Dividendový aristokrat: Leggett & Platt
Leggett & Platt (LEG) nemusí znát každý, ale je velmi pravděpodobné, že miliony spotřebitelů každý den přicházejí do styku s jedním nebo i více produkty této společnosti, aniž by si to dotyční uvědomovali.
Firma Leggett & Platt zvýšila svou dividendu již 51 let v řadě, takže to není jen Dividendový aristokrat, ale i Dividendový Král! Dnes akcie nesou 5,1% dividendový výnos. Ne všechny firmy s takto vysokým dividendovým výnosem se mohou pochlubit s výplatním poměrem pod 75 %.
Společnost má silný obchodní model s trvalými konkurenčními výhodami, což z něj činí atraktivní dividendový růstový titul. Navíc rozumné ocenění akcií zlepšuje očekávanou míru návratnosti tohoto Dividendového aristokrata.
Přehled
Společnost je diverzifikovaná výrobní společnost. Byla založena již v roce 1883, kdy vynálezce jménem J.P. Leggett vytvořil přehoz na postele, který byl mnohem lepší než produkty v tehdejší době.
Dnes firma Leggett & Platt navrhuje a vyrábí širokou škálu produktů, včetně ložního prádla, strojů na výrobu ložního prádla, ocelové dráty, nastavitelná lůžka, koberce a systémy pro podporu sezení automobilových sedadel. Navrhuje a vyrábí výrobky, které najdete v mnoha domácnostech a automobilech. Společnost má diverzifikované portfolio, a to jak z hlediska produktového mixu, tak geografického rozdělení.
Firma se dělí do tří hlavních segmentů:
- segment lůžkovin – navrhuje a vyrábí součásti ložního prádla, jako jsou průmyslové stroje na výrobu lůžkovin, ocelové dráty, polohovací postele a matracové pružiny. Představuje asi 46 % čistých tržeb firmy.
- segment specializovaných produktů – výrobky tohoto segmentu se používají v automobilových, leteckých výrobků a hydraulických válců. Produkty jsou například podpěry sedadel a bederní systémy, motory a kabely, hadice a hydraulické válce. Segment představuje asi 22 % čistých tržeb firmy.
- segment nábytku – zaměřuje se na bytový nábytek, podlahy, textilní výrobky, pracovní nábytek a textil. Segment představuje asi 32 % čistých tržeb firmy.
Z výše uvedeného je tedy jasné, že firma má vysoce diverzifikovaný produktový mix i geografické rozložení.
Společnost 31. října oznámila výsledky za Q3 2022. Tržby za Q3 2022 byly ve výši 1,29 miliardy dolarů, což byl 2,3% meziroční pokles. Zisk na akcii byl ve výši 0,52 dolarů, což byl 27% meziroční pokles.
Vedení též snížilo odhad příjmů za celý fiskální rok 2022 – tržby by měly dosáhnou výše 5,1 až 5,2 miliardy dolarů, což by znamenalo cca 1% růst oproti roku 2021.
Zisk na akcii by za celý rok 2022 měl dosáhnout 2,3 až 2,45 dolaru – střed ve výši 2,38 dolaru by znamenal 20% pokles oproti roku 2021.
Růst
Růst firmy bude i nadále čerpat z několika zdrojů – akvizic, nových produktů a programů, zpětného odkupu akcií a zvýšení efektivity díky přísné kontrole nákladů.
Společnost má dlouhou historii nákupu menších firem, aby rozšířila své dominantní postavení na trhu ve stávajících kategoriích, případně aby se rozšířila do nových oblastí.
Příkladem této strategie byla akvizice firmy Elite Comfort Solutions za 1,25 miliardy dolarů. Sortiment pěnového ložního prádla Elite Comfort Solutions doplňují stávající nabídku matrací společnosti. V roce 2021 udělala společnost tři malé akvizice, které rozšířily její zastoupení v oblasti International Bedding, Aerospace a Work Furniture.
Další klíčovou součástí strategie růstu zisků společnosti je kontrola nákladů. Vedení společnosti průběžně vyhodnocuje portfolio, aby zajistilo, že investuje pouze do příležitostí s nejvyšším růstem, a nebojí se prodat části podniku s nízkou marží nebo s malým očekávaným růstem.
U výrobků s nízkým růstem nebo s nízkou marží se buď snaží zlepšit výkonnost nebo tento sektor opustí. Vedení se též snaží o snižování nákladů v rámci celého podnikání, včetně prodejních, všeobecných a administrativních nákladů a distribučních nákladů.
Společnosti se podařilo dosáhnout svých dlouhodobých cílů růstu z velké části díky svým významným konkurenčním výhodám v klíčových odvětvích v kterých působí.
I když se zisk na akcii mezi roky 2006 až 2013 téměř nezměnil, tak od roku 2013 do 2016 zisk na akcii vyskočil o 70 %. V posledních dvou letech byly tržby a zisk na akcii výrazně ovlivněn koronavirovou pandemií.
Ale v roce 2021 se více než zotavily. Očekávané zisky pro rok 2022 však v průběhu roku klesaly a nyní vedení očekává, že budou až o 20 % nižší než v roce 2021. Celkově analytici v příštích pěti letech očekávají až 4% roční růst zisku na akcii.
