Dividendový aristokrat: Hormel Foods
Dividendoví králové jsou nejlepší akcie na trhu pro vracení hotovosti akcionářům v průběhu času. Aby se společnost dostala na seznam, musí zvýšit dividendu na akcii po dobu nejméně 50 po sobě jdoucích let. Zde je seznam dividendových aristokratů.
Společnost Hormel Foods (NYSE:HRL) je příkladem pomalého, ale stálého růstu. Jako investor do akcií firmy Hormel Foods nezbohatnete přes noc, ale společnost neustále vytváří bohatství pro své akcionáře po mnoho let. Takže toto je firma přesně pro nás.
Společnost Hormel Foods působí ve stabilním sektoru a má mnoho silných značek, které jsou na špici svých kategorií. Je to výrobce potravin. Společnost byla založena před 131 lety a za posledních 56 let pravidelně zvyšuje dividendu. Takže není jen Dividendovým aristokratem, ale je také Dividendovým Králem!
Hormel je známá společnost odolná vůči recesi a během pandemie koronaviru si vedla relativně dobře. A od začátku roku 2022 je celkový výnos Hormelu příznivý ve srovnání s indexem S&P 500.
Přehled
Firma Hormel Foods vznikla již v roce 1891, kdy George A. Hormel založil Geo. A. Hormel & Company v Austinu v Minnesotě. Jeho zákazníci si rychle oblíbili čerstvé vepřové výrobky, které byly v té době naprostou novinkou. V roce 1926 společnost jako první na světě vyrobila konzervovanou šunku.
Pokud znáte slovo „spam“ (ten emailový především), tak za něj můžete poděkovat právě firmě, která, když kdysi udělala reklamu na konzervovanou šunku, tak plakáty oblepila celá města. Od té doby, když se řeklo „spam“, tak je to prostě a jednoduše hromada nevyžádaného „něčeho“, dnes tedy především emailů.
Společnost roste již celá desetiletí a dnes má tržní kapitalizaci více jak 29 miliard dolarů a generuje tržby přesahující 12,5 miliard dolarů ročně. Již více než sto let je firma převážně zpracovatelem masných výrobků, ale díky akvizicím se také rozrostla do dalších oblastí podnikání.
Společnost prodává své výrobky v 80 zemích po celém světě a mezi její značky patří Skippy, SPAM, Applegate, Justin’s a více než 30 dalších. V posledních letech firma přidala další přírodní produkty, kterými doplnila svou nabídku, jako jsou Justin’s a Applegate.
Firma má ohromujících 40 kategorií produktů, kde jsou první nebo druhé v tržním podílu.
Společnost se zaměřila na budování rozsahu a uznání značky ve všech svých kategoriích, což se postupem času vyplatilo. Tento druh dominance je těžké najít v jakémkoli odvětví, ale Hormel to dokázal.
Produkty Hormel jsou uspořádány do čtyř kategorií:
- Refrigerated Foods
- Center Store Foods
- Jennie-O Turkey
- International
Značka Jennie-O prodává produkty z krůtího mase, přičemž velmi podobné příjmy plynou také z ostatních sektorů.
Růst
Společnost má mimořádně působivou historii generování konzistentního meziročního růstu bez ohledu na ekonomické klima. To hovoří o silných značkách společnosti a její schopnosti zůstat v období recese ziskovou. Růstové vyhlídky společnosti závisí na několika věcech, které může v příštích letech vedení uvést v život.
Analytici očekávají, že by firma měla v nacházejících letech dosáhnout až 6 % ročního růstu zisku na akcii (EPS) a to díky úpravě portfolia, které by mělo podpořit tento růst.
Vedení se daří plnit nastavených šest strategických priorit pro podporu růstu. Každá strategická priorita je zaměřena na konkrétní značky společnosti. Růst tržeb by měl být hlavním motorem růstu zisku na akcii. Marže jsou klíčovým faktorem v roce 2022 a především pak v nadcházejících letech a to z důvodu růstu nákladů.
Vedení firmy se v posledních letech snaží o úpravu portfolia prostřednictvím akvizic a odprodejů méně výkoných značek.
Například v roce 2021 společnost oznámila akvizici firmy Planters snack nuts od Kraft-Heinz (KHC) za 3,35 miliardy dolarů – a tato akvizice podpořila růst společnosti.
