Dividendový aristokrat: Lowe´s Companies
Dividendoví králové jsou považováni za nejlepší z nejlepších, pokud jde o akcie s pravidelným dividendovým růstem, protože stát se Dividendovým králem je nesmírně obtížné. Dnes existuje jen 48 společností, které své dividendy zvýšily 50 a více let v řadě. Dnes se podíváme na další takovou firmu.
Společnost Lowe’s Companies (LOW) má velmi působivou historii dlouhodobého růstu dividend. Společnost zvyšuje dividendu více než 50 let v řadě. Společnost vyplácí čtvrtletní dividendy již od svého vstupu na burzu v roce 1961.
Firma tak není jen Dividendovým aristokratem, ale také patří do ještě exkluzivnějšího klubu Dividendových králů, což jsou společnosti, které zvyšují dividendu více než 50 let v řadě.
Ocenění akcií společnosti v roce 2022 prudce kleslo kvůli obavám z růstu úrokových sazeb a možného příchodu recese a od té doby se akcie obchodují kolem 200 dolarů za kus.
Přehled
Společnost má své kořeny již v roce 1921, kdy L.S. Lowe založil železářství v North Wilkesboro v Severní Karolíně. To byl jediný obchod až do roku 1949, kdy byla otevřena druhá prodejna ve Spartě v Severní Karolíně. A za posledních 75 let se firma vyrostla v maloobchodního prodejce bytových doplňků číslo dvě, větší je pouze The Home Depot (HD).
Společnost provozuje asi 2200 obchodů v USA, Kanadě a Mexiku. Firma nabízí širokou škálu produktů pro údržbu, opravy, přestavby a vybavení domácností. Má široký výběr předních národních značek a také velké množství privátních značek.
Dnes firma generuje roční příjmy ve výši cca 95 miliard dolarů a jejích 270 tisíc zaměstnanců obslouží každý týden až 18 milionů zákazníků.
Společnost se v Americe prosadila díky svým více jak 1800 obchody, které se zaměřují na merchandising, efektivitu dodavatelského řetězce, provozní efektivitu a zapojení zákazníků. Firma v posledních letech mírně zaostávala za konkurenční firmou Home Depot, která se soustředila na profesionální zákazníky, rozvíjela digitální platformu a intenzivně se soustředila na zákaznickou zkušenost. Vedení společnost ale v posledních letech provedlo nezbytné investice, aby tuto mezeru odstranilo.
Firmě se též podařila úspěšně expandovat do Kanady, což se mnoha maloobchodním firmám nepodařilo. Společnost, tak dnes má několik značek, pod kterými prodává v Kanadě, a úspěšně pronikla na trh s domácími potřebami v hodnotě 35 miliard dolarů.
Současné podnikatelské prostředí zůstává pro společnost silné, a to i navzdory neustálým problémům v dodavatelském řetězci, se kterými se potýká mnoho podniků.
Společnost oznámila výsledky za Q1 2023 23. května 2023 a výsledky to byly poněkud slabé. Tržby meziročně klesly o 5,5 % na 22,35 miliard dolarů, srovnatelné tržby klesly o 4,3 %.
Zisk na akcii meziročně vzrostl z 3,51 dolarů v Q1 2022 na 3,67 dolarů, a to především pouze díky zpětným odkupům akcií.
Pro celý letošní rok vedení očekává pokles tržeb o 2 až 4 procenta, navýšení nákladů až o 1,5 miliardy dolarů a zisk na akcii v rozmezí 13,2 až 13,6 dolarů (střed 13,4 dolarů). Vedení také o miliardu snížilo odhad celkových tržeb na 89 až 89 miliard dolarů.
Analytici i nadále věří, že firma dokáže v nadcházejících letech udržet až 6% růst zisku na akcii. A to díky tomu, že firma v posledních letech vynaložila velké úsilí na zlepšení služeb pro zákazníky prostřednictvím optimalizací merchandisingu a skladových zásob, ale také investováním do možnosti vydávat objednávky mimo své prodejny.
To jsou např. speciální funkce pro PRO zákazníky, kteří dělají opakující se nákupy a také to usnadňuje kutilům objednávat produkty online a vyzvednout si je nebo si je nechat doručit. Je to strategický posun od starého obchodního modelu a v posledních letech fungoval dobře.
Poslední roky jsou pro kamenné obchody těžké, protože se zákazníci přesunuli k online nákupům, a tam je tlak konkurence velmi velký. Vedení společnosti se na online obchod zaměřilo a v posledních letech firmě fungoval velmi dobře. Výhodou firmy však je především to, že mnoho výrobků, které prodává, se online koupit nedají a/nebo si je raději zákazníci nejdříve prohlédnou.
Růst
Společnost v posledních letech udržuje počet svých obchodů téměř konstantní – otvírá jen malý počet nových obchodů. Pokračuje však v hledání způsobů, jak vydělávat na rostoucích výdajích za bydlení a výstavbu, a to je nyní hlavní hnací síla růstu, bez ohledu na to, zda se počet obchodů zvýší či nikoli.
Americká ekonomika nadále roste, a to navzdory vysoké inflaci. Růst HDP je pro firmu nejdůležitějším ekonomickým ukazatelem, protože společnost je vysoce závislá na spotřebitelských výdajích. Pokračující ekonomické zotavení USA po koronavirové pandemii je pozitivní katalyzátor.
Mimo USA se společnost zaměřila na Kanadu jako na klíčový růstový trh. V roce 2016 firma koupila kanadského prodejce domácích potřeb Rona za 2,3 miliardy dolarů. To společnosti umožnilo vstup na atraktivní kanadský trh pro domácí kutily, který v posledních letech rostl tempem 4 % ročně.
