Dividendový aristokrat: Ecolab v roce 2019
Na seznamu Dividendových Aristokratů je pouze 53 akcií; jsou to firmy z indexu S&P 500, které své dividendy zvýšili již více jak 25 let v řadě.
Aby společnost mohla být Dividendovým Aristokratem musí mít dlouhodobé konkurenční výhody. Musí mít silné postavení ve svém oboru, vysoce ziskový obchodní model a schopnost růstu prostřednictvím inovací.
Ecolab (ECL) je dokonalým příkladem všech těchto vlastností. V temto článku prodiskutujeme faktory, které stojí za náskokem společnosti Ecolab před konkurencí.
Přehled podnikání
Společnost Ecolab vznikla v roce 1923, kdy její zakladatel Merritt J. Osborn vynalezl nový čisticí přípravek s názvem „Absorbit“. Tento produkt vyčistil koberce, aniž by bylo nutné, aby podniky zastavily výrobu kvůli čištění koberců. Osborn vytvořil na základě tohoto výrobku společnost, která se nazývá Economics Laboratory nebo Ecolab.
Dnes má společnost Ecolab vedoucí postavení v oboru a generuje roční tržby přesahující 14 miliard dolarů.
Společnost Ecolab provozuje tři hlavní obchodní segmenty: globální průmysl, globální instituce a globální energetika, které mají zhruba stejnou velikost. Podnikání je diverzifikováno z hlediska provozních segmentů a zeměpisné polohy. Více než 40% prodejů společnosti bylo v loňském roce uskutečněno mimo severní Ameriku.
Segment globálního průmyslu (Global Industrial) zajišťuje úpravu vody, úklid a hygienu. Zákazníci v tomto segmentu jsou především velké firmy z oblasti potravinářství, výroby, chemických a těžebních průmyslových odvětví.
Segment globálních institucí (Global Institutional) zajišťuje specializované úklidové a sanitární služby, jako jsou prádelny, úklid a catering. Zákazníci se zabývají především potravinářským, pohostinským, ubytovacím, zdravotním a maloobchodním průmyslem.
A konečně globální energetický (Global Energy) segment zahrnuje značku Nalco. Společnost Nalco poskytuje chemické služby a služby pro úpravu vody pro ropný a petrochemický průmysl, konkrétně pro služby ropných polí a rafinerie.
Perspektivy růstu
Ecolab má mnoho pozitivních růstových katalyzátorů. Jedním z nejdůležitějších růstových katalyzátorů společnosti jsou akvizice.
V roce 2016 společnost Ecolab získala společnost UltraClenz, vývojáře elektronických systémů hygieny rukou a dávkovače. Získala také firmu Anios, což je evropská zdravotnická a hygienická firma. Tyto akvizice pomohly společnosti Ecolab rozšířit své působení, zejména na mezinárodních trzích.
V roce 2017 společnost Ecolab oznámila akvizici podniku Georgia Pacific v oblasti papírenských chemikálií. Akvizice pomůže zvýšit růst obchodu s papírem, protože pomůže výrobcům papíru zlepšit jejich efektivitu, kvalitu výrobků a ziskovost.
Nedávno společnost Ecolab oznámila, že koupí společnost Holly Group Limited ve Velké Británii za 56 milionů dolarů. Holchem Group Limited je dodavatelem hygienických a čisticích prostředků a služeb pro potravinářský a pohostinský průmysl.
Takovéto akvizice spolu s organickými investicemi po desetiletí zabezpečovaly stálý růst zisků.
Ecolab vytváří stabilní růst. V roce 2017 vzrostl zisk na akcii (earnings-per-share) o 8% – na 4,69 dolarů. Růst se vrátil se zvyšujícím se růstem objemu a vyššími cenami ve všech obchodních segmentech.
Rok 2018 byl pro společnost také silným. Během prvních tří čtvrtletí roku 2018 zaznamenalo vedení společnosti Ecolab nárůst tržeb o více jak 7% – na 10,9 miliardy dolarů. Zisk na akcii (earnings-per-share) vzrostl ve stejném časovém období o 12,4%.
