled
Colgate-Palmolive má své kořeny až v roce 1806, což z něj dělá jednu z nejstarších společností na americkém akciovém trhu. Firmu založil William Colgate, který si otevřel obchod v New Yorku, kde začal vyrábět a prodávat škrob, mýdlo, a svíčky.
Dnes společnost vyrábí výrobky pro ústní hygienu, jako jsou zubní pasty, výrobky pro osobní péči, jako je mýdlo, domácí čisticí prostředky a krmiva pro domácí zvířata.
Mezi hlavní značky patří Colgate, Palmolive, Hill’s Science Diet a mnoho dalších. Hlavním segmentem je Oral Care, který představuje téměř polovinu příjmů.
Colgate-Palmolive je globální gigant. Prodává své výrobky ve více než 200 zemích světa a společnost ročně produkuje téměř 16 miliard dolarů prodejů.
Společnost má vysoce diverzifikovaný obchodní model, pokud jde o produkty i geografické trhy. Přibližně polovina příjmů společnosti pochází z rozvíjejících se trhů, i když její závislost růstu na těchto trzích v poslední době trochu klesá.
To je dáno úspěchem firmy v oblasti zvířecího žrádla, ale pokračuje v růstu příjmů v jiných segmentech. Rozvíjející se trhy budou kritickým růstovým katalyzátorem pro společnost, kde by měla firma pokračovat v růstu. Colgate-Palmolive má pozici #1 v Číně s třžním podílem nad 30%.
Společnost však také čelí několika výzvám, mezi něž patří i silný americký dolar a růst nákladů, které by mohly snižovat růst.
Perspektivy růstu
Colgate-Palmolive má portfolio světových značek a velmi vysoké ziskové marže. I po nedávném poklesu ziskovosti společnosti si stále udržuje provozní marži ve výši 20%. Na světě není mnoho výrobních podniků s takovou ziskovostí.
Jak již bylo zmíněno, podmínky na trhu se zhoršují a Colgate-Palmolive se v posledních letech snaží dosáhnout alespoň mírného růstu.
Zpráva o zisku za Q1 2019, zveřejněná 26. dubna, ukázala pokračující pokles. Celkové tržby se meziročně snížily o 3%, i když mírně překonaly odhady analytiků.
Měnový dopad na tržby znamenal pokles o 6%, což bylo příliš na to, aby to vyrovnal 2,5% růst objemu a minimální růst cen.
Organicky prodej vzrostly v Severní Americe o 3,5%; v Latinské Americe o 6%, v Evropě o 0,5% a v Asii-Pacifiku pokles o 2,5%; v Africe/Eurasii o 7% a Hill’s Pet Nutrition růst o 6%.
Navzdory obtížím spojeným se směnnými kurzy, Colgate-Palmolive nadále vytváří pozitivní organický růst, což naznačuje, že hlavní obchodní činnost funguje dobře.
Rozvíjející se trhy jsou pro Colgate-Palmolive dlouhodobým katalyzátorem růstu, protože zubní pasta je stále globálně málo používána.
Colgate-Palmolive má vysoký podíl v regionech světa, kde je používání zubních kartáčků stále malé. To dává firmě Colgate-Palmolive v nadcházejících letech velký růstový potenciál.
Ziskovost však nadále klesá, hrubé marže v Q1 2019 opět klesly a to na 58,9%. Pokles marží byl v důsledku vyšších nákladů na suroviny a obaly, tyto vyšší náklady zasáhly i konkurenční firmy.
Vyšší ceny vstupních nákladů, se vedení pokusilo kompenzovat úsporami a vyšší produktivitou, ale bohužel to nestačilo. Klesající marže společnosti jsou for firmu problémem již od Q4 2018, protože rostou náklady jak na logistiku, reklamu, ale i správní a režijní náklady.
Provozní marže v Q1 2019 klesly o 110bps na 22,6%. Ziskovost společnosti Colgate-Palmolive zatím není v ohrožení, ale růst se opět nedostavil, stejně jako v předchozích vykazovaných obdobích.
Za celý za rok 2018 zůstaly tržby na stejné úrovni jako v roce 2017, stejně jako provozní marže, ale nižší daňová sazba pomohla zvýšit zisk na akcii (earnings-per-share) o 21% na 2,75 dolarů.
Vedení pro rok 2019 ohaduje nízký jednociferná pokles zisku na akcii (earnings-per-share) a plus mínus stejné tržby, ale též vyšší náklady. To nás vede k odhadu zisku na akcii (earnings-per-share) pro rok 2019 ve výši kolem 2,7 dolarů. Zdá se, že problém s růstem společnosti bude pokračovat i v roce 2019.
