Dividendový aristokrat: Lowe´s
Společnost Lowe’s má ohromnou historii růstu dividend. Kromě toho, že je Dividendový Aristokrat, je také na exkluzivním seznamu Dividend Kings, což jsou společnosti, které zvýšili dividendu více než 50 let v řadě. Celý seznam 27 Dividend Kings najdete zde.
Dividendový výnos společnosti Lowe je průměrný ve srovnání s indexem S&P 500. Společnost Lowe’s je však akcií s vysokým růstem dividend. Výplata dividend společnosti Lowe v roce 2018 byla ve skutečnosti více než dvojnásobná v porovnání s rokem 2014. Společnost Lowe má dividendový výnos 1,9% a potenciál pro zvyšování dividend o 10 a více procent ročně po velmi dlouhou dobu. Tento článek se bude zabývat obchodním modelem společnosti Lowe, růstovým potenciálem a oceněním.
Přehled podnikání
Společnost Lowe’s byla založena v roce 1946. Za 73 let se z ní stal maloobchodní prodejce s domácími potřebami č. 2, který stojí pouze za The Home Depot (HD). Lowe’s generuje roční tržby 72 miliard dolarů.
Společnost provozuje asi 2 000 obchodů v USA, Kanadě a Mexiku. Lowe’s nabízí širokou škálu produktů pro údržbu, opravy, přestavbu a vybavení domu. Má široký výběr předních národních značek a také velké množství soukromých značek.
Společnost má relativně malý tržní podíl na americkém trhu, který odhaduje přibližně na 900 miliard dolarů ročně. Zaměřuje se na všestranný přístup k poskytování služeb profesionálním zákazníkům i domácím kutilům, aby získala co největší podíl na trhu.
Vedení společnosti v posledních letech vynaložilo hodně úsilí, aby zlepšilo dojem zákazníků z návštěvy v obchodě prostřednictvím optimalizace merchandisingu a inventarizace, jakož i investováním do schopností plnit objednávky mimo své obchody. To zahrnuje speciální funkce pro Profesionální zákazníky, které zvyšují opakující se příjmy, a také usnadňuje domácím kutilům, aby si objednali své produkty online a následně je vyzvedli nebo si je nechali doručit. Jedná se o strategický posun od starého modelu Lowe, který byl provozován a v posledních letech to fungovalo dobře.
To je pro většinu maloobchodníků obtížné. Průmysl kamenných prodejců je pod silným tlakem konkurence v elektronickém obchodování. Lowe’s však odvrátil špatný výkon širšího maloobchodního průmyslu. Stále funguje dobře, protože spotřebitelé jsou nadále ochotni a schopni utrácet za své domovy.
A i když si zákazníci přejí pohodlí online nakupování, mnozí si stále cení zážitku z nakupování produktů pro domácí kutily. Takto Lowe’s v posledních několika letech roste, i když se mnoho jiných maloobchodníků potácí na hraně. Jak již bylo zmíněno, společnost Lowe’s se výrazně zlepšila a ukázalo se to ve výsledcích společnosti.
Srovnatelné prodeje Lowe v obchodech se od krize zvyšují a očekává se, že ve fiskálním roce 2019 vzrostou podle výsledků za třetí čtvrtletí o přibližně 3%.
Celkové tržby ve 3. čtvrtletí meziročně v podstatě stagnovaly a dosáhly 17,4 miliard dolarů, ale srovnatelné tržby vzrostly o 3% v USA. Rozdíl je způsoben tím, že společnost dnes provozuje méně obchodů než před rokem. K nárůstu srovnatelných prodejů přispěla téměř výhradně vyšší průměrná útrata, protože počet transakcí vzrostl jen nepatrně. Růst srovnatelného prodeje byl poháněn velkými nákupy, v hodnotě vyšší než 500 dolarů. To je v souladu s předchozími čtvrtletími společnosti Lowe’s, protože v růst prodeje se spoléhá na velké nákupy.
Hrubé marže byly až 32,4%, což představuje meziroční nárůst o 156 bazických bodů. Sazba SG&A společnosti se rovněž zlepšila o 126 bps, což představuje 21,7% tržeb. Tyto faktory vyústily v mnohem vyšší provozní marže, protože Lowe’s přidal 346 bps na 9% tržeb.
Odhady pro tento rok zahrnují celkový nárůst prodeje o 2% oproti nárůstu srovnatelného prodeje o 3%. Očekává se, že provozní marže vzrostou o přibližně 300 bps, ale na upraveném základě se očekává, že vzrostou o 50 bps. Upravený zisk na akcii by měl být v rozmezí 5,63 až 5,70 dolarů. To představuje značný narůst zisku oproti loňskému zisku na akcii ve výši 5,10 dolarů.
Vedení společnosti nadále vidí provozní páku z rostoucích tržeb a obezřetné kontroly nákladů. Tento růst marže je něco, co očekáváme, že bude pokračovat i v dohledné budoucnosti, ale pouze pokud srovnatelné tržby budou nadále růst.
Společnost Lowe’s těží z několika základních skutečností. Ekonomika nadále roste, stejně jako trh s bydlením. Rostoucí mzdy a ceny domů, stejně jako úrokové sazby, motivují více spotřebitelů, aby investovali do svých současných domů, než aby se stěhovali. Tento trend by měl v následujících letech pokračovat a podpořit tak růst společnosti.
Perspektivy růstu
Lowe’s obecně otevírá každý rok malé množství nových obchodů, takže to není smysluplný motor růstu. Naproti tomu společnost v současnosti uzavírá obchody s nedostatečnou výkonností, zejména v Kanadě. Stále však hledá způsoby, jak vydělávat na silných výdajích na bydlení a výstavbu, a my je vidíme jako růstové hnací síly, ať už se počet obchodů zvýší či nikoli.
Americká ekonomika stále roste. Pozitivní růst HDP je patrně nejdůležitějším ekonomickým ukazatelem pro Lowe’s, protože společnost je velmi závislá na spotřebitelských výdajích. Další důležité ekonomické ukazatele pro Lowe’s – mezi něž patří míra nezaměstnanosti a ceny bydlení – také směřují pozitivně.
V roce 2018 se ceny domů v mnoha regionech USA přiblížily nebo překonaly svůj vrchol před rokem 2007. Díky tomu majitelé domů setrvávají ve svých domech a jsou ochotnější utratit peníze za vylepšení a údržbu stávajícího bydlení.
Díky tomu byl působivý růst společnosti tak vysoký. Tržby se v průběhu času zvyšovaly po mnoho let. To pomohlo upravenému zisku na akcii dále stoupat, což podle nás bude pokračovat i v dalších letech.
Mimo USA se Lowe’s zaměřila na Kanadu jako na klíčový růstový trh. V roce 2016 získala společnost kanadského maloobchodní prodejce Rona za 2,3 miliardy dolarů. Přidání Rony umožnilo společnosti Lowe přístup na atraktivní kanadský trh pro domácí kutily, který od roku 2014 do roku 2018 rostl ročně o 4%. Prodejny Rona jsou soustředěny v Quebecu, který je domovem 25% trhu s domácími kutily.
Společnost Lowe’s si užila nejen růst tržeb, který přišel s akvizicí společnosti Rona, ale také synergie, a to celkem v řádu stovek milionů dolarů ročně. Podnikání v Kanadě pokračuje dobře a vedení společnosti Lowe’s investuje do této země, aby podpořilo budoucí růst, protože hlavní americký trh poněkud dozrává.
A konečně, Lowe’s buduje svou vlastní digitální platformu, aby udržovala krok s maloobchodníky v elektronickém obchodování. Omni-channel strategie společnosti funguje, protože srovnatelný prodej vzrostl v loňském čtvrtletí o 3% na lowes.com. Jedná se o výrazné zpomalení z předchozích let, ale to lze očekávat vzhledem k tomu, že internetové podnikání je mnohem větší, než tomu bylo dříve.
Kombinace pokračujícího rozšiřování elektronického obchodu a růstu v Kanadě by měla společnosti Lowe’s umožnit dosáhnout svých finančních cílů. Zvýšení provozních marží a výkup akcií v nadcházejících letech také očekáváme, což podpoří růst zisku na akcii o 8,2% ročně.
Konkurenční výhody a výkon ve finanční krizi
Maloobchodní průmysl obvykle nenabízí mnoho konkurenčních výhod. Jedná se o vysoce náročné maloobchodní prostředí, protože vzestup Amazonu a dalších internetových prodejců hrozí podkopáváním kamenných obchodů. Spotřebitelé přesunuli utrácení dolarů na e-commerce kvůli pohodlí a nízkým cenám. Lowe’s je však specializovaný prodejce, což mu poskytuje konkurenční výhodu.
Projekty na zlepšení domova jsou často složité. Spotřebitelé jsou ochotni cestovat do obchodů, osobně kontrolovat výrobky a ptát se zaměstnanců. To doposud pomohlo ochránit maloobchodní prodejny před Amazonem (AMZN).
Kromě toho má společnost Lowe’s takový rozsah, ve kterém může soupeřit v ceně a to i s internetovými maloobchodníky. Lowe působí v odvětví, které je v zásadě duopolem; Lowe’s dominuje v maloobchodě s domácím vylepšením spolu s konkurenčním Home Depot.
Společnost Lowe’s má dostatečnou velikost na to, aby dosáhla významné účinnosti při distribuci s dodavateli. Může využít velikosti, aby udržela nízké náklady, které pak může přenést na zákazníky pomocí nízkých cen. To pomáhá řídit provozní páku, která zvyšuje marže.
Nicméně, společnost Lowe není imunní proti krizi. Spotřebitelské výdaje obvykle klesají během hospodářských útlumů. Lowe’s závisí na finančně zdravém spotřebiteli, silném trhu s bydlením a stavebnictví. Krize byla obzvláště strmým poklesem, který si na zisku společnosti vyžádal značnou daň.
Zisk na akcii během krize je uveden níže:
- zisk na akcii za rok 2007 ve výši 1,86 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 ve výši 1,49 dolarů (pokles o 20%)
- zisk na akcii za rok 2009 ve výši 1,21 dolarů (pokles o 19%)
- zisk na akcii za rok 2010 ve výši 1,44 dolarů (nárůst o 19%)
Zisk během krize prudce poklesl, ale společnost zůstala zisková. To jí pomohlo každoročně zvyšovat dividendu. Stejně rychle se však zisk odrazil ode dna: do roku 2013 překonal zisk na akcii úrovně roku 2007.
Ocenění a očekávaný výnos
Akcie společnosti Lowe’s mají poměr ceny k zisku 21,1 po významné rally v roce 2019. To je nad naším odhadem reálné hodnoty 18,2násobek zisku, takže po výrazném pohybu akcie považujeme akcie za poněkud nadhodnocené. Věříme, že nižší poměr ceny k zisku je obezřetný vzhledem k tomu, že srovnatelné tržby se zpomalují a riziko krize se zvyšuje s tím, že hospodářské oživení započne své jedenáctileté trvání.
Akcie společnosti Lowe se v současné době obchodují nad odhadem reálné hodnoty. V důsledku toho by klesající poměr ceny k zisku mohl snížit budoucí výnosy přibližně o 2,9% ročně. Kromě změn v ocenění bude výnos zahrnovat růst zisku a dividendy.
Dlouhodobější růst zisku na akcii vidíme na 8,2% ročně, plus současný 1,9% výnos, a mírný pokles z klesajícího ocenění. To by vedlo k celkovému ročnímu výnosu v rozmezí 7,1%, což je jistě slušné, ale pouze dost dobré na to, abychom při současné ceně doporučili držení.
Dividenda zůstává téměř 40% zisku, takže v příštích letech bude určitě dostatek prostoru pro další růst dividend. Lowe’s vidíme jako jednu z lepších akcií s rostoucí dividendou a velkou tržní kapitalizací, ale v současné době se zdá, že je nadhodnocená.
Závěr
Lowe’s má relativně nízký dividendový výnos nižší než 2%, ale vyrovnává se to s vysokou mírou růstu dividend. Společnost důsledně poskytuje každý rok dvojciferný růst dividend. Současné prostředí je pro maloobchod obtížné, ale společnost Lowe působí v sektoru, který by měl odolat konkurentům v oblasti elektronického obchodování.
Společnosti stále rostou tržby a zisk, což by mělo umožnit pokračující růst dividend. A má nízký výplatní poměr, což také podporuje vysoké zvýšení dividend. Akcie nemusí lákat investory, kteří mají zájem jen o vysoké výnosy, ale společnost Lowe’s by měla každoročně zvyšovat svoji dividendu. Vzhledem k vysokému současnému ocenění a nízké očekávané míře návratnosti by však investoři měli před nákupem akcií počkat na lepší cenu.