Dividendový aristokrat: McCormick
Aby se společnost mohla stát Dividendovým aristokratem, musí mít silnou značku a dominantní postavení v oboru. Dividendoví aristokraté je skupina 65 společností v indexu S&P 500, které své dividendy zvýšily minimálně 25 let v řadě.
Dokonalým příkladem Dividendového aristokrata s předními značkami na trhu je společnost se spotřebním zbožím McCormick & Company (MKC). Společnost zvýšila svou dividendu již 36 let v řadě.
Tato délka navyšování dividendy byla dosažena vysokou kvalitou podnikání společnosti. McCormick je světovým lídrem v oblasti koření a ochucovadel. To zajistilo růst dividendy po mnoho let a pravděpodobně to také zajistí růst ještě po mnoho let v budoucnosti.
Přehled
Společnost byla založena v roce 1889, kdy zakladatel Willoughby M. McCormick začal vyrábět příchutě a extrakty, které následně prodával (dnes u nás zakázaným) podomním prodejem. Společnost postupně rostla. V roce 1896 firma McCormick vstoupila do sektoru koření, a to vydáním první firemní kuchařky. Postupem času se společnost neustále dostávala na světovou špičku v oblasti koření a ochucovadel.
Dnes firma prodává své výrobky ve více než 150 zemích. Vyrábí a distribuuje širokou škálu koření, kořenících směsí a ochucovadel. Mezi hlavní značky McCormick patří: Lawry’s, Stubb’s, Club House, Ducros, Schwartz, Kamis, Kohinoor, Zatarain’s, Thai Kitchen a Simply Asia.
Tržní kapitalizace společnosti dnes přesahuje 20 miliard dolarů.
Společnost zveřejnila výsledky za Q4 2022 a za celý rok 2022 26. ledna 2023. Tržby za čtvrtletí meziročně klesly o 2,3 % na 1,69 miliardy dolarů a nedosáhly odhadů analytiků o 80 milionů dolarů. Zisk na akcii za Q4 2022 dosáhl 0,73 dolarů, což také nenaplnilo odhady o 14 centů. Prodeje za čtvrtletí vzrostly o 2 %.
Za celý rok 2022 prodeje vzrostly o 1 % na 6,32 miliardy dolarů, zisk na akcii meziročně klesl o 10 % na 2,52 dolarů a upravený zisk na akcii meziročně klesl o 17 % na 2,53 dolarů
Prodeje v USA vzrostly o 13 %, především kvůli vyšší poptávce, tedy vyšším prodejům. Tento firemní region vykázal zvýšenou poptávku v celém svém portfoliu, včetně silného růstu značek. Prodeje v EMEA regionu klesly o 2 % (při porovnatelných kurzech měn), celkové prodeje vzrostly o 16 %, především díky velkému růstu v restauratérském sektoru. Prodeje v regionu Asie/Pacifik byly stejné jako v roce 2021, celkové prodeje vzrostly o 11 % také díky velkému růstu v restauratérského sektoru.
Customer segment v roce 2022 vykázal pokles prodejů o 7,6 % a 11,6% pokles objemů prodejů. Zatímco Flavor segment vykázal 8,5% růst prodejů a 3,2% růst prodejních objemů. Flavor segment od koronavirové pandemie zažívá vysoké oživení díky návratu lidi do restaurací.
Odhad vedení pro fiskální rok 2023 je 5-7 procentní růst prodejů a 10-12 procentní růst operačních příjmů. Zisk na akcii by měl být v rozmezí 2,42 až 2,47 dolarů na akcii, střed 2,445 dolarů. Upravený zisk na akcii by měl být v rozmezí 2,56 až 2,61 dolarů na akcii, střed 2,585 dolarů.
Růst
Společnost má do budoucna stále dostatek prostoru pro růst. Především na rozvíjejících se trzích stále velmi dobře roste a vedení též pravidelně nakupuje.
Mezinárodní růst je pro společnost silným katalyzátorem. Pomalé znovuotevírání Číny po přísných koronavirových omezeních společnosti již přináší zisky. K růstu prodejů v regionu přispěla také vyšší poptávka po bylinkách, koření a navyšování cen.
Samostatnou kategorií jsou akvizice, které jsou významnou součástí růstové strategie společnosti.
V roce 2018 získala společnost firmu Frank’s RedHot a French’s díky nákupu společnosti RB Foods, což byla divize potravinářského gigantu Reckitt Benckiser (RGBLY) za 4,2 miliardy dolarů. Byla to největší akvizice v historii společnosti a dnes je hlavní hnací silou jejího růstu.
Firma využila své vedoucí pozice na trhu a díky svým distribučním kanálům rychle rozšířila tyto nově nabyté značky do celého světa. Frank’s RedHot je přední značka pálivé omáčky v USA, zatímco French’s Mustard je přední značka kategorie hořčic.
