Dividendový aristokrat: McDonald´s v roce 2017
- McDonald’s je světovým lídrem v restauračním byznysu.
- Společnost se vzpamatovala a rychle roste.
- Naneštěstí ocenění společnosti McDonald’s také rychle rostlo.
Každý rok přezkoumáme každého z 51 dividendových aristokratů, skupinu společností v indexu S & P 500, s 25 + po sobě jdoucími roky navýšení dividend. Zde článek o všech 51 dividendových aristokratech.
Dalším na řadě obří řetězec fast foodů McDonald’s ( MCD). Společnost McDonald vyplatila svou první dividendu v roce 1976 a od té doby ji každoročně zvyšuje.
Společnost McDonald’s provedla úspěšný obrat, který jí umožnil návrat k vyšší míře růstu dividend. 21. září , McDonald zvýšila dividendu o 7%.
Obměna zahrnovala nové nabídky jídel, přemodelování restaurací a větší tlak na franšízové restaurace.
Dohromady toto usílí mělo za následek,že společnost McDonald’s v uplynulém roce zaznamenala silný růst tržeb a zisků.
Přehled podnikání
Společnost McDonald’s byla založena v roce 1954 Rayem Krochem a jeho partnery Dickem a Macem McDonaldem. Společně vytvořili McDonald’s System Inc. V roce 1960 Kroc koupil výhradní práva na jméno McDonald’s. Dnes je společnost McDonald’s největší veřejně obchodovanou fast-foodovou společností na světě. Provozuje více než 37 000 poboček ve více než 100 zemích světa. Společnost vytváří ročně více než 24 miliard dolarů.
Příjmy jsou rozděleny do následujících kategorií:
- Restaurace ve vlastnictví firmy (62% z tržeb)
- Franchisingové restaurace (38% z tržeb)
Rok 2016 byl pro společnost McDonald’s rokem zotavení. Dříve společnost bojovala s klesajícími tržbami a zisky. V roce 2015 dokonce učinilo vzácné rozhodnutí uzavřít více obchodů, než bylo v USA otevřeno, což bylo poprvé za 40 let. Roky 2015 a 2016 byly z hlediska tržeb špatné roky, ale prodeje z franšíz v loňském roce vzrostly.
Celosvětový prodej srovnatelných restaurací se za rok zvýšil o 3,8%. Srovnatelný prodej je velmi důležité měřítko finanční výkonnosti pro restaurace. Měří prodej v místech otevřených nejméně po dobu jednoho roku a je známkou trvanlivé síly značky poté, co počáteční boom nově otevřené restaurace zmizí.
Zisk na akcii vzrostl v loňském roce po měnové úpravě o 16%.
Dříve společnost bojovala s klesajícími tržbami a zisky. V roce 2015 se dokonce vzácně rozhodla uzavřít více restaurací, než se v USA otevřelo a to poprvé za 40 let. Naštěstí se McDonald v loňském roce vrátil na správnou cestu a jeho pohyb by měl pokračovat vpřed.
Perspektivy růstu
Výkonnost společnosti McDonald se zlepšila, což je z velké části důsledkem strategických rozhodnutí k obnově růstu. Tyto rozhodnutí zafungovaly dobře a McDonald je v dobrém postavení, aby mohl pokračovat v růstu. Za prvé, McDonald’s představil nové menu, včetně celodenních snídaní, a promo akci McPick 2. Obnovené zaměření se na poskytování hodnoty zákazníkům pomohlo obnovit provoz. Společnost McDonald’s každoročně očekává nárůst tržeb o 3%-5%. Navíc společnost McDonald’s prošla novou vlnou re-franšízingu. Očekává, že do konce roku 2017 re-franšízinguje 4 000 restaurací. Do příštího roku bude přibližně 93% restaurací McDonald’s povoleno.
Zrychlené schvalování fungovalo zvláště dobře na mezinárodních trzích.
