Dividendový aristokrat: Johnson & Johnson v roce 2019
Johnson & Johnson (JNJ) je společnost, se kterou zná mnoho investorů. J&J funguje již více jak 130 let a vyplácí dividendu již 56 let v řadě. Díky tomu je J&J členem Dividendových Aristokratů.
Nejen, že je J&J je Dividendový Aristokratem, ale též Dividendovým Králem. Dividendoví Králové jsou ještě více exklusivní skupina akcií, které zvýšily dividendu již 50 a více let po sobě.
J&J má všechny vlastnosti dividendově růstové akcie. Má dividendový výnos nad průměrem indexu S&P 500, podpořený silnou značkou a vysoce ziskovým obchodním modelem s potenciálem dlouhodobého růstu.
Obchodní přehled
J&J je globální zdravotnický gigant. Má tržní kapitalizaci ve výši 367 miliard dolarů a vytváří roční tržby ve výši více jak 81 miliard dolarů. J&J dnes působí ve více než 60 zemích a zaměstnává 134 000 lidí. Je to obrovská společnost s více než 250 dceřinými společnostmi.
Celkově vyrábí a prodává výrobky zdravotní péče prostřednictvím tří hlavních segmentů:
- Léky (Pharmaceuticals) (50% tržeb)
- Zdravotnické přístroje (Medical Devices) (33% tržeb)
- Výrobky pro ochranu spotřebitele (Consumer Health Products) (17% tržeb)
Má diverzifikovaný obchodní model se silnými značkami napříč všemi hlavními provozními segmenty.
J&J je jednou z největších společností na světě, ale začínala od velmi skromných začátků. Byla založena v roce 1886 třimi bratry: Robert, James, a Edward Johnson.
V roce 1888 tři bratři publikovali rukopis zdravotnické práce s názvem „Moderní metody antiseptické léčby ran“ (Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment), který by se rychle stal hlavním standardem pro techniky antiseptické chirurgie.
Téhož roku začali tři bratři prodávat lékárničky, které se v té době staly též standardem.
V následujících desetiletích společnost neustále uváděla na trh nové a nové výrobky. Brzy byla společnost předním výrobcem napříč několika kategoriemi zdravotnictví, včetně dětského zásypu, hygienických vložek, dentálních nití a mnoha dalších.
V mnoha případech bratři Johnsonovi vytvořili produkty, které byly první svého druhu. A J&J je stále předním výrobcem spotřebních zdravotnických výrobků.
Spotřebitelská franšíza je rozdělena do šesti širokých kategorií. Mezi nejoblíbenější spotřebitelské značky patří Band-Aid, Tylenol, Listerine, Johnson’s a Neutrogena. Johnson’s, Neutrogena a Listerine každý rok vyprodukují více jak 1 miliardu dolarů ročního prodejů. Obchod se spotřebními výrobky je vysoce ziskový a pro J&J je zdrojem stability.
Ne všechny zprávy týkající se J&J však jsou pozitivní. 14. prosince 2018 např. agentura Reuters zveřejnila článek v kterém napsala, že společnost věděla, že její dětský pudr by mohl být kontaminován azbestem. Po přezkoumání původních dokumentů, zpráva uvádí, že společnost v letech 1971 a 2000 hledala způsoby, jak tento problém řešit.
J&J tuto zprávu rázně popřel, ale i tak musí společnost řešit více jak 12 000 soudních sporů týkajících se odpovědnosti v souvislosti s dětským pudrem. Akcie v den vydání Reuters zprávy klesly o 10%.
- prosince 2018 však soudce obvodního soudu v Missouri návrh společnosti na zrušení žaloby, že její produkty způsobily rakovinu vaječníků, zamítl. Splečnost se pravděpodobně odvolá.
Perspektivy růstu
Farmaceutický segment J&J je nejsilnější růstový segment. Tento segment nedávno vykázal mnohem vyšší tempo růstu než zdravotnické prostředky nebo spotřební výrobky.
Například v roce 2018 byl upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 8,18 dolarů, což představuje nárůst o 12,1% oproti předchozímu roku. Organické tržby vzrostly v roce 2018 o 5,5%. Tržby za zdravotnické prostředky a spotřební zboží vzrostly pouze o 1,5% a 1,8%.
V rámci farmaceutického segmentu zůstávají nejvýkonnějších dvě oblasti společnosti a to onkologie a imunologie. Tržby z onkologie vzrostly v loňském roce o téměř 25%, zatímco segment imunologie v roce 2018 rostl o 9,7%.
V onkologii lék Darzalek vykázal meziroční růst tržeb o 63%. Darzalek je lék na mnohočetný myelom. V roce 2018 se mezinárodní prodej více než zdvojnásobil. Imbruvica, která léčí jen některé typy lymfomů, rostla v roce 2018 o více jak 38%. J&J sdílí licenční poplatky léku Imbruvica s kolegou, též Dividendovým Aristokratem, firmou AbbVie (ABBV).
Stelara , lék na zánětlivé nemoci imunitního systému, vykázala v roce 2018 celosvětový růst tržeb o 29%. Tržby léků Simponia/Simpona Aria, které léčí revmatickou artritidu, vzrostly v roce 2018 o 13,7%, což představuje 17,5% nárůst na mezinárodních trzích.
Farmaceutický výzkum J&J je katalyzátorem růstu. Společnost má robustní seznam nových výrobků ve fázi výzkumu.
Do roku 2021 J&J očekává, že podá na trh alespoň 10 nových produktů, každý s ročním prodejním potenciálem ve výši 1 miliardy dolarů nebo více.
Do té doby také vedení vidí potenciál v 40 stávající produktech. Z těchto 40 léků má 10 potenciál generovat více než 500 milionů dolarů ročních příjmů.
J&J však nejsou cizí ani akvizice, velké i malé. V roce 2016 společnost dokončila 14 akvizic nebo licenčních smluv. Akvizice společnosti Actelion, která se pohybuje kupředu, je nejdůležitější individuální akvizicí.
Jen samostatná společnost Actelion, která se zabývá výzkumem a vývojem (R&D) a pomůže společnosti J&J pokračovat v její dlouhé historii inovací. Výzkum a vývoj (R&D) společnosti Actelion se zaměřuje na vzácné nemoci, kterým se jiné zdravotnické firmy nevěnují, jako je např. plicní arteriální hypertenze. Klíčové produkty společnosti Actelion Uptravi a Opsumit vykázaly v roce 2018 nárůst tržeb o 40%, resp. 17%. Oba léky jsou na vysoký krevní tlak.
Dohoda byla okamžitě promítla do upravených zisků (adjusted earnings). Vedení očekává 1% roční příjmů z akvizice, s růstem zisku o 2-3% díky nákladovým synergiím.
Konkurenční výhody a výkon recese
Nejdůležitější konkurenční výhodou J&J jsou inovace, které v posledních 130 letech podpořily úžasný růst firmy.
Silný peněžní tok (cash flow) společnosti J&J jí umožňuje výrazně investovat do výzkumu a vývoje. Výzkum a vývoj je pro zdravotnickou firmu naprosto zásadní, protože přináší inovace produktů firmy. Výdaje na výzkum a vývoj J&J za posledních několik let byly následující:
- výdaje na výzkum a vývoj byly v roce 2014 ve výši 8,5 mld. dolarů
- výdaje na výzkum a vývoj byly v roce 2015 ve výši 9,0 mld. dolarů
- výdaje na výzkum a vývoj byly v roce 2016 ve výši 9,1 mld. dolarů
- výdaje na výzkum a vývoj byly v roce 2017 ve výši 10,6 miliardy dolarů
- výdaje na výzkum a vývoj byly v roce 2018 ve výši 11 miliard dolarů
Výzkum a vývoj (R&D) je také nezbytný pro udržení konkurenceschopnosti před obávaným „vypršením patentů“. Vypršení patentů může přinést prudký pokles příjmů, protože konkurenční ihne vrhnou na trh biosilimilární léky, většinou za nižší ceny.
J&J agresivní investice do výzkumu a vývoje přínáší inovace v produktové řadě a robustní zásobu možných budoucích farmaceutik, to přispěje k růstu v následujících letech.
A vynikající rozvaha společnosti J&Jl, též poskytuje konkurenční výhodu. J&J zakončila minulé čtvrtletí s 19,7 miliardami dolarů v hotovosti a obchodovatelných cenných papírech. Je to jedna ze dvou amerických společností s ratingem AAA od ratingové společnosti Standard & Poor’s, druhou je společnosti Microsoft (MSFT).
Silné značky společnosti J&J a konzistentní ziskovost umožnily společnosti dobře přežít finanční krize. Zisky na akcii (earnings-per-share) během finanční krize jsou níže:
- zisk na akcii byl v roce 2007 ve výši 4,15 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2008 ve výši 4,57 dolarů (nárůst o 10%)
- zisk na akcii byl v roce 2009 ve výši 4,63 dolarů (nárůst o 1%)
- zisk na akcii byl v roce 2010 ve výši 4,76 dolarů (nárůst o 3%)
Jak vidíte, společnosti rostl zisk na akci v každém roce recese. To zajistilo, že firma mohla pokračovala ve zvyšování dividendy každý rok, i když svět procházel prudkým hospodářským poklesem.
Investoři tak mohou očekávat, že společnost bude zvyšovat svou dividendu každý rok i v budoucích letech.
Ocenění a očekávané výnosy
Akcie J&J nedávno mírně propadly kvůli obvinění, že společnost věděla o tom, že její dětský pudr obsahuje azbest. Od začátku roku 2019 se však cena akcii již zotavila a cena akcii nadále drží na vysoké úrovni.
Vedení společnosti J&J očekává, že střed zisku na akcii (earnings-per-share) pro rok 2019 bude 8,58 dolarů. S použitím současné ceny akcií kolem 137 dolarů je poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 15,9. To je plus-mínus stejně jako 10tiletý průměr poměru ceny a zisku (price-to-earnings ratio), který je ve výši 15,8.
Přehled historických poměrů ceny a zisku společnosti J&J je v tabulce níže:
Zisky společnosti J&J za posledních 10 let rostly přibližně o 6% každý rok. Lze tedy očekávat, že společnost bude i v příštích 5ti letech růst podobnou úrovní.
Potom by investoři do roku 2024 mohly očekávat následující celkové roční výnosy:
- 6% růst zisku na akcii
- 2,6% dividendový výnos
Společnost J&J by tak mohla svým investorům v následujících 5ti letech přinést celkové roční výnosy asi 8,5% ročně.
Závěr
J&J zvýšila svou dividendu již více jak 50 let v řadě. Na akciovém trhu je velmi málo jistot, ale jednou z nich je, že J&J každoročně svou dividendu opět zvýší.
Díky silné zásobě léků ve fázi výzkumu a nedávným akvizicím, tak má společnost spoustu prostoru pro budoucí růst.
Jedinou vadou na kráse J&J je riziko soudních žalob. V poslední době použití azbestu v dětském zásypu. I kdyby však firmy soud prohrála, tak to na společnost nebude mít velký vliv a akcie společnosti zůstanou i nadále vysoce kvalitní dividendově růstové akcie.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok