Dividendový aristokrat: Procter & Gamble
Dividendoví Aristokraté jsou skupina 65 společností z Indexu S&P 500, které zvyšují své dividendy více jak 25 let v řadě.
Další firmou v řadě pro rok 2019 je gigant se spotřebním zbožím Procter & Gamble (PG). Tato společnost P&G zvýšila svou dividendu úžasných 62 let v řadě.
Nejen, že je to Dividendový Aristokrat, ale je též Dividendovým Králem. Dividendoví králové zvýšili své dividendy více jak 50 let v řadě. Existuje méně než 25 Dividendových Králů, včetně P&G. Seznam všech Dividendových Králů je zde.
Společnost Procter & Gamble vyplácí dividendy již téměř 130 let a svou dividendu zvýšila již 64 po sobě jdoucích let.
Procter & Gamble je jednou z nejznámějších dividendových akcií, a to především díky své extrémně dlouhé historii vyplácení dividend a celosvětově známým značkám. Společnost P&G nedávno dokončila zásadní revizi svého produktového portfolia, včetně významného odprodeje značek, které již nejsou považovány za nutné. Nyní je firma štíhlejší a efektivnější s obnoveným růstovým potenciálem.
Obchodní přehled
Procter & Gamble je gigant spotřebního zboží, který prodává své výrobky ve více než 180 zemích a dosahuje ročního obratu téměř 71 miliard dolarů. Mezi její hlavní značky patří Gillette, Tide, Charmin, Crest, Pampers, Febreze, Head & Shoulders, Bounty, Oral-B a mnoho dalších. Společnost obchoduje s tržní kapitalizací přibližně 350 miliard dolarů. To kvalifikuje P&G jako mega-cap firmu.
Během masivní restrukturalizace portfolia P&G v posledních několika letech společnost prodala desítky svých spotřebitelských značek. Tržby z prodeje aktiv v posledních letech zahrnují značku baterií Duracell společnosti Berkshire Hathaway (BRK.A, BRK.B) za 4,7 miliardy dolarů a kolekci 43 kosmetických značek společnosti Coty (COTY) za 12,5 miliardy dolarů.
Dnes firma P&G zeštíhlila na pouhých 65 značek, oproti dřívějším 170. A tyto značky získávají v posledních několika letech vysoký podíl na globálních trzích.
Společnost působí v pěti segmentech:
- Látky a domácí péče (Fabric & Home Care) (33% prodejů)
- Děti, ženy a rodiná péče (Baby, Feminine, & Family Care) (26% prodejů)
- Krása (Beauty) (19% prodejů)
- Zdravotnictví (Health Care) (13% prodejů)
- Péče o vzhled (Grooming) (9% prodejů)
Výhodou nedávné restrukturalizace je to, že si firma udržela své hlavní spotřebitelské značky, jako jsou Tide, Charmin, Pampers, Gillette a Crest, ale zbavila se značek s nízkou marží a s omezeným růstovým potenciálem. Výsledkem transformace je, že dnes je firma P&G štíhlejší a pružnější organizace s obnoveným růstovým potenciálem.
Růstové vyhlídky
Zeštíhlené portfolio společnosti P&G zefektivnilo společnost s nižšími náklady a vyššími maržemi. Kromě toho P&G utržila miliardy dolarů z různých prodejů aktiv, z nichž velká část byla použita na zpětný odkup akcií. Tyto zpětné odkupy akcií zlepšily růst zisku na akcii společnosti.
Společnost výsledky za Q4 2020 a celý rok 2020 zveřejnila 30. července 2020.
Tržby za čtvrtletí dosáhly 17,7 miliardy dolarů, což představuje růst o 3,5%, a to i přes negativní dopady směnných kurzů. Organické tržby vzrostly o 6%, z velké části díky 14% růstu v segmentu Fabric & Home Care a 5% růstu v segmentu Baby, Feminine & Family Care. Základní zisk na akcii (core earnings-per-share) za čtvrtletí vzrostl o 5% na 1,16 dolarů.
Za fiskální rok 2020 tržby vzrostly o 5%, organické tržby vzrostly o 6% a základní zisk na akcii vzrostl o 13% na 5,12 dolarů. Vedení očekává růst tržeb ve fiskálním roce 2021 v nízkých jednociferných číslech, přičemž růst zisku na akcii očekává v rozmezí nízkých až středních jednociferných číslech.
Růst marží je hlavní součástí strategie růstu příjmů společnosti P&G. Vedení společnosti P&G se daří snižovat náklady a tím navyšovat provozní i ziskové marže.
V rámci restrukturalizace zahájila společnost P&G masivní snižování nákladů. V průběhu restrukturalizace firma snížila své náklady o 10 miliard dolarů, a to v několika sektorech – snížením počtu zaměstnanců, nižšími prodejními, režijními a administrativními náklady. Vedení společnosti očekává úsporu dalších 10 miliard dolarů úspor nákladů ve fiskálním roce 2021.
Dalším katalyzátorem růstu společnosti P&G je expanze v málo rozvinutých ekonomikách. Rozvíjející se trhy jako Čína a Indie jsou vynikající trhy pro velké společnosti zabývající se spotřebním zbožím, jako je právě P&G. Tyto dvě země, mající populace přes 1 miliardu, ale kde především roste střední třída. Přibližně třetina ročních tržeb společnosti P&G pochází z rozvíjejících se trhů, jako jsou Čína, Indie, Střední východ a Afrika, což jsou všechny atraktivní nové růstové trhy.
