Dividendový aristokrat: Stepan
Dividendoví Aristokraté jsou skupina 65 společností z Indexu S&P 500, které zvyšují své dividendy více jak 25 let v řadě.
Firma Stepan Co. (SCL) má dlouhou dividendovou historii, které se může vyrovnat jen málo společností. Společnost svou dividendu zvýšila již 52 po sobě jdoucích let, což z ní činí jednu z pouhých 30 společností na celém trhu s tak dlouhou řadou zvýšení dividendy.
Nejen, že je to Dividendový Aristokrat, ale je též Dividendovým Králem. Dividendoví králové zvýšili své dividendy více jak 50 let v řadě. Existuje méně než 25 Dividendových Králů, včetně P&G. Seznam všech Dividendových Králů je zde.
Obchodní přehled
Počátky firmy Stepan sahají až do roku 1932, kdy fimru založil 23-letý Alfred C. Stepan Jr. a firma v té době fungovala jako distributor chemických přípravků. Prvním vlastním produktem firmy byla chemická látka, která snižovala prašnost na venkovských silnicích Illinois a prodávala se z pronajatém místě v chicagském terminálu North Pier. Tyto skromné počátky byly začátkem dnes mnohomiliardové chemické mega-firmy.
Společnost má stále ústředí v Illinois a vyrábí chemické produkty, včetně povrchově aktivních látek, speciálních produktů, germicidních a změkčujících tkanin, kvartérních anhydridů, polyurethanpolyolů a speciálních přísad pro trhy s potravinami, doplňky a farmaceutickými výrobky.
Od pronajatého místa na terminálu North Pier se firma rozšířila na globální trhy s 18ti výrobními závody v 11ti zemích po celé Severní a Jižní Americe, Asii a Evropě. Firma Stepan se dnes též může chlubit globálními centry výzkumu a vývoje, celosvětovou distribuční sítí a širokým portfoliem produktů, které splňují rozmanitou skupinu potřeb zákazníků.
Firma Stepan je rozdělena do tří obchodních linií:
- povrchově aktivní látky (surfactants)
- polymery (polymers)
- speciální výrobky (specialty products)
Tyto podniky slouží široké škále koncových trhů, což znamená, že Stepan není zavázán pouze několika málo průmyslovými odvětvími – to je důležité vlastnost během hospodářského poklesu.
Sektor s povrchově aktivními látkami (surfactants business) je z pohledu příjmů největším, což představuje zhruba dvě třetiny celkových prodejů. Povrchově aktivní látka je organická sloučenina, která obsahuje ve vodě rozpustné i ve vodě nerozpustné složky. Povrchově aktivní látky jsou klíčové přísady do spotřebních a průmyslových čisticích směsí, jako jsou detergenty, čisticí prostředky, emulgátory, pěnící nebo odpěňovací prostředky, látky zvyšující viskozitu, odmašťovadla a další.
Firma Stepan nabízí širokou škálu chemikálií pro povrchově aktivní látky a vytváří vlastní povrchově aktivní látky a formulované směsi, které splňují jedinečné požadavky zákazníků. Tyto povrchově aktivní látky se používají v nejrůznějších aplikacích, jako jsou napěňovací prostředky pro šampony, prostředky používané při regeneraci oleje a emulgátory pro zemědělské insekticidy.
Sektor polymerů (polymers business) je z hlediska tržeb druhým největším a produkuje přibližně 30% celkových prodejů. Divize polymerů se dále člení na tři segmenty:
- polyesterpolyoly (polyester polyols)
- pryskyřice pro práškové lakování (powder coating resins)
- anhydrid kyseliny ftalové (phthalic anhydride)
Polyesterové polyoly se používají v široké škále polyurethanových i polyisokyanurátových aplikací. Stepan vyrábí celou řadu aromatických a alifatických polyesterpolyolů pro použití v tuhých pěnách, stejně jako mnoho dalších povlaků, lepidel, tmelů a elastomerů.
Polyesterové pryskyřice jsou navrženy buď s hydroxylovými nebo karboxylovými funkčními skupinami a v kombinaci s různými léčivy vytvářejí trvanlivé, atraktivní a ekologicky nezávadné práškové barvy. Pryskyřice společnosti RUCOTE mohou zvýšit kvalitu, výkon a vizuální přitažlivost povrchových úprav u široké škály produktů.
Anhydrid kyseliny ftalové je důležitou součástí divize Stepan’s Polymers. Kromě toho, že se používá v mnoha chemiích polyesterpolyolů, je anhydrid kyseliny ftalové klíčovou surovinou pro změkčovadla a nenasycené polyesterové pryskyřice.
