Dividendový Aristokrat: Mercury General Corporation
Společnost Mercury General (MCY) zvýšila dividendu posledních 33 let v řadě. Přitom firma často vyplácí na dividendách více, než kolik vydělá na akcii. Taktéž zisky společnosti jsou vysoce cyklické.
Přehled
Společnost byla založena v roce 1961 a je to pojišťovna, která se zabývá především pojištěním osobních automobilů. Působí, ale také v pojištění domů, nájemníků a firem. Pojištění nabízí prostřednictvím svých 13 dceřiných pojišťovacích společností v 11 státech USA.
Pojistky primárně prodává asi 10 000 nezávislých agentů, kteří za to dostávají provizi. Celých 84 % pojistného společnosti v roce 2021 pocházelo z Kalifornie, zbytek států tvoří zbývajících 16 %. Pojištění osobních vozidel tvořilo 68 % z celkového pojistného v roce 2021. Pojištění domácnosti tvoří 20 % pojistného, komerční automobily 7 % a zbylých 5 % je vše ostatní.
Poslední výsledky
Společnost oznámila výsledky za Q1 2022 3. května 2022. Společnost vykázala čisté pojistné ve výši 962 milionů dolarů, což je meziroční nárůst o 5,1 %. Čisté pojistné také meziročně vzrostlo o 6,4 % na 1,01 miliardy dolarů. Upravený zisk na akcii, tedy vlastně ztráta ve výši 0,77 dolarů. Což je velký pokles oproti Q1 2021, kdy zisk na akcii byl ve výši 1,34 dolarů.
Čistý investiční výnos společnosti meziročně vzrostl na 35,3 milionech dolarů (z 32,2 milionů dolarů před rokem). Průměrný roční výnos z investic zůstal stejný jako loni, tedy 2,5 %.
V Q2 2022 firma prodělala 3,56 dolaru čistého zisku na akcii. To je velký pokles ve srovnání s 1,93 dolary v Q1 2021.
Vedení očekává, že rok 2022 a následující roky budou pro společnost slabší, takže zisk na akcii asi opět klesne.
Růst
Pojištění majetku a zdraví jsou vysoce cyklické sektory a u této společnosti tomu není jinak. V některých obdobích společnost těží z vysokých sazeb pojistného a nedostatku upisovacích kapacit. ale jindy zas firma čelí konkurenci s nižšími cenami a nadměrné upisovací kapacitě. Ztráty cyklicky přicházejí a odcházejí, takže někdy velmi podpoří výsledky firmy, jindy zas těžce na výsledky dopadnou.
Vedení firmy se snaží přeorientovat společnost čistě na americké státy a konkrétní oblasti pojišťovnictví s nejlepšími příležitostmi pro dlouhodobý růst. Proto společnost v roce 2021 zastavila nové obchody a zastavila obnovování stávajících pojistných smluv pro pojištění automobilů v Arizoně, Georgii, Illinois a Nevadě.
Během koronavirové pandemie výsledky společnosti rostly, tedy s občasnými malými ztrátami a velkým růstem pojištění majetku. Pro letošní rok však vedení firmy očekává vyšší ztráty.
I když analytici očekávají z dlouhodobého hlediska růst, tak by investoři měli být připraveni na velké výkyvy ziskovosti firmy … tak jako minulosti ziskovost společnosti bude velmi pravděpodobně i nadále výrazně kolísat.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Pojišťovnictví je vysoce konkurenční prostředí a je velmi těžké si v tomto finančním segmentu vybudovat nějakou konkureční výhodu. Jednou z konkurenčních výhod firmy je důkladný proces upisování a vyřizování pojistných událostí, který je dle vedení lepší než u konkurence. Navíc vztahy s agenty a marketingová propagace nezávislých agentů též další poskytují konkurenční výhodu.
Společnost byla a je schopna vyplácet svou dividendu díky peněžním tokům, které převyšují její čistý zisk, který společnost generuje. Během finanční krize v letech 2007 až 2009 zůstala firma zisková, což lze vysvětlit dvěma klíčovými důvody.
- I když se ekonomice nedaří, tak přestlo lidé stále potřebují pojištění pro svá auta, majetek atd. Takže poptávka společnosti není závislá na stavu ekonomiky.
- Před finanční krizí firma neinvestoval do vysoce rizikových aktiv, takže se vyhnula obrovským ztrátám, které skolily jiné finanční firmy.
Dá se tedy říci, že firma je celkově vůči recesím odolná. Částečně proto, že pojištění má zajištěnou popávku ve všech fázích ekonomického cyklu. Na druhé straně však může být společnost ohrožena různými katastrofami, které vyžadují výplatu pojistného. Jako byly např. v Kalifornii požáry v roce 2017. Takže výsledky mohou být rok od roku vysoce cyklické.
Dividenda
Očekává se, že firma v roce 2022 vyplatí dividendu ve výši 2,54 dolarů. To při současné ceně akcií znamená vysoký dividendový výnos výši 5,6 %. To je více než průměrný desetiletý výnos ve výši 5 %.
V letošním roce analityci očekávají, že společnost vygeneruje zisk na akcii ve výši 3,5 dolarů. To znamenalo výplatní poměr ve výši cca 73 %. I když se to může zdát jako vysoký výplatní poměr, tak je to stále hluboko pod průměrným výplatním poměrem, který v posledních deseti letech mnohokrát překročil 100 %.
I přes neustálé kolísání zisků se společnosti po dlouhou dobu daří svou dividendu zvyšovat. Společnost zvyšuje dividendu již 33 let v řadě, i když v posledním desetiletí opravdu minimálně = o jeden cent ročně = tedy navýšení nižší než 1 %. Ale peněžní toky společnosti dividendu stále kryjí.
V posledním desetiletí společnost navyšovala svou dividendu průměrně o 0,4 % ročně. Lze očekávat, že společnost bude i nadále svou dividendu zvyšovat, aby držela dividendovou historii a pokračovala v ní, aby si udržela status Dividendového aristokrata.
Závěr
Společnost Mercury General působí ve vysoce cyklickém finančním sektoru a analytici očekávají, že společnost v roce 2022 vykáže zisk výrazně nižší než v posledních dvou letech. Přesto by měl být výplatní poměr v letošním roce lepší, než jaký byl v posledních deseti letech.
Firma zvýšila svou dividendu již přes 33 let v řadě, ale v posledních deseti letech firma zvyšuje svou dividendu jen o jeden cent ročně. To hluboko pod dnešní inflací a nelze příliš očekávat zlepšíní ani v nadcházejících letech.
Akcie společnosti se dnes jeví jako férově ohodnocené, dividendový výnos přesahující 5 % je lákavý. Bezprostřední ohrožení dividendy zde není, ale je vysoce cyklická společnost, takže to chce pevné nervy.