Dividendový aristokrat: W.W. Grainger
Dividendoví aristokraté jsou skupinou 65 společností v indexu S&P 500 s 25 a více lety zvyšování dividend v řadě. Zde je článek o všech dividendových aristokratech. Dnes je na řadě společnost W.W. Grainger (GWW), která zvýšila svou dividendu již 51 let v řadě.
Finanční zdraví společnosti, jakožto výrobce průmyslových výrobků, je úzce spjato se světovou ekonomikou. Společnost měla potíže, když koronavirová pandemie zasáhla globální hospodářský růst, ale v roce 2021 se zisk firmy opět výrazně zvedl, což pokračovalo i v roce 2022.
Společnost má vedoucí postavení na svých hlavních trzích a investuje do nových růstových iniciativ. Vedení zavedlo řadu nových programů, aby firma pokračovala v růstu i v obtížném prostředí.
Přehled
Společnost Grainger byla založena v roce 1927. Dnes je velkým dodavatelem produktů pro údržbu, provoz a opravy, nebo-li zkráceně MRO (Maintenance, Repair, Operating). Jedná se o výrobky jako jsou bezpečnostní rukavice, elektrické nářadí, žebříky, zkušební přístroje a motory. Nabízí také služby jako je řízení zásob. Prodeje pokrývají širokou škálu zákazníků i kategorií, aniž by se spoléhaly na konkrétní odvětví.
Společnost generuje roční tržby více jak 15 miliard dolarů. Přehled výsledků firmy za rok 2022 je na obrázku níže.
Společnost oznámila výsledky za Q4 2022 2. února 2022. Tržby za čtvrtletí dosáhly 3,8 miliardy dolarů, což představuje 13,1 % nárůst ve srovnání se Q4 2021. K výsledkům přispěl především segment High-Touch Solutions, který dosáhl denního nárůstu tržeb o 18,2 %, a to jak díky výraznému zvýšení cen, tak díky pokračujícímu růstu objemu ve všech zeměpisných oblastech. Upravený čistý příjem dosáhl 384 milionům dolarů neboli 7,14 dolarů na akcii, což je 38% nárůst oproti Q4 předchozího roku.
Za celý rok 2022 společnost vykázala tržby ve výši 15,2 miliard dolarů, což je téměř 17% nárůst ve srovnání s rokem 2021. Upravený čistý zisk se rovnal 1,526 miliard dolarů neboli 30,06 dolarů na akcii ve srovnání s 19,84 dolarů v roce 2021.
Vedení společnosti též vydalo odhad pro rok 2023. Očekává prodeje ve výši 16,2 až 16,8 miliard dolarů, což by mělo vést k zisku na akcii v rozmezí 32 až 34,5 dolarů.
Společnosti se podařilo navyšovat tržby v každém čtvrtletí loňského roku, a tedy i celý rok byl lepší než rok předchozí. Zisk na akcii slušně rostl dva roky v řadě a analytici též očekávají pokračující růst tržeb a zisku na akcii, tedy za předpokladu pokračujícího hospodářského růstu.
Růst
Vedení společnosti zavádí řadu růstových projektů, a to jak rozšiřováním stávajících funkčních celků firmy, tak akvizic jiných firem. Jinak řečeno, vedení rozděluje současné zisky pro udržení (a rozšiřování) svého podílu na trhu mezi zvyšování efektivity a rozšiřování firmy.
Společnost vidí má několik možností, jak dosáhnout budoucího růstu, z nichž nejdůležitější je to, že působí na vysoce fragmentovaném trhu.
Vedení odhaduje, že americký trh dodávek mezi podniky má hodnotu asi 1,4 bilionu dolarů, z něhož firma v současné době pokrývá pouhých 7 %. Odhaduje, že z amerického trhu by firma mohla obsáhnout zhruba 165 miliard dolarů a dalších 209 miliard dolarů by mohla firma dosáhnout na mezinárodních trzích. Společnost má teda stále velké a nevyužité tržní příležitosti, které mohou podpořit její dlouhodobý růst.