Třetí sektor, speciální chemikálie (specialty chemicals), je z pohledu tržeb nejmenší a produkuje pouze asi 5% z celkových prodejů. Segment vyrábí jedlé oleje používané v potravinářském, výživovém (nutrition) a farmaceutickém průmyslu. Její produkty jsou přísady do jídel, které poskytují specifické výživové výhody na konečných trzích, jako jsou doplňky stravy, nápoje, výživové prášky, kojenecká výživa a správa hmotnosti.
Kapitalizace firmy Stepan je 2,5 miliardy dolarů a očekává se, že v letošním roce vyprodukuje celkové tržby kolem 1,8 miliardy dolarů, což představuje pokles o 2% oproti loňskému roku.
Růstové vyhlídky
Výsledy za Q2 2020 překonaly očekávání a to jak v celkových tržbách, tak i v EPS, ale pouze proto, že odhady byly před touto zprávou sníženy. Celkové tržby meziročně klesly o 3%, kvůli nepříznivému dopad přepočtu cizích měn a nižší prodejní cená více než kompenzovaly velký nárůst objemu o 4%.
Tržby povrchově aktivních látek vzrostly o 6% na 332 milionů dolarů, zatímco tržby z polymeru klesly o 20% na 112 milionů dolarů a i speciální výrobky klesly o 17% na 16 milionů dolarů. Objem povrchově aktivní látky vzrostl o 10% díky vyšší poptávce z koncových trhů čištění a dezinfekce, kterou lze přičíst COVID-19. Objem prodeje tuhých polyolů klesl o 8% v důsledku zpoždění a zrušení stavebních projektů.
Hrubá marže vzrostla o 170 bazických bodů na 21,4% a provozní marže stoupla o 100 bps na 9,7%, takže marže si vedly docela dobře i přes relativně slabé výnosy. Investoři by si měli pamatovat, že polymerní průmysl poskytuje pouze asi 30% celkových tržeb, ale poskytuje přibližně polovinu provozních zisků firmy. Jakýkoliv jejich pokles může pro společnost znamenat vcelku velký pokles marží, takže je třeba je sledovat, aby se segment rostl, zejména proto, že sektor polymerů má dnes vykazuje pokles poptávek.
Firma Stepan se v posledních letech stále více diverzifikuje v sektoru polymerů, právě kvůli vyšším maržím, takže pokud klesat i nadále, tak i potenciál růstu firmy. Doufejme, že masivní pokles, který je dnes v segmentu, byl jen dočasná, jenže návrat poptávky může být mnohem pomalejší, než jaký byl pokles.
Firma se proto snaží růst prostřednictvím strategických aliancí a společných podniků, kde firma působí jako technický expert, který doplňuje zdroje místního partnera. Tato komplexní růstová strategie již v minulosti fungovala a přestože se nejedná o skutečnou růstovou podporu, tak postupem času vždy přinesla slušný růst tržeb.
Vedení pro letošní rok očekává pokles tržby asi o 2% ale pro rok 2021 počítá s 7% oživením, zejména kvůli normalizační poptávce po polymerech. Uvědomte si, že akvizice, které se mohou objevit, by mohly tento kurz ještě změnit, ale odhad organického růstu v nižších jednociferných číslech je v zásadě to, s tím by investoři měli počítat do budoucna. Rovněž stojí za zmíňku, že COVID-19 přinesl do odhadů společnosti větší volatilitu.
Investoři by si měli dát především pozor na sektor s nejvyššími maržemi – polymery – který stále trpí poklesem poptávky a marží v Severní Americe. To bude mít vliv na letošní výsledky a pokud pokles přetrvá i v roce 2021, tak růst EPS by se mohl zastavit. Společnosti se dnes daří i bez velké poptávky v sektoru polymerů, ale nemyslím si, že to může firma dlouhodobě ustát, protože sektor polymerů je hlavním tahounem pro vytváření zisků.
V minulosti nebyl nikdy přímočaře růstový, ale celkově se společnosti dařilo dlouhodobě slušně růst. Nižší poptávka v sektoru polymerů je dnes zjevným rizikem.
Konkurenční výhody a výkon v době finanční krize
Konkurenční výhody společnosti Stepan zahrnují její zákaznickou základnu a rozmanitost koncových trhů, její globální dodavatelský řetězec a distribuční síť a také technické znalosti. Firma Stepan je ve svém oboru skutečným lídrem, což podpořilo firemní růst v posledních 80ti letech.
Zákazníci společnosti Stepan jsou velmi různorodí, včetně koncových trhů, jde o zemědělské produkty, stavebnictví, doplňky stravy, čisticí prostředky, osobní péče, prádelny, ropná pole, farmaceutika a mnoho dalších. Na světě není mnoho podniků, které dodávají své výrobky tak různorodým koncovým trhům a které nabízejí mají zastoupení v mnoha různých průmyslových odvětvích, tak jako firma Stepan. To vytváří spoustu příležitostí pro růst i odolnost vůči recesi.
