Dividendový Král: Coca-Cola – je dnes atraktivní k nákupu?
Mnoho společností v sektoru základního spotřebního zboží má dlouhou historii navyšování dividendy, jedna z těchto společností je Coca-Cola Company (KO). Jako jeden z Dividendových Králů, tedy společnost, která zvýšila dividendu minimálně 50 let v řadě – jsou akcie těchto společností oblíbené mnoha drobnými investory orientovanými na dividendové příjmy. Zde je seznam všech 25 dividendových králů.
Bohužel růst už není takový, vzhledem ke změnám v nápojovém sektoru trhu v posledních několika letech. Šťavnaté dividendové výnosy a malá zranitelnost vůči hospodářskému poklesu však stále dělá z Coca-Coly vhodnou volbu pro investory, kteří neradi riskují.
Přehled podnikání
Coca-Cola je jednou z největších nápojových společností na světě. S tržní kapitalizací přes 184 miliard dolarů je Coca-Cola obrem v oblasti spotřebního zboží. Během desetiletí společnost rozšířila své globální zastoupení a v současné době pijí zákazníci její výrobky téměř ve všech zemích světa.
Portfolio zahrnuje 21 značek, které vykazují roční obrat přes 1 miliardu dolarů. Kromě toho má Coca-Cola ještě mnoho dalších značek, které produkují nižší roční tržby. Na rozdíl od společnosti PepsiCo (PEP), Coca-Cola prodává pouze nápoje, ale zas na druhou stranu má větší tržní podíl než její konkurenti.
V posledních letech se tržby Coca-Coly výrazně snížily, což lze vysvětlit dvěma faktory:
- měnový vliv (silný dolar) – poškozuje zisky společnosti, protože velká část prodejů je na mezinárodní úrovni
- větší část poklesu prodejů jde však na vrub snaze společnosti o re-franchising
Společnost již sama neplní do lahví nápoje, které prodává, ale spolupracuje s velkým množstvím lokálních firem. V posledních deseti letech Coca-Cola převedla plnění láhví až na 70 firem jen v USA. Takže část zisků nyní jde těmto firmám, čímž logicky příjmy Coca-Cola v těchto letech klesly. Náklady Coca-Cola však též klesly (protože již neprovozuje žádné stáčírny/plnírny), tedy dopad na zisky Coca-Cola nebyl až tak velký.
Perspektivy růstu
Coca-Cola byla společnost s vysokým růstem po celá desetiletí, avšak tato míra růstu v posledních letech zpomaluje. Není to velké překvapení, neboť většina růstu Coca-Coly byla v minulosti podporována expanzí do dalších a dalších zemí. A protože prodává své výrobky téměř ve všech zemích světa, je nyní mnohem těžší zvyšovat počet zákazníků.
Coca-Cola se proto rozhodla pro jinou cestu, a to zvyšování prodejů prostřednictvím rozšiřování portfolia výrobků. Diverzifikací do nových segmentů trhu může oslovit nové zákazníky. Coca-Cola vstoupila na trhy, jako jsou džusy, čaje, voda atd., tedy do segmentů, které do teď nebyly její nejvýdělečnější.
Dle předpovědi analytiků, by celkový trh s nealkoholickými nápoji měl do roku 2020 růst ročně o 4%. To by znamenalo, že Coca-Cola může dosáhnout slušného a hlavně stabilního tempa růstu, pokud si i nadále udrží svůj tržní podíl. V minulosti Coca-Cola rostla i prostřednictvím akvizic, což by ji umožnilo růst ještě rychleji.
Většina růstu, který se očekává v nadcházejících letech, však nebude pocházet ze segmentu nealkoholických šumivých nápojů, ale spíše z jiných, zdravějších segmentů nealkoholických nápojů:
V těchto segmentech (jako jsou džusy, voda, energetické nápoje) je tržní podíl Coca-Coly výrazně nižší než v segmentu nealkoholických šumivých nápojů. To znamená, že Coca-Cola má zde spoustu prostoru pro další růst svého tržního podílu. V segmentu nealkoholických šumivých nápojů Coca-Cola kontroluje polovinu trhu, takže je těžké dosáhnout dalšího navýšení tržního podílu.
Za to v odvětví džusů, mléčných nápojů a dalších, má Coca-Cola méně jak jednu desetinu tržního podílu, takže tady bude pro společnost mnohem snazší dosáhnout růstu tržního podílu. Kombinací možného navýšení tržního podílu a stabilního tempa růstu v hlavním segmentu v příštích letech znamená, že Coca-Cola by mohla snadno dosáhnout růstu zisků v jednotkách procent.
