Dividendový aristokrat: PepsiCo zvýšil dividendu o 15% a co dál?
Dividendové aristokraté jsou nejlepšími akciemi pro DGI investory. Je to skupina akcií z indexu S&P 500 s 25+ roky navyšováním dividend. Zde je seznam všech 53 dividendových aristokratů. Každým rokem poskytují svým investorům navyšující se dividendové příjmy a to díky silným značkám, konkurenčním výhodám a stálému růstu.
Potravinářský a nápojový gigant PepsiCo Inc. ( PEP ) je takovým příkladem dividendového aristokrata, odměňuje své akcionáře obrovskými výnosy a to již 45 let v řadě. PepsiCo 13. února oznámila zisky za Q4 2017 a výsledky překonaly očekávání – jak tržby, tak i zisk na akcii. Jako bonus společnost též oznámila navýšení dividendy o 15% a nový program zpětného odkupu akcií ve výši 15 miliard dolarů, který nahradil předchozí ve výši 12 miliard dolarů. Tímto navýšením dividendy si firma PepsiCo udělala již 46tou „čárku“ po sobě jdoucích let po které zvýšila výplatu své dividendy.
Přehled výnosů
PepsiCo je globální potravinářský a nápojový gigant s tržní kapitalizaci ve výši 155 miliard dolarů a generuje více jak 63 miliard dolarů ročních příjmů. Tržby firmy jsou téměř přesně rozděleny mezi segment potravin a nápojů. Portfolio je též geograficky vyvážené mezi USA a zbytkem světa.
PepsiCo má velké portfolio a vlastní mnoho populárních značek. Některé z hlavních značek společnosti jsou: Pepsi, Mountain Dew, dále Pure Leaf, Tropicana, Gatorade a balená voda. Vedle těchto hlavních značek nápojů má PepsiCo též velké zisky z obchodu s občerstvením pod značkou Frito-Lay. PepsiCo též vybudovalo portfolio zdravějších potravin, včetně Quaker, Naked a Sabra.
Rok 2017 byl pro PepsiCo dalším dobrým rokem v řadě. V Q4 2017 firma vykázal upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 1,31 USD, který předčil očekávání analytiků o 0,01 USD na akcii. Tržby ve výši 19,53 miliardy dolarů též překonaly odhady a to o 140 milionů dolarů a organické tržby vzrostly o 2%. Potraviny a občerstvení vykázaly 2% růst objemu, ve srovnání s 2% poklesem objemu v sektoru nápojů. Frito-Lay Severní Amerika vytvořila ve Q4 2017 3% růst objemu a 5% růst organických tržeb. Za Celý rok firma PepsiCo vykázala upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 5,23 USD, což je nárůst o 9% oproti roku 2016. Organické tržby za celý rok vzrostly o 2,3%. Díky silným značkám a globálnímu dosahu se očekává, že rok 2018 bude dalším silným rokem.
Perspektivy růstu
Dva z nejslibnějších katalyzátorů PepsiCo je růst zdravějších potravin a nápojů a prodeje na rozvíjejících se trzích. Prodej sody se na vyspělých trzích, jako je USA, zpomaluje. Spotřeba sody v posledních 10ti letech stále klesá. V důsledku toho se velké společnosti prodávající tyto nápoje, jako je právě PepsiCo, musely přizpůsobit spotřebitelům, kteří se stále více orientují na zdravé nápoje.
Rozmanité portfolio PepsiCo slouží společnosti velmi dobře. Má výrobky, které uspokojí všechny chutě a to i v zdravém sektoru stravy. Ale PepsiCo nadále posunuje své portfolio více ke zdravějším potravinám, které lépe rezonují v uších spotřebitelů, kteří postupně mění své preference.
Podle společnosti Forbes je Pepsi nejúspěšnější značkou na světě. Frito-Lay má 40 příčku. Celkově má PepsiCo na seznamu 22 samostatných značek, z nichž každá vykazuje alespoň 1 miliardu dolarů ročních příjmů. Silné značky dávají firmě PepsiCo vhodný prostor v maloobchodních regálech a dávají firmě sílu diktovat ceny. Růst objemu a zvyšující ceny zajišťují firmě PepsiCo růst, zejména pak na rozvíjejících se trzích.