Společnost 1. září 2022 představila výsledky za Q3 2022 a výsledky to byly historicky rekordní – tržby 3 miliardy dolarů.
Upravený zisk na akcii meziročně vzrostl o 25 % na 0,4 dolaru. A pro lešní rok se očekává střed EPS ve výši 1,85 dolarů.
Firma je stále na dobré cestě pokračovat v pomalém budování výnosů a marží díky zlepšujícím se objemům a produktovému portfoliu s vyšší marží.
Vedení má v úmyslu reorganizovat firmu do tří segmentů, aby lépe sladilo podnikání a podpořilo udržitelný dlouhodobý růst.
Od 31. října 2022 má firma tři segmenty:
- Retail
- Foodservice
- International
Konkurenční výhody a bezpečnost
Společnost má řadu konkurenčních výhod. Působí v široké škále potravinářských výrobků, které jsou navíc velmi stabilní – protože každý musí jíst. To společnosti poskytuje zajištěnou úroveň poptávky a to i během recesí.
Produkty společnosti jsou navíc dostupné pro každého, takže stabilita by měla být zajištěna i v náročných ekonomických dobách.
Kromě toho má firma mnoho silných značek, které dávají společnosti sílu cenotvorby. Celkově má firma pozici č.1 nebo č.2 ve více než 40 svých značkách.
Navíc oblíbenost výrobků firmy znesnadňuje konkurenčním potravinářským společnostem urvat část podílu firmy na trhu. Firma je v této vedoucí pozici na trhu už roky, takže to je vlastně též určitě konkurenční výhoda.
A také distribuční síť, pomocí které firma dodává produkty do více jak 80 zemí, znamená, že tok příjmů společnosti je velmi dobře diverzifikovaný.
Tyto konkurenční výhody poskytují společnosti obchodní model odolný vůči recesi.
Zisky na akcii během finanční krize jsou níže:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 0,54 dolaru
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 0,52 dolaru (pokles o 3,7 %)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 0,63 dolaru (nárůst o 21,1 %)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 0,76 dolaru (nárůst o 20,6 %)
Firma vykázala jen malý pokles během prvního roku finanční krize, ale obrovský růst zisků v letech 2009 a 2010.
Koronavirová pandemie byla velmi podobná, protože společnost těžila z výhody, že její produkty jsou lehce skladovatelné po celém světě.
Akcie společnosti proto zůstávají dobrou volbou pro investory, kteří hledají akcie v defenzivním sektoru pro své dividendové portfolio.
Ocenění
Pro fiskální rok 2022 se očekává, že firma vygeneruje upravený EPS ve výši 1,85 dolarů. Na tomto základě se akcie dnes obchodují s P/E poměrem ve výši 25,7. To je mírně nad desetiletým průměrným P/E poměrem společnosti. Férové ocenění je při P/E hodnotě kolem 22.
Akcie firmy jsou tak dnes nadhodnocené. Pokud by se P/E poměr v příštích pěti letech vrátil zpět k 22, tak by to snížilo roční výnosy asi o cca 2-3 % ročně.
Pozitivní je výhled růstu zisku na akcii o 6 % ročně a každoročně navyšovaná dividenda, obojí pozitivně přispěje k celkovým výnosům investorů.
Dividenda je velmi bezpečná, předpokládaný výplatní poměr dividend pro rok 2022 je ve výši 56 %. Společnost by tak neměla mít problém s budou cím každoročním navyšováním dividendy.
Celkově tak mohou investoři v příštích pěti letech očekávat až cca 6 % roční výnosy. To sice není špatné, ale nestačí to pro nákup a proto dnes udělujem hodnocení držet (Hold).
Závěr
Firma Hormel Foods vyplácí čtvrtletní dividendy bez přerušení od doby, kdy se stala veřejně obchodovanou společností v roce 1928. Má jednu z nejdelších dob pravidelného navyšování dividend na trhu, takže je to Dividendový král.
Akcie ze sektoru spotřebního zboží, zejména potravinářské společnosti se silnými značkami, mají stabilní poptávku a sílu cenotvorby. Není pochyb o tom, že společnost je vynikající firma s vysoce kvalitním portfoliem značek.
Akcie jsou však dnes mírně nadhodnocené, což znamená, že investoři, kteří by dnes akcie nakoupili, by je měli i nadále držet, protože výhled na budoucí zisky je velmi dobrý. DGI investoři by však měli počkat na nižší ocenění.