Dividendový aristokrat: Procter&Gamble
- Procter & Gamble je jednou z nejstabilnějších dividendových akcií na světě, což dokládá svým postavením jako Dividend King.
- Společnost zaznamenala ve fiskálním roce 2017 růst upraveného zisku na akcii o 7% díky zpětnému odkupu akcií a snížení nákladů.
- Procter & Gamble dosahuje vysoké úrovně bezpečnosti, stojí ovšem za to abychom jej koupili?
Dividendoví aristokraté jsou skupinou 51 společností v indexu S & P 500, s 25ti a více lety navyšování dividend v řadě. Zde článek o všech dividendových aristokratech.
Jednou za rok přezkoumáme každého dividendového aristokrata. Dalším na řadě je společnost se spotřebním zbožím Procter & Gamble ( PG ).
P & G má velmi dlouhou historii zvyšování dividend. Nejen, že je to dividendový aristokrat, je to také Dividend King. Dividendoví králové zvýšili své dividendy již 50 v řadě. Existuje jen 23 Dividend Kings, včetně P & G. Zde článek o všech Dividendových králích.
P & G nedávno dokončila rozsáhlou revizi svého produktového portfolia. Je nyní více zaměřená a efektivní, s obnoveným potenciálem růstu.
V tomto článku se bude diskutovat o nedávné transformaci portfolia společnosti P & G, budoucích výhledech růstu a oceňování akcií.
Přehled podnikání
P & G je globální spotřebitelský gigant. Prodává své výrobky ve více než 180 zemích po celém světě. Produkuje více než 65 miliard dolarů ročních tržeb. Přibližně 55% tržeb pochází ze zemí mimo Severní Ameriku.
P & G provedla obrovskou restrukturalizaci portfolia v posledních letech, společnost prodala desítky spotřebitelských značek. Jeho nedávné prodeje zahrnují prodej značky Duracell společnosti Berkshire Hathaway (BRK-A) za 4,7 miliardy dolarů a prodej kolekce 43 značek společnosti Coty( COTY ) za 12,5 miliardy dolarů.
Dnes P & G zeštíhlila na pouhých 65 značek, z původních 170.
Společnost nyní provozuje pět segmentů založených na následujících kategoriích produktů:
- Péče o domácnost (32% z prodeje)
- Dětská, ženská a rodinná péče (28% z prodeje)
- Krása (18% z prodeje)
- Zdravotnictví (12% z prodeje)
- Čištění (10% prodeje)
Přínosem restrukturalizace je skutečnost, že společnost P & G nadále drží své hlavní spotřebitelské značky, jako jsou Tide, Charmin, Pampers, Gillette a Crest, a zároveň vylučuje podniky s nízkými maržemi a s omezeným potenciálem růstu.
Perspektivy růstu
Zeštíhlení portfolia společnosti P & G učinilo společnost efektivnější, s nižšími náklady a vyššími maržemi.
Kromě toho společnost P & G obdržela miliardy dolarů z prodeje různých aktiv, z nichž velká část se používá k zpětnému odkupu akcií. Společnost využila ve fiskálním roce 2017 14,6 miliardy dolarů k snížení počtu akcií.
To zlepšilo růst zisku společnosti P & G. Organické tržby vzrostly o 2% ve fiskálním roce 2017 . Základní zisky na akcii vzrostly o 7% díky zpětnému odkupu akcií a snížení nákladů.
Rozšíření marží je hlavní součástí strategie růstu zisků společnosti P & G. Provozní marže dosáhla v posledním fiskálním roce 22,1%, což představuje nárůst o 270 bazických bodů od fiskálního roku 2013.
V rámci restrukturalizace zahájila společnost P & G masivní úsilí o snížení nákladů.
Společnost P & G snížila náklady v průběhu restrukturalizace o 10 miliard dolarů, a to díky snížení počtu zaměstnanců a nižším prodejním a administrativním nákladům.
Vedení společnosti vidí možnost dalších 10 miliard dolarů dodatečných úspor nákladů do fiskálního roku 2021.
Dalším katalyzátorem růstu pro společnost P & G je expanze v méně rozvinutých ekonomikách. Rozvíjející se trhy jako Čína a Indie jsou úrodné území pro velké společnosti se spotřebním zbožím, jako je P & G. Tyto dvě země mají každá populaci přesahující 1 miliardu lidí a k tomu rostoucí střední třídy.
Přibližně 15% ročních tržeb společnosti P & G pochází z Číny, Indie, Středního východu a Afriky, což jsou všechno atraktivní nové růstové trhy. Více než třetina celkových tržeb pochází z rozvíjejících se trhů.
