Dividendový Král: Hormel Foods – 52 let zvyšování dividendy
Hormel Foods (HRL) má 52letou historii každo ročního navyšování dividendy a tento rekord řadí HRL do elitními skupiny Dividendových Králů, což je malá skupina akcií, které zvýšily svou výplatu dividendy po více jak 50 let. Seznam všech 25 dividendových králů je zde. Dividendoví Králové jsou nejlepší z nejlepších, když jde o odměňování svých akcionářů a v tomto článku se podíváme právě na dividendy společnosti Hormel a výhled do budoucna.
Přehled podnikání
Hormel prodává širokou škálu balených potravinářských produktů. Hormel distribuuje své výrobky též do nemocnic, škol, velkému množství komerčních zákazníků, ale díky své rozsáhlé síti obchodů i přímo lidem. Společnost se specializuje na masné výrobky, i když nedávno do jisté míry diverzifikovala mimo masnou nabídku.
Tržní kapitalizace Hormel Foods je téměř 19 miliard dolarů a dividendový výnos těsně nad 2% a analytici očekávají, že společnost tento rok vykáže příjmy kolem 10 miliard dolarů. HRL prodává své výrobky v 80 zemích celého světa a má více jak 20 000 zaměstnanců, takže je to opravdu velká firma. Hormel se dělí do čtyř segmentů: potravinářské výrobky, chlazené potraviny, Jennie-O Turkey a posledním je mezinárodní a ostatní.
Segment potravinářských výrobků se skládá ze zpracování, distribuce a prodeje konzervovaných potravinářských výrobků pro maloobchodní trh, které je možné umístit do regálů. Chlazené potraviny zahrnují zpracování, distribuci a prodej značkových i neznačkových masných výrobků pro maloobchodní zákazníky a potravinářské služby. Jennie-O je vlastně dost podobný segment jako chlazené potraviny, ale zaměřuje se pouze na krůtí produkty. A poslední mezinárodní a ostatní zahrnuje malé rostoucí neamerické podniky.
Chlazené potraviny jsou největší segment, který představuje 48% celkových příjmů a 45% celkového provozního zisku v roce 2017. Potravinářské produkty jsou na druhém místě s 28% prodejů a 29% provozním ziskem, Jennie-O je třetí s 18 % z prodejů a 19% provozního zisku.
Mezinárodní a ostatní představovaly v roce 2017 6% z prodejů a 7% provozního zisku. Hormel v posledních letech produktovou řadu diverzifikoval, ale jak je stále vidět, tak hlavní příjmy stále plynou z mražených masných výrobků, ale tento sektor se v posledních letech potýká s malým růstem.
Perspektivy růstu
Hormel podniká v oboru, který prostě příliš neroste . Prostě a jednoduše, ač jsou masné výrobky základem každého nákupního košíků, tak to prostě není něco co by jste si kupovali s nějakým trendem, jsou to takové „nudné“ potraviny, které kupujete, protože prostě musíte. Hormel je základním výrobcem potravin v pravém slova smyslu a jeho dominance je vidět na první pohled, jeho 35 značek je #1 nebo #2 ve svých kategoriích. Tyto hlavní značky představují asi 60% celkových prodejů Hormel, takže jsou kriticky důležité.
Protože většina příjmů společnosti pochází z produktů, které jsou lídry ve svých kategoriích, tak je jasné proč další růst je (může být) náročný; příležitost pro další růst nebo zlepšení je prostě omezena.
Grafy z výroční zprávy společnosti za rok 2017 tuto skutečnost ukazují, vidíme, že růst zisků je velmi těžký. Celková výše příjmů v loňském roce byla ve skutečnosti nižší než v roce 2014 a zatímco část propadu byla způsobena odprodejem – což Hormel dělá vcelku často – tak ale též kupuje, aby vykompenzoval tyto prodeje. Ale i tak růst nevypadá pro Hormel moc dobře.
To neznamená, že by management o tomto problému nevěděl, vedení Hormelu si stanovilo šest strategických priorit:
- Hormel bude i nadále rozšiřovat svůj sortiment. Hormel je silně závislý na svých masových řadách, což je pochopitelné vzhledem k tomu, že je to hlavní nabídka společnosti. Nicméně, Hormel začal investovat i do dalších věcí, jako je např. mandlové máslo, aby snížil svou závislost pouze na masových výrobcích, základním způsobem jak to dělá jsou akvizice, jako např. firmy Columbus Craft Meats. Hormel se pravděpodobně nikdy úplně nedostane ze své závislosti na masových výrobcích, ale vedení se alespoň snaží rozšířit zaměření, aby nahradilo malý růst svého hlavního segmentu.