Společnost Ecolab dokázala vygenerovat tento růst i při vyšších nákladech na suroviny a dopravu díky značnému zvýšení cen výrobků. Snížená sazba daně též přispěla k růstu tržeb i zisku společnosti, ačkoli management společnosti Ecolab snížil střed odhadu zisku na akcii (earnings-per-share) za celý rok 2018 – z 5,40 dolarů na 5,25 dolarů.
Konkurenční výhody a výkonnost během finanční krize
Mezi konkurenční výhody společnosti Ecolab patří její velikost, vynikající reputace mezi zákazníky a inovace.
Ecolab obsluhuje více jak 1 milion zákaznických lokalit, které jsou rozmístěny ve více jak 170 zemích. Společnost se též nebojí vynakládat značné prostředky na výzkum a vývoj nových produktů a služeb.
Vedení společnosti označuje výdaje na výzkum a vývoj jako „inovační plán“. Ecolab opakovaně vynakládá více jak 1 miliardu dolarů na inovační plán. Počet patentů společnosti dosahuje téměř 8 000.
Investice do výzkumu a vývoje společnosti Ecolab a duševní vlastnictví pomáhají společnosti získávat náskok před konkurencí.
Investice společnosti Ecolab do výzkumu a vývoje vytvořily neuvěřitelně silný obchodní model, který dokáže velmi dobře obstát i v ekonomických poklesech. Pro důkaz o konkurenčních výhodách společnosti Ecolab se podívejme na výkon během finanční krize:
- zisk na akcii v roce 2006 byl 1,43 dolarů
- zisk na akcii v roce 2007 byl 1,66 dolarů (16% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2008 byl 1,86 dolarů (12% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl 1,99 dolarů (7% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2010 byl 2,23 dolarů (12% nárůst)
Vývoj firmy Ecolab během Velké recese byl skutečně pozoruhodný. Nejen, že společnost vytvořila pozitivní růst zisků v každém roce recese, ale ve třech letech v tomto období dosáhla dvouciferného růstu zisků. Tento růst byl dosažen během pravděpodobně nejhoršího hospodářského útlumu v USA od doby Velké Deprese v roce 1929. Rekordní výkon společnosti Ecolab nám jasně ukazuje, že společnost má udržitelné konkurenční výhody.
Ocenění a očekávaný výnos
Na základě současné tržní ceny 149 dolarů a očekávaného zisku na akcii (earnings-per-share) ve výši 5,25 dolarů mají akcie společnosti poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 28,4. Vedení společnosti očekává v příštích letech růst zisků o 8 až 10% ročně.
Přitom akcie má pětiletý průměrný poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 26,2. Férový poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) je kolem 20. Pokud by se akcie společnosti Ecolab do roku 2023 vrátily ke svému férovému ocenění, snížilo by to celkové roční výnosy o 6,8%.
Dnesk akcie Ecolabu sebou nesou nebezpečí poklesu jejich ocenění, což by negativně ovlivnilo celkové výnosy. Potenciální výnosy jsou tedy následující:
- 9% růst zisků (earnings growth)
- 1% dividendový výnos (dividend yield)
- -6,8% snížení ocenění (valuation reversion)
Očekáváme, tedy že společnost Ecolab nabídne do roku 2023 celkový roční výnos 3,3%. Což je poměrně slabý očekávaný výnos právě v důsledku vysokého ocenění. Aktuální ocenění akcií je výrazně vyšší než historická hodnota a pokles směrem k reálné (férové) ceně by byl významným negativem pro investory, kteří by za současnou cenu dnes nakoupili.
Dividenda společnosti Ecolab pravděpodobně nebude představovat velkou část celkových výnosů protože současný dividendový výnos je pouhých 1,1%. Což je asi polovina průměrného dividendového výnosu indexu S&P 500.
Nicméně na druhou stranu s nízkým dividendovým výnosem přichází extrémní dividendová bezpečnost.
Závěr
Ecolab je časem prověřený Dividendový Aristokrat s vynikajícími výsledky v oblasti ziskovosti a růstu zisků. Nyní však není nejvhodnější čas na nákup jeho akcií, kvůli vysokému ocenění a nízkému dividendovému výnosu.
A proto Ecolab pravděpodobně nebude atraktivní akcií pro DGI investory a pro ty, kteří mají zájem pouze o vysoké dividendové příjmy. Ovšem je to velmi silná akcie pro investory, kteří mají zájem o recesím odolnou společnost a dividendový růst.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil Ondřej