Dividendový aristokrat: Ecolab
Vítáme Vás do Nového roku 2020 a naši pouť souhrnem Dividendových aristokratů začneme ve spotřebitelském sektoru.
Aby společnost dosáhla statusu Dividendový aristokrat, musí mít jasné konkurenční výhody, které si dokáže udržet po dlouhou dobu. Musí mít silné postavení ve svém podnikatelském odvětví, vysoce výnosný obchodní model a schopnost růst prostřednictvím inovací.
Spoelčnost Ecolab (ECL) je dokonalým příkladem společnosti, která má všechny tyto vlastnosti. V tomto článku si dnes probereme různé faktory, které stojí za růstem společnosti Ecolab.
Přehled firmy
Společnost Ecolab byla založena v roce 1923, když její zakladatel Merritt J. Osborn vynalezl nový čisticí prostředek a dal mu názv „Absorbit“. Tento produkt dokázal vyčistit koberce, aniž by bylo nutné zavírat podniky, aby čištění koberců mohlo být uskutečněno. M.J. Osborn vytvořil společnost, jejíž všechny výrobky se točí kolem tohoto produktu a nazval ji Ekonomická Laboratoř (Economics Laboratory) nebo-li Ecolab.
Dnešní Ecolab je lídrem v oboru čistících prostředků a generuje roční prodeje (sales) ve výši asi 15 miliard dolarů.
Ecolab funguje ve třech hlavních obchodních segmentech:
- globální průmysl (Global Industrial)
- globální instituce (Global Institutional)
- globální energie (Global Energy)
Všechny mají zhruba stejnou velikost. Společnost je diverzifikována jak z hlediska provozních segmentů, tak i geografického. Přibližně 42% prodejů v roce 2018 společnosti bylo uskutečněno mimo Severní Ameriku.
Global Industrial sektor vyrábí výrobky pro úpravu vody, čištění a hygienu. Zákazníky tohoto segmentu jsou především velké potravinářské, nápojové, zpracovatelské, chemické a těžební firmy.
Global Institutional sektory poskytuje specializované úklidové a hygienické služby, jako je praní prádla, úklid a bezpečnost potravin. Zákazníci jsou primárně firmy ze sekotoru potravinářství, pohostinství, ubytování, zdravotnictví a maloobchodu.
Global Energy segment je značka Nalco. Nalco poskytuje chemické a vodohospodářské služby pro ropný a petrochemický průmysl, konkrétně pro ropná pole a rafinerie. Vedení společnost Ecolab oznámilo, že v polovině roku 2020 oddělí energetickou část do samostatné firmy.
Perspektivy růstu
Společnost Ecolab má mnoho prorůstových katalyzátorů. Jednou z nejdůležitějších jsou akvizice.
V roce 2016 firma získala společnost UltraClenz. To je vývojář elektronických systémů hygieny rukou a dávkovačů. Další akvizicí byla firma Anios, což je evropská firma v oblasti zdravotnictví a hygieny. Tyto akvizice pomohly společnosti Ecolab rozšířit zastoupení, zejména na mezinárodních trzích.
V roce 2017 společnost Ecolab oznámila akvizici firmy Georgia Pacific’s, která podniká s papírenskými chemikáliemi. Akvizice pomůže společnosti Ecolab posílit růst v oblasti papíru, zvýšit efektivitu, kvalitu produktů a především ziskovost.
V prosinci 2018 společnost Ecolab oznámila akvizici ve výši 56 milionů dolarů společnosti Holchem Group Limited, která sídlí ve Velké Británii. Společnost Holchem Group Limited je dodavatelem hygienických a čistících prostředků a služeb pro potravinářský průmysl a pohostinství. Bohužel letos říjnu britské antimonopolní úřady dohodu zablokovaly kvůli obavám z omezené hospodářské soutěže.
Vedení společnosti Ecolab se osvědčilo v integraci nových firmem po akvizicích, takže lze očekávat, že společnosti v nich bude pokračovat i budoucnosti. Akvizice, jako byly výše jmenované, společně s organickými investicemi, po celá desetiletí podporovaly stabilní růst firmy.
Společnost Ecolab vytváří v průběhu času stabilní růst. V roce 2018 vzrostl upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) o 12% na 4,25 dolarů. Růst byl podpořen vyšším prodejním objemem a navýšením cen ve všech obchodních segmentech.
Rok 2019 byl pro společnost též růstovým rokem. V prvních třech čtvrtletích roku 2019 společnost Ecolab vykázala zvýšení upraveného zisku na akcii (adjusted earnings-per-share) o 12,1%. Příjmy se za stejné časové období vzrostl o 1,7% na 11,1 miliardy dolarů.
