Dividendový Král: 10 Králů s nejlepšími dlouhodobými výnosy – část 1
Když jde o vysoce kvalitní akcie s rostoucími dividendami, tak je těžké porazit Dividendové Aristokraty, to je skupina 53 akcií z indexu S&P 500, s 25+ po sobě jdoucími roky zvyšování dividendy. Dividendoví aristokraté jsou velmi dobrým zdrojem rostoucích dividend, ale je zde ještě další, menší skupina akcií s ještě delší historií navyšování dividendy a to jsou Dividendoví Králové, to je skupina pouhých 25 akcií, z nichž každá dividendu zvýšila již 50 a více let v řadě.
V tomto článku se podíváme na deset největších dividendových králů, kteří mají silné značky a trvanlivou konkurenční výhodu. Takže s velkou pravděpodobností budou i nadále zvyšovat své dividendy každý rok a vytvářet pro akcionáře pozitivní výnosy.
Číslo 10: Illinois Tool Works (ITW) – očekávaný roční výnos: 6-7%
Illinois Tool Works je přední a silně diverzifikovaný průmyslový výrobce. Během více jak 100 let existence společnosti firma neustále rozšiřuje své portfólio o nové výrobky a též rozšiřuje své geografické zastoupení. Dnes má Illinois Tool Works tržní kapitalizaci přes 48 miliard dolarů a generuje roční zisk více jak 13 miliard dolarů. Má široké portfolio výrobků se silným potenciálem dalšího růstu ve všech svých hlavních sektorech.
Jak šel čas, tak Illinois Tool Works přetvořil své portfolio, rozšířil zastoupení v rostoucích kategoriích a ukončil činnost v nevýkonných oblastech. Aktuální portfólio firmy je diverzifikováno mezi několik průmyslových skupin, včetně automobilového průmyslu, potravinářského vybavení, elektroniky, svařovací techniky, polymerů, kapalin a stavebních výrobků. Průběžné vyhodnocování portfolia firmě umožnilo, aby získala náskok před konkurencí a zajistilo firmě stálý růst po celá desetiletí.
V Q1 2018 celkové tržby vzrostly o 8%, 3% zajistil organický růst. Provozní výnosy ve Q1 2018 vzrostly o 12%. Zisk na akcii (earnings-per-share) vzrostl o 23% díky růstu tržeb, marží a zpětnému odkupu akcií. Za celý rok vedení Illinois Tool Works očekává růst tržeb o 17%.
Jediným záporným faktorem pro Illinois Tool Works je aktuální ocenění akcií. S cenou akcií kolem 142 dolarů a odhadem reálné hodnoty ve výši 128 dolarů jsou dost nadhodnoceny. Klesající poměr ceny k zisku (price-to-earnings ratio) by mohl v příštích 5ti letech vést k záporné roční návratnosti asi 3% ročně. Stále však mohou tyto akcie přinést pozitivní výnos díky růstu zisků a dividendy. Illinois Tool Works by měl generovat růst tržeb asi 7% ročně, společně s dividendovým výnosem ve výši 2,1%, tak lze očekávat celkové výnosy asi 6-7% každý rok.
Číslo 9: SJW Group (SJW) – očekávaný roční výnos: 6-7%
Firma SJW byla založena v roce 1866 a byla původně známá pod jménem San Jose Water Company. SJW je společnost, která vyrábí, nakupuje, skladuje, čistí a distribuuje vodu spotřebitelům a podnikům. SJW se v současné době skládá ze tří dceřiných společností: San Jose Water Company, SJWTX Inc. a SJW Land Company.
San Jose Water Company je regulovaná společnost, má téměř 230 000 připojených zákazníků a poskytuje vodu pro téměř milion lidí v oblasti Silicon Valley. SJWTX je regulovaná společnost poskytující vodu více jak 40 000 zákazníkům v oblasti mezi San Antoniem a Austinem v Texasu. Společnost má též malou nemovitostní divizi, která vlastní a staví nemovitosti jak pro obyvatele na bydlení, tak skladové prostory pro firmy v Kalifornii a Tennessee.
Dne 31.3.2018 SJW oznámila spojení se společností Connecticut Water Service (CTWS), čímž do zákaznické základny přibrala dalších 135 000 zákazníků v Connecticutu a v Maine. Akcionáři SJW budou vlastnit přibližně 60% kombinované společnosti. Vedení SJW se domnívá, že tato dohoda zvýší tržby hned v prvním roce a to především díky synergii nákladů.
Však hlavní důvod, proč SJW dosáhl statusu Dividendového Krále, je jeho konkurenční výhoda. Jako vodárenský podnik firma působí ve vysoce regulovaném odvětví trhu, které prakticky znemožňuje vstup nových společností na trh a tím snížení tržního podílu SJW. Navíc voda je prostě nutnost pro přežití lidí, což firmě zajišťuje trvalý tok peněz.
