Dividendový aristokrat: PepsiCo v roce 2019
Jak se říká, pomalu, ale jistě. To je fráze, která Vás napadne, když se podíváte na Dividendové Aristokraty.
Dividendoví Aristokraté jsou skupinou 57 společností z indexu S&P 500, které zvyšují dividendu více než 25 let v řadě. Dnes je na řadě potravinářský a nápojový gigant PepsiCo (PEP).
Akcie dnes nabízí solidní 2,9% dividendový výnos a firma PepsiCo zvýšila dividendu již 46 let v řadě. Dividenda společnosti je navíc velmi bezpečná a vhodná pro investory, kteří nemají příliš v lásce riziko.
Ocenění společnosti PepsiCo však dnes není příliš levné, ale to u této akcie bylo zřídkakdy i v minulosti. Zdá se, že se akcie společnost dnes obchodují kolem své nejvyšší historické hodnoty.
Obchodní přehled
Společnost Pepsi-Cola byla založena v pozdních 1890s Caleb Bradham, lékárníkem ze Severní Karolíny. V roce 1961 vznikla společnost Frito-Lay, Inc. a to sloučením společnosti Frito Company a společnosti H. W. Lay Company.
Ve své současné podobě firma PepsiCo vznikla fúzí Pepsi-Cola a Frito-Lay v roce 1965.
Dnes je PepsiCo globální gigant v sektoru potravin a nápojů. Má tržní kapitalizaci téměř 183 miliard dolarů a generuje více jak 63 miliard dolarů ročních příjmů.
Obchodně je firma PepsiCo téměř rovnoměrně rozdělena mezi segmenty potravin a nápojů. Takéž má příjmy vyvážené i geograficky, mezi USA a zbytek světa.
PepsiCo má velké portfolio a vlastní mnoho populárních značek. Jmenujme jen některé z hlavních značek společnosti limonády Pepsi a Mountain Dew, dále nešumivé nápoje, jako je Pure Leaf, Tropicana, Gatorade a balené vody.
Kromě hlavních značek nápojů PepsiCo má také velké množství značek občerstvení pod logem Frito-Lay. Společnost též vybudovala portfolio zdravějších potravin, jako jsou Quaker, Naked a Sabra.
Takto velmi rozmanité portfolio výrobků přináší společnosti PepsiCo velké výhody. Prodává výrobky, které uspokojí všechny chutě, navíc nabízí i zdravé potraviny.
Společnost PepsiCo zveřejnila finanční výsledky za Q4 2018 a celý rok 2018 2. 2. 1919. Organické příjmy (s vyloučením vlivu měny) v Q4 2018 vzrostly o 4,6%. Díky růstu tržeb, růstu marží, zpětným odkupům akcií a daňové reformě upravený zisky na akcii (adjusted earnings-per-share) v Q4 2018 vzrostl o 17%.
Za celý rok 2018 oraganické tržby vzrostly o 3,7% a EPS v vzrostlo o 9%.
Perspektivy růstu
PepsiCo má dlouhou historii stálého růstu. Dokonce i v náročných podmínkách pro limonády pokračovala firma PepsiCo v růstu. Výkonnost společnosti od roku 2012 je na obrázku níže.
Dva nejslibnější katalyzátory společnosti PepsiCo jsou růst v sektoru zdravějších potravin a nápojů a růst na rozvíjejících se trzích.
Prodej sody na rozvinutých trzích, jako je USA, zpomaluje. Spotřeba sody klesá již více jak deset let. Proto se velké společnosti vyrábějící šumivé nápoje, jako je PepsiCo, musely spotřebitelům přizpůsobit, protože dnes se spotřebitelé čím dál více zaměřují na zdraví životní styl.
PepsiCo své posunulo portfolio směrem k zdravějším potravinám, které lépe odpovídají měnícím se preferencím spotřebitelů.
Kromě toho má společnost PepsiCo obrovskou možnost růstu na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, Afrika, Indie a Latinská Amerika. Jde o méně rozvinuté regiony světa s velkými spotřebitelskými populacemi a vysokou mírou hospodářského růstu.
