Dividendový aristokrat: Walmart v roce 2019
Dividendoví Aristokraté jsou vybranou skupinou 57 firem z indexu S&P 500, které zvyšují dividendu více jak 25 let v řadě.
Maloobchodní obr, společnost Walmart Inc. (WMT), je jedním z nejznámějších Dividendových Aristokratů. Je velice uznávanou společností, ne jen díky silné značce a dominantnímu postavení na trhu, ale také díky dlouhé dividendové historii.
První dividenda společnosti Walmart činila 0,05 dolaru na akcii a byla vyplacena v roce 1974. Od té doby každoročně firma dividendu zvýšila a nyní platí čtvrtletní dividendu ve výši 0,53 dolarů na akcii. Walmart během posledních 10ti let zvýšil dividendu o téměř 8% ročně.
A i přesto se dividenda společnosti stále jeví jako velmi bezpečná.
Nedávné období bylo pro mnoho maloobchodníků obtížné. Hrozba internetové konkurence, především Amazonem (AMZN), vytvořila obrovský tlak na maloobchodníky s velkým počtem fyzických obchodů.
V posledních letech se však společnosti Walmart dařilo velmi dobře. Cena akcií meziročně vzrostla o více jak 6% a za poslední dva roky je cena výše o více než 32%.
Walmart, na rozdíl od mnoha jiných prodejců, dokázal, že je to nejlepší maloobchod a dokáže společnosti Amazon konkurovat.
Přehled podnikání
První obchod byl otevřen v roce 1962 v Rogers, Arkansas. Založil jej Sam Walton, který začal s jednoduchou vizí: nabízet nejnižší ceny. Tato filozofie vedla v průběhu let k obrovskému růstu Walmartu.
Akcie společnosti Walmart se začaly veřejně obchodovat v roce 1972. V té době měla společnost Walmart 51 obchodů a roční obrat 78 milionů dolarů.
Dnes Walmart generuje roční tržby ve výši 514 miliard dolarů. Provozuje téměř 11 700 obchodů, které se nacházejí ve 28 zemích světa.
Walmart také expandoval do různých služeb, což z něj činí skutečný konglomerát.
Segment Walmart USA zahrnuje maloobchodní prodejny ve všech 50 státech USA, Washington D.C. a Portoriku. Zahrnuje také internetový obchod Wal-Mart. Walmart International se skládá z 27 zemí mimo USA.
A nakonec, Sam’s Club působící ve 48 státech v USA a Portoriku.
Zisk na akcii vzrostl ve fiskálním roce 2019 o 4% díky vyšším prodejům ve srovnatelných prodejnách. Investice společnosti do internetového obchodu se vyplatí. Vzhledem k výsledkům a odhadům vedení společnosti pro fiskální rok 2020 by měl Walmart v následujících letech pokračovat v dalším růstu.
Perspektivy růstu
Celkové tržby Walmartu vzrostly ve čtvrtém čtvrtletí o 1,9% na 138,8 miliardy dolarů. Tržby za fiskální rok 2019 se zvýšily o 2,8% na 514,4 miliardy dolarů. Bez vlivu měnových kurzů se tržby za čtvrtletí zvýšily o 3,1% a za rok o 3%.
Srovnatelné tržby v průběhu čtvrtletí vzrostly o 4,2%, což je výrazně nad odhadem 3,3%. Návštěvnost v obchodech se zlepšila o 0,9% a průměrná útrata byla vyšší o 3,3%. Celosvětové tržby z e-commerce vzrostly o 21% za rok, v USA vzrostly o 43%.
Za fiskální rok 2019 vzrostly prodeje v USA o 3,6%. Walmart nabízí možnost vyzvednutí nákupu ve více než 2 100 obchodech a zároveň poskytuje donášku na více než 800 místech.
Tyto služby přispěly k růstu prodejů ve srovnatelných prodejnách. Vedení společnosti plánuje v letošním roce navýšit počet prodejen s možností vyzvednutí nákupu o dalších 1 000 prodejen a zdvojnásobit počet míst nabízejících donášku nákupu.
Oživení Walmartu je dáno především investicemi do internetového obchodu. E-commerce prodeje dosáhly 16 miliard dolarů v minulém fiskálním roce a stále rostou vysokou mírou každé čtvrtletí.
Walmart také učinil řadu akvizic, aby urychlil růst elektronického obchodu, včetně nákupu Jet.com ve výši 3,3 miliardy dolarů. Má také investiční podíl v čínském elektronickém obchodě JD.com.
Koncem srpna loňského roku vedení společnosti Walmart oznámilo, že dokončilo investici ve výši 16 miliard dolarů do společnosti Flipkart, přední internetové nákupní společnosti v Indii. Touto investicí, získal Walmart 77% podíl v jedné z nejpopulárnějších e-commerce společnosti v druhé nejlidnatější zemi světa.
Celkově lze říci, že velké investice společnosti Walmart do internetového obchodu jsou důvodem, proč tato nově vznikající kategorie přispěje k většímu růstu společnosti.
Dalším růstovým katalyzátorem pro Walmart je mezinárodní růst. Vedení společnosti očekává, že v průběhu fiskálního roku přidá více než 300 nových mezinárodních obchodů, především v Číně. Naproti tomu Walmart otevře v téže době méně než 10 Supercenter v USA.
Nové mezinárodní prodejny budou zaměřeny na Mexiko a Čínu, což jsou hlavní příležitosti pro růst Walmartu. Obě země mají velké množství spotřebitelů. V loňském čtvrtletí vzrostl obrat srovnatelných prodejen Walmex o 3,8%, zatímco tržby v Číně klesly o 0,2%.
Kalendářní posun festivalu Mid-Autumn a zvýšená konkurence se odrazily v poklesu srovnatelných tržeb. Zpomalení ekonomiky v Číně také ovlivnilo výsledky. V dlouhodobém horizontu se vedení domnívá, že Čína bude pro společnost významným zdrojem růstu.
Vedení společnosti očekává, že zisk na akcii za fiskální rok 2020 poklesne v řádu jednotek procent oproti fiskálnímu roku 2019, kvůli zvýšení očekávané daňové sazby a zředění akcií v důsledku akvizice Flipkart.
Walmart bude také reinvestovat 11 miliard dolarů do prodejen, zákaznických iniciativ, e-commerce a dalších oblastí, aby se zlepšil dojem zákazníků.
Očekává se, že čisté tržby vzrostou ve stálé měně o 3%. Vedení společnosti očekává, že růst prodeje ve srovnatelných prodejnách v USA se bude pohybovat od 2,5 do 3% s nárůstem tržeb v elektronickém obchodu o 35%. Mezinárodní prodej by měl být vyšší o 5% v konstantní měně.
I když vedení společnosti neposkytlo odhad očekávaného zisku na akcii, věříme, že společnost vydělá ve fiskálním roce 2020 4,84 dolarů na akcii.
Očekáváme, že společnost Walmart může do roku 2024 ročně zvýšit zisk na akcii až o 5,5% – díky kombinaci růstu prodejů a růstu elektronického obchodu.
Konkurenční výhody a výkon v recesi
Hlavní konkurenční výhodou společnosti Walmart je její masivní rozsah. Obchody Walmart má v okruhu 10 mil přibližně 90% obyvatel USA.
Efektivita distribuce umožňuje společnosti Walmart udržet nízké dopravní náklady. Tyto úspory může přenášet na zákazníky prostřednictvím každodenních nízkých cen.
Walmart si zachovává sílu své značky prostřednictvím reklamy. Vzhledem ke svým obrovským finančním zdrojům si Wal-Mart může dovolit utrácet za reklamu:
- výdaje na reklamu byly v roce 2015 ve výši 2,4 miliardy dolarů
- výdaje na reklamu byly v roce 2016 ve výši 2,5 miliardy dolarů
- výdaje na reklamu byly v roce 2017 ve výši 2,9 miliardy dolarů
- výdaje na reklamu byly v roce 2018 ve výši 3,1 miliardy dolarů
Konkurenční výhoda společnosti Walmart poskytuje společnosti stabilní ziskovost. To platí i během finančních krizí.
Během finanční krize se společnosti dařilo velmi dobře. V tomto období společnosti každoročně zisk na akcii rostl.
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 3,16 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 3,42 dolarů (růst o 8,2%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 3,66 dolarů (růst o 7%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 4,07 dolarů (růst o 11%)
Byl to velmi působivý výkon v jedné z nejhorších krizí za poslední desetiletí. Růst společnosti Walmart naznačuje, že společnost může skutečně těžit z finanční krize. Jako nízkonákladový lídr v oblasti maloobchodu se společnost Walmart těší vyššímu počtu zákazníků během hospodářského poklesu, kdy spotřebitelé přecházejí od maloobchodníků s vyššími cenami.
Ocenění a očekávané výnosy
Akcie společnosti Walmart se v současné době obchodují za cenu téměř 100 dolarů. Při použití odhadu zisku na akcii ve výši 4,84 dolarů za běžný fiskální rok má akcie poměr ceny k zisku 20,7. To je výrazně nad desetiletým průměrem, který je ve výši 15.
Jak vidíte, tak současné ocenění společnosti Walmart stojí vysoko nad historickými hodnotami. Pokud by se akcie do roku 2024 vrátily ke svému historického průměru, tak roční výnosy by se v tomto období snížily o 6,7%.
Akciím společnosti Walmart se dlouho velmi dobře dařilo. I když to odměnilo akcionáře silnými výnosy, dnes to dělá akcie poměrně neatraktivní.
Kromě ocenění tak bude Walmart generovat výnos růstem zisků a dividendami. Odhad očekávaných výnosů je:
- 5,5% růst zisku na akcii
- 2,1% dividendový výnos
- 6,7% pokles ocenění
V tomto scénáři by celkové roční výnosy v příštích pěti letech dosáhly méně než 1% ročně. Akcie Walmartu jsou oproti jejich historii výrazně nadhodnoceny a to snižuje náš odhad celkové návratnosti.
Závěr
Zatímco mnozí maloobchodníci bojovali s přizpůsobením se změnám v obchodních nákupních zvyklostech zákazníků, tak Walmart dle našeho názoru učinil správné strategické investice. E-commerce růst je odrazem tohoto pohledu.
Společnost si vedla dobře a akcie v posledních dvou letech překonaly S&P 500. Zjistili jsme, že výsledky společnosti v oblasti dividend jsou působivé, i když poslední zvýšení bylo nižší.
Někdy však může být velká společnost špatnou investicí a to pokud je příliš vysoké ocenění. Cítíme, že tomu tak je právě dnes. I přes silný obchodní model a růstový potenciál se zdá, že akcie jsou výrazně nadhodnoceny.
Možný pokles ceny akcií, tak sníží většinu potenciálního celkového výnosu, což znamená, že v příštích pěti letech přinesou akcie svým akcionářům slabé výnosy. Doporučujeme investorům, kteří by chtěli akcie společnosti Walmart koupit, ať tak učiní až po navrácení ocenění na smysluplnou úroveň.
Zdroj SureDividend, pro IG přeložil Ondřej