Když k tomu přidáme menší růst marží (lepší ekonomické poměry, provozní úspory) a zpětné odkupy akcií, tak se zdá, že v nadcházejících letech je realistický růst EPS ve vyšších jednotkách procent. Není proto překvapením, že analytici předpovídají, že Coca-Cola poroste o 7-8% ročně.
Konkurenční výhody a výkonnost během finanční krize
Jedním z důvodů, proč by Coca-Cola měla získávat větší tržní podíl ve výše uvedených segmentech, je její velká prodejní sítí. Coca-Cola spolupracuje s partnery po celém světě a především spolupracuje s firmami, které mají místní zkušenost kde působí.
Kromě toho má Coca-Cola mnoho zkušeností s uváděním značek v celosvětovém měřítku a zvyšováním prodejů svých nových produktů (např. Coca-Cola Zero, která se ve velmi krátké době po uvedení na trh stala miliardovou značkou).
Díky své obrovské velikosti, v porovnání s ostatními nápojovými společnostmi, si může Coca-Cola dovolit investovat hodně peněz též do nových nápojů. Když uvede nový nápoj na testovací trh, tak se dle výsledků může rozhodnout, zda prodeje jsou dle předpokladů a rozhodnout se co dál. Tato strategie tržní velikosti a odpisu nevýdělečných značek (buď další investování do rozšíření značky na další trhy – pokud značka vypadá slibně, anebo zastavení projektu) je mnohem těžší pro menší nápojové společnosti.
Menší společnosti musí uspět s každou novou značkou napoprvé, protože jinak přichází o investované peníze do výzkumu a vývoje. Vzhledem k tomu, že se Coca-Cola může snadno přizpůsobit a odepsat neúspěšné značky, tak může být mnohem kreativnější, pokud jde o testování nových značek a nových typů nápojů.
Coca-Cola také těží z toho, že nápojový průmysl není vůbec cyklický = bez ohledu na to, zda se ekonomice daří nebo ne, lidé budou vždy nápoje pít. Zisky na akcii (earnings per share) Coca-Coly v době finanční krize (2007-2010) výrazně rostly, společnost nebyla globální finanční krizí téměř ovlivněna.
Zisky společnosti během finanční krize:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,29 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,51 dolarů (+17%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,47 dolarů (+3%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 1,75 dolarů (+19%)
Kombinace podnikání v necyklickém sektoru, celosvětovému zastoupení a silným značkám, tak z Coca-Coly dělá společnost, která bude i nadále velmi zisková za všech okolností. Coca-Cola se proto zdá jako investice s nízkým rizikem, která by byla vhodná pro investory, kteří plánují budování portfolia na dlouhé roky dopředu a chtějí v noci klidně spát.
Ocenění a očekávané výnosy
Vedení Coca-Coly očekává pro rok 2018 růst provozních (non-GAAP) zisků na akcii (earnings-per-share) o 8-10%, oproti loňskému roku +1,91 dolarů. Střed tohoto odhadu je, že provozní zisk na akcii (earnings-per-share) dosáhne přibližně 2.08 dolarů. To znamená, že se akcie Coca-Coly obchodují za poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) 20,7, když desetiletý průměr je 19,3.
Podniková hodnota (enterprise value) (která zahrnuje dluh společnosti) k EBITDA je též poměrně vysoká – 18,5. Ač lze toto omlouvat tím, že společnost má velmi silné značky, není vůbec cyklická a má velmi pevný výhled na další růst, takže by se měla obchodovat s prémiovým oceněním, jenže další růst ceny může být omezený.
Pokud budeme předpokládat, že Coca-Cola do roku 2023 dokáže zvyšovat EPS o 8% ročně (jak analytici předpovídají), a jako základ vezmeme 2,09 dolaru pro rok 2018, tak to znamená, že v roce 2023 vydělá 3,07 dolarů. Pokud by se Coca-Cola obchodovala s P/E 19, tak by cena akcií měla být 58 dolarů, což by znamenalo růst cen akcií o 5%.
Pokud by však do roku 2023 P/E pokleslo na 17 násobek, tak by cena akcií Coca-Coly vzrostla jen na 52 dolarů, což by znamenalo roční nárůst ceny akcií pouze o 3,2%.
