Dividendový Král: Colgate-Palmolive
Investoři, kteří hledají kvalitní dividendové akcie, by mezi prvními měli zvažovat společnosti s nejdelší historií dividendového růstu. Colgate-Palmolive (CL) vyplácí svou dividendu již od roku 1895 bez přerušení a během posledních 59 let dividendu zvýšil. Je tak i členem Dividendových Aristokratů, což je skupina 68 společností v indexu S&P 500, s 25+ roky zvyšování dividendy. Z 68 Dividendových Aristokratů se pouze 49 firem kvalifikuje do ještě exkluzivnějšího klubu Dividendových Králů.
Dlouhá historie zvyšování dividend společnosti je zajištěna jejími silnými značkami a dominantním postavením napříč různými kategoriemi produktů.
Akcie se dnes obchodují s prémií, ale stále zůstávají spolehlivé pro DGI investory díky stabilnímu růst dividend.
Přehled
Kořeny firmy sahají až do roku 1806, díky čemuž je jednou z nejstarších společností na americkém akciovém trhu. Firmu založil William Colgate, který v New Yorku začal podnikat se škrobem, mýdlem a svíčkami. Firma tedy existuje již více jak 200 let.
Dnes společnost vyrábí produkty pro péči o ústní dutinu, jako jsou zubní pasty, produkty osobní péče, jako je mýdlo, domácí čisticí prostředky a krmivo pro domácí mazlíčky.
Mezi hlavní značky firmy patří Palmolive, Hill’s Science Diet a mnoho dalších. Stěžejním segmentem je Oral Care, který tvoří téměř polovinu tržeb společnosti. Společnost je globální gigant, který své produkty prodává ve více než 200 zemích světa a roční tržby dosahují téměř 18 miliard dolarů.
Společnost má vysoce diverzifikovaný obchodní model, a to jak z pohledu produktů, tak i geograficky. Přibližně polovina příjmů společnosti pochází z rozvíjejících se trhů, i když její závislost na těchto trzích při růstu v poslední době trochu klesala.
To bylo z důvodu úspěchu společnosti v oblasti výživy pro domácí mazlíčky, protože nadále roste i v jiných segmentech. Rozvíjející se trhy budou pro společnost rozhodujícím katalyzátorem růstu, např. v Číně drží pozici číslo jedna s podílem na trhu vyšším než 30 %.
Společnost však také čelí několika výzvám, včetně problémů globálního dodavatelského řetězce a výrazné inflace, která plošně zvyšuje náklady, včetně nákladů na suroviny a práci. Tyto faktory by mohly udržet růst vpřed.
Firma 28. dubna 2023 zveřejnila zisky za Q1 2023. Tržby byly ve výši 4,77 miliardy dolarů – o 190 milionů dolarů vyšší než očekávali analytici, zatímco zisk na akcii (earnings per share = EPS) byl ve výši 0,73 dolarů – o tři centy nad očekávání.
Organický růst prodejů, který vylučuje jednorázové faktory, jako jsou např. směnné kurzy, byl v Q1 2023 ve výši 8,5 %. Celkový objem prodejů vzrostl o 10 % a to ve všech kategoriích!
Pro fiskální rok 2023 management očekává růst čistých tržeb o 3 % až 6 %, včetně přínosu z jejich akvizic podniků zabývajících se krmivem pro domácí zvířata a nízkého jednociferného negativního dopadu směnných kurzů.
Vedení společnost také očekává růst hrubé marže, vyšší investice do reklamy a středně jednociferný růst zisku na akcii. Analytici očekávájí, že upravený zisk na akcii za fiskální rok 2023 dosáhne 3,15 dolarů.
Analytici také očekávájí, že společnosti v příštích pěti letech poroste zisk na akcii v průměru 6 % ročně. Rozšíření produktů o prémiové řady mýdla a zubní pasty by například mělo pomoci zvýšit příjmy v nadcházejících letech a vyšší ceny by měly pomoci kompenzovat rostoucí náklady.
Růst
Společnost má prvotřídní portfolio značek a vysoké ziskové marže. Zejména produkty krmiva pro domácí mazlíčky společnosti jsou katalyzátorem budoucího růstu. Krmiva pro domácí mazlíčky jsou v USA rostoucím sektorem.
Vedení společnosti se v posledních letech snažilo vytvořit alespoň nějaký růst. Ale ve skutečnosti zisk společnosti ve fiskálním roce 2022 klesl.
Jedním z nejdůležitějších růstových katalyzátorů je mezinárodní růst, zejména na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, kde má firma 30%+ podíl na trhu. Více jak polovina ročních prodejů společnosti pochází z rozvíjejících se trhů.