- Hormel se pokouší expandovat do stravovacích služeb zlepšováním svého dodavatelského řetězce tak, aby byl rychlejší a odpovídal rychleji na měnící se požadavky zákazníků, ale opět též akvizicemi podniků jako např. Fontanini Italian Meats. Převzetí již úspěšných poskytovatelů stravovacích služeb tak umožňuje Hormelu dosáhnout dalšího růstu, ale především získává odborné znalosti a zkušenosti v oblasti servisu zákazníkům ve stravování, což umožňuje Hormelu dostat se od klasického zaměření na distribuci potravin, do růstových oblastí, jako jsou nemocnice a restaurace.
- Hormel se chce stát globálnější společností, jak bylo uvedeno výše, tak firma získala loni pouze 6% příjmů z oblastí mimo USA. Jedním z důležitých kroků, které v poslední době Hormel podnikl, je vybudování nového výrobního centra SPAM (ne opravdu nejde o emaily, ale o šunku) v Jiaxing v Číně, která zdvojnásobí kapacitu výroby tohoto produktu na největším světovém spotřebitelském trhu. Hormel též získala firmu Cidade do Sol a její značku Ceratti a tím získal svoje první zastoupení ve zpracování masných výrobků v Jižní Americe. Bude to ještě dlouhý proces, ale pokud se Hormel chce vrátit k růstu, tak je klíčové, že se zaměřuje na budování podnikání mimo USA.
- Hormel chce snížit volatilitu příjmů. Co je zajímavé na Hormelu, je skutečnost, že má vcelku velkou volatilitu příjmů i přes poměrně stejné zisky. Jennie-O provozní zisky se v loňském roce výrazně snížily, ale v ostatních kategoriích zůstaly v podstatě stejné; jedním z cílů proč vedení Hormelu tlačí na diverzifikaci, je vyrovnat tyto výkyvy.
- Vedení tlačí na odprodeje vedlejších aktiv. Za tímto účelem v loňském roce odprodala značky Farmer John a Saags, které byly doplňkem k základní obchodní činnosti. Zpracování prasat je sice podnikání s vysokým objemem, ale s nízkou marží a Hormel proto tuto část podniku postupně odprodává a dokud všechny tyto části neprodá, tak je zatím provozuje. Malé a nepodstatné části podniku budou v příštích letech odprodány, protože Hormel se snaží zvyšovat svůj růst a marže.
- Hormel je též v procesu modernizace dodavatelského řetězce. Výše jsem již psal, že se firma snaží zlepšovat svou schopnost reagovat na požadavky svých zákazníků, protože jejich požadavky se neustále mění, ale též nahrazuje své staré/zastaralé továrny. Nedávným příkladem je úplně nová továrna Jennie-O v Melrose v Minnesotě, která nahradí zastaralé zařízení Jennie-O. Zlepšování dodavatelského řetězce by mělo v budoucnosti vést ke zlepšení marží, ačkoli investice do takových věcí mají obvykle dlouhý cyklus a jsou poměrně drahé.
Tyto iniciativy jsou určitě důležité a měly by pomoci Hormelu s růstovým problémem, ale velmi pravděpodobně většina růstu společnosti bude i nadále pocházet z akvizic. Hormel je velmi známý svými akvizicemi, jakmile vidí příležitost, tak se na ni vrhne a tato strategie se nemění. Organický růst bude pravděpodobně nadále pod tlakem, ale iniciativy popsané výše by měly postupně pomoci s růstem.
Konkurenční výhody a výkonnost během recese
Klíčová konkurenční výhoda Hormelu spočívá ve vedoucí pozici na hlavních trzích jeho produktů. Jak již bylo řečeno výše, na svých trzích má celkem 35 značek, které jsou #1 nebo #2; to z něj dělá lídra těchto segmentů v nejčistším slova smyslu.
Takové dominantní postavení na trhu znamená, že Hormel má nejen velké množství zákazníků, ale také velké množství loajálních zákazníků, což znamená opakované prodeje. To samo o sobě představuje konkurenční výhodu, protože Hormel tak nemusí s konkurencí bojovat; konkurence se Hormel snaží dohonit, než aby Hormel doháněl konkurenci.
Distribuční síť Hormelu je další výhodou oproti konkurenci. Hormel má dobré vztahy s národními obchodními řetězci, stejně jako s nespočetnými poskytovateli jídel, kteří tak pomáhají zvyšovat efektivitu dodávek. Hormel se nestal #1 nebo #2 se svými 35 značkami tím, že by dodával do malých obchodů; Hormel hraje pouze ve velké lize.
Díky výše uvedeným důvodům a skutečnosti, že Hormel podniká ve spotřebitelském sektoru, je poměrně dobře odolný vůči recesi. Většina podniků utrpěla obrovské ztráty, v letech 2007 až 2009 kdy spotřebitelské výdaje poklesly, ale Hormel prostě a jednoduše nikoliv. Zisky v roce 2008 mírně klesly, ale již v roce 2009 se Hormel vrátil k růstu.
