Dividendový aristokrat: Johnson & Johnson
Dnes se podíváme na firmu Johnson & Johnson (JNJ). Společnost J&J existuje již více než 130 let a svou dividendu zvýšila již 61 let v řadě. Což znamená, že J&J je nejen Dividendový Aristokrat, ale také Dividendový Král.
Dividendoví králové jsou skupinou akcií, které dividendy zvýšily po dobu nejméně 50 let v řadě. A splnit takový úkol není jednoduché. Důkazem toho je skutečnost, že existuje pouze 48 společností, které tento požadavek splnily, aby se staly Dividendovými králi.
Společnost Johnson & Johnson zvýšila svou dividendu již 61 let v řadě, což je jedna z nejdelších historií pravidelného navýšení dividendy, jaké na akciovém trhu lze nalézt.
Navíc je tento zdravotnický gigant jednou z nejoblíbenějších akcií s pravidelným navyšováním dividend, a to díky svému silnému obchodnímu modelu, který je odolný vůči recesi a jeho výsledkům v oblasti dividend.
Akcie Johnson & Johnson jsou tedy vynikající pro dlouhodobé držení a pro pravidelné navyšování dividendy.
Přehled
Společnost Johnson & Johnson byla založena v roce 1886 třemi bratry, Robertem, Jamesem a Edwardem Johnsonem a proměnila se v jednu z největších společností na světě. V roce 1888 vydali tři bratři zdravotnický rukopis s názvem „Moderní metody antiseptické léčby poranění“, který se rychle stal předním standardem pro antiseptické chirurgické techniky.
Během následujících desetiletí společnost neustále přinášela na trh nové produkty. Brzy se společnost stala předním výrobcem v několika kategoriích zdravotní péče, včetně dětského pudru, hygienických vložek, dentálních nití a dalších.
Dnes společnost generuje roční tržby téměř 100 miliard dolarů a tržní kapitalizace firmy přesahuje 459 miliard dolarů.
Firma působí ve více než 60 zemích po celém světě a zaměstnává 131 000 lidí. Jedná se o masivní společnost s více než 250 dceřinými společnostmi.
Celkově vyrábí a prodává výrobky zdravotní péče prostřednictvím tří hlavních segmentů:
- léčiva
- zdravotnické prostředky
- spotřební zdravotnické produkty
To se však nyní změní, protože vedení společnosti oznámilo, že poslední segment oddělí do samostatné společnosti – Kenvue. Segment spotřebních zdravotnických produktů v roce 2021 přinesl firmě 14,6 miliard dolarů tržeb, tedy 16 % celkových tržeb. Mezi nejznámější produkty tohoto segementu patří např. Aveeno, Band-Aid, Listerine, Neutrogena, Tylenol a Zyrtec. Transakce má být dokončena v polovině roku 2023.
Vedení věří, že samostatně si povedou jednotlivé části lépe a díky tomu vytvoří vyšší hodnotu pro investory než jakou by přinesly jako jedna společnost. I přesto by firma měla pro dividendové investory zůstat jednou z nejlepších.
Firma představila výsledky za Q1 2023 18. dubna 2023. Tržby vzrostly o 5,6 % na 24,7 miliardy dolarů a upravený zisk na akcii dosáhl 2,68 dolarů.
V Q1 2023 tržby segmentu Léčiva meziročně vzrostly o 4,2 % na 13,41 miliardy dolarů. Segment Lékařských přístrojů zakončil rok s růstem tržeb o 7,3 % na 7,48 miliardy dolarů. Segment Spotřebních zdravotnických prostředků meziročně vzrostl o 7,4 % na 3,85 miliardy dolarů.
Vedení společnosti očekává pro rok 2023 tržby ve výši 97,9 až 98,9 miliardy dolarů a upravený zisk na akcii ve výši 10,6 až 10,7 dolarů (střed 10,65 dolarů).
Růst
Společnost se v loňském roce potýkala s poklesem v sektoru léčiv kvůli prudkému poklesu prodeje vakcín proti Covid-19. To je již minulostí a v Q1 2023 firma vykázala růst ve všech třech segmentech. Hlavnímy tahouny růsty byla volně prodejné léky TYLENOl a MOTRIN (léky pro horní cesty dýchací), IMODIUM (pro zažívací trakt) a produkty pro odvykání kouření. Z léků na předpis pak přinesly nejvyšší třžby DARZALEX (mnohočetná myelom), STELARA (zánětlivá onemocnění)
Dalším katalyzátorem růstu společnosti jsou akvizice a to jak velké, tak malé, což zrychluje růst. Mezi roky 2016 a 2018 vynaložila společnost více než 40 miliard dolarů na akvizice, z nichž největší byla akvizice firmy Actelion za 30 miliard dolarů. Výzkum a vývoj společnosti Actelion se zaměřuje na vzácné stavy, jako je plicní arteriální hypertenze.
Rozsáhlé obchodní platformy a globální dosah společnosti poskytují firmě trvalé konkurenční výhody, které podpořily její růst v posledních několika desetiletích.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Nejdůležitější konkurenční výhodou společnosti jsou inovace, kterým firma vděčí za svůj růst v posledních 130 letech. Její silný peněžní tok jí umožňuje vynakládat značné prostředky na Výzkum a vývoj (R&S). Výzkum a vývoj je pro zdravotnickou společnost zásadní, protože přináší nové produkty.