Další výhodou je, že voda je regulovaná komodita, což znamená, že firma může každoročně zvyšovat cenu. Například San Jose Water v roce 2018 zvýšila cenu o 4,2%. Společnost již též podala žádost o zvýšení cen pro roky 2019-2021. Pokud žádost bude schválena, tak San Jose Water bude moci v roce 2019 zvýšit o 9,8%, o 3,7% v roce 2020 a o 5,2% v roce 2021.
Tyto výhody vodárenských služeb, tak nepřekvapivě zajišťují firmě silné tempo růstu. Dne 24.2.18 SJW oznámila výsledky za Q1 2018. Tržby vzrostly meziročně o 8,6%, a to jak díky vyšší spotřebě zákazníků, tak novým zákazníkům a vyšší ceně.
Cena akcií SJW mají poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) 23,6. Tedy při ceně kolem 68 dolarů se akcie zdají být dost nadhodnoceny, protože reálná hodnota je kolem 53 dolarů. Pokles ceny by mohl snížit roční výnosy asi o 3% ročně, i tak SJW může dosáhnout ročních výnosů ve výši 6 až 7%, a to díky 8-10% růstu tržeb a též jsou zde ještě dividendy.
Číslo 8: 3M (MMM)- očekávaný roční výnos: 7-8%
Další silně diverzifikovaný průmyslový výrobce. Společnost 3M má portfolio více jak 60 000 produktů, které se používají v domácnostech, kancelářích, nemocnicích, školách a firmách po celém světě. Společnost prodává své výrobky ve více jak 200 zemích světa.
Má pět hlavních provozních segmentů:
- Průmysl (Industrial)
- Bezpečnost a grafika (Safety & Graphics)
- Zdravotnictví (Healthcare)
- Elektronika a energie (Electronics & Energy)
- Spotřebitel (Consumer)
Firma zvýšila svou dividendu již 60 let v řadě. Tato dlouhá historie zvyšování dividendy je důsledkem konkurenčních výhod společnosti. Společnost 3M má díky technologii a duševnímu vlastnictví reputaci inovátora ve svých oborech podnikání.
Společnost má 46 technologických platforem a tým vědců, kteří jsou zaměřeni na inovace. Za svou historii firma získala více jak 100 000 patentů, což jí pomáhá odvrátit konkurenční hrozby. Duševní vlastnictví společnosti se ukázalo být hlavním přínosem. V roce 2017 zvýšila organické tržby (organic revenue) o 5,2% a upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) o 12%.
24.4.18 firma oznámila silné zisky za Q1 2018. Tržby vzrostly o 7,7% na 8,3 miliardy dolarů, zatímco organické prodeje vzrostly o 2,8%. Všech pět provozních segmentů vykázalo růst tržeb, největší růst vykázal segement Safety & Graphics – růst o 6,9%. Organické prodeje vzrostly o 2,3% v USA, o 4,9% v Asii, o 3,5% v Latinské Americe a Kanadě a v Evropě, na Středním východě a v Africe o 0,1%. Upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl o 16% oproti stejnému čtvrtletí před rokem.
3M je vysoce kvalitní podnik, ale též se zdá být nyní nadhodnocen. Aktuální cena akcií těsně pod 200 dolary je o dost vyšší než odhad reálné hodnoty kolem 180 dolarů. Pokud by se cena akcie vrátila k reálné hodnotě, tak by tento pokles znamenal snížení ročního výnosu asi o 2% ročně.
Ale 3M bude i nadále zvyšovat tržby vysokými procenty. Pokud 3M každoročně zvládne 7% růst tržeb, tak společně s dividendovým výnosem kolem 2,7%, by celkové výnosy mohly dosáhnout 7-8% ročně.
Číslo 7: The Coca-Cola Company (KO)- očekávaný roční výnos: 7-10%
Firma Coca-Cola byla založena již v roce 1892. Dnes je největší nápojovou společností na světě. Vlastní nebo licencuje více jak 500 nealkoholických nápojů, „bublikatých“ nebo neperlivých. Prodává výrobky ve více jak 200 zemích celého světa a má 21 značek, které generují roční prodeje vyšší jak 1 miliardy dolarů.
Portfólio perlivých nápojů zahrnuje: vlajkovou loď Coca-Cola, ale i další soda nápoje, jako jsou Diet Coke, Sprite, Fanta a další. Portfolio neperlivých nápojů zahrnuje vody, džusy a hotové čaje, jako jsou Dasani, Minute Maid, Vitamin Water a Honest Tea.
Coca-Cola dominuje v perlivých nealkoholických nápojích, kde má více jak 50% tržní podíl. A i tak pro Coca-Cola přišly těžké časy. Spotřebitelské preference se v USA mění. Spotřebitelé se postupně stále více zaměřují na zdravější nápoje a zdá se, že se stále více odvracejí od slazených nápojů kvůli vysokému obsahu cukru a kalorií. Prodej slazených perlivých nápojů v USA klesá již více jak deset let v řadě. Z tohoto důvodu Coca-Cola rozšiřuje svůj sortiment do dalších nápojových oblastí.
Navzdory tomuto poklesu je ale Coca-Cola stále velmi silnou značkou. Coca-Cola je 5. nejhodnotnější značkou světa. Společnost má stále vysoký tržní podíl, který jí umožňuje postupně zvyšovat ceny. Když v roce 2014 prudce navýšila investice do nových produktů, tak v následujících dvou letech zaznamenala i vyšší míru organického růstu.
Coca-Cola vstoupila do roku 2018 s velmi dobrými výsledky. V Q1 2018 vzrostly organické tržby (organic revenue) o 5% a upravený zisky na akcii (adjusted earnings-per-share) o 8%. Objem vydaných nápojů ve výdejních automatech se zvýšil o 3%, díky silné poptávce po menších baleních pro okamžitou spotřebu.
Cena akcií Coca-Cola je nyní přes 40 dolarů, přičemž odhad reálné hodnoty (fair value price) je kolem 38 dolarů a poměr ceny a zisků kolem (price-to-earnings ratio) 18-19. Coca-Cola se tak zdá nadhodnocená, což by mohlo snižovat výnos asi o 2% ročně. Lze však očekávat, že meziroční růst tržeb bude v rozmezí 6 -8%, a to z důvodu růstu tržeb díky zvyšování cen, zvýšení marží a zpětného odkupu akcií. Dále má akcie dividendový výnos kolem 3,6%.
Když vše dáme dohromady, tak lze očekávat, že by akcie Coca-Cola mohly přinášet mezi 7 -10% ročně.
Číslo 6: Johnson & Johnson (JNJ) – očekávaný roční výnos: 9-10%
Johnson & Johnson je legenda mezi dividendově růstovými akciemi, s 56 roky zvýšení dividendy v řadě. J & J je diverzifikovaná zdravotnická firma s frančízou farmaceutických, spotřebních a zdravotnických prostředků.
V Q1 2018 firma J & J vykázala zisk na akcii (earnings-per-share) ve výši 2,06 dolarů a tržby ve výši 20,01 miliardy dolarů. Celkově tržby meziročně vzrostly o 12,6% (hlavní organické tržby (core organic revenue) o 4,3%), a upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl o 13%.
Rozpis tržeb dle jednotlivých segmentů produktů:
- Spotřebitelé (Consumer): 3,398 miliardy dolarů (+5,3%)
- Farmacie (Pharmaceutical): 9,844 miliardy dolarů (+19,4%)
- Zdravotnické přístroje (Medical Devices): 6,767 miliardy dolarů (+7,5%)
J & J vykázal růst ve všech segmentech. Ve spotřebitelském segmentu (Consumer) rostly nejvíce výrobky pro krásu (beauty) o 10,5% a péče o ústní dutinu (oral care) o 4,7%. J & J má ve spotřebitelském segementu několik špičkových značek, např. Band-Aid, Listerine, Neutrogena, Aveeno, ale i další.
Farmaceutický segment (Pharmaceutical) byl opět pro J & J nejvýnosnějším. Tržby nejvíce vzrostly v sektoru infekčních nemocí o 10,8%, zatímco prodeje v onkologii meziročně vzrostly o 45%.
Výrobky ve farmaceutickém segmentu jsou katalyzátorem růstu pro JNJ. Společnost je na dobré cestě splnit svůj cíl do roku 2019 přihlásit alespoň 10 nových produktů, z nichž každý má potenciál generovat alespoň 1 miliardu dolarů ročních prodejů. J & J navíc očekává, že do roku 2019 přihlásí dalších alespoň 40 produktů, z nichž minimálně 10 má potenciální prodejů více jak 500 milionů dolarů ročně.
Pro rok 2018 firma očekává tržby ve výši 81 až 81,8 miliardy dolarů, společně s upraveným ziskem na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 8 až 8,20 dolarů. Důležité je, že vedení společnosti navýšilo své odhady pro tržby. Předchozí odhady byly pro rok 2008 ve výši 80,6 až 81,4 miliardy dolarů. Vedení tedy očekává, že se tržby v letošním roce zvýší alespoň o 6%, stejně jako upravený zisk na akcii o 10%+. Což znamená, že rok 2018 bude pro J & J dalším velmi dobrým rokem.
Akcie J & J jsou při ceně těsně nad 120 dolary férově ohodnocené, což znamená, že JNJ bude svým investorům přinášet uspokojivé výnosy jak růstem ceny, tak i vyplacenou dividendou. Kombinace 6 -7% ročního růstu tržeb a dividendovým výnosem ve výši 2,9%, tak mohou investoři očekávat celkové roční výnosy mezi 9-10%.