Společnost Ecolab byla schopna tohoto růstu dosáhnout i při vyšších nákladech na suroviny a dopravu, jakož i s vyšší daňovou sazbou, především díky vyššímu navýšením cen svých produktů. Vedení společnosti Ecolab však snížilo své odhady pro upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) a to na 5,80 až 5,90 dolarů, z původních 5,80 až 6,00 dolarů. Přesto však střed představuje 11,4% nárůst oproti roku 2018. To je pro tohoto Dividendového aristokrata velmi velký růst.
Konkurenční výhody a výkon v době finanční krize
Konkurenční výhody společnosti Ecolab jsou především velikost, dobré jméno mezi jejími zákazníky a inovace.
Společnost Ecolab obsluhuje více jak 1 milion zákaznicků ve více jak 170 zemích světa. Vedení společnost se nebojí vynakládat značné prostředky na výzkum a vývoj nových produktů a služeb.
Vedení společnost označuje výdaje na výzkum a vývoj (R&D) jako svůj „inovační kanál“ („innovation pipeline“). Společnost Ecolab obvykle vydá na „inovační kanál“ více jak 1 miliardu dolarů ročně. Společnosti vlastní téměř 8 000 patentů a to přávě díky těmto výdajům na výzkum a vývoj.
Investice společnosti Ecolab do výzkumu a vývoje (R&D) a duševního vlastnictví pomáhají společnosti získávat a udržet si náskok před konkurencí.
Investice do výzkumu a vývoje společnosti Ecolab vytvořily neuvěřitelně silný podnik, který dokáže dobře obstát i při hospodářských poklesech.
Jako jasný důkaz konkurenčních výhod společnosti Ecolab uvádíme výkon během finanční krize:
- zisk na akcii v roce 2006 ve výši 1,43 dolarů
- zisk na akcii v roce 2007 ve výši 1,66 dolarů (nárůst o 16%)
- zisk na akcii v roce 2008 ve výši 1,86 dolarů (nárůst o 12%)
- zisk na akcii v roce 2009 ve výši 1,99 dolarů (nárůst o 7%)
- zisk na akcii v roce 2010 ve výši 2,23 dolarů (nárůst o 12%)
Růst firmy Ecolabu během finanční krize byl opravdu pozoruhodný. Společnost nejen vytvořila pozitivní růst zisku na akcie v každém roce recese, ale ve třech letech dosáhla dokonce dvojciferného růstu.
A tento růst firma dosáhla během pravděpodobně nejhoršího ekonomického poklesu v USA od Velké hospodářské krize v roce 1929. Výkon spoelčnost Ecolab v době recese jasně ukazuje, že společnost má udržitelné konkurenční výhody.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě současné ceny akcií kolem 186 dolarů a očekávaného zisku na akcii ve výši 5,85 dolarů, tak má společnost Ecolab poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 31,8. Lze očekávat, že společnost dosáhne ročního růstu zisku až o 9% a to na základě historie svého silného obchodního modelu a fungování firmy.
Přitom průměrný 5tiletý poměr ceny a zisků je ve výši 26,7. Naše férové ocenění je při poměru ceny a zisku ve výši 20. Pokud by se cena akcií společnosti Ecolab do roku 2024 vrátila k férovému ocenění, snížilo by to celkovou roční návratnost o 8,9%.
Hrozící snížení ocenění bude mít pro investory negativní dopad na celkovou návratnost. Potenciálních výnos je tak následující:
- 9,0% růst tržeb
- 1,0% dividendový výnos
- 8,9% pokles ocenění
Realisticky tak lze očekávat, že firma Ecolab nabídne do roku 2024 celkovou roční návratnost kolem 1,1%. To je poměrně slabá očekávaná návratnost, především kvůli dnešnímu vysokému ocenění. Aktuální ocenění akcií je výrazně nad naší férovou cenou a pokles směrem k ní bude pro investory, kteří za tuto cenu nakoupí, významným negativem.
Dividenda společnosti Ecolab velmi pravděpodobně nebude představovat významou část návratnosti, protože současný dividenvý výnos je pod 1%. To je necelá polovina dividendového výnosu indexu S&P 500. I když akcie společnosti Ecolab jsou atraktivní z pohledu vysokého dividendového růstu, tak ale kvůli velmi nízkému dividendovému výnosu, tak dnes nejsou pro DGI investory atraktivní.
Závěr
Společnost Ecolab má vynikající výsledky v oblasti ziskovosti a růstu a je jednou z mála společností, která má 25tiletou historii dividendového růstu. Dnes však není ten pravý čas na nákup jejích akcií a to z důvodu vysokého ocenění, nízkého dividendového výnosu a nízké celkové návratnosti do roku 2024.
Společnost Ecolab, tak velmi pravděpodobně nebude atraktivní akcií pro investory, kteří mají zájem pouze o vysoký dividendový příjem. To však neznamená, že není zajímavá pro investory, kteří se zaměřují na silný dividendový růst a podnikání odolné vůči recesím.
Zdroj: suredividend.com, pro IG přeložil VSbrok