Dividendový král: H.B. Fuller Company
Spolčenost H.B. Fuller Company (FUL) svou dividendu pravidelně každoročně zvyšuje již 54 let v řadě. To navíc dělá ze společnosti Dividendového krále, což je skupina společností s 50 a více roky pravidelného každoročního navyšování dividendy.
Nicméně to, že má společnost dlouhou historii navyšování dividendy, ještě automaticky neznamená, že jsou její akcie vhodné k nákupu.
I přes svou dlouhou historii zůstala společnost relativně malou společností obchodující se s tržní kapitalizací cca 3,7 miliardy dolarů. Většina investorů upřednostňuje velké podniky (YouTube zdůvodnění), ale ne vždy to může/musí být výhoda. Velké podniky mají dost často problém s růstem, protože již dosáhly (nebo téměř dosáhly) maximální velikosti. Na druhé straně malé firmy mají velký prostor pro růst.
Navzdory své malé velikosti má firma slibné růstové vyhlídky díky potenciálu trhu, na kterém působí. Akcie dnes nesou dividendový výnos cca 1,1 %, což je méně než výnos indexu S&P 500.
Díky nízkému výplatnímu poměru a vyhlídkám růstu společnosti však existuje dostatečný prostor pro mnoho budoucích navýšení dividend.
Přehled
Společnost je světovou jedničkou ve výrobě lepidel, tmelů a dalších chemických produktů. Má 69 výrobních závodů, 38 technologických center a prodává své výrobky ve 125 zemích světa.
Lepidla představují výjimečně atraktivní mezeru na trhu, protože jsou kritickými materiály v mnoha aplikacích, ale pro zákazníky firmy představují jen malé náklady. Lepidla tvoří u většiny zákazníků méně než 1 % nákladů na jejich výrobky.
Každé lepidlo má navíc jedinečné složení, přičemž většina produktů obsahuje 3 až 10 chemických složek. Pro zákazníky je také neekonomické přejít k jinému dodavateli. Celkově tedy platí, že zákazníci firmy musí používat její produkty, aniž by museli věnovat velkou pozornost nákladům na ně, protože jsou ve srovnání s jejich ostatními náklady zanedbatelné.
Společnost si v posledních několika letech vedla dobře. Po koronavirovém roce 2020 byl rok 2021 pro firmu silně rostoucím. Společnost v roce 2021 vykázala upravený zisk na akcii ve výši 3,47 dolarů, což bylo zlepšení oproti výsledkům společnosti ještě před pandemií.
V roce 2022 upravený zisk na akcii opět vzrostl na 4 dolarů, což bylo pro firmu nové historické maximum. V letošním roce analytici očekávají, že ziskovost společnosti bude stejně vysoká.
Zdravotní a hygienická lepidla společnosti z pandemie výrazně těžila díky strmému nárůstu poptávky po těchto typech výrobků a také po obalových materiálech a etiketách. Avšak po osmi po sobě jdoucích čtvrtletích solidního růstu bylo Q2 2023 druhým čtvrteltím v řadě kdy firma vykázala pokles tržeb.
Tržby meziročně klesly o 9,6 % a organické tržby klesly o 8,3 %. To bylo způsobeno inflací (růstem) cen o 5,9 % a také poklesem prodejních objemů o 14,2 %. Nižší prodejní objemy lze přičíst nižší poptávce v důsledku snižování zásob zákazníků a slabé průmyslové poptávce.
Růst společnosti byl také v posledním čtvrtletí ovlivněn horšími směnnými kurzy měn, který snížily růst čistých tržeb o 3,4 %. Na druhou stranu akvizice zvýšily růst čistých tržeb o 2,1 %.
Společnost těžila ze zvýšení upravených hrubých marží, které vzrostly o 330 bazických bodů na 29 %. Vyšší úrokové náklady a silný dolar však ve srovnání s minulým rokem vedly k poklesu zisku na akcii o 16 %, z 1,11 dolarů na 0,93 dolarů.
Z důvodu zpomalující globální ekonomiky vedení firmy snížilo pro letošní rok výhled zisku na akcii z 4,1 až 4,5 dolarů na 3,8 až 4,2 dolarů. Střed odhadu vedení společnosti tedynaznačuje, že zisk na akcii zůstane na loňské úrovni.
Růst
Trh s lepidly vykázal za posledních 41 let průměrnou roční míru růstu 3,8 %. Stal se trhem s více než 60 miliardami dolarů, který je vysoce fragmentovaný, přičemž největší společnosti generují méně než 35 % celkových tržeb segmentu.
Díky vysoké fragmentaci tohoto trhu existuje významný růstový potenciál pro firmu, která je „věčně druhá“ za největším hráčem na trhu – společností Henkel.
Společnost má navíc velké úspory z rozsahu, kterých menší konkurenti nemohou dosáhnout. Navíc malý konkurenti nemají globální dosah, aby mohly konkurovat společnosti. Díky tomu bude moci firma v průběhu času dále růst, jak bude získávat podíl na trhu svých malých konkurentů.