Konkurenční výhody a výkon během finanční krize
Společnost si vytvořila mnoho ekonomických konkurenčních (především provozních) výhod, které firmě zajišťují náskok před konkurenty. Společnost má vedoucí postavení ve svém oboru, což jí umožňuje realizovat úspory z rozsahu.
Firma má také těží z fungování ve velmi roztříštěné části trhu, což jí usnadňuje vytvoření dominantního postavení. Na většině svých produktových trhů existuje jen malá nebo téměř žádná konkurence. A když menší konkurent dosáhne významného tržního podílu, tak jej firma může jednoduše koupit – tak jako tomu bylo s Elite Comfort Solutions.
Společnost má též rozsáhlé portfolio patentů, které jsou rozhodující pro udržení náskoku před konkurencí. Dále má společnost impozantní portfolio duševního vlastnictví, skládající se z přibližně 1 500 vydaných patentů a téměř 1 000 registrovaných ochranných známek.
Tyto konkurenční výhody pomáhají společnosti udržovat vysoké marže a konzistentní ziskovost. To však neznamená, že by si společnost během finanční krize vedla dobře.
Níže jsou uvedeny zisky na akcii během finanční krize:
- zisk na akcii v roce 2006 byl ve výši 1,57 dolarů
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 0,28 dolarů (pokles o 82 %)
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 0,73 dolarů (růst o 161 %)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 0,74 dolarů (růst o 1 %)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 1,15 dolarů (růst o 55 %)
Tato volatilita zisků by neměla být překvapením. Jako primárně výrobce matrací a nábytku je růst firmy závislý na zdravém trhu s bydlením. Trh s nemovitostmi se během finanční krize zhroutil, což v roce 2007 způsobilo výrazný pokles zisku na akcii.
Společnost je též závislá na důvěře spotřebitelů, protože zhruba dvě třetiny nákupů nábytku v USA je kvůli nahrazení dosluhujících produktů. Když ekonomika začne klesat, důvěra spotřebitelů též klesá.
Trvalo několik let, než se firma z následků finanční krize zotavila. Zisky po roce 2007 dále rostly, ale zisk na akcii nepřesáhl úroveň roku 2006 až do roku 2012. Taktéž společnost zažila další těžký rok 2020 kvůli koronavirové pandemii. To dokazuje, že firma nemá obchodní model odolným vůči recesi.
Naštěstí si společnost udržuje silnou finanční pozici, která jí umožňuje zůstat zisková a každý rok pokračovat ve zvyšování dividendy, a to i během recesí. Společnost má zdravou bilanci – posunula splatnost svého dluhu vydáním třicetiletých dluhopisů s úrokovou sazbou 3,5 %.
Dividenda
Společnosti v roce 2022 vyplatila dividenda na akcii ve výši 1,74 dolarů. V květnu navýšená dividenda o 5 % znamená, že pro letošní rok (zatím bez navýšení) je dividenda ve výši 1,76 dolarů a akcie firmy tedy při současné ceně kolem 34 dolarů za akcii nesou vysoký dividendový výnos ve výši 5,1 %. Přitom desetiletý průměrný dividendový výnos je ve výši 3,6 %.
Ocenění a očekávané výnosy
Očekává se s využitím středu odhadů vedení, že firma za fiskální rok 2022 vygeneruje zisk na akcii ve výši 2,38 dolarů. Na základě toho se akcie dnes obchodují s poměrem ceny k zisku (price-to-earnings ratio = P/E) ve výši 14 (při ceně cca 34 dolarů za akcii). Vedení tedy předpokládá, že společnost vyplatí 73 % upraveného zisku jako dividendu. Tento výplatní poměr je o dost vyšší než desetiletý průměr, který byl kolem 50 %.
Společnost má působivou historii pravidelného navyšování dividendy. Společnost zvýšila dividendu již 51 let v řadě.
Je to společnost s mnohaletým stabilním růstem a s dlouhou dividendovou historií a proto reálné ohodnocení je u P/E násobku ve výši 16. Pokud by se ocenění v příštích pěti letech vrátilo ke své férové hodnotě, tak by to znamenalo navýšení výnosů o cca 1 % ročně.
Celkové výnosy by se tak v příštích pěti letech měli skládat z 4 % očekávaného růstu EPS, 5 % dividendového výnosu a cca 1 % nárůstu ocenění. Celková míra očekávaného ročního výnosu by tak v příštích pěti letech mohla překročit 10 %.
Závěr
Společnost Leggett & Platt využila osvědčenou strategii růstu, která je úspěšná již více než 130 let. Společnost je vysoce zisková a má vysoký více jak 5% dividendový výnos a dividendu firma pravidelně navyšuje již 51 let v řadě. A lze očekávat, že firma bude dividendu i nadále zvyšovat.
Akcie jsou dnes férově oceněny a i když dnes dividendový výnos je dnes podstatně vyšší než jaký nabízí index S&P 500, tak akcie dnes nejsou vhodné k nákupu (Hold), navíc investoři by neměli zapomenout, že podnikání společnosti není odolné ekonomickým cyklům.
Investorům, kteří již akcii firmy drží, tak akcie nabídnou atraktivní budoucí dividendové výnosy, růst zisků a možného mírného nárůstu ocenění.