Dividendový Aristokrat: Expeditors International of Washington Inc
Společnost Expeditors International of Washington Inc. (EXPD) není příliš známou firmou pro většinu investorů vzhledem k tomu, že poskytuje logistické služby a přepravu v globálním obchodu. Společnost má však skvělé výsledky při vytváření hodnot pro své akcionáře, a to jak prostřednictvím zhodnocení ceny akcií, tak pravidelným navyšováním dividend.
V roce 2019 společnost zvýšila svou dividendu 25. rok v řadě, čímž se zařadila na prestižní seznam Dividendových Aristokratů, což je skupina firem z indexu S&P 500 s více jak 25 po sobě jdoucími roky pravidelného navyšování dividend.
A dnes existuje 66 dividendových aristokratů.
Společnost si postupem času dokázala vybudovat silný obchodní model se silnými vyhlídkami na růst, i když na druhou stranu tento růst nebyl vůbec pravidelný. Cyklická povaha námořní dopravy vytváří významnou volatilitu, ale postupem času společnost dosáhla růstu.
Akcie Expeditors dnes vypadají podhodnocené. A tak by mohla být vhodná doba ke koupi tohoto Dividendového aristokrata.
Přehled
Spoelečnost je globální logistická společnost, která nabízí služby – včetně konsolidace a spedice letecké a námořní přepravy, celního zprostředkování, konsolidace prodejců, pojištění nákladů, časově citlivých možností doručení (Just In Time), správy objednávek, skladování a distribuce a další logistická řešení. Stručně řečeno, firma nabízí společnostem globální obchodní logistická řešení všech možných zásilek a velikostí.
Společnost byla založena v roce 1979 v Seattlu a od té doby se z jediné kanceláře rozrostla na více než 350 míst na šesti kontinentech, pokrývajících více než 100 zemí a zaměstnává více než 18 000 lidí. Tržní kapitalizace firmy dnes přesahuje 17,5 miliardy dolarů.
Společnost je z pohledu tržeb rozdělena do tří sektorů:
Společnost si v roce 2021 vedla dobře, a to navzdory významným globálním omezením dodavatelského řetězce. V roce 2021 čistý příjem a zisk na akcii vzrostly o 103 % na 8,27 dolarů. Vedení společnosti, ale varovalo, že dnes je na historických maximech (z pohledu příjmů, výdajů a provozních zisků) a pokud by se poptávka a sazby za přepravu vrátily na úroveň před koronavirovou pandemii, tak by to mohlo vést k poklesu růstu.
- května firma představila výsledky za Q1 2022. Tržby dosáhly 4,7 miliardy dolarů, což bylo o 46 % více než v Q1 2021 a 440 milionů nad odhady analytiků. Zisk na akcii dostáhl 2,05 dolarů, to znamenalo 23% meziroční růst a 0,26 dolaru nad odhady analytiků. Záoceánská přeprava klesla o 3 %.
President společnosti poděkoval všem zaměstnancům za to, jak rychle dokázali napravit dopady kybernetického útoku v únoru 2022. Právě z důvodu výpadku systému vedení neočekává překonání výsledků z loňského roku a nevydalo tedy ani odhady pro rok 2022.
Analytici očekávají, že by EPS mohlo v roce 2022 dosáhnout cca 7 dolarů.
Růst
Za posledních 10 let společnost vykázala růst zisků složeným ročním tempem růstu (CAGR) 16,5 %. Za posledních pět let se tento růst ještě navýšil na 28,5 % CAGR. Společnost dosahuje ročního růstu zisku na akcii kolem 4 % a to především díky vyšším tržbám.
Firma zůstává ve velmi dobré pozici, aby i nadále dokázala vykazovat růst tržeb v přístích letech, a to prostřednictvím svých příjmů pocházejících z různých zdrojů. Ale obavy z příští recese (stagnace) v globálním obchodu představují riziko pro budoucí růst.
Mezi roky 2014 až 2018 společnost každý rok pravidelně zvyšovala tonáž své letecké nákladní dopravy, námořních kontejnerů a díky tomu i hrubé příjmy. Tonáž a přepravovaný objem v roce 2022 meziročně klesl z důvodu kyber útoku v únoru. Dalším problémem, především pro lodní export z Asie jsou uzávěry přístavů a nedostatek pracovníků. To vše společně s velkou pravděpodobností povede k nižším ziskům za rok 2022.
