Dividendový aristokrat: Kimberly-Clark v roce 2019
Dividendoví Aristokraté je skupina 57 akcií v Indexu S&P 500, kteří zvýšili své dividendy již 25 a více let v řadě.
Další akcií na řadě je obr v sektoru spotřebního zboží – firma Kimberly-Clark (KMB).
Firma Kimberly-Clark zvýšila svou dividendu velmi působivých 47 let v řadě. V současné době má také dividendový výnos cca 3,3%, což je výrazně nad průměrným dividendovým výnosem indexuS&P 500, který je ve výši 1,9%.
Obchodní přehled
Kimberly-Clark má počátek již v roce 1872. Čtyři mladí podnikatelé, John A. Kimberly, Havilah Babcock, Charles B. Clark a Frank C. Shattuck, složili 30.000 dolarů vstupního kapitálu na vytvoření firmy Kimberly, Clark a Co.
Dnes je Kimberly-Clark globálním gigantem ve spotřebitelském sektoru, který působí ve 175 zemích. Vyrábí široký sortiment výrobků, včetně papírových ručníků, plenek, tkanin a mnoho dalšího, které jsou uspořádány do tří firemních segmentů:
- Osobní péče (Personal Care) (asi 50% prodejů)
- Spotřební kapesníčky (Consumer Tissue) (asi 32% prodejů)
- K-C Professional (asi 18% prodejů)
Společnost Kimberly-Clark stabilně na prvním nebo druhém místě v 80 zemích světa, což je naprosto neuvěřitelný výkon.
Segment Personal Care společnosti Kimberly-Clark zahrnuje značky Huggies, Pull-Ups, Kotex, Depend a Poise. Jedná se o největší obchodní segment společnosti, měřeno z pohledu prodejů.
Segment Consumer Tissue zahrnuje Kleenex, Scott, Cottonelle a Viva. A K-C Professional nabízí služby pro podniky a pracoviště.
Silné značky společnosti Kimberly-Clark poskytují společnosti ziskovost a stabilní růst. Celoroční výsledky společnosti za rok 2018 ukázaly, že tržby z bioproduktů vzrostly o něco více než 1%, díky růstu cenového mixu i objemu prodejů.
Konverze měn však tržby snížila o cca 1%, protože významné globální zastoupení firmy Kimberly-Clark v kombinaci se silným americkým dolarem, snížilo růst zisků.
Upravený provozní zisk (adjusted operating profits) se v roce 2018 snížil oproti roku 2017 a to díky vyšší vstupním nákladům o 795 milionům dolarů, s nimiž Kimberly-Clark bojuje již roky, což se firmě částečně podařilo kompenzovat úsporami nákladů.
Nižší počet akcií, organický růst tržeb a nižší daňová sazba však přispěly k růstu upraveného zisku na akcii (adjusted earnings-per-share) o 6%. I když rok 2018 byl opět ve znamení poklesu, tak i přestu společnost Kimberly-Clark dokázala dosáhnout úctyhodného růstu upraveného zisku na akcii.
Vedení se v budoucnu chce zaměřit na zvyšování svých klíčových aktivit (core business), podporovat další růst na rozvíjejících se trzích (D&E) a rozšiřovat možnosti digitálního marketingu (digital marketing) a elektronického obchodu (e-commerce).
Perspektivy růstu
Vedení firmy Kimberly-Clark se zavázalo, že v nadcházejících letech rozšíří své hlavní značky, což bude jeden ze tří pilířů růstu. Vedení má v plánu přinést na trh různě inovované produkty a to prostřednictvím rozšíření stávajících produktů nebo zcela nových produktů. Společnost též bude nadále řídit své zisky pomocí cenového mixu, jakož i propagačních strategií.
A také využije své značné marketingové znalosti k tomu, aby našla kategorie výrobků s možností růstu, aby zvýšila podílu na trhu, což povede k vyšším příjmům a ziskům.
Druhým pilířem růstu je zrychlení růstu na rozvíjejících (D&E) se trzích, které dnes tvoří zhruba 30% celkových tržeb. Společnost se zaměří především na osobní péči a profesionální segmenty. Největší příležitosti vedení hledá na trzích, kde má malý tržní počíst a užívání firemních produktů.
Zaměření vedení společnosti na rozvíjející se trhy, je zejména v Latinské Americe a Číně, přičemž na menší trhy se též zaměří. Společnost Kimberly-Clark plánuje využít svůj značný dodavatelský řetězec a marketingové zkušenosti k tomu, aby pokračovala v růstu v oblastech, kde dnes zaostává za konkurencí, což by mělo přispět k postupnému růstu.
Posledním pilířem růstu je podpora digitálního marketingu a internetového obchodu. Vedení společnosti Kimberly-Clark se zavázalo vybudovat lepší vztahy mezi spotřebiteli a investovat více do digitálního marketingu.
