exDividendový aristokrat: V.F Corporation – dividenda snížena 7.února 2023
Společnost V.F. Corporation (VFC) je na seznamu dividendových aristokratů a firma zvýšila dividendu již 50 let v řadě. Společnost zvyšuje svou dividendu každý rok, včetně roku 2020, který byl kvůli pandemii koronaviru velmi obtížným rokem pro společnost a širší ekonomiku.
Společnost se tak letos zařadila do ještě exkluzivnějšího klubu Dividendových králů, tedy firem, které svou dividendu zvýšili 50 a více let v řadě každý rok.
Společnost však má podnikání odolné vůči krizi a schopnost zůstat vysoce ziskovou i během hospodářského poklesu. To jí dává možnost pokračovat ve zvyšování dividendy každý rok, i když se obchodní podmínky zhorší.
Přehled
Společnost V.F. Corp je gigant v oděvním průmyslu. Roční tržby společnosti přesahují 12 miliard dolarů, ale společnost měla skromné začátky. Začalo to už v roce 1899 a za více jak 120 let zažila společnost mnoho zvratů.
Společnost jako první založil John Barbey a skupina investorů. Společně vytvořili společnost Reading Glove and Mitten Manufacturing Company. Během 60. let společnost přijala svůj současný název V.F. Corp. Má velmi rozmanité produktové portfolio s mnoha předními značkami.
V roce 2019 V.F. Corp oddělila svou organizaci VF’s Jeanswear, včetně značek Wrangler, Lee a Rock & Republic. Oddělení bylo dokončeno prostřednictvím 100% rozdělení akcií akcionářům společnosti V.F. Corp, přičemž nový subjekt s názvem Kontoor Brands se obchoduje jako nezávislá, veřejně obchodovaná společnost pod tickerem KTB.
Akcie si letos vedly velmi špatně a to z důvodu vysoké inflace, která dosáhla čtyřicetiletého maxima. Ta má značný dopad na růst nákladů společnosti, na spotřebitelské výdaje a v neposlední řadě tak i na ocenění akcií. Dále existují obavy, že zvýšování základní úrokové sazby FEDem může způsobit recesi, která by pravděpodobně těžce zasáhla tuto společnost.
Společnost oznámila výsledky za Q2 2023 26. října 2022. Tržby dosáhly 3,1 miliardy dolarů, což je 4% pokles oproti předchozímu roku. Tržby však vzrostly o 2 % – při konstantní měně.
Značka North Face vygenerovala tržby 951 milionů dolarů, což je 8 % meziroční růst. Za prvního půl roku fiskálního roku 2023 vzrostly tržby značky The North Face o 15 %. Na druhé straně však značky Vans, Timberland a Dickies vykázaly pokles tržeb. Tržby ostatních značek společnosti v prvních šesti měsících meziročně také rostly a to o 6 %.
Upravený provozní příjem dosáhl 379 milionům dolarů, oproti 534 miliony dolarů loni. Upravený zisk na akcii dosáhl 0,73 dolarů oproti 1,11 dolarů loni.
Vedení společnosti také snížilo výhled pro celý fiskální rok 2023 – upravený zisk na akcii by měl dosáhnout 2,4 až 2,5 dolarů, což je snížení předchozích odhadů z rozmezí 3,05 až 3,15 dolarů.
Analytici, ale očekávají, že společnost na konci fiskálního roku vykáže zisk na akcii spíše u dolní hranice odhadů vedení, tedy 2,4 dolarů na akcii.
Růst
Společnost má několik cest k budoucímu růstu, které zahrnují akvizice, zaměření se na klíčové značky a růst prostřednictvím e-commerce.
Společnost získala značku Timberland v roce 2011 a v roce 2017 koupila firmu Williamson-Dickie Manufacturing Co. za 820 milionů dolarů. Společnost též na koci roku 2020 získala firmu Supreme. Jak je vidět, tak akvizice jsou důležitou součástí růstové strategie společnosti a velmi pravděpodobně tomu tak bude i nadále.
Na druthé straně se vedení společnosti nebojí odprodávat značky, když to považuje za vhodné. V roce 2019 společnost dokončila oddeělení značek Wrangler, Lee a Rock & Republic do samostatné společnosti Kontoor Brands, Inc. (KTB).
Džíny byly v minulosti pro firmu koule u nohy. Vyčleněním těchto nevýkonných značek umožnilo firmě se soustředit na své klíčové značky. Mezi další prodané značky patří např. Terra, Kodiak, Red Kap a další.
V současné době na společnost těžce dopadá vysoká inflace, ale to by mělo být pouze dočasné a jak se FEDu podaří inflaci zkrotit, tak by se mělo firmě opět začít dařit.
Analytici očekávají, že firmě v příštích pěti letech poroste zisk na akcii v průměru o 7 % ročně.
Konkurenční výhody a odolnost v krizi
Společnost má několik klíčových konkurenčních výhod, které podporovaly velmi působivý růst po několi posledních let. Za prvé jsou to silné značky – společnost má několik, které jsou číslem jedna příslušné kategorie a firmě generují více jak miliardu dolarů ročně. To dává společnosti sílu cenotvorby.
Navíc firma těží z fungování ve stabilním odvětví. Mnoho produktů – například pracovní oděvy – se za posledních 100 let příliš nezměnily.
Tyto vlastnosti pomáhají společnosti zůstat ziskovou i během krizí. Společnost tak mohla díky své ziskovosti zvýšit svou dividendu jak během finanční krize, tak i během koronavirové pandemie.
