Dividendový aristokrat: Polaris Inc
Když se řekne „blue chip“ akcie, tak to velmi pravděpodobně má různý význam pro různé investory. Obvykle se však tento termín používá pro společnosti, které splňují určitá kritéria, jako je lídr v oboru a další.
Pro dividendově orientované investory to ale znamená akcii, která zvýšila svou dividendu alespoň deset let v řadě. Deset let pravidelného každoročního navyšování dividendy znamená, že obchodní model společnosti je stabilní, zajišťuje firmě růst, a to i za obtížných ekonomických podmínek.
Proto lze blue chip akcie zařadit mezi bezpečnější dividendové akcie, které si mohou investoři koupit.
Přehled
Společnost Polaris (PII) byla založena v roce 1954 a rozrostla se na vedoucí společnost ve specializovaném automobilovém průmyslu. Společnost navrhuje a vyrábí širokou škálu vozidel, včetně terénních vozidel, motocyklů a sněžných skútrů. Polaris také poskytuje příslušenství a náhradní díly pro tato vozidla prostřednictvím svých prodejců v USA. Firma má tržní kapitalizaci cca 6,5 miliard dolarů a generuje roční tržby více jak 8 miliard dolarů.
Společnost oznámila výsledky za Q3 2022 dne 25. října 2022. Tržby vzrostly o 19,4 % na 2,34 miliardy dolarů, upravený zisk na akcii byl ve výši 3,25 dolarů, což překonalo odhady analytiků o 0,47 dolarů. Společnost tedy překonala odhady analytiků jak tržbách, tak i v zisku na akcii.
Segment Off-Road, který tvoří téměř tři čtvrtiny tržeb, vzrostl o 33 %, a to díky zvýšení cen i navýšení objednávek. Prodejní objemy klesly o 8 %, a to především z důvodu nedostupnosti komponent – dodavatelské řetězce jsou pro společnost i nadále problémem, i když se jedná o mírné zlepšení oproti minulosti. Hrubé marže dosáhly 25,7 %, o 340 bps meziročně více.
Segment On-Road vzrostl o 30 %, a to díky zlepšení dodavatelských řetězců, které v minulosti významně omezovaly dodávky. Hrubé marže dosáhly 18 %, o 293 bps meziročně více.
Segment Marine vzrostl o 42 %, protože tento podnik těžil ze zvýšené poptávky, vyšších realizovaných cen a příznivého sortimentu produktů. Hrubé marže dosáhly 21,5 %, o 91 bps meziročně méně.
Vedení firmy též navýšilo odhady pro celý rok 2022. Růst tržeb by měl být v rozsahu 15 až 16 procent, navýšeno z předchozích 13 až 16 procent. Upravený zisk na akcii by měl být v rozsahu 10,1 až 10,3 dolarů – analytici očekávají 10,04 dolarů na akcii.
Růst
Hlavní prorůstové výhody firmy jsou, že společnost poskytuje známé značky jako Polaris, Ranger, Slingshot, Sportsman a Transamerican Auto Parts. Těmto značkám spotřebitelé důvěřují, takže kdo hledá vysoce kvalitní vozidla a/nebo náhradní díly pro ně, tak společnosti Polaris jim je poskytne, což jí dává výhodu oproti konkurenci.
Obchod s náhradními díly je pro společnost velmi lukrativní. Marže jsou obvykle vyšší u poprodejních produktů a služeb, než u nových výrobků.
Vedení firmy bylo v minulosti velmi agresivní v akvizicích, aby posílilo budoucí růst firmy. Minulé akvizice byly vždy přesně cíleny, aby buď rozšířily klíčový segment firmy, nebo aby zlepšily nabídku produktů. To také na druhé straně snižuje počet potenciálních konkurentů na trhu.
V roce 2016 společnost koupila firmu Taylor-Dunn Manufacturing, čímž si získala oporu v odvětví náhradních dílů a příslušenství pro džípy a nákladní automobily s pohonem všech kol, jehož hodnota je ročně cca 10 miliard dolarů. Ve stejném roce také koupila společnost Transamerican Auto Parts, přední firmu poskytující služby v oblasti náhradních dílů.
Další akvizice následovala v roce 2018, kdy koupila firmu Boat Holdings, která se specializuje na pontony a palubní čluny, což posílilo námořní segment společnosti.
Vzhledem ke své dominantní pozici na trhu a ochotě využívat kapitál k růstu svého podnikání analytici očekávají, že firma v příštích pěti letech dokáže navyšovat EPS o 4 % ročně.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Odvětví speciálních vozidel je vysoce konkurenční trh. Mezi hlavní konkurenty patří firmy Harley-Davidson (HOG) a Honda (HMC).