Když si k tomu přidáme dividendu, která zde dosahuje téměř 3,6%, tak by celková návratnost nebyla stále tak špatná – zhruba 7%. Celková návratnost by však stále byla mnohem nižší než jakou Coca-Cola vykazovala v minulosti.
Od roku 1980 Coca-Cola vykázala 12.8% návratnost, což odpovídá roční návratnosti 13,6%. Ale jak se zdá, tak je velice nepravděpodobné, že investoři uvidí takovou návratnost i v budoucnu.
Stále však slušně vysoká dividenda, kombinovaná s možným růstem ceny akcií, je stále ještě docela atraktivní – zvláště když zohledníme skutečnost, že Coca-Cola je téměř bezriziková investice.
Závěr
Re-franchising (převedení plnících linek na sub-dodavatelské firmy) stál Coca-Colu spoustu peněz a úsilí, ale ve výsledku to pro růst zisků vypadá dobře. Málo riziková povaha podnikání, kombinovaná s nízkou betou – pouhých 0,76, tak dělá z Coca-Coly dobrou volbu pro konzervativní investory. Dividenda ve výši téměř 3,6% je velmi slušná, v porovnání s dividendovým výnosem širšího trhu a investoři velmi pravděpodobně v budoucnosti uvidí solidní celkovou návratnost. Coca-Cola je navíc ještě Dividendový Aristokrat a Dividendový Král. Dividendoví Aristokraté – kteří zvýšili svou dividendu již 25 a více let po sobě – v posledních 10ti letech výrazně překonávali Index S&P 500. A nákup levných Dividendových Aristokratů je ještě lepší.
Dobry den,
z jakych dat je prosim spocitano PE? Kdyz se podivam na vysledky KO tak v Q4 2017 je EPS v cervenych cislech. Viz https://ycharts.com/companies/KO/eps. Konkretne z duvodu placeni nejakych dani. Celkove EPS za rok 2017 tedy vychazi pouze 0.27 USD. Aby bylo PE za rok 2017 25.5, jak je videt z vami uvedeneho grafu, musela by cena na zacatku roku 2018 byt 6.89 USD…
Zaroven kdyz vypoctu aktualni TTM PE tak se mi tam zase velmi promitne zaporne EPS z konce roku a PE vyjde 86…
Článek byl psán na základě výsledků a odhadů firmy dle Q1 2018.
Ale jak tak ted koukám, tak daňová reforma a jednorázové náklady s tím dost zamávaly 🙁
Navíc každý web to počítá jinak:
Zde je PE 154
https://www.dividendchannel.com/history/?symbol=KO
Zde je PE 85
https://seekingalpha.com/symbol/KO
https://www.marketwatch.com/investing/stock/ko
Zde je PE 137
https://finance.yahoo.com/quote/KO?p=KO&guccounter=1
Zde je PE 33
https://www.google.com/search?q=NYSE:KO
Zde je PE 89
http://financials.morningstar.com/valuation/price-ratio.html?t=KO
Obvykle se z výpočtu jednorázové položky vyřazují, takže jak vidíte výše, tak některé weby to nedělají a pak jsou ty čísla úplně k ničemu 🙁
PE poměr se počítá jako: cena za akcii děleno EPS (zisk na akcii): PE = Price / EPS
Zde to mají z KO reportů vytažený: https://www.nasdaq.com/symbol/ko/revenue-eps
PE = 46,21 / 0,29 (za celý rok 2017) = 159
PE = 46,21 / 0,32 (Q1 2018) = 144
PE = 46,21 / 0,54 (Q2 2018) = 85,5
Nebo si to člověk musí vytáhnout sám přímo z PDF od firmy: https://www.coca-colacompany.com/investors
Dekuji za info. Na ruzne spocitane PE na ruznych webech jsem narazil a docela me zmatlo. Snazim se v tom jen trochu zorientovat. Kde jste prosim sehnal ten graf prumerneho PE a PE za poslednich 10let. Pokud clanek vznikal na zaklade reportu z 2018 Q1 pak uz ale muselo byt videt zaporne EPS z 2017 Q4, ktere by se do vypoctu PE promitlo nebo ne?
Rado se stalo.
Grafy jsou z webu ValueLine, ale uvidite je pouze na placenem pristupu.
Neuvidite, protoze jak jsem psal vyse, tak jednorazove polozky se z vypoctu vylucuji, tak aby vznikl co nejrealnejsi obraz firmy.