Re-franšízování pomůže rozšířit zisky společnosti McDonald, stejně jako opatření na snížení nákladů. Společnost McDonald’s očekává, že celkové a administrativní náklady sníží o 500 milionů dolarů. Do roku 2019 očekává snížení svých ostatních nákladů o dalších 5% až 10%. McDonald’s každoročně očekává vysoký jednociferný růst zisků. V roce 2017 toho dosáhlo víc než dost. Upravený zisk na akcii vzrostl v první polovině roku o 20% oproti stejnému období před rokem. Celosvětové srovnatelné tržby vzrostly v posledním čtvrtletí o 6,6%, zatímco re-franšízování a úspory nákladů vedly k dalšímu růstu zisků.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Společnost McDonald’s má několik konkurenčních výhod, které ji odlišují od svých konkurentů. Za prvé, je to největší veřejně obchodovaná fast – foodová společnost na světě. Má obrovský rozsah, který ji umožňuje udržovat nízké ceny. A má velmi silnou značku. Podle společnosti Forbes je společnost McDonald’s nejvzácnější značkou na světě v hodnotě vyšší než 40 miliard dolarů. Jedním z hlavních důvodů, proč McDonald’s stále zvyšuje dividendu rok co rok, je, že má defenzivní obchodní model. Když ekonomika zažívá pokles, spotřebitelé utahují opasky, zejména pokud jde o stolování. Spíše než by spotřebitelé během recese zašli na snídani do restaurace, navštíví fast – food. Zdá se to divné, ale z této perspektivy McDonald’s skutečně v recesi těží. Jako důkaz tohoto tvrzení uvádíme jeho zisky na akcii během Velké recese:
- Zisk na akcii za rok 2007 byl 2,91 USD
- Zisk na akcii za rok 2008 byl 3,67 USD (26% nárůst)
- Zisk na akcii za rok 2009 byl 3,98 USD (8% nárůst)
- Zisk na akcii za rok 2010 byl 4,60 USD (16% nárůst)
Společnost McDonald’s každoročně zvyšovala zisky rychlým tempem. To je velmi impozantní a dokazuje to jeho recesi-odolný obchodní model. Investoři mohou tedy být ujištěni, že společnost může nadále zvyšovat dividendu i v případě, že dojde k další recesi.
Ocenění a očekávané výnosy
Akcie společnosti McDonald generovaly v posledních měsících obrovské výnosy. Hodnota akcií za poslední rok vzrostla o 50%.
To způsobilo, že ocenění společnosti McDonald se zvýšilo. V současné době má poměr cena-k-zisku ke konci roku 27. Podle hodnoty společnosti ValueLine měla akcie průměrný poměr ceny a zisku 19 od roku 2001. Index S & P 500 má průměrný poměr ceny a zisku 25.
Zdá se tedy, že McDonald’s je nadhodnocený, založeno na relativních srovnáních se širším trhem, stejně jako na historickém průměru.
Investoři se nemohou spoléhat na pokračující výnosy ze zvyšování poměru ceny a zisku. V budoucnu budou výnosy generovány z růstu zisku a dividend.
Za posledních 10 let společnost McDonald’s každoročně zvyšovala zisk na akcii o 7%. S jeho obratem by to mohlo být přiměřeným očekáváním. Potenciální rozpis budoucích výnosů je uveden níže:
- 2%-3% růst tržeb
- 1% zvýšení marží
- 2% – 3% zpětný odkup akcií
- 2,5% dividendový výnos
Z toho by celkové výnosy dosáhly přibližně 7% – 10% ročně. Klesající poměr ceny a zisku by však snížil budoucí výnosy z akcií společnosti McDonald.
Závěrečné myšlenky
McDonald’s vyplácí dividendu více než 40 let za sebou. Během těchto čtyř desetiletí se musela čas od času proměnit, aby zůstala na vrcholu měnících se spotřebitelských trendů. Nedávno to musela udělat znovu, ale výsledky se již projevují. Tržby a zisky rostou, což napomáhá růstu dividend McDonald. Zdá se, že akcie momentálně nejsou podhodnocené a investoři by si měli počkat na lepší nákupní příležitost. Nicméně, McDonald´s bude i nadále poskytovat vše co dividendově růstový investor vyhledává.
Zdroj: suredividend.com