PepsiCo má obrovskou příležitost k dalšímu růstu na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, Afrika, Indie a Latinská Amerika. Jde o méně rozvinuté regiony na světě, s velkou populací a vysokou mírou hospodářského růstu. Například ve Q4 2017 PepsiCo dosáhla 6% růstu organických příjmů v regionu Evropa/subsaharská Afrika a regionu Asie/Střední východ/Afrika. Organické příjmy též vzrostly o 3% v Latinské Americe. Tyto rozvíjející se ekonomiky pomohly vyrovnat 3% pokles organických příjmů v Severní Americe.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě výsledků PepsiCo za rok 2017 se akcie obchodují za poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) 20,9. Pro rok 2018 společnost PepsiCo očekává zisk na akcii (earnings-per-share) ve výši 5,70 USD. S použitím odhadů pro rok 2018, tak má PepsiCo poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) 19,1. Takže PepsiCo je stále oceněno mírně nad svým 10tiletým průměrným poměrem ceny a zisku (price-to-earnings ratio) 18,7, což znamená, že akcie stále ještě není úplně levná.
A proto PepsiCo nemusí tohoto poměru ceny k zisku (price-to-earnings ratio) dosáhnout. Vyšší ocenění by pomohlo zvýšit návratnost akcionářů. To však neznamená, že dnes nemá cenu akcie PepsiCo vlastnit. Právě naopak! PepsiCo bude i nadále vytvářet rostoucí zisky. PepsiCo za rok 2017 zvýšila zisk na akcii o 9% a očekává další růst zisku na akcii o 9% i v roce 2018.
Zvýšení dividendy a navýšený zpětný odkup akcií též zvýší budoucí očekávané výnosy. Čtvrtletní dividenda bude od června 2018 ve výši 0,9275 dolarů na akcii. Nová dividenda, tak činí 3,71 dolarů, tedy budoucí dividendový výnos vychází při březnové ceně na 3,4% hrubého ročně, před zvýšením to bylo 2,95%.
Navíc zpětné odkupy akcií také pomohou urychlit výnosy akcionářů. Protože když společnost odkupuje své vlastní akcie, které pak zničí, tak tím zvyšuje hodnotu každé zbývající akcie, takže na každou zbývající akcii PepsiCo pak připadne větší část zisku.
Výsledkem nedávného navýšení dividendy a novému programu zpětných odkupů pak vychází odhad očekávaných výnosů následovně:
- růst zisků o 4 až 6%
- 3% zpětné odkupy akcií
- 3,4% dividendový výnos
V posledních 5ti letech rostly organické tržby složenou roční mírou o 4%. Takže 4% je rozumný základ pro budoucích růstová očekávání. Zpětný odkup akcií, ve výši 15 miliard dolarů, který má být dokončen v příštích 3 letech, představuje téměř 10% tržní kapitalizace společnosti. Na základě tohoto scénáře by budoucí výnosy měly dosáhnout přibližně 10,4 až 12,4% ročně. Jedná se tak o velmi atraktivní míru návratnosti a posiluje to status PepsiCo jako vysoce kvalitního dividendového aristokrata.
Závěr
PepsiCo má dlouhou historii navyšování dividendy. Nedávné zvýšení dividendy o 15% posunuje roční dividendový výnos na 3,4%. Jedná se o velmi atraktivní výnos, jelikož index S&P 500 dosahuje v průměru pouhá 2%. Historie existence firmy PepsiCo sahá více jak 100 let do minulosti a dnes se svým 3% dividendovým výnosem, tak patří na seznam „blue-chip“ akcií. Zde je celý seznam blue chip akcií.
Ač akcie PepsiCo nejsou dnes výrazně podhodnoceny, nejsou ani výrazně nadhodnocené. Pokud bude cena akcií nadále klesat, tak by mohl brzy přijít čas podhodnocení akcií a tedy velmi vhodný čas pro vstup. Současní investoři tak prozatím dostávají vysokou návratnost v podobě 3,4% dividendového výnosu a každoročního zvyšování dividendy. Díky tomu je PepsiCo silným dividendovým aristokratem. Nakupování vysoce kvalitních dividendových aristokratů, když jsou podhodnocení, je receptem na vynikající dlouhodobé výnosy. PepsiCo však prozatím nesplňuje definici podhodnocení, ale blíží se ji.