Colgate-Palmolive by měl v následujících letech generovat asi 4% roční růst zisku na akcii, i když pro rok 2019 je odhad slabší. Společnost i nadále dosahuje nízkého jednociferného organického růstu příjmů, ale její významné celosvětové zastoupení a tím i měnový dopad je i nadále problémem.
Přechod k prémiovým produktům v řadách mýdla a zubní pasty, by mělo v následujících letech přispět k postupnému zvyšování zisků a vyšší ceny by též měly přispět k vyrovnání vyšších nákladů na suroviny.
Konkurenční výhody a výkon během recese
Colgate-Palmolive má mnoho konkurenčních výhod, které podpořily jeho růst za posledních 200 let.
Zaprvé si firma vybudovala dominantní postavení ve svých hlavních kategoriích výrobků, zejména v zubních pastách.
V zubních pastách se podíl Colgate-Palmolive na trhu neustále zvyšuje. Dnes má vyšší tržní podíl než další tři jeho konkurenti dohromady.
Tento vysoký tržní podíl umožňuje společnosti Colgate-Palmolive účtovat vyšší ceny svých prémiových produktů a postupem času zvyšovat ceny. Cenová síla je rozhodující konkurenční výhodou akcií v sektoru spotřebního zboží.
Další významnou výhodou firmy Colgate-Palmolive je, že produkty, které společnost prodává, jsou naprostou nezbytností moderního způsobu života. Spotřebitelé potřebují produkty pro ústní a osobní péči, taktéž pro péči o zvířata a to bez ohledu na ekonomické podmínky.
Colgate-Palmolive má stabilní poptávku, což společnosti zajišťuje konzistentní ziskovost i v době recesí.
Zisky na akcii (earnings-per-share) firmy Colgate-Palmolive v době finanční krize byly následující:
- zisk na akcii byl v roce 2007 byl ve výši 1,69 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2008 byl ve výši 1,83 dolarů (nárůst o 8,3%)
- zisk na akcii byl v roce 2009 byl ve výši 2,19 dolarů (zvýšení o 20%)
- zisk na akcii byl v roce 2010 byl ve výši 2,16 dolarů (pokles o 1,4%)
Colgate-Palmolive v nejhorších letech recese (roky 2008 a 2009) vykázal pozitivní růst zisků. Zisk v roce 2010 mírně poklesl, ale v roce 2011 a dále již opět pokračoval v růstu.
Silný výkon společnosti v období 2007–2010 je zásluhou silného obchodního modelu a silných značek. Až příští recese udeří, lze očekávat, že zisky Colgate-Palmolive se budou držet opět velmi dobře.
Ocenění a očekávané výnosy
Akcie Colgate-Palmolive mají současný poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 24,8. I když akcie měly v minulosti ještě vyšší ocenění, tak je to stále vysoké ocenění.
Vzhledem k tomu, že se firmě Colgate-Palmolive v posledních letech nedaří zvyšovat zisk, tak se tak vysoké nezdá odůvodněné, navíc s tak vysokou prémií. Odhad reálné hodnoty je kolem poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 19, což znamená, že akcie jsou nadhodnocené.
Existuje proto riziko poklesu ceny akcie. Pokud by k tomuto poklesu došlo, negativně by to ovlivnilo výnosy akcionářů. Je možný pokles až o 5% ročního výnosu z důvodu poklesu ocenění, pokud by se cena časem vrátila zpět na reálnou hodnotu.
Akcionáři společnosti Colgate-Palmolive tak mohlou očekávat celkové roční výnosy pouze kolem 2%. Dividendový výnos ve výši 2,4% a 4% růst zisku na akcii (earnings-per-share) však budou kompenzovány až 5% poklesem ocenění. Z těchto důvodu hodnotíme akcie společnosti jako neatraktivní a udělujeme rating prodat (sell).
Impozantní historie růstu dividendy společnosti Colgate-Palmolive se určitě počítá, ale dividendový výnos dnes není dostatečně vysoký, aby zajistil akciím Colgate-Palmolive doporučení k nákupu (buy), protože se dnes akcie obchodují s více jak 30% prémií na reálnou hodnotou.
Závěr
Colgate-Palmolive má vysoce kvalitní obchodní model s několika špičkovými značkami. Společnost má růstový potenciál a to prostřednictvím inovací produktových řad, vynikající Hill’s značky a též na rozvíjejících se trzích.
Nyní však není nejlepší čas pro nákup akcií společnosti Colgate-Palmolive, protože akcie se zdají být příliš nadhodnoceny. Společnost nejdříve musí prokázat, že dokáže vytvořit slušný růst, aby si tak vysoké ocenění zasloužila.
Colgate-Palmolive též nenabízí vysoký dividendový výnos a ani vysoký růst dividendy. Investoři však stále mohou počítat se stabilním ročním zvýšením dividendy. S tak vysokým ocenění však nelze akcie doporučit k nákupu (buy), ale k prodeji (sell).
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok