Dividendový aristokrat: Kimberly-Clark
Dividendoví aristokraté jsou skupinou společností v indexu S&P 500 s 25 a více lety navyšování dividend v řadě. Zde je přehled všech Dividendových aristokratů.
Dnes se podíváme na společnost se spotřebním zboží. Kimberly-Clark (KMB) je jednou z více než 300 společností, které podnikají v oblasti spotřebního zboží a vyplácí dividendy.
Firma zvýšila svou dividendu již 50 let v řadě. Poslední zvýšení tak společnost zařadilo na ještě exkluzivnější seznam Dividendových králů. Dnes akcie nesou 3,7% dividendový výnos, což je více než dvojnásobek dividendového výnosu indexu S&P 500.
Společnost je globálním lídrem ve svém oboru a měla by i nadále každoročně zvyšovat dividendu, a to i během recese.
Přehled
Počátky společnosti sahají do roku 1872, kdy čtyři mladí podnikatelé, John A. Kimberly, Havila Babcock, Charles B. Clark a Frank C. Shattuck založili společnost Kimberly, Clark a Co. s počátečním kapitálem 30 000 dolarů.
Dnes je firma celosvětovým obrem se spotřebním zbožím, který působí ve 175 zemích. Vyrábí širokou škálu výrobků, včetně papírových ručníků, plenek, kapesníků a dalších.
Firma má dva obchodní segmenty:
- osobní péče (Huggies, Pull-Ups, Kotex, Depend, Poise)
- spotřební tkaniny (Kleenex, Scott, Cottonelle a Viva)
Silné značky společnosti Kimberly-Clark jí poskytují ziskovost a stálý růst. Společnost ročně vygeneruje tržby kolem 20 miliard dolarů.
Společnost oznámila výsledky za Q4 2022 a celý rok 2022 dne 25. ledna 2023 a výsledky byly lepší, než se očekávalo. Zisk na akcii dosáhl 1,54 dolarů, o 3 centy nad očekávání analytiků.
Celkové tržby dosáhly 5 miliardy dolarů, stejně jako v roce 2021 a o 10 milionů dolarů více než předpokládali analytici. Organický růst tržeb dosáhl 7 % – díky akvizicím, vyšším prodejům a vyšším cenám.
Upravený zisk za Q4 2022 dosáhl 1,54 dolarů, což je 18% růst oproti roku 2021, to bylo taženo díky nárůstu cen a vysoké inflaci. Ovšem upravený zisk za celý rok dosáhl 5,63 dolarů, což byl 9% pokles oproti roku 2021, protože se firmě nepodařilo přenést všechny zvýšené náklady na vstupech na zákazníky.
Vedení pro letošní rok předpokládá organický růst prodejů o 2 až 4 procenta, což by představoval růst EPS o 2 až 6 procent.
Růst
Vedení společnosti oznámilo tři pilíře, které mají firmě pomoci s růstem v následujících letech. Jedním z nich je růst hlavních značek. Toho chce vedení dosáhnout uváděním různých inovací produktů prostřednictvím rozšíření stávajících produktových linek a zaváděním zcela nových produktů.
Vedení společnosti též bude i nadále zvyšovat příjmy prostřednictvím navyšování cen, úpravou produktového mixu a též prostřednictvím reklamy. Vedení chce využít svých značných marketingových znalostí k tomu, aby zvýšilo nedostatečnou propagaci málo rozšířených produktů, a tím se podpořil růst jak zisků, tak i tržního podílu… což ve výsledku povede k vyšším příjmům a ziskům.
Druhý prorůstový pilíř se zaměřuje na zrychlení růstu firmy na rozvíjejících se trzích (Developing and Emerging = D&E), protože ty tvoří také významnou část tržeb společnosti. Vedení se chce zaměřit zejména na osobní péči a profesionální segmenty, přičemž největší příležitosti jsou místa (trhy) s nízkou penetrací kategorií a frekvencí používání.
Vedení se v oblasti vývoje chce zaměřit zejména na Latinskou Ameriku a Čínu, přičemž smysluplný růst je také na menších trzích. Další růst firmy by měly přinést významné zkušenosti s dodavatelským řetězcem a také marketingem. To by mělo pomoci s růstem v oblastech, které dnes mají nedostatečné výsledky.