Ve fiskálním roce 2018 v prvním čtvrtletí vzrostly organické tržby o 1%, zatímco základní zisk na akcii vzrostl oproti stejnému čtvrtletí loňského roku o 6%. Pro nadcházející fiskální rok P & G očekává růst organických tržeb ve výši 2%-3% spolu s růstem zisku v rozmezí 5%-7%.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
P & G má několik konkurenčních výhod. První je jeho silné portfolio. Společnost P & G má několik značek, které generují roční tržby ve výši 1 miliardy dolarů.
Zbývajících 65 značek zaujímá vedoucí pozici ve svých příslušných kategoriích.
Tyto výrobky jsou spojeny s vysokou kvalitou a spotřebitelé za ně rádi připlatí.
Aby si udržel své konkurenční postavení, investuje značně do reklamy, kterou může díky své finanční síle dělat.
Výdaje na reklamu společnosti P & G v posledních letech jsou následující:
- 2015 reklamní náklady ve výši 7,2 miliardy dolarů
- 2016 reklamní náklady ve výši 7,2 miliardy dolarů
- 2017 reklamní náklady ve výši 7,1 miliardy dolarů
P & G také investuje téměř 2 miliardy dolarů ročně do výzkumu a vývoje. Výzkum a vývoj podporuje inovace výrobků, zatímco reklama pomáhá na trhu s novými produkty a se získáváním podílu na trhu.
Investice do výzkumu a vývoje a reklamy pomohly společnosti P & G získat nejvyšší podíl na trhu u více značek.
Konkurenční výhody umožňují společnosti P&G zůstat ziskovou i v období recese.
Zisky se během Velké recese držely velmi dobře:
- Zisk na akcii za rok 2007 byl 3,04 USD
- Zisk na akcii za rok 2008 byl 3,64 USD (20% nárůst)
- Zisk na akcii za rok 2009 byl 3,58 USD (1,6% pokles)
- Zisk na akcii za rok 2010 byl 3,53 USD (pokles o 1,4%)
Jak můžete vidět, P & G měl v roce 2008 velmi silný rok s 20% nárůstem zisku. Zisky se mírně snížily v následujících dvou letech.
Jednalo se o velmi silný výkon v jednom z nejhorších hospodářských útlumů v posledních několika desetiletích. Společnost P & G má obchodní model odolný vůči recesi. Všichni potřebují papírové ručníky, zubní pasty, holící strojky a další výrobky P & G bez ohledu na ekonomické klima.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě upraveného zisku na akcii ve výši 3,92 USD za poslední fiskální rok má P & G poměr ceny a zisku 22,8.
Akcie se v současné době obchodují s prémií přibližně 24% oproti průměrnému desetiletému ocenění.
Výsledkem je, že společnost P & G se jeví jako spravedlivě oceněná až mírně nadhodnocená.
Výsledkem je, že investoři by neměli očekávat nárůst poměru ceny a zisku společnosti P & G výrazně nad současnou úroveň. Pokud vůbec, zdá se, že existuje větší pravděpodobnost, že by se násobek ocenění mohl v budoucnu snižovat.
Akcie společnosti P & G se v současné době obchodují výrazně nad desetiletým průměrem a společnost má mírné očekávání růstu zisků, což nemusí být zárukou prémiového ocenění.
V budoucnu budou očekávané výnosy generovány z růstu zisků a dividend.
Rozložení potencionálních budoucích výnosů je následující:
- 2%-3% růst organických příjmů
- 0,25%-0,5% růst marže
- 2% zpětný odkup akcií
- 3% dividendový výnos
V této prognóze by celkové výnosy činily zhruba 7%-9% ročně. Současná výplata dividend je kryta ziskem, který má prostor k růstu. Na základě zisku za fiskální rok 2017 má P & G výplatní poměr přibližně 70%. To ponechává dostatečný polštář pro budoucí zvyšování dividend každý rok v nízkém až středním jednociferném rozsahu.
Závěrečné myšlenky
P & G má mnoho silných vlastností. Je to vysoce výnosná společnost se silnými značkami a globálními příležitostmi růstu. A má dlouhou historii odměňování akcionářů dividendami. Společnost P & G vyplácí dividendu téměř 130 let.
S provozní historií přes 100 let a 3% výnosem z dividend zaujímá P & G místo na našem seznamu „blue chip“ akcií. Vytvořili jsme seznam několika desítek akcií s těmito dvěma vlastnostmi. Úplný seznam blue chips naleznete zde.
Akcie společnosti P & G nejsou podhodnocené, ale společnost zůstává silnou dividendově růstovou akcií.
Zdroj: suredividend.com