Dividendový Král: Lowe – 10% roční návratnost
Skupina Dividendových Králů se skládá z mnoha různých typů společností, z nichž mnohé působí v necyklickém sektoru. Není však mnoho firem, které by svou dividendu zvýšili již více jak 50 let v řadě, ale společnosti Lowe (LOW) se to daří. Lowe je jedním z 25 Dividendových Králů – zde je jejich seznam. Tento provozovatel obchodů s domácími potřebami v minulosti dosáhl vynikajících výnosů a díky silnému růstu je i výhled do budoucnosti pozitivní.
Přehled podnikání
Lowe’s je druhým největším provozovatelem obchodů s domácími potřebami v USA, jedničkou je Home Depot (HD).
Obě firmy, Lowe i Home Depot, jsou zaměřeny na trh s nářadím pro domácnosti, který je ve výši 850 miliard dolarů a to jen v USA. Lowe též působí v Kanadě, ačkoli tato část firmy produkuje výrazně menší objem prodejů. Lowe cílí jak na profesionály, tak domácí zákazníky (udělej si sám). Lowe má velké množství prodejních kanálů:
Kombinace prodejů na prodejnách, internetových prodejů, prodejů v rámci pracovních míst a podomovních prodejů, dovoluje Lowe udržet si významný tržní podíl trhu s domácím nářadím v USA. Zaměření firmy na několik prodejních kanálů dává Lowe silnou konkurenční výhodu oproti čistě online maloobchodním prodejcům, jako je např. Amazon (AMZN). Amazon sice může prodávat produkty on-line, ale nemá pracovníky, ani prodejní prostory, kde si mohou zákazníci produkty osahat.
Obzvláště pro zákazníky, kteří potřebují zboží ihned, není Amazon vhodnou volbou: protože to znamená čekat několik dní, než dorazí objednané nástroje, které potřebují pro svůj projekt. Navíc mnoho výrobků, které Lowe prodává, jsou velké/objemné/těžké věci, takže nejsou lehce přepravitelné pomocí doručovacích služeb. Kombinace těchto faktorů zajišťuje Lowe relativní ochranu proti hrozbě Amazonu. Pro Amazon je mnohem snazší získat tržní podíl, pokud jde o prodej látek, knih nebo CD/DVD, než když jde o prodej prken, nábytku, vrtaček atd.
Skutečnost, že Lowe je jedním z maloobchodních prodejců nejméně zasaženým online prodejem, je velkým plusem pro investory. Dalším kladným faktorem je skutečnost, že firma pokračuje rychlým tempem v růstu a velmi pravděpodobně bude pokračovat i v blízké budoucnosti.
Perspektivy růstu
V posledních letech konzistentně roste jak počet prodaných domů, tak i průměrná cena za tyto domy (s určitou cykličností během každého roku). Americký trh s byty však i nadále vypadá poměrně solidně, což je pro Lowe též pozitivní: více domů je třeba opravit nebo modernizovat před prodejem nebo po koupi.
Další výhodou pro Lowe je skutečnost, že se ekonomická situace spotřebitelů zlepšuje. Dosažené příjmy lidí (tj. inflačně upravené) rostou. To znamená, že stále více a více lidí si může dovolit utrácet více peněz za spotřební zboží, které se prodává v prodejnách Lowe na celém území USA.
Není tedy překvapující, že prodeje Lowe rostly velkým tempem (4% ročně za posledních 5 let). Kombinace uvedeného, s nově otevřenými obchody, pomáhá Lowe od roku 2013 zvyšovat zisky o 6% ročně. Vyšší prodeje, zejména vyšší porovnatelné prodeje, zpravidla vedou k růstu marží, protože náklady se nezvyšují tak rychle jako zisky. Náklady na provoz obchodů zůstávají většinou stejné, ale větší objem prodejů na jeden obchod vede k růstu hrubého zisku. Tento provozní pákový efekt vysvětluje, jak Lowe dokáže zvyšovat své zisky výrazně rychleji než příjmy.
Velmi rychlá míra růstu EPS byla též tlačena vzhůru zpětným odkupem akcií, který pomohl k výraznému poklesu počtu akcií. Díky tomu, že zisky společnosti jsou nyní rozdělovány mezi menší počet akcií, tak EPS za posledních 5 let vzrostlo o 136%, zatímco provozní zisk vzrostl za stejné období o pouhých 84%.
Vzhledem k tomu, že americký trh s bydlením zůstává i nadále silný, protože zaměstnanost je vysoká a spotřebitelé jsou optimističtí, tak by Lowe měl být schopen udržet si své tempo růstu. To pak následně povede k dalšímu růstu marží a vyšším čistým ziskům.