Společnost P&G také provedla akvizice, aby urychlila svůj růst na nových trzích, jako je například akvizice německého farmaceutického giganta Merck v roce 2018, což byla globální firma v oblasti zdravotnictví, za 4,2 miliardy dolarů. Akvizice zahrnovala 10 hlavních značek v oblasti vitamínů, doplňků výživy a dalších. Podle společnosti Merck se očekává, že globální trh s volně prodejnými léky do roku 2025 poroste o 5% ročně, což vysvětluje, proč chce vedení P&G v této oblasti více investovat.
splečnost Proctor&Gamble měla v posledním desetiletí problém růst, ale nyní se karta obrací ve prospěch společnosti. Lze tak očekávat asi 3% roční růst a to i přes zpomalující světovou ekonomiku.
Konkurenční výhody a výkon ve finanční krizi
Firma P&G má několik konkurenčních výhod. Nejdůležitější je silné portfolio značek. Firma má několik značek, které generují roční tržby 1 miliardy dolarů nebo více. 65 zbývajících klíčových značek zaujímá vedoucí postavení ve svých kategoriích. Tyto produkty jsou spojeny s vysokou kvalitou a spotřebitelé za ně platí prémiové ceny.
Aby si společnost udržela svou konkurenční výhody, tak vedení investuje značné prostředky do reklamy, což může dělat díky své finanční síle. Ve fiskálním roce 2020 firma vydala za reklamu 7,33 miliardy dolarů. P&G také každý rok investuje téměř 2 miliardy dolarů do výzkumu a vývoje. Tyto investice jsou pro firmu P&G také konkurenční výhodou. Výzkum a vývoj podporuje inovace produktů, zatímco reklama pomáhá prodávat nové produkty a získávat tržní podíl.
Tyto konkurenční výhody firmy P&G umožňují společnosti zůstat ziskovou i v obdobích recese.
Zisky na akcii si během finanční krize velmi dobře:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 3,04 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 3,64 dolarů (nárůst o 19,7%)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,58 dolarů (pokles o 1,6%)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 3,53 dolarů (pokles o 1,4%)
Jak je vidět, tak měla firma P&G vynikající rok 2008 – s téměř 20% růstem výnosů. Zisky se v následujících dvou letech snížily, ale jen mírně.
Jednalo se o velmi silný výkon v jednom z nejhorších hospodářských poklesů za posledních několik desetiletí. Firma P&G má tedy obchodní model odolný recesím. Protože každý potřebuje papírové utěrky, zubní pastu, holicí strojek a další výrobky firmy P&G a to bez ohledu na vývoj ekonomiky.
Ocenění a očekávané výnosy
Analitici očekávájí, že firma vygeneruje ve fiskálním roce 2021 zisk na akcii ve výši 5,39 dolarů, což při současné ceně akcií kolem 140 dolarů znamená poměr ceny a zisky ve výši 26.
Za poslední desetiletí se akcie firmy obchodovaly s průměrným oceněním P/E v rozmezí 19 až 20. Takže se dnes zdá, že akcie jsou férově oceněny. Vyhlídky na růst společnosti se tak zdají být již v ceně započítány. Pokud by se ocenění akcií firmy P&G vrátilo zpět k 10tiletému průměrnému P/E ve výši 20, tak by to budoucí výnosy akcionářů v příštích 5ti letech snížilo o -5,1% ročně.
Růst zisků a dividendy však pomohou vyrovnat dopad poklesu ceny. Očekává se, že firma P&G bude do roku 2025 generovat roční růst zisků 3% a aktuální dividendový výnos je ve výši 2,3%.
Když to vše sečteme, tak nám výjde minimální potenciál celkového výnosu = nízká jednociferná čísla. Celkové výnosy se očekávají pouhých 0,2% ročně, protože dopad klesajícího ocenění efektivně vykompenzuje očekávaný růst EPS společnosti.
Současná dividenda je dobře kryta zisky a má tak další prostor pro růst. Na základě očekávaného zisku pro rok 2021 má firma P&G výplatní poměr cca 59%. To stále ponechává dostatek prosturu pro budoucí navyšování dividend každý rok v budoucnosti.
Investoři tak mohou očekávat, že firma P&G bude pokračovat v navyšování dividendy každý rok po mnoho dalších let. Má sílu značky, konkurenční výhody a ziskovost, aby si dlouhodobě udržela stabilní a dokázala každoročně zvyšovat svou dividendu.
Závěr
Společnost P&G má mnoho kvalit, které z ní dělají časem prověřenou a dividendově růstovou firmu. Celosvětově známé polečnosti s dlouhou historií, jako je firma P&G, však také někdy musí změnit svůj směr. Díky významné restrukturalizaci portfolia svých značek před několika lety je dnes firma P&G opět v pozici, aby využila příležitostí globálního růstu.
Firma P&G má dlouhou historii odměňování svých akcionářů dividendami. P&G vyplácí dividendy již téměř 130 let v řadě. Rovněž si získala místo na seznamech Dividendových aristokratů a Dividendových králů.
Bohužel však dnešní ocenění – nejvyšší v historii – je z pohledu hodnotového investování nežádoucí. A to natolik, že zisk společnosti na akcii a dividendový výnos by mohly být zcela kompenzovány snížením ocenění akcií v nadcházejících letech. I když jsme restrukturalizace a obrat k lepšímu v hlavní části podnikání v poslední době je vynikající zpráva, tak ale současné ocenění akcií není atraktivní.