Dividendový aristokrat: Procter & Gamble v roce 2019
Dividendoví Aristokraté jsou skupina 57 společností z Indexu S&P 500, které zvyšují své dividendy více jak 25 let v řadě.
Další firmou v řadě pro rok 2019 je gigant se spotřebním zbožím Procter & Gamble (PG). Tato společnost P&G zvýšila svou dividendu úžasných 62 let v řadě.
Nejen, že je to Dividendový Aristokrat, ale je též Dividendovým Králem. Dividendoví králové zvýšili své dividendy více jak 50 let v řadě. Existuje méně než 25 Dividendových Králů, včetně P&G. Seznam všech Dividendových Králů je zde.
Procter & Gamble je jednou z nejznámějších dividendových akcií, především díky své dividendové historii. Nedávná špatná výnosnost společnosti vedla některé investory k otázce bezpečnosti budoucích dividend. Zde si můžete prohlédnout analýzu o bezpečnosti dividend společnosti Procter & Gamble.
Společnost P&G nedávno dokončila zásadní rekonstrukci svého produktového portfolia. Nyní je menší a efektivnější s obnoveným růstovým potenciálem.
V temto článku se podíváme na transformaci portfolia P&G, perspektivami budoucího růstu a oceněním akcií.
Přehled podnikání
P&G je mezinárodní gigant v sektoru spotřebního zboží. Prodává své výrobky ve více než 180 zemích po celém světě. Generuje přes 65 miliard dolarů ročních tržeb. Přibližně 55% tržeb pochází ze zemí mimo Severní Ameriku.
Během masivní restrukturalizace portfolia společnost v posledních několika letech firma prodala desítky spotřebitelských značek. Mezi její nedávné prodeje patří prodej značky baterií Duracell společnosti Berkshire Hathaway (BRK-A) za 4,7 miliardy dolarů a kolekce 43 značek pro krásu společnosti Coty (COTY) za 12,5 miliardy dolarů.
Portfólio společnosti P&G se tak zmenšilo na pouhých 65 značek z původních 170.
Společnost nyní vykazuje své výsledky v pěti segmentech na základě následujících kategoriích produktů:
- Fabric & Home Care (32% tržeb)
- Baby, Feminine, & Family Care (27% tržeb)
- Beauty (19% tržeb)
- Health Care (12% tržeb)
- Grooming (10% tržeb)
Přínosem restrukturalizace je, že si společnost P&G udržela své hlavní spotřebitelské značky, jako jsou Tide, Charmin, Pampers, Gillette a Crest. Zároveň odřízla podniky s nízkými zisky a malým růstovým potenciálem.
Výsledkem transformace je, že P&G je nyní flexibilnější organizací s obnoveným růstovým potenciálem.
Perspektivy růstu
Zeštíhlené portfolio P&G učinilo společnost efektivnější, s nižšími náklady a vyššími maržemi.
Společnost P&G navíc získala z prodeje různých aktiv miliardy dolarů, z nichž velká část byla použita na zpětný odkup akcií. Společnost např. využila 14,6 miliardy dolarů na snížení počtu akcií ve fiskálním roce 2017.
To zlepšilo růst zisku na akcii P&G. V posledním fiskálním čtvrtletí vzrostly tržby na 17,4 mld. dolarů, o 0,2% oproti stejnému čtvrtletí loňského roku a předčily očekávání analytiků o 280 milionů dolarů. Upravený zisk na akcii ve výši 1,25 dolarů vzrostl o 13% a očekávání analytiků překonal o 0,04 dolarů na akcii.
Organický prodej (který nezahrnuje měnové výkyvy, akvizice a prodeje) za toto období vzrostl o 4%. Výsledky dle jednotlivých segmentů společnosti Procter & Gamble, kosmetické produkty ( Beauty ) pomohly s 8% růstem tržeb, následovány 6% růstem Fabric & Home Care. Segment péče o zdraví ( Health Care ) zvýšil své tržby o 5%, Baby, Feminine, & Family Care o 3%.
Růst v těchto segmentech byl částečně kompenzován 3% poklesem tržeb v Grooming. Vedení společnosti pro fiskální rok 2019 své odhady nezměnilo. Vedení společnosti očekává růst upraveného zisku na akcii o 3-8%, střed tohoto odhadu tak je ve výši 4,45 dolarů.
Růst marží je hlavní složkou strategie růstu zisku P&G. Úsilí společnosti P&G o snižování nákladů vytáhlo provozní marže a ziskové marže po zdanění až na samotný vrchol v porovnání s konkurencí.
V rámci restrukturalizace zahájila společnost P&G rozsáhlé snižování nákladů. Společnost P&G v průběhu restrukturalizace snížila náklady o 10 miliard dolarů, a to prostřednictvím snížení počtu zaměstnanců a snížení prodejních, správních a režijních nákladů. Vedení společnosti vidí další možné úspory ve výši dalších 10 miliard dolarů do fiskálního roku 2021.
Dalším růstovým katalyzátorem P&G je růst v zaostalých ekonomikách. Rozvíjející se trhy, jako je Čína a Indie, jsou pro velké společnosti v sektoru spotřebního zboží, jako je právě P&G, vynikající. Tyto dvě země mají populaci přes 1 miliardu, s rostoucí střední třídou.
Přibližně 35% ročních prodejů společnosti P&G pochází z rozvíjejících se trhů, jako je právě Čína, Indie, Střední východ a Afrika, to jsou všechno atraktivní nové růstové trhy.
Společnost P&G též bude pokračovat v akvizicích, aby urychlila svůj růst na nových trzích, jako byla akvizice globálního spotřebitelského zdravotnického obchodu německého farmaceutického giganta Merck ve výši 4,2 miliardy dolarů. Akvizice zahrnuje 10 hlavních značek vitamínů, výživových doplňků a dalších volně prodejných produktů. Podle společnosti Merck, mezinárodní trh poroste do roku 2025 o 5% ročně, což vysvětluje, proč chce společnost P&G v této oblasti více investovat.
Digitální platforma P&G je dalším katalyzátorem budoucího růstu. Ve fiskálním roce 2018 vzrostly celosvětové tržby v oblasti elektronického obchodu P&G o 30% ročně, na téměř 4,5 miliardy dolarů. Je zde spousta prostoru pro další růst elektronického obchodu, neboť tento vzkvétající segment stále představuje jen 7% celkového obchodu.
Konkurenční výhody a výkon v recesi
P&G má několik konkurenčních výhod. Jednou z nich je silné portfolio značek. P&G má několik značek, které generují 1 miliardu dolarů nebo více ročně.
65 zbývajících hlavních značek má vedoucí postavení ve svých kategoriích. Tyto produkty jsou spojeny s vysokou kvalitou a spotřebitelé za ně bez řečí zaplatí prémiovou cenu.
Aby si společnost udržela svou konkurenceschopnou pozici, značně investuje do reklamy, což si může dovolit díky své finanční síle.
Výdaje na reklamu P&G v posledních letech byly následující:
- výdaje na reklamu byly v roce 2016 ve výši 7,2 miliardy dolarů
- výdaje na reklamu byly v roce 2017 ve výši 7,1 miliardy dolarů
- výdaje na reklamu byly v roce 2018 ve výši 7,1 miliardy dolarů
P&G také každoročně investuje do výzkumu a vývoje téměř 2 miliardy dolarů. Tyto jsou investice pro P&G konkurenční výhodou; Výzkum a vývoj podporuje inovace výrobků, zatímco reklama pomáhá prodávat nové produkty a získávat podíl na trhu.
Konkurenční výhody společnosti P&G umožňují společnosti zůstat rentabilní i v období recese. Zisk na akcii se během finanční krize držel velmi dobře:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 3,04 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 3,64 dolarů (nárůst o 20%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 3,58 dolarů (pokles o 1,6%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 3,53 dolarů (pokles o 1,4%)
Jak můžete vidět, společnost P&G měla měla velmi silný rok 2008 s 20% růstem zisku. Ale zisk na akcii v následujících dvou letech mírně klesl.
I tak to byl velmi dobrý výkon, v jednom z nejhorších hospodářských poklesů v posledních několika desetiletích. Můžeme tedy konstatovat, že P&G má obchodní model odolný vůči recesi. Každý potřebuje papírové ubrousky, zubní pastu, holicí strojky a další výrobky P&G bez ohledu na stav ekonomicky.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě upraveného zisku na akcii ve výši 4,45 dolarů očekávaného vedením ve fiskálním roce 2019 má akcie P&G poměr ceny a zisku ve výši 22,1.
Akcie se v současné době obchodují s prémií k průměrnému 10tiletému ocenění, které je ve výši 18,8; v důsledku toho se zdá, že P&G je poměrně férově oceněná až mírně nadhodnocená. Náš odhad reálné hodnoty pro P&G je poměr ceny k zisku ve výši 20.
Pokud by se ocenění akcií P&G vrátilo zpět k odhadu reálné hodnoty, budoucí výnosy by se v následujících pěti letech snížily o 2% ročně.
Růst zisku a dividendy přispějí k vyrovnání dopadu snížení ocenění krapet více. Očekáváme, že společnost P&G bude vykazovat 5% meziroční růst zisku do roku 2024. A akcie mají současný dividendový výnos 3%.
Dohromady by tak celkové výnosy v příštích pěti letech měly činit přibližně 6% ročně.
Současná dividendová výplata je dobře pokryta zisky, s prostorem pro další růst. Na základě očekávaného zisku za fiskální rok 2019 má P&G výplatní poměr přibližně 66%. To ponechává dostatečný prostor pro budoucí každoroční zvyšování dividendy, v nízkých až středních jednociferných procentech.
Závěr
P&G má mnoho silných vlastností. Je to vysoce zisková společnost se silnými značkami a možnostmi globálního růstu.
Má též dlouhou historii odměňování akcionářů dividendami. P&G vyplácí dividendu již téměř 130 let a každoročně ji zvyšuje posledních 62 let v řadě.
S provozní historií přes 100 let a s 3% dividendovým výnosem, tak společnost P&G získala místo na seznamu „blue chip“ akcií. Seznam několika desítek akcií s těmito vlastnostmi je zde.
Nyní však není nejlepší čas na nákup akcií P&G, protože jsou nadhodnocené. To omezí celkový potenciál návratnosti akcií v příštích pěti letech.
Z tohoto důvodu zůstávají akcie P&G pro dividendově růstové investory vhodné k držení a nákupní doporučení získají až po návratu na nižší cenovou úroveň.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil Ondřej