Konkurenční výhody a výkon v recesi
PepsiCo má mnoho konkurenčních výhod. Mezi nimi jsou silné značky a globální zastoupení. Podle časopisu Forbes je Pepsi je 29 nejcennější značkou světa a Frito-Lay je na 41 místě.
Celkově má PepsiCo 22 značek, z nichž každá generuje více jak 1 miliardu dolarů ročních příjmů. Silné značky dávají společnosti PepsiCo optimální umístění výrobků v regálech obchodníků a dávají společnosti sílu cenotvorby.
Finanční síla společnosti PepsiCo také dovoluje společnosti investovat do výzkumu a vývoje, jakož to i do reklamy, aby si udržela konkurenční výhody.
Společnost PepsiCo v letech 2011–2017 investovala téměř 4 miliardy dolarů do výzkumu a vývoje, aby inovovala produkty a vzhled obalů. PepsiCo též každoročně vynakládá více jak 2 miliardy dolarů na reklamu, aby si udržela tržní podíl a vybudovala stabilní zákaznickou základnu.
Konkurenční výhody a silné značky společnosti PepsiCo umožňují dosáhnout vysoké ziskovosti i během recesí. Jídlo a nápoje si vždy udržují určitou úroveň poptávky, což je důvod, proč společnost fungovala velmi dobře i během finanční krize.
Zisky na akcii během finanční krize let 2007 až 2009 jsou uvedeny níže:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 3,34 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 3,21 dolarů (pokles o 3,9%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 3,77 dolarů (nárůst o 17%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 3,91 dolarů (nárůst o 3,7%)
Jak můžete vidět, tak zisk na akcii se firmě PepsiCo v roce 2008 snížil jen mírně. Ale hned od roku 2009 pokračoval v růstu o téměř 20%, což je velmi působivé. A po skončení finanční krize zisky pokračovaly dál růst.
Ocenění a očekávané výnosy
Při dnešní ceně akcií firmy PepsiCo ve výši cca 130 dolarů a odhadu vedení, že firmy za rok 2019 vygeneruje zisk na akcii (earnings-per-share) ve výši 5,50 dolarů, vychází poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 23,6. To je dost nad 10tiletým průměrný poměre ceny a zisku, který je ve výši 18,7.
Náš odhad reálné hodnoty je poměr ceny a zisku ve výši 18,9. To znamená, že akcie jsou dnes nadhodnocené. Klesající poměr ceny a zisku by tak každoročně snížil roční výnosy téměř o 3%.
Proto budou budoucí výnosy budou pravděpodobně tvořeny růstem zisku na akcii a dividendami. Společnost PepsiCo by měla každoročně zvyšovat zisk na akcii o 5% až 6%, což bude tvořeno organickým růstem zisků, akvizicemi, mírným růstem marží a zpětným odkupem akcií.
PepsiCo má dnes 2,9% dividendový výnos. Kombinace poklesu ocenění, růstu zisků a dividendou, by tak v následujících 5ti letech mělo přinést asi 6% roční návratnost.
PepsiCo má bezpečnou dividendu, dle odhadu vedení pro rok 2019 vychází výplatní dividendový poměr ve výši 69%. To dává společnosti PepsiCo dostatek prostoru, aby mohla každoročně zvyšovat dividendu i nadále o vysoká procenta.
Závěr
PepsiCo je velmi silný obchodní model s řadou špičkových značek. Investováním do nových produktů a díky akvizicím, je velmi pravděpodobné, že tržeby a zisky budou i nadále růst a to po mnoho dalších let.
Akcionáři by měli i nadále těžit ze silné pozice společnosti PepsiCo a to především díky každoročnímu zvýšení dividendy. Akcie však dnes nejsou podhodnoceny, což znamená, že investoři by měli počkat na atraktivnější ocenění, než akcie firmy PepsiCo koupí.
Pro ty, kteří již akcie firmy PepsiCo vlastní, ale zůstávají cennou součástní jejich dividendově rostoucích portfolií.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil VSbrok