Společnost rovněž pokračuje ve snaze o úspory nákladů, které dosahují stovek milionů dolarů ročně. Kromě programu snižování nákladů se také firmě podařilo zvýšit zisk na akcii díky zpětným odkupům akcií.
Celkově analytici v příštích pěti letech očekávají až 5% roční růst EPS.
Konkurenční výhody a výkon při recesi
Nejdůležitějšími konkurenčními výhodami společnosti jsou její značky a globální zastoupení. Společnost má vedoucí pozici napříč svým portfoliem značek a také po celém světě.
Firma si udržuje své konkurenční výhody prostřednictvím marketingu a inovací produktových řad. Společnost každoročně vynakládá více než 1 miliardu dolarů na reklamu, výzkum a vývoj. To společnosti umožňuje udržet si náskok před konkurencí. Díky závazku vedení k prorůstovým pilířům tak lze očekávat, že se bude konkurenční výhoda časem jen zvyšovat.
Globální dosah společnosti navíc poskytuje společnosti efektivitu při udržování nízkých nákladů. Program FORCE (Focused On Reducing Costs Everywhere) je příkladem schopnosti firmy řídit své náklady, a to i přesto, že tržby rostou. Společnost vykázala roky úspěšného snižování provozních nákladů.
Společnost zůstává nadále vysoce ziskovou, a to i během recesí. Firmě se vedlo dobře i během finanční krize v letech 2007 až 2009.
Zisky na akcii v období finanční krize:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 4,25 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 4,06 dolarů (4,5% pokles)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 4,52 dolarů (11% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 4,45 dolarů (1,5% pokles)
Jak je vidět výše, tak firma sice v roce 2008 vykázala pokles zisku, ale hned v roce 2009 vykázala dvojciferný růst. Důvodem pro tak velkou výkonnost v průběhu recese je skutečnost, že společnost má stabilní model podnikání a výrobky, které spotřebitelé potřebují bez ohledu na ekonomické podmínky…
Spotřebitelé budou vždy potřebovat výrobky osobní péče, a to bez ohledu na stav ekonomiky. To dává společnosti určitou úroveň poptávky po jejich produktech každý rok i během recesí.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě upraveného zisku na akcii ve výši 5,63 dolarů za rok 2022 a dnešní ceny kolem 126 dolarů za akcii se akcie firmy obchodují za P/E poměr ve výši 22,3.
Za posledních deset let se akcie obchodovaly s průměrným P/E poměrem 18, což je také odhad reálné hodnoty akcií. Ocenění se v poslední době mírně snížilo, ale i tak se akcie stále obchodují nad odhadem reálné hodnoty.
Pokud by ocenění akcií v příštích pěti letech kleslo k P/E poměru ve výši 18, tak by to snížilo roční výnosy o cca 5 % ročně. Budoucí výnosy budou generovány růstem zisku a dividendami. Vzhledem k silným značkám společnosti a katalyzátorům růstu je průměrný roční růst zisku o 5 % rozumným očekáváním. Akcie dnes též nese dividendový výnos ve výši 3,7 %. Celkově tak v příštích pěti letech mohou investoři očekávat roční výnosy kolem 4 %.
Navzdory slušnému dividendovému výnosu, padesátileté historii zvyšování dividend a očekávání mírného růstu není akcie v současné době vhodná pro nákup, a to z důvodu vysokého ocenění.
Závěr
Společnost Kimberly-Clark je vysoce kvalitní společnost s různorodým portfoliem silných značek. Má pozitivní vyhlídky budoucího růstu. Jedná se o mimořádně spolehlivou dividendovou akcii. Rozvíjející se trhy, snižování nákladů a zpětné odkupy akcií podpoří budoucí růst zisků.
Firma působí na trhu již více než 100 let, v současné době má dividendový výnos téměř 4 % a dividendu pravidelně každý rok zvyšuje již více jak 50 let.
Jediný „problém“ s akciemi firmy je dnes jejich ocenění, akcie jsou mírně nadhodnocené. Proto by investoři měli počkat na pokles ceny nebo udělat prvotní vstup a počkat s příkupem na pokles ceny.