Dalším katalyzátorem růstu společnosti je internetový obchod. Kromě interních investic tak společnost v posledních letech výrazně posílila svou digitální platformu a má hned několik internetových obchodů, jako např. MonotaRO v Japonsku a Zoro ve Spojených státech.
Všechny tyto katalyzátory velmi pravděpodobně společnosti pomohou dlouhodobě zvyšovat její zisky.
Tržby a marže společnosti rostou a zpětné odkupy akcií budou v dlouhodobém horizontu pomáhat zvyšovat růst zisku na akcii. V příštích pěti letech analytici očekávají růst zisku na akcii až o 6,5 %.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Konkurenční výhodou firmy je její rozsáhlá distribuční síť. Díky tomu dokáže nabídnout rychlé služby, jako je doručení do druhého dne, což jí pomáhá udržet si tržní podíl. Rozsah podnikání firmě navíc umožňuje vysoce konkurenceschopné ceny svých produktů a služeb.
Společnost nenabízí žádné „high-tech“ průmyslové produkty ani služby. Ale služby, které nabízí, jsou nezbytné pro jiné podniky. Díky tomu je společnost relativně dobře odolná recesím, což jí dává schopnost/možnost každý rok zvyšovat svou dividendu.
Tyto konkurenční výhody firmě pomohly zůstat vysoce ziskovou i během finanční krize v letech 2007-2009.
Zisky na akcii během finanční krize byly následující:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 4,94 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 6,09 dolarů (23% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 5,25 dolarů (14% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 6,81 dolarů (30% nárůst)
Firma měla během finanční krize pokles zisku pouze v jediném roce, ale mezi dvěma velmi silnými roky. Navíc po roce 2010 společnost dále prudce rostla. To svědčí o velmi kvalitním obchodním modelu, který je poměrně dobře odolný recesím.
Firma pokračovala v růstu jak v roce 2021, tedy navzdory koronavirové pandemii, která silně zasáhla globální ekonomiku, tak i v roce 2022. To dokazuje schopnost společnosti velmi rychle se zotavit z nepříznivých tržních podmínek.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě středu očekávaného zisku na akcii pro rok 2023 ve výši 33,25 dolarů a ceny akcie cca 668,6 dolarů má dnes akcie poměr ceny a zisku (P/E poměr) 20,1.
Během poslední dekády se akcie obchodovaly s průměrným poměrem P/E ve výši 20, férové/reálné ohodnocení akcie je P/E poměr 18. To by v příštích pěti letech znamenalo roční pokles ocenění o cca 1 %.
Po zvážení tohoto potenciálního poklesu ocenění oproti 6,5% tempu růstu zisku a 1% dividendovému výnosu by tak mohli investoři očekávat celkový výnos asi 6,5 % ročně.
Závěr
Společnost W.W. Grainger je dlouhodobě velmi dobře řízená. Občas se potýká s obtížemi, ale obchodní model je silný a firma dále roste, stejně jako tomu bylo po celá desetiletí v minulosti. Společnost navíc zůstává vysoce zisková, a to jak v dobrých, tak i špatných časech a hlavně má výjimečně dlouhou historii nejen vyplácení, ale také zvyšování dividend po více jak 51 let v řadě.
Po 51 letech pravidelného každoročního navyšování dividend se tak firma připojila k ještě exkluzivnějšímu seznamu Dividendových Králů.
Zatímco síla obchodního modelu a potenciální růst jsou záviděníhodné, tak dividendový výnos a ocenění dnes nejsou nijak zvlášť zajímavé.
Na společnost je proto třeba ve střednědobém horizontu pohlížet jako na solidní podnik s nízkými potenciálními výnosy, díky čemuž je dobré dnes akcii dále držet, neprodávat, ale ani nekupovat/nepřikupovat.