Pokud se analytici nemýlí, tak Lowe bude zvyšovat své EPS o více jak 21% ročně. Ale i kdyby byla skutečná míra růstu o něco nižší, tak je velmi pravděpodobné, že růst, který Lowe v příštích letech čeká, bude velmi vysoký.
Konkurenční výhody a výkonnost během finanční krize
Lowe má mnoho výhod proti konkurenčním internetovým obchodníkům, jako je Amazon, ale neexistují ani žádné významné překážky ve srovnání s jinými maloobchodníky, jako je Home Depot. To však není hlavní problém.
Od roku 1995 vykazovali, Lowe i Home Depot, velmi snadno dosažitelnou dobrou návratnost. V tomto časovém období vrátili akcionářům téměř stejné množství peněz. Americký trh s domácím nářadím je dost velký na to, aby obě dvě velké společnosti vydělali velké částky.
Vzhledem k tomu, že obě společnosti nechtějí otevírat nové obchody, tak existuje jen malé riziko cenových válek a konkurenční hrozba je téměř nulová. Lowe však není nutně v lepší pozici jak Home Depot, ale tento duopol velmi pravděpodobně umožní oběma společnostem zůstat vysoce ziskovými. Takže to vypadá, že investoři obou společností se nemusí obávat konkurenčních tlaků.
Během finanční krize byl Lowe zasažen o něco tvrději, než jiní Dividendoví králové.
Zisk na akcii během finanční krize:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,86 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,49 dolarů (20% pokles)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,21 dolarů (19% pokles)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 1,44 dolarů (19% nárůst)
Mezi roky 2007 a 2010 poklesly provozní zisky Lowe zhruba o 22% a společnost se dostala zpět na předkrizovou úroveň až v roce 2015. Na rozdíl od mnoha společností, firma Lowe se zcela vyhnula čisté ztrátě, ale i tak dopady recese byly značné. Vzhledem k tomu, že v blízké budoucnosti se (snad) nebude opakovat krize v bydlení, jako v roce 2007, tak riziko, že se něco podobného stane znovu, není příliš vysoké.
Ocenění a očekávané výnosy
Díky vynikajícím historickým výsledkům Lowe (od roku 1980 společnost vrací 18% ročně) a pozitivnímu výhledu na další růst, lze očekávat, že se Lowe obchoduje s vysokým oceněním. Dle předpokládaného zisku na akcii (earnings-per-share) ve výši 5 dolarů, se akcie Lowe obchodují při poměru ceny a zisků (price-to-earnings ratio) 20,8, když dle ValueLine je 10tiletý průměr 17,9.
Poměř zisků a peněžních toků (price to cash flow) není příliš vysoký, neboť se Lowe obchoduje s výnosem 7% peněžních toků (cash flow yield).
Vysoký růst, kombinovaný s nižší cenou, též ukazuje na dobrý celkový výhled výnosů v budoucnosti: Pokud bude Lowe i nadále zvyšovat své EPS o 21% ročně, tak by cena akcie mohla růst o 12% ročně – a tím by poměr PE klesl na 12. Takovýto pokles ceny je stále konzervativní scénář a i v takovém případě by celková návratnost (zisk z akcii plus dividenda) dosáhl velmi krásné úrovně 14% ročně. Bohužel však od května cena Lowe roste.
To naznačuje výhled pro Lowe investory, že nadcházející roky budou poměrně pozitivní, i když dividendové výnosy nebudou pro investory, zaměřené čistě na dividendový výnos, příliš atraktivní. I když 19.6.2018 Lowe ohlásil další zvýšení dividendy o 17,1%, tak přesto dividendový výnos nepřekročil 2%.
Závěr
Lowe má dlouhou historii, ať už jde o růst zisků, tak o navyšování dividendy. Výhled společnosti pro budoucnost je pozitivní, cena akcií už tak zas moc ne, duopol s firmou Home Depot, vypadá velmi udržitelně a firmu příliš neohrožují ani online prodejci. Celkově to tedy vypadá velmi dobře a akcionáři Lowe mají slušnou šanci v příštích letech dosáhnout atraktivních celkových výnosů.
Nákup a držení vysoce kvalitních akcií s rostoucí dividendou je osvědčená strategie k dosažení vysokých výnosů. Dividendoví Aristokraté – kteří zvýšili svou dividendu již 25 a více let po sobě – v posledních 10ti letech výrazně překonávali Index S&P 500. A nákup levných Dividendových Aristokratů je ještě lepší.