Přednostně chce využívat data k přesnému cílení na relevantní spotřebitele, což by mělo přispět ke zvýšení loajality a zapojení spotřebitelů. Tento růstový pilíř se částečně překrývá s druhým na rozvíjejících se trzích, protože Kimberly-Clark tuto strategii využívá zejména ve svých růstových oblastech.
Kimberly-Clark také nadále pokračuje v úsporách nákladů a jak již bylo zmíněno, to každoročně přidává až stovky milionů dolarů. Společnost se tedy snaží o růst zisku na akcii (earnings-per-share) ze všech možných úhlů: růst tržeb, růst marží a zpětnými odkupy akcií.
Vedení společnosti odhaduje upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 6,50 až 6,70 dolarů za celý rok 2019, což je v podstatě plus mínus stejný výsledek jako v roce 2018.
Vedení odhaduje lepší příjmy ve druhé polovině roku 2019 až poté, co budou zvýšeny ceny, což by mělo ovlivnit zisk. Vedení též oznámilo, že by daňová sazba společnosti měla vzrůst o 3 až 4 body, což povede k poklesu čistých příjmů.
Konkurenční výhody a výkon během recese
Nejvýznamnější konkurenční výhody společnosti Kimberly-Clark jsou její značky a globální zastoupení. Společnost má vedoucí postavení napříč celým svým portfoliem značek a po celém světě.
Firma si udržuje konkurenční výhody prostřednictvím marketingu a inovací. Kimberly-Clark každoročně vynakládá více než 1 miliardu dolarů na reklamu, výzkum a vývoj. To umožňuje společnosti udržet si náskok před konkurencí. Vzhledem ke svému závazku k růstovým pilířům lze očekat, že se zisky časem zvýší.
Globální zastoupení společnosti Kimberly-Clark navíc poskytuje společnosti efektivitu, která udržuje nízké náklady. Program FORCE je příkladem schopnosti firmy udržet stabilní náklady a to i v době, kdy prodejní objemy rostou. Firma Kimberly-Clark navíc dokázala úspěšně roky snižovat provozních nákladů.
Společnost Kimberly-Clark zůstala vysoce zisková i během recesí. Během finanční krize let 2007-2009 si firma nevedla vůbec špatně, zisky na akcii (earnings-per-share) jsou uvedeny níže:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 4,25 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 4,06 dolarů (pokles o 4,5%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 4,52 dolarů (zvýšení o 11%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 4,45 dolarů (pokles o 1,5%)
Jak vidíte, i když společnost Kimberly-Clark v roce 2008 a 2010 vykázala jednociferný pokles zisku, tak v roce 2009 vykázala dvojciferný růstu. Důvodem této silné výkonnosti v průběhu recese je, že společnost prodává výrobky, které spotřebitelé potřebují k životu, tedy bez ohledu na ekonomické podmínky.
Spotřebitelé budou vždy potřebovat produkty osobní péče bez ohledu na stav ekonomiky. To společnosti Kimberly-Clark každoročně zajiťuje určitou úroveň poptávky po jejich výrobcích a to i během recesí.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě upraveného zisku na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 6,60 dolarů, což je střed odhadů vedení pro rok 2019, se Kimberly-Clark obchoduje s poměrem ceny k zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 18,6. Přitom odhad reálné hodnoty je na základě historických ocenění kolem 18, takže se dnes obchoduje těsně nad svou férovou hodnotou.
Protože jsou akcie poměrně férově oceněny, nevidíme žádný dopad změny ocenění na celkové výnosy.
To znamená, že budoucí výnosy budou generovány z růstu zisku a dividendami. Vzhledem k silným značkám a růstovým katalyzátorům společnosti je průměrný růst ročních zisků kolem 5% rozumným očekáváním.
Celkově tak lze očekávat roční výnosy kolem 7,3%, skládající se z 3,3% dividendového výnosu a 4% růstu zisku na akcii (earnings-per-share growth).
Vzhledem k slušnému dividendovému výnosu, 47leté historii dividendového růstu a mírným očekáváním růstu, proto hodnotíme akcie jako vhodné ke koupi (buy) pro DGI investory.
Závěr
Kimberly-Clark je vysoce kvalitní společnost s rozmanitým portfoliem silných značek. Má pozitivní vyhlídky na růst a je to mimořádně spolehlivá dividendová akcie.
Firma Kimberly-Clark funguje již více jak 100 let a v současné době má dividendový výnos 3,53%. Proto též splňuje definici blue-chip akcie.
S cenou akcií na své férové hodnotě, se slušně vysokým dividendovým výnosem a s vyhlídkou na zlepšení růstu, proto hodnotíme Kimberly-Clark jako vhodnou ke koupi (buy). Strategický plán vedení společnosti je dobrý a měl by v nadcházejících letech přinést růst, zatímco akcionáři budou během čekání na něj pobírají 3,3% dividendový výnos.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok