Dividendový aristokrat: McDonald’s Corporation
Dividendoví Aristokraté je skupina společností v indexu S&P 500 s více než 25 po sobě jdoucími roky zvyšování dividend. Dividendoví Aristokraté patří k nejlepším akciím, které lze koupit a dlouhodobě držet.
Obecně řečeno, aby se společnost dostala na seznam Dividendových aristokratů, musí mít ziskový obchodní model s hodnotnou značkou, globálními konkurenčními výhodami a schopností odolávat recesím. To je důvod, proč Dividendoví aristokraté mohou pokračovat ve zvyšování dividend v náročných letech, jako byla např. koronavirová pandemie v roce 2020.
McDonald’s (MCD) má všechny tyto vlastnosti. Svou první dividendu firma vyplatila v roce 1976 a od té doby ji každý rok zvyšuje. Společnost zvyšuje dividendu již více jak čtyři desetiletí v řadě.
Společnost vykázala úspěšný obrat prostřednictvím nové nabídky jídelních menu, přestavěných restaurací a zrychlených investic do technologií. Dohromady by tyto iniciativy měly pomoci firmě pokračovat ve zvyšování dividendy po mnoho let, ačkoli se zdá, že akcie jsou dnes nadhodnoceny.
Přehled
Společnost byla založena v roce 1954 Rayem Krochem a jeho partnery Dickem a Macem McDonaldem. Společně vytvořili McDonald’s System Inc. V roce 1960 pan Kroc (pozn.: byl to český emigrant) koupil výhradní práva na jméno McDonald’s.
Tržby firmy pocházejí především z franšízových poplatků. V posledních několika letech firma své franšízy zrychlila. I když tato úprava zpočátku vedla k nižším prodejům, umožnilo to firmě rozšířit ziskovost prostřednictvím vyšších marží. A dnes firma vykazuje působivý růstu tržeb a růst zisků.
S tržní kapitalizací přes 215 miliard dolarů je společnost největší veřejně obchodovanou společností rychlého občerstvení na světě. Provozuje více jak 39 000 poboček, ve více jak 100 zemích světa.
Firma oznámila výsledky za Q1 2023 25. dubna 2023. Celkové tržby dosáhly 5,9 miliardy dolarů, což představuje růst o 4,1% ve srovnání s Q1 2022. Tržby ve vlastněných restaurací vzrostly o téměř 13 %a tržby z franšízových restaurací vzrostly o 10 %. Zisk na akcii v Q1 2023 dosáhl výše 2,63 dolarů, o 29 centů více než odhadovali analytici.
Tyto výsledky opět potvrdily, že nastavená strategie funguje a přináši firmě pravidelný růst zisků.
Růst
Výkonnost společnosti se v posledních letech zlepšila, což je z velké části důsledkem strategických iniciativ zavedených pro obnovu růstu. Tyto iniciativy fungují dobře a firma je v dobrém postavení, aby pokračovala v růstu.
Vedení i nadále vidí v příštích letech potenciál navýšit počet svých poboček.
Ale firma má i spoustu dalších katalyzátorů růstu. Společnost oznámila nové jídelní menu, včetně celodenní snídaně, která výrazně zvýšila prodeje. Obnovené zaměření na poskytování hodnoty zákazníkům také pomohlo obnovit návštěvnost poboček. Společnost v posledních letech rovněž začala využívat nové technologie, které pomáhají rychleji zákazníky odbavit.
Například spolupracuje s dodavatelskými službami třetích stran, jako jsou Uber (UBER) Eats a GrubHub (GRUB), a nedávno také koupila firmu Apprente, která nabízí hlasové technologie. Apprente vyvíjí technologii umělé inteligence, která pomůže zajistit rychlejší a přesnější plnění objednávek. McDonald’s také zavedl mobilní objednávky a kiosky v mnoha svých restauracích, aby ještě více zjednodušil proces objednávání.
To společnosti pomohlo k lepším výsledkům ve Spojených státech. V roce 2021 se srovnatelné tržby v USA zvýšily o 13,8 %, 11,8 % v roce 2022 a 12,6 % v Q1 2023.
Analytici očekávají, že firma v příštích pěti letech vygeneruje až 6% roční růst zisku na akcii. Tento růst se bude skládat z růstu prodejů a zpětného odkupu akcií.
Konkurenční výhody a výkonnost v době finanční krize
Společnost má několik konkurenčních výhod, které ji dávají náskok před konkurencí. Za prvé, jedná se o největší veřejně obchodovanou společnost rychlého občerstvení na světě. Má obrovský rozsah, který jí umožňuje udržet nízké ceny. A má velmi silnou značku. Podle společnosti Forbes je společnost McDonald’s sedmou nejcennější značkou na světě.
Jedním z hlavních důvodů, proč firma může každý rok zvyšovat svou dividendu je, že má defenzivní obchodní model. Když je ekonomika v poklesu, spotřebitelé si utáhnou opasky, zejména pokud jde o stravování. Spotřebitelé se během recese přesouvají do rychlého občerstvení, než aby chodili do restaurací na vyšší úrovni. Z tohoto pohledu má firma z recesí prospěch.
Jako důkaz jsou níže uvedené zisky na akcii během finanční krize:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 2,91 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 3,67 dolarů (26% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,98 dolarů (8% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 4,60 dolarů (16% nárůst)
Společnost každoročně zvýšila zisky, dvojciferným tempem. To je velmi impozantní a vypovídá to o recesi odolném obchodním modelu. Investoři si tak mohou být téměř jisti, že společnost může i nadále zvyšovat dividendu, i když dojde k další recesi.
Ocenění a očekávaný výnos
Akcie společnosti McDonald generovaly v posledních letech obrovské výnosy. Například v posledních pěti letech generovaly akcie firmy celkové roční výnosy 21,8 % ročně. Jedinou nevýhodou tohoto vynikajícího výkonu je, že akcie se dnes jeví jako nadhodnocené. Při použití aktuální ceny akcie 296 doalrů a očekávaného zisku na akcii pro rok 2023 ve výši 9,9 dolarů má akcie poměr ceny a zisku ve výši 29,9.
Přitom v posledních deseti letech měly akcie průměrný poměr P/E ve výši 20 a tento násobek lze povětovat za odhad reálné hodnoty. Pokud by se ocenění akcií v příštích pěti letech k tomuto ocenění vrátilo, tak by to roční výnosy snížilo o cca 7 %.
Na základě srovnání s historickým oceněním, ale i širším trhem se proto dnes zdá, že akcie firmy jsou nadhodnocené. Naštěstí dopad nadhodnocení bude kompenzován růstem zisku na akcii a dividendami. Kromě očekávaného růstu EPS v příštích pěti letech o 6 % ročně dnes také akcie nabízí 2% dividendový výnos.
Celkově by tak investoři mohli očekávat, že akcie vygenerují celkové výnosy pouze 1 % ročně, což je velmi slabá očekávaná návratnosto. Tento nízký očekávaný výnos je způsoben vysokým oceněním akcií, které je dnes abnormálně vysoké.
Závěr
Společnost McDonald’s vyplácí dividendu již více jak 47 let v řadě. Během těchto téměř pěti desetiletí se firma musela čas od času změnit, aby zůstala na vrcholu měnících se spotřebitelských trendů. Vždy však uspěla, což svědčí o síle její značky a obchodního modelu.
V posledních letech to musela firma udělat znovu a výsledky jsou velmi povzbudivé. Rok 2020 byl velmi náročný a firma byla výrazně zasažena poklesem globální ekonomiky a dopady koronavirové pandemie.
Ale rok 2022 byl pro frmu skvělým rokem, kdy slabá globální ekonomika ovlivnila další průmyslová odvětví a společnosti. A i rok 2023 pro firmu začal pokračujícím růstem, který by si měla firma udržet i po zbytek roku.
Za těchto okolností je pravděpodobné, že investoři vysoké zisky díky vysokému oceněním akcií neuvidí. Investoři by tak měli s nákupem akcií firmy McDonald’s počkat na lepší (nižší) ocenění.