Společnost bude velmi pravděpodobně dále růst i prostřednictvím akvizic. V roce 2017 získala firmu Royal Adhesives & Sealants za 1,6 miliardy dolarů. Hodnota této akvizice představovala dvě třetiny tržní kapitalizace společnosti, šlo o největší akvizici v historii společnosti a byla velmi důležitá. Akvizice rozšířila produktovou řadu firmy o specializovanější lepidla a zvýšila její roční tržby o přibližně 735 milionů dolarů (o 32 %).
Od akvizice této akvizice firma snižuje své dluhové zatížení, a to rychlým tempem. Po dokončení tohoto procesu se vedení firmy jistě znovu zaměří na potenciální další cíle na převzetí.
Mezi roky 2013 a 2022 firma zvyšovala svůj zisk na akcii průměrným ročním tempem 8,7 %. Vzhledem k slibným vyhlídkám růstu analytici očekávají, že společnost v příštích pěti letech bude zvyšovat svůj zisk na akcii průměrným tempem 8 % ročně.
Konkurenční výhody
Zákazníci společnosti vyrábějí širokou škálu produktů. Proto výkonnost firmy značně závisí na ekonomických podmínkách, a proto není společnost odolná vůči recesím. Během finanční krize zisk na akcii klesl o 79 % z 1,68 dolarů v roce 2007 na 0,36 dolarů v roce 2008. Akcie ztratily dvě třetiny své tržní kapitalizace za méně než šest měsíců.
Široká škála aplikací firemních lepidel však poskytuje určitou diverzifikaci. Například firma během koronavirové pandemie vykázala silný růst poptávky po zdravotnických a hygienických produktech, což téměř vyrovnalo pokles poptávky po lepidlech v jiných kategoriích.
Od začátku roku 2023 příjmy společnosti klesají, tedy v porovnání s rekordní poptávkou v předchozích čtvrtletích. Hrubé zisky však vzrostly a i přes vyšší úrokové náklady zůstává čistý zisk vysoký.
Navíc je společnost hráčem číslo jedna nebo dva na většině svých trhů, a proto může díky svým úsporám z rozsahu snášet pokles snadněji než nějaká malý konkurenční firmička. Deset nejlepších zákazníků firmy tvoří jen relativně malou část firemních příjmů, takže z pohledu zákazníků má společnost omezené riziko.
Působivé je, že průmyslový výrobce úzce spojený s ekonomickým růstem dokázal zvyšovat svou dividendu již 54 po sobě jdoucích let. To je důkazem silného růstu v tomto tržním sektoru a vynikající obchodní strategii společnosti. Firma dosáhla tohoto výjimečného rekordního růstu dividend také díky nízkému výplatnímu poměru.
Dividenda
U Dividendových králů nelze očekávat vysoký dividendový výnos a není tomu jinak ani u této firmy. Při ceně kolem 69 dolarů za akcii tak dnes akcie nese pouhých cca 1,1 % ročně. Poslední zvýšení dividendy bylo v dubnu 2023 a bylo o velmi slušných 7,9 %.
Dobrou zprávou tak je pouze velice nízký výplatní poměr, který by mohl v budoucnosti podobné navyšování dividendy zachovat. Navíc, firma zvýšila svou dividendu již 53 let v řadě, což je důkazem silného postavení na trhu a vynikající síly obchodního modelu.
Společnost si vždy kladla za cíl výplatní poměr kolem 25 %, a tak byla schopna neustále zvyšovat dividendu i v letech, kdy její zisky dočasně klesly. Díky nízkému výplatnímu poměru je dividenda bezpečná.
Ocenění
Akcie společnosti se dnes obchodují s P/E poměrem ve výši 17,2 při očekávaném zisku na akcii ve výši 4 dolarů pro rok 2023. Zatímco historický desetiletý průměr P/E poměru je ve výši 16,8, přitom férové ocenění je při P/E poměru ve výši 15, a to z důvodu cyklické povahy firmy. Pokud by se v příštích pěti letech ocenění vrátilo zpět ke své férové hodnotě, tak by to znamenalo pokles o cca 3,5 % ročně.
Vzhledem k 8% očekávanému růstu zisku na akcii, 1,1% dividendovému výnosu a 3,5% poklesu ocenění by tak akcie firmy měly v příštích pěti letech přinést celkový roční výnos cca 5,6 %. Tato míra návratnosti dnes pro akcie firmy znamená doporučení držet (Hold).
Závěr
Společnost H.B. Fuller není odolná vůči recesím, ale během koronavirové pandemie se ukázala jako velmi dobře odolná – díky silnému nárůstu poptávky po lepidlech používaných ve zdravotnictví a také vysoké poptávce po hygienických produktech.
Navíc díky spolehlivému a dlouhodobému růstu konkurenčních výhod na vysoce fragmentovaném trhu bude velmi pravděpodobně společnosti i v nadcházejících letech navyšovat svůj zisk na akcii slušným tempem.
Společnost se však dnes také zdá být mírně nadhodnocená, navíc dividendový výnos pouhých 1,1 % není příliš povzbudivý k nákupu.