Zisky na akcii během finanční krize byly následující:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 1,35 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 1,39 dolarů (3% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 1,29 dolarů (7% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 1,61 dolarů (25% nárůst)
Společnost v roce 2009 vykázala mírný pokles zisků, ale od roku 2010 se vrátila k silnému růstu.
Společnost tedy má schopnost zůstat ziskovou i během hospodářského poklesu. To jí dává možnost pokračovat ve zvyšování dividendy každý rok, i když se ekonomika zhorší.
Společnost zvýšila svou dividendu již 50 let, tedy i v roce 2020, který byl poznamenán koronavirovou pandemií, jedním z velmi těžkých roků pro společnost i ekonomiku.
Ocenění a očekávaný výnos
Společnost snížila svůj výhled pro celý fiskální rok a očekává, že vydělá 2,4 až 2,5 dolarů, což je pokles z předchozích odhadů 3,05 dolarů na 3,15 dolarů. Aktualizovaný střed je tak ve výši 2,45 dolarů na akcii, což je významný, 23 % meziroční pokles, oproti fiskálnímu roku 2022.
Analytici však odhadují zisku na akcii pro fiskální rok 2023 ještě níže a to na 2,4 dolarů na akcii.
Při ceně cca 28,3 dolarů a očekávaném zisku na akcii ve výši 2,4 dolarů znamená, že se dnes akcie obchodují s P/E poměrem ve výši 11,8. Přičemž férové ocenění je kolem P/E násobku 19. Pokud by se tedy ocenění akcií v příštích pěti letech k férovému ocenění vrátilo, tak by to představovalo roční výnosy až téměř 10 %.
Akcie dnes nesou dividendový výnos ve výši 7,3 %. Při roční dividendě ve výši 2,04 dolarů a odhadovaném EPS pro letošní rok ve výši 2,4 dolarů je tak výplatní poměr ve výši 85 %. To znamená, že současný výplatní poměr je podstatně vyšší, než na jaký jsme byly v minulosti zvyklí. Jak ukazuje obrázek výše, tak vedení očekává, že se v příštím roce vráti ke svému 50 % výplatnímu poměru.
Celkový roční výnos by tak v příštích pěti letech mohl dosáhnout:
- 7 % růst zisku na akcii
- 10 % růst ocenění
- 7,3 % dividendový výnos
Investoři by se tak mohli dočkat až 24,3 % celkového roční výnosu v příštích pěti letech. To neuvěřitelná míra návratnosti a to díky růstu zisků, růstu ocenění a dividendovému výnosu.
Závěr
Společnost V. F. Corp současné době nezažívá dobré časy, o čemž svědčí výrazný propad cen akcií od března 2021. Cena akcií meziročně klesla o 62 %, což ve srovnání s 20% poklesem indexu S&P 500 není pozitivní zpráva.
Pokles ceny akcií se však zdá být přehnaný a proto se dnes akcie zdají být velmi atraktivní … tedy v případě, že možná předpovídaná recese nepřinese další poklesu zisků. Značka North Face si však stále vede velmi dobře, ale ostatní značky firmy na tom tak dobře nejsou.
Předpokládaný celkový výnos téměř 25 % pro nadcházející roky je velmi atraktivní a proto dnes akcie společnosti V. F. Corporation udělujeme doporučení koupit (Buy).
Nutno dodat, že zisky Adidasu poklesnou dokonce o 70% a cena akcie taktéž. Nike také nad 20% pokles EPS.
Je to v celém odvětví a VFC je na tom ještě dobře ne-li nejlíp. Taky nutno dodat, že všechny tyto tři akcie byly extrémně předražené poslední roky a tak většina propadu jejich akcií připadá na pokles násobku PE k trendu a normálním valuacím. Tímto zdravím všechny, co platili 35 PE za VFC, 70 PE za Adidas a 50 PE za Nike a děkuji, že v panice prodáváte. Rád od vás nakoupím za zlomek ceny. 70% pokles u Adidasu a stále má 44% propad k PE 15. To byl loni vážně kup století za takovéto valuace.
já bohužel začal nakupovat VFC brzo … no prostě jako dycky 🙁 takže ředím.
Adidas sice super, ale ta DE daň z dividend by mě „nebavila“, takže do toho nejdu.
Jo ta daň 25% je blbá. Jak dlouho ale vydrží v ČR daň 15% si netroufám říct. Politici začínají být zoufalí a daň z dividend je snadný cíl, který lidi do ulic nevyžene.
A je to jeden z důvodů, proč nejde počítat nutné dividendy na důchod na základě dnešních čísel. Stačí devalvace Dolaru na 15 Kč a zvýšení daně z dividend na 25% a rázem člověk potřebuje třeba o 50% více dividend na nákup stejného a je nutné mít velkou rezervu.
VFC pěkný pop o 10% dneska. Mám nakoupeno blízko 52 week low, ale zase jinde jsem byl taky moc brzo a tak vím přesně, o čem mluvíš. Když se koupí, tak to jde dolů, když se nekoupí, tak rally nahoru. 90% času u mě. To je prostě normálka.
Jj, tak to mám naprosto přesně, bohužel … koukám na cenu jak se řítí dolů, tak si říká, ještě tomu dám den, bude to níž a houby …. nebo níž už to jít přeci nemůže, tak koupím a bác ho mínus dalších 5% …