Vybudovala si dominantní postavení ve svých hlavních kategoriích produktů, zejména v zubních pastách, kde podíl firmy na trhu neustále roste po mnoho let. Dnes má vyšší podíl na trhu než další tři největší konkurenti dohromady. Takový vysoký podíl na trhu umožňuje společnosti účtovat vyšší ceny za své prémiové produkty a v průběhu času ceny zvyšovat. Cenová síla je zásadní konkurenční výhodou pro firmy v sektoru spotřebního zboží.
Další velkou výhodou společnosti je, že produkty, které společnost prodává, jsou nezbytností moderního života. Spotřebitelé potřebují produkty pro ústní dutinu, osobní péči a péči o domácí zvířata bez ohledu na ekonomické podmínky. Firma se tedy těší stabilní poptávce, která společnosti zajišťuje stálou ziskovost, a to i během recese.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Společnost má mnoho konkurenčních výhod, které za posledních 200 let podpořily její růst. Firma si vybudovala dominantní postavení ve svých hlavních kategoriích výrobků, zejména pak v zubních pastách a zubních kartáčcích. Například v zubní pastě tržní podíl firmy trvale roste.
Dnes má firma větší tržní podíl než tři její největší konkurenti. Takový vysoký podíl na trhu dovoluje firmě Colgate-Palmolive si účtovat vyšší ceny za prémiové produkty a v průběhu času tyto ceny navyšovat. Cenová nadvláda je kritickou konkurenční výhodou, především v sektoru spotřebního zboží.
Další velkou výhodou firmy je, že prodává produkty, které jsou nezbytností moderního života. Spotřebitelé potřebují přípravky na péči o ústní dutinu, osobní a domácí zvířata, aby si zajistili dobré zdraví, a to nejen sobě, ale i svým domácím mazlíčkům.
Společnost tak má zajištěnou stálou poptávku, která jí dává konzistentní ziskovost a to i během recese.
Výnosy společnosti na akcii během finanční krize 2007-2009:
- zisk na akcii byl roce 2007 ve výši 1,69 dolarů
- zisk na akcii byl v roce 2008 ve výši 1,83 dolarů (8,3 % nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2009 ve výši 2,19 dolarů (20 % nárůst)
- zisk na akcii byl v roce 2010 ve výši 2,16 dolarů (1,4 % pokles)
Společnost v letech 2008 a 2009 vykázala pozitivní růst zisků = během nejhorších let recese. I když zisk v roce 2010 mírně klesl, tak ale v roce 2011 a následujících letech opět rostly.
Silný výkon společnosti v letech 2007 až 2010 je zásluhou jejího silného obchodního modelu a silných značek. Tyto stejné vlastnosti pomohly společnosti zůstat vysoce ziskovou a zvýšit dividendu i v roce 2020, během globální koronavirové pandemie. Takže až udeří další recese mohou investoři očekávat, že zisky společnosti se budou opět držet velmi dobře.
Dividenda firmy je také velmi bezpečná. Předpokládaný výplatní poměr pro fiskální rok 2023 je těsně pod 60 %, takže dividenda je dobře krytá.
Ocenění a očekávané výnosy
Díky očekávanému EPS ve výši cca 3,15 dolaru pro rok 2023 dnes mají akcie (cena cca 80 dolarů) společnosti P/E poměr cca 25,4.
Na jedné straně se společnost v posledních letech potýkala s problémovým růstem zisků, což neospravedlňuje tak vysoké ocenění. Přesto lze však očekávat, že investoři budou i nadále za akcie platit prémiovou cenu kvůli jedinečným kvalitám firmy, a to i v poněkud nejistém ekonomickém prostředí dnešní doby.
Za předpokladu, že si akcie udrží poměrně stabilní ocenění, tak společně s předpokládaným růstem zisků a odhadovaným upraveným ziskem na akcii za rok 2023, mohou investoři předpokládat, že společnost může v příštích pěti letech vyprodukovat celkové výnosy přibližně 7 % ročně. A proto si dnes akcie odnáší rating jako vhodné k dalšímu držení (Hold).
Závěr
Společnost Colgate-Palmolive je vysoce kvalitní podnik a má velmi působivou historii jak z pohledu délky existence firmy, tak postupného rozšiřování produktového portfolia a délce pravidelného navyšování dividendy. Společnost má růstový potenciál díky inovacím produktů, své značce Hill’s krmiva pro domácí mazlíčky a růstu na rozvíjejících trzích.
I když akcie dnes rozhodně nejsou levné, tak je zde mnoho investorů, kteří jsou ochotni za akcie firmy zaplatit prémiovou cenu za její atraktivní vlastnosti a legendární historii růstu dividend.
Je to vysoce kvalitní firma s několika přední celosvětovými značkami. V posledním roce se vedení firmy zaměřilo na inovace, čímž obnovilo firemní růst. Proto investoři mohou očekávat, že společnost v nadcházejících letech naváže na vynikající výkon v posledních dvou letech. Navíc je to společnost odolná vůči recesím. A to znamená stabilitu a dlouhodobý růstový potenciál dividend.