Konkurenční výhody dávají Hormelu obchodní model odolný vůči recesi. Zisky Hormelu během finanční krize:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 0,54 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 0,52 dolarů (- 3,7%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 0,63 dolarů (+21%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 0,76 dolarů (+21%)
To jsou přímo ukázkové recesi odolné výsledky a Hormel to zvládl téměř na jedničku s hvězdičkou. To, že příjmy během finanční krize téměř netrpěly, je velká útěcha pro DGI investory, protože je naprosto jisté, že recese opět přijde a Hormel na ni bude připraven.
Ocenění a očekávané výnosy
Vedení Hormelu odhadlo EPS pro letošní rok ve výši 1,81 dolarů až 1,95 dolaru – viz výkaz zisku za první čtvrtletí. Při středu odhadů se akcie v současné době obchodují za poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 17,9. To je téměř stejná úroveň jako 10ti-letý průměr cena/zisk (price-to-earnings ratio), který je ve výši 18,4.
Což znamená, že Hormel není výrazně podhodnocený. Hormel se dlouhodobě obchoduje mezi 15-20ti, když jde o budoucí PE (forward PE). To znamená, že nějaký prudký růst ceny není pravděpodobný, protože by bylo potřeba nějaké zásadní změny, a to se teď nezdá příliš pravděpodobné, především vzhledem k slabému současnému růstu.
Ale Hormel nevypadá příliš levně ani vzhledem k očekávanému růstu. Růst EPS by měl v letošním roce dosáhnout přibližně 17%, ale je to dáno především daňovou reformou; v následujících letech to bude maximálně 5% ročně. To znamená, že poměr růstu ceny k zisku (price-to-earnings-growth ratio) Hormel je vyšší jak 3, což je opravdu velmi vysoká hodnota. Jako referenční hodnoty se obecně pro dividendové akcie uvádí PEG kolem 1 a pro růstové akcie ke 2; Hormel obě tyto hodnoty dalece přesahuje, takže na tomto základě vypadá daleko více předražený.
Je zde ale ještě další důležitá záležitost – dividendy. Hormel zvýšil dividendu v průběhu finanční krize o velmi krásných 20%, dividenda poskočila z 15 centů v roce 2007 na 18 centů v roce 2008. Od roku 2008 jsme svědky trvalého zvyšování dividendy o 16,3% CAGR do dnes. Nebylo mnoho společností, které v by tom období měly tak silný dividendový růst, vzhledem k tomu, jak moc finanční krize poškodila mnoho podniků; dividendový růst Hormelu je naprosto úžasný.
Hormel je schopen udržovat a navyšovat svou dividendu každý rok, protože jeho peněžní tok je obrovský. Loni volné peněžní toky přinesly téměř 800 milionů dolarů, což je více jak dvojnásobek 346 milionů dolarů, které firma vyplatila na dividendách. Čísla z let 2015 a 2016 vypadají velmi podobně; schopnost Hormelu financovat svou současnou dividendu a zároveň udržet tempo navyšování o 16% je tak naprosto udržitelná, a to i přes skutečnost, že růst byl, a prozatím stále je, poněkud problémem.
Hormel tedy není příklad vysoce hodnotové akcie, ale je to akcie, která má rekordní dividendu světové úrovně a spoustu prostoru pro její další růst v nadcházejících letech.
Z pohledu celkové návratnosti se tak Hormel více opírá o růst dividendy, než růst ceny akcie. Růst EPS bude i v následujících letech maximálně v rozsahu 1-5%, bez nějaké obrovské akvizice, takže růst dividendy tak bude hlavním tahounem investorského růstu. Investoři by neměli očekávat nějaký prudký růst, právě z výše uvedených důvodů, takže když budeme předpokládat 5% roční růst EPS a dividendový výnos 2%, tak by celkový očekávaný výnos mohl dosáhnout asi 7%.
Ale dividenda by měla každý rok i nadále pokračovat v růstu o vysoká procenta, protože Hormel má velký přebytek volných peněžních prostředků, které může na výplatu dividendy použít, a tak by celková návratnost mohla být o něco vyšší jak 7% ročně, když tento růst dividendy zahrneme do výpočtu.
Závěr
Dividendový výnos Hormelu je těsně nad 2%, což není zrovna vysoký výnos. Ale dividendová historie společnosti je jednou z nejlepších na celém trhu. A vzhledem k tomu, že vedení ukázalo ochotu a především schopnost zvyšovat výplatu o vysoké procento každý rok, tak dividendová výplata Hormelu se v budoucnosti bude i nadále zvyšovat. A to je ta hodnota, která nás při nákupu Hormelu dnes zajímá.
Růst zisku asi ještě nějaký čas nebude úplně zářný, ale dividenda má spoustu prostoru pro další růst ve srovnání s volným peněžním tokem. Hormel není vysoce hodnotová akcie, ale růst dividendy je to co nás – DGI investory – zajímá, a tento růst bude i nadále pokračovat.