Tržby, provozní výnosy a zisk na akcii v průběhu času výrazně vzrostly, ale u všech kategorií byla období, která vykazovala meziroční pokles. Vzhledem k povaze námořní a letecké dopravy je s tím třeba počítat a je nutné očekávat, že růst zisku na akcii během ekonomických cyklů bude kolísat.
Zpětné odkupy akcií přidají také mirný růst zisku na akcii. Celkově analytici očekávají cca 4% růst zisku na akcii ročně.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Konkurenční výhodou společnosti je její velikost a rozsah v globální přepravě zboží. Firma nabízí svým zákazníkům obrovské možnosti (způsoby) globální lodní společnosti s velkou sítí přístavů a letišť, ale na straně druhé i možnosti upravené pro místní nařízení a přizpůsobivost menších firem. To vše odlišuje společnost od ostatních firem v odvětví globální logistiky.
Ale je třeba si uvědomit, že je velmi těžké v tomto odvětví získat konkurenční výhody.
Zisky na akcii během finanční krize let 2007-2009:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 1,21 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,37 dolarů (13% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,12 dolarů (18% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 1,59 dolarů (42% nárůst)
Společnost během finanční krize vykázala pokles zisku na akcii, i když to bylo o dost méně, než kolik by se dalo očekávat vzhledem k závislosti firmy na globální ekonomice. A v příští recesi to velmi pravděpodobně nebude jiné, ale přesto to pro firmu nebude katastrofální. Společnost je příkladem silné silné firmy, které dokázala přežít bez velké úhony jedno z nejhorších ekonomických období v nedávné historii.
A společnosti se dařilo dobře i v letech 2020 a 2021, kdy světovou ekonomiku zatěžovaly dopady koronavirové pandemie. Společnost v roce 2021 dosáhla rekordních výsledků a udržela si působivou sérii každoročního navyšování dividendy.
Ocenění a očekávané výnosy
Historický růst společnosti a potenciál budoucího růstu jsou působivé a akcie se tak dnes jeví jako podhodnocená. Analytici očekávají, že firma ve fiskálním roce 2022 dosáhne zisk na akcii ve výši cca 7 dolarů. To s cenou akcií cca 105 dolarů znamená, že se dnes akcie obchodují s P/E poměrem ve výši 15.
Přitom férové ohodnocení je s P/E poměrem ve výši 15. Nárůst ocenění v příštích pěti letech by znamenal navýšení výnosů o cca 4,5 % ročně.
Společně vše dohromady by to mohlo v příštích pěti letech investorům přinést celkové roční výnosy až 9 % ročně.
Společnost bude v příštích letech velmi pravděpodobně i nadále svou dividendu navyšovat velmi slušnými procenty, protože společnost má vynikající výsledky, kterým je obtížné konkurovat.
Bohužel však aktuální dividendový výnos je pod průměrným indexem S&P 500 a proto jsou dnes akcie pro investory, kteří se zaměřují na dividendové příjmy, neatraktivní.
Závěr
Společnost Expeditors International of Washington Inc. je již mnoho let silným hráčem v odvětví globální logistiky. Společnost má obrovskou síť přístavů a letišť, které spravuje. Rovněž nabízí služby na míru pro své globální zákazníky.
Růst však bude velmi pravděpodobně i nadále nestabilní, zejména během recesí, ale z dlouhodobého hlediska je firma atraktivní.
Ocenění je dnes z historického hlediska levné, ale dividendový výnos je nízký – pouhých 1,2 %. Navyšování dividend by však mělo pokračovat po mnoho dalších let, protože výplatní poměr je dnes kolem pouhých 16 %.
Firma je přitažlivá pro investory, kteří se zaměřují na pravidelně růstoucí dividendy, ale bohužel ne pro ty, kteří hledají akcie s vysokou (vyšší) dividendou a ani ne pro ty, kteří hledají bezpečnost a konzistenci tržeb.
Shrnuto podtrženo, akcie je dnes atraktivní vzhledem ke svému ocenění oproti historickým hodnotám a také k vzhledem k očekávanému růstu zisků.