Současná koronavirová recese se však nepodobá žádné předchozí recesi, protože je zaměřena jen na určitá hospodářská odvětví. To bohužel firmě Stepan škodí nejvíce v sektru polymerů, ale produkuje vyšší poptávku po povrchově aktivních látkách.
Společnost působí v 11 různých zemích po celém světě. To jí umožňuje mít v blízkosti svých zákazníků technické odborníky a prodejní profesionály, vyvíjet produkty a řešit problémy rychleji a efektivněji, než kdyby měla firma centrálu jen v USA. Funkce dodavatelského řetězce, tak zvyšuje marže a snižuje dodavatelké riziko = globální zastoupení firmy je značným přínosem.
Výrobky společnosti Stepan jsou potřebami nutnými, nikoliv chtěnými, což znamená, že během recesí se firmě daří velmi dobře. Během firnanční krize se firmě vedlo ohromně dobře.
Zisk na akcii během finanční krize je níže:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 0,75 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,20 dolarů (nárůst o 60%)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 2,92 dolarů (nárůst o 143%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 2,95 dolarů (nárůst o 1,0%)
Tržby se v tomto období, s obrovským nárůstem v roce 2009, každoročně zvyšovaly a především obrovsky rostly marže v tomto období, navzdory ekonomickému poklesu. Provozní marže činila v roce 2006 pouze 1,4%, ale v roce 2009 dosáhla maxima 8,2%, což vedlo k růstu příjmů.
Firma Stepan je tedy podnik velmi odolný vůči recesi a to je jedna z výhod, které nabízí svým akcionářům. Dnešní koronavirová recese je však výrzaně jiná a firma vykazuje klesající poptávku ve dvou svých segmentech. Zákzanická poptávka se přesunuje k povrchově aktivním látkám, jenže firma má největší část tržeb a zisků ze sektoru polymerů. Takže bude třeba sledovat jak si společnost v tomto velmi nejistém prostředí povede.
Ocenění a očekávané výnosy
Analytici pro letošní rok očekávají zisk na akcii (earnings-per-share) ve výši 5,20 dolarů, což by představovalo minimální růst oproti loňskému roku. Společnost by měla dosáhnout mírného růst marzí, který však může být vykompenzován poklesem poptávky.
Při ceně akcie kolem 110 dolar se akcie firmy Stepan obchodují s poměrem cena a zisk (price-to-earnings ratio) ve výši 21,1, což je značně nad odhadem reálné hodnoty, který je ve výši 17. Akcie firmy Stepan jsou již delší dobu férově oceněny, protože investoři v prostředí nulových úroků přechází k dividendovým akciím. Bohužel však ocenění je dnes příliš vysoké na to, aby vyjádřilo růstovou budoucnost společnosti, očekávat lze asi 4% roční pokles celkových výnosů.
Nadruhé straně však, firma Stepan se Dividendový král, který vrací značnou hotovost svým akcionářům již více než půl století a jeho nedávná míra růstu kapitálových výnosů byla působivá.
V uplynulém desetiletí se firmě Stepan podařilo zvýšit celkové roční kapitálové výnosy – zpětné odkupy a dividendy – o 13%. To je velmi působivý růst, ale nelze očekávat, že ho bude možné dlouhodobě udržet, ale dividenda je velmi bezpečná, výplatní poměr asi 20%.
I když dividendový výnos není nikterak působivý = pouhé 1%, ale investoři mohou klidně spát, protože vědí, že jejich výplata je bezpečná, a téměř jistě se bude zvyšovat i po další desetiletí.
1% dividendový výnos v kombinaci s 5% očekávaným ročním růstem a 4% poklesem ocenění znamená, že v příštích letech lze u firmy Stepan očekávat pouze asi 1,6% roční celkové výnosy.
Závěr
Díky svému nízkému dividendovému výnosu nelze akcie Stepan ani přes status Dividendového krále označit jako akcii s vysokým výnosem. Navíc dnes jsou akcie nadhodnoceně – oproti budoucím očekáváním růstu tržeb, což znamená, že lze očekávat velmi pravděpodobný pokles ocenění, což stlačí celkové výnosy dolů.
Na základě toho mohou dnešní investoři očekávat slabé celkové výnosy, protože ocenění a očekávaný růst se v podstatě navzájem kompenzují. Firma Stepan je lídrem ve svém oboru a má silný obchodní model, ale akcie jsou dnes předražené a proto je nelze doporučit k nákupu.