Výdaje na výzkum a vývoj za posledních pět let jsou níže:
- náklady na výzkum a vývoj v roce 2017 byly ve výši 10,6 miliardy dolarů
- náklady na výzkum a vývoj v roce 2018 byly ve výši 11 miliard dolarů
- náklady na výzkum a vývoj v roce 2019 byly ve výši 11,3 miliardy dolarů
- náklady na výzkum a vývoj v roce 2020 byly ve výši 12,1 miliardy dolarů
- náklady na výzkum a vývoj v roce 2021 byly ve výši 14,7 miliardy dolarů
Výzkum a vývoj je též nezbytný k udržení konkurečních výhod před vypršením patentových ochran. Vypršení platnosti patentů může způsobit, že se tržby léků rychle sníží, jakmile na trh vstoupí konkurence. Agresivní investice firmy do Výzkumu a vývoje přinesly inovace produktů a robustní seznam léků ve vývoji, což přispěje k růstu v nadcházejících letech.
Dále též vynikající finanční bilance společnosti poskytuje konkurenční výhodu. Je to jedna z pouhých dvou amerických společností s ratingem ‚AAA‘ od Standard & Poor’s, druhou je firma Microsoft (MSFT).
Vedoucí postavení značky a konzistentní ziskovost umožnily společnosti velmi dobře projít finanční krizí.
Zisk na akcii během finanční krize let 2007-2009 byl následující:
- zisk na akcii za rok 2006 byl ve výši 3,76 dolarů
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 4,15 dolarů (9,4% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 4,57 dolarů (10,1% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 4,63 dolarů (1,3% nárůst)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 4,76 dolarů (2,8% nárůst)
Jak je vidět, tak společnost zvyšovala své zisky v každém roce finanční krize. To jí pomohlo každý rok nadále zvyšovat dividendu, i když celý svět procházel strmým hospodářským poklesem. Mezi roky 2007 až 2009 vzrostlo EPS firmy o 12 %.
A také dividenda společnosti nadále rostla. A vzhledem k šesti desetiletím růstu dividend je pravděpodobné, že akcionáři firmy budou i nadále dostávat každoročně vyšší dividendy i v budoucnosti.
Společnost též zůstala vysoce zisková i v roce 2020, kdy globální ekonomiku vážně zasáhla pandemie koronaviru a firma opět svou dividendu zvýšila.
Konkurenční výhody společnosti a její výkonnost v recesi činí z akcií vynikající defenzivní jméno, které si lze udržet.
Ocenění
Analytici očekávají pro rok 2023 upravený zisk na akcii ve výši 10,55 dolarů. Při ceně akcií cca 164 dolarů je budoucí poměr ceny k zisku 15,54. Odhad reálné hodnoty pro akcie je poměr P/E ve výši 17, což znamená, že akcie jsou dnes mírně podhodnocené. Nárůst P/E by mohl v příštích pěti letech zvednout roční výnosy o 2 % ročně.
Budoucí výnosy budou generovány růstem zisků a dividendami. Zisk za posledních 10 let každoročně rostl o cca 5 %. Analytici očekávají, že společnost v příštích pěti letech poroste o 6 % ročně.
Navíc společnost má jednu z nejdelších sérií pravidelného navyšování dividendy na trhu a každoročně svou dividendu dále zvyšuje. V dubnu 2023 společnost navýšila tuto dobu na 61 let v řadě a zvýšení bylo o 5,3 %. Dividendový výnos akcií je dnes cca 2,9 %.
Celkové výnosy by v příštích pěti letech měly vypadat následovně:
- 6 % růst zisku
- 2 % růst ocenění
- 2,9 % dividendový výnos
Investoři tedy mohou celkově očekávat, že akcie společnosti přinesou investorům celkový roční výnos téměř 11 % ročně. To je uspokojivá úroveň výnosu pro investory, kteří mají averzi k riziku.
Závěr
Firma Johnson & Johnson má šedesátiletou historii pravidelného každoročního navyšování dividendy. Na akciovém trhu existuje jen velmi málo jistot, ale jednou z nich je, že společnost každoročně svou dividendu opět zvýší. Málokterá firma je mezi investory zaměřujícími se na růstové dividendy, tak známá a/nebo tak oblíbená jako je tato společnost.
A má to jasný důvod – diverzifikovaný obchodní model. Ten společnosti umožnil přečkat mnoho recesí a přitom dále zvyšovat dividendu a to posledních 60 let v řadě. Společnost má i mnoho příležitostí pro budoucí růst a to díky velkým investicím do vývoje, ale také díky akvizicím.
Dnes jsou akcie mírně podhodnocené, navíc s dlouhodobým růstovým výhledem a každoročně rostoucí dividendou. Neměl by být žádný problém s každoročním zvyšováním dividendy po mnoho příštích let. Jedná se tedy o vysoce kvalitní dividendově růstový titul, který lze koupit a držet dlouhodobě.