I přesto je společnost jedním z nejvyhledávanějších výrobců speciálních vozidel. Společnost je na prvním místě u terénních vozidlech a na druhém místě u sněžných skútrů a motocyklů v USA.
Díky tomu je společnost schopna zvyšovat ceny, aniž by tím snižovala poptávku. To bylo opět vidět v posledním čtvrtletí, kdy ceny meziročně vzrostly, ale na poptávku to nemělo vliv. Prodejní objemy by byly ještě vyšší, kdyby dodavatelské řetězce neomezovaly dostupnost produktů.
Vzhledem k tomu, že firma funguje v cyklickém odvětví, tak byla zasažena finanční krizí v letech 2007 až 2009.
Zde jsou zisky společnosti na akcii během finanční krize:
- zisk na akcii byl v roce 2006 ve výši 1,36 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2007 ve výši 1,55 dolarů (14% nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2008 ve výši 1,75 dolarů (13% nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2009 ve výši 1,53 dolarů (13% pokles)
- zisk na akcii byl v roce 2010 ve výši 2,14 dolarů (40% nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2011 ve výši 3,20 dolarů (50% nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2012 ve výši 4,40 dolarů (38% nárůst)
Před finanční krizí zisk na akcii každý rok rostl o více jak 10 %, ale v roce 2009 se prudce propadl. Ale firma hned v následujícím roce vykázala vyšší obrat, v roce 2010 tak vykázala nové historické maximum zisku na akcii. Kromě roku 2016 společnost každoročně vykázala meziroční růst a téměř každý rok dosahovala nového maxima zisku na akcii.
Zároveň společnost navázala na solidní dividendový růst z minula. Firma navyšovala dividendu 26 po sobě jdoucích let, včetně téměř 15% navýšení za období 2007 až 2009. Tempo růstu dividendy společnosti však v posledním desetiletí klesá – složené roční tempo růstu za posledních 10 let je „jen“ 6,1 %. Díky své více jak desetileté historii pravidelného navyšování dividendy se tak firma kvalifikuje jako Dividendový šampion.
Pro letošní rok je očekávaný výplatní poměr pouhých 25 %, což dává dostatečný prostor pro budoucí růstu dividend. Přičemž dnešní dividendový výnos je pouhých 2,2 %, což je jen mírně nad dividendovým výnosem 1,6 % indexu S&P 500.
Ocenění a očekávané výnosy
Při současné ceně akcií ve výši cca 112 dolarů a středu odhadu EPS ve výši 10,2, se obchodují s P/E poměrem ve výši 10,9. Přitom pětileté průměrné ocenění je P/E poměr ve výši 15. To zohledňuje jak kvalitu společnosti, tak její cykličnost.
Růst ocenění by tak mohl v příštích pěti letech přidat téměř 6 % k ročním výnosům.
Celkové roční výnosy se v příštích pěti letech budou skládat z 4% růstu zisku na akcii, 2,2 % dividendového výnosu a cca 6% růstu ocenění. Celkově tak mohou investoři očekávat až téměř 12% celkové výnosy. To není dostatečná návratnost na to, aby si dnes akcie firmy od nás odnesly doporučení k nákupu (doporučujeme proto Hold).
Závěr
Společnost Polaris působí ve specializovaném tržním sektoru, který je vysoce citlivý na zdraví ekonomiky. Produkty společnosti jsou převážně výrobky, jejichž koupi mohou spotřebitelé odložit nebo úplně vynechat (nekoupit vůbec).
I přesto společnost v období 2007 až 2009 prokázala, že recese pro ni není velkou překážkou v ziskovém fungování. Zisk na akcii ještě v roce 2008 rostl, ale v roce 2009 firma vykázala pokles. Ale hned následující rok opět vykázala nové historické maximum a velký růst. Navíc společnost pravidelně dosahuje nových maxim zisku na akcii.
Společnost navyšuje dividendu pravidelně každý rok jit téměř tři desetiletí (v letech 1993, 2004 a 2011 byl 2:1 split a v roce 1995 3:1 split = dividendy byly v tomto poměru „sníženy“) a akcie dnes nesou dividendový výnos jen mírně vyšší než průměrný index.
Ač se zdá, že akcie v příštích pěti letech mohou přinést až dvouciferné výnosy, tak to bohužel není dostatečné pro to, abychom mohli dnes akcie doporučit k nákupu, ale ti co již akcie vlastní, by je měli dále držet (Hold).