Společným jmenovatelem pro akvizice společnosti je, že hledá špičkové značky, které jsou číslem jedna ve svých kategoriích a které může firma po nákupu snadno škálovat na větší výrobu a distribuci.
Stejně to bylo s akvizicí v listopadu 2020, kdy firma koupila za 800 milionů dolarů společnost Cholula, což je výrobce prémiové značky mexické pálivé omáčky Cholula Hot Sauce.
V prosinci 2020 následovala akvizice společnosti FONA International, předního výrobce přírodních příchutí, které jsou oblíbené mezi zákazníky napříč trhy s potravinami, nápoji a výživou. Akvizice přišla firmu McCormick na 710 milionů dolarů v hotovosti.
Analytici očekávají, že různé akvizice společnosti v kombinaci s jejími vlastními silnými značkami povedou do budoucna k silnému růstu zisku na akcii. Odhad je, že firma může v příštích pěti letech navyšovat zisk tempem až 9 % ročně.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Dvě nejdůležitější výhody společnosti jsou síla značky a globální záběr. Značka McCormick je špičkou v celosvětovém potravinářství v oblasti koření a ochucovadel. Analytici pro příštích 5 let očekávají silný růst tohoto trhu.
Dnes má firma tržní podíl cca 20 %, což je téměř čtyřnásobek dalšího konkurenta v řadě. Společnost tak má vliv na maloobchodní prodejce a má sílu cenotvorby. To pomáhá společnosti každoročně generovat konzistentní zisky, a to i v době, kdy se ekonomice nedaří. Společnost navyšovala svůj zisk na akcii i v době finanční krize.
Zisky na akcii během finanční krize let 2007-2009:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 1,92 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 2,14 dolarů (nárůst o 11 %)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 2,34 dolarů (nárůst o 9,3 %)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 2,65 dolarů (nárůst o 13 %)
Jak je vidět, tak společnost každoročně během finanční krize dokázala navýšit svůj zisk na akcii, a to dokonce dvouciferným tempem… velmi působivé, dokonce i pro Dividendového aristokrata.
Ocenění a očekávané výnosy
Střed odhadů vedení upraveného zisku na akcii je asi 2,585 dolarů. Akcie se tak dnes obchodují s poměrem ceny a zisku ve výši 28,6, přitom desetiletý průměr P/E je ve výši cca 23.
Ocenění akcií v posledních letech značně vzrostlo, protože společnost dosáhla vysokého růstu tržeb. I přesto jsou však akcie výrazně nadhodnoceny. Pokud by se v příštích 5 letech ocenění vrátilo zpět k férové hodnotě P/E, tak by to znamenalo pokles ocenění o téměř 4,5 %.
Výnosy akcionářů tak budou zajištěny očekávaným růstem tržeb a 2% dividendou. I kdyby se ekonomika dostala znovu do recese, tak by přesto měla společnost generovat až 9% růst tržeb. Silné značky společnosti a akviziční katalyzátory budou hlavní hnací silou budoucího růstu.
Potenciální očekávané výnosy tak budou:
- 9% růst zisku na akcii
- 2% dividendový výnos
- 4,5% pokles ocenění
Celkově tak mohou investoři v příštích 5 letech očekávat celkové roční výnosy pouhá cca 6,5 %. Vysoké ocenění totiž sníží většinu očekávaného výnosu.
Společnost v posledních deseti letech zvyšovala dividendu o cca 9 % ročně. I přesto má firma stále zdravý výplatní poměr dividend ve výši 56 % – na základě očekávaného upraveného zisku na akcii za fiskální rok 2023. To znamená, že společnost by měla bez problému pokračovat v každoročním zvyšování dividend po mnoho příštích let.
Závěr
Společnost McCormick dominuje kategorii koření a přísad do jídel. Její silné značky poskytují společnosti vysoké ziskové marže a příležitosti k růstu, a to jak v USA, tak na mezinárodních trzích.
Investory, kteří se zaměřují na dividendový příjem, však může odradit dividendový výnos pouhá 2 %. Firma má velmi dlouhou historii navyšování dividend, a tak by měla být schopna navyšovat svou dividendu každý rok, a to vyššími jednocifernými procenty.
Akcie však dnes nejsou vhodné k nákupu – ocenění je přes pokles za poslední rok příliš vysoké. I když by někdo mohl tvrdit, že vysoce kvalitní společnost, jako je tato firma, si zaslouží vyšší ocenění, tak to však stále znamená, že to bude pro investory znamenat nízkou očekávanou návratnost.
To znamená, aby bylo možné akcie firmy doporučit k nákupu, tak by to chtělo ještě významné snížení ceny akcií. Proto dnes hodnotíme akcie jako vhodné k dalšímu držení (Hold).