Firma v posledních letech neustále vykupuje akcie. Zpětné odkupy snižují počet akcií společnosti, což se promítá do rostoucí části celkových zisků, které společnost generuje na každou zbývající akcii. Zpětné odkupy tak byly hlavním motorem růstu zisku na akcii.
Kombinace pokračujícího růstu v e-commerce, celkový ekonomický růst a návštěvnost prodejen by měly společnosti zajistit slušné zisky i v následujících letech. Když k tomu přidáme zpětné odkupy, tak by růst zisku na akcii měl dosáhnout středních jednociferných hodnot.
Konkurenční výhody a výkon v krizi
Maloobchodní sektor obvykle nenabízí mnoho konkurenčních výhod. Jedná se o velmi náročné maloobchodní prostředí, protože vzestup Amazonu a dalších internetových prodejců hrozí, že kamenné obchody nebudou cenově konkurenceschopné. Spotřebitelé přesunuli část svých útrat do internetových obchodů z důvodu pohodlí a nižších cen.
Jenže společnost je specializovaný prodejce, což jí poskytuje konkurenční výhody. Hlavní konkurenční výhodou je, že firma působí v duopolu s firmou Home Depot. Dalšími výhodami jsou velikost a rozsah výrobků a služeb, což dává firmě sílu vyjednat si lepší ceny vstupů. Takže malí regionální maloobchodní prodejci bytových doplňků nemají takovou vyjednávací sílu, aby mohli účinně firmě konkurovat.
Spotřebitelé jsou ochotni cestovat do obchodů, osobně si prohlížet produkty a klást otázky zaměstnancům. To zatím pomáhá chránit prodejce domácích potřeb před online obchody jako je např. Amazon (AMZN). Protože by doprava zboží, které firma prodává, byla pro online prodejce velmi nákladná, tak internetový obchod nepředstavuje pro firmu velkou hrozbu.
To znamená, že společnost není imunní vůči recesím. Spotřebitele jsou zasaženi při poklesu hospodářského poklesu a šetří. Firma je tak závislá na finančně zdravém spotřebiteli a pevným trhem s bydlením a stavebnictvím. Finanční krize 2007 až 2009 představovala obzvláště strmý pokles ziskovosti firmy.
Finanční krize znamenala strmý pokles, který si vybral daň na hospodářských výsledcích:
- zisk na akcii byl v roce 2007 ve výši 1,86 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2008 ve výši 1,49 dolarů (20% pokles)
- zisk na akcii byl v roce 2009 ve výši 1,21 dolarů (19% pokles)
- zisk na akcii byl v roce 2010 ve výši 1,44 dolarů (19% nárůst)
Zisk společnosti během finanční krize prudce klesl, ale společnost stále zůstala zisková. To jí pomohlo každoročně zvyšovat dividendu. Jak rychle zisky klesly, tak stejně rychle se zas vrátily zpět na předkrizovou úroveň. V roce 2013 překonal zisk na akcii výši v roce 2007.
Společnost si vedla dobře i v roce 2020, kdy se ekonomika dostala do krize kvůli koronavirové pandemii. Poptávka po produktech pro domácí kutily však zůstala stabilní a společnost dokázala využít jak své obchody, tak svou internetovou platformu. Jak se totiž ukázalo, tak protože lidé trávili většinu času doma, tak také více své obydlí opravovali a vylepšovali, což znamenalo vyšší příjmy pro firmu.
Růst úrokových sazeb a vstupních nákladů měly negativní vliv na ziskovost firmy v roce 2022 a jak ukázaly výsledky za Q1, tak odhad vedení pro celý rok 2023, tak budou mít vliv i na výsledky letošního roku.
Ocenění a očekávaný výnos
Vedení společnosti očekává, že v letošním roce vyprodukuje zisk na akcii ve výši 13,4 dolarů. Při současné ceně akcií (cca 201 dolarů) se dnes akcie obchodují s P/E poměrem ve výši 15. To je hluboko pod odhadem férové hodnoty, která v rozsahu 19 až 20. Pokud by se akcie v příštích pěti letech k férovému ocenění vrátily, tak by to znamenalo až 5% roční růst ocenění.
Dividendový výnos je dnes 2,1 %, to je též mnohem více, než v posledních letech. Což lze přičíst podstatnému poklesu ceny akcií v roce 2022.
Celkový výnos v příštích pěti letech, složený z 6% růstu zisku na akcii, růstu ocenění a dividend, by mohl dosáhnout cca 13 %.
Závěr
Akcie společnosti Lowe’s dnes nesou relativně nízký dividendový výnos – cca 2 %, tedy přibližně stejný jako průměrný index S& 500, ale to je kompenzováno vysokým růstem dividend. Společnost v posledních letech navyšovala svou dividendu dvouciferným tempem. Tempo růstu dividend v posledních deseti letech byl téměř 19 %, ale v posledních letech růst zpomalil – poslední navýšení před pár dny bylo o 5 procent.
Maloobchodní prodeje i nadále těží ze silného trhu s bydlením, ale protože úrokové sazby šplhají k desetiletému maximu, tak by měl tento růst v letošním roce klesnout. Konzervativní dividendový výplatní poměr by měl umožnit zvyšovat dividendu po mnoho příštích let.
Výhled růstu společnosti dnes není zas až tak dobrý, podporovaný je z velké části programem zpětného odkupu akcií, ale vůči historickému ocenění jsou dnes akcie za atraktivní cenu. S očekávanou návratnosti více jak 10 % ročně, tak dnes získávají akcie společnosti dostávají nákupní (Buy) doporučení.