Dividendový král: Lowe’s v roce 2019
Dividendoví Aristokraté je exkluzivní seznamu akcií v indexu S&P 500, s 25 a mnohaletým zvýšením dividend v řadě. Dnes se podíváme na maloobchodního prodejce Lowe’s’s Companies (LOW).
Společnost Lowe’s má dlouhou historii dividendového růstu. Kromě toho, že společnost Lowe’s’s je Dividendovým Aristokratem, je na i na exkluzivním seznamu Dividendových Králů, což jsou firmy, které zvýšily své dividendy již neuvěřitelných 50 a více let v řadě.
Dividend výnos společnosti Lowe’s je průměrný ve srovnání s indexem S&P 500. Nicméně, Lowe’s je vysoce dividendově růstová akcie. Od roku 2014 do roku 2018 společnosti Lowe’s svou dividendu více jak zdvojnásobila.
Společnost Lowe’s dividendový výnos necelá 2%, ale potenciál dividendového růstu je ve výši 10% + ročně a firma takto dividendu zvyšuje již velmi dlouhou dobu. V temto článku si povíme o obchodním modelu společnosti Lowe’s, růstovém potenciálu a ohodnocení.
Přehled podnikání
Společnost Lowe’s’s byla založena v roce 1946. A za 73 let se rozrostla v prodejce domácích potřeb č.2, první je The Home Depot (HD). Společnost Lowe’s generuje roční prodeje ve výši 72 miliard dolarů.
Společnost provozuje více jak 2 300 obchodů v USA, Kanadě a Mexiku. Společnost Lowe’s nabízí širokou škálu produktů pro údržbu, opravu, přestavbu a vylepšení domova. Má široký výběr předních národních značek, stejně tak velké množství privátních značek.
To je pro většinu maloobchodníků obtížné. Kamenné prodejny jsou nyní pod silným tlakem konkurenčních internetových obchodů. Společnost Lowe’s však překonala špatný výkon v širším maloobchodním odvětví. Stále funguje dobře, protože spotřebitelé zůstávají ochotní utrácet peníze za vylepšení svých domácností.
I když jsou spotřebitelé všichni ochotni nakupovat mnoho položek on-line, tak se stále najde dost zákazníků, kteří oceňují osobní návštěvy prodejen. Takže společnost Lowe’s i nadále pokračuje v posledních několika letech v růstu, přestože mnoho dalších obchodníků má problémy.
Lowe’s srovnatelné prodeje po dlouhá léta od firnanční krize rostou a očekává se, že se i ve fiskálním roce 2018 zvýší asi o 2,5%.
Růst prodejů pochází z vyššího počtu transakcí a velikosti jednoho nákupu. Společnost Lowe’s oznámila své finanční výsledky za třetí čtvrtletí 18. listopadu 2018. Výnosy ve výši 17,4 miliardy dolarů vzrostly oproti stejnému čtvrtletí roku 2017 o 3,9%. Průměrná cena nákupu vzrostla o 2,3%, ale počet transakcí klesl za čtvrtinu o 0,8%.
Růst výnosů byl ovlivněn růstem prodejů o 1,5%, který měří obchody otevřené nejméně jeden rok. On-line prodej vzrostl o 12%, což odráží agresivní investice společnosti do budování vlastní internetové platformy, která napomůže bojovat s Amazonem ve stále důležitějším digitálním sektoru trhu.
Ziskové marže se v loňském čtvrtletí mírně snížily kvůli vyšším nákladům na dopravu a pracovníky. Zisk na akcii (earnings-per-share) ve třetím čtvrtletí klesl o 1% na 1,04 dolaru na akcii. Společnost v minulém čtvrtletí vrátila svým akcionářům 1,01 miliardy dolarů prostřednictvím dividend a zpětného odkupu akcií.
Společnost také aktualizovala odhady pro celý rok 2018. Očekává se, že příjmy za fiskální rok 2018 vzroste o 4%, včetně 2,5% srovnatelného růstu tržeb. Společnost Lowe’s také očekává, že otevře osm nových obchodů.
Vedení společnost Lowe’s očekává, že ve fiskálním roce 2018 vzroste zisk na akcii (earnings-per-share) ve středních dvojciferných číslech, tedy podobně jako v posledních letech. Nižší daňová sazba též pomohla, ale společnost Lowe’s nadále vykazuje provozní růst díky rostoucích příjmů a kontroly nákladů. Očekáváme, že tento růst marží bude pokračovat i v dohledné budoucnosti, ale pouze v případě, že srovnatelný prodej bude i nadále růst.
Společnost Lowe’s těží z několika základních fundamentů. Ekonomika i nadále roste, stejně jako trh s bydlením. Zvyšující se mzdy, domácí ceny a úrokové sazby motivují více spotřebitelů, aby investovali do svých stávajících domů, než aby se stěžhovali jinam. Tyto podmínky na trhu by měly pomoci v růstu společnosti Lowe’s v příštích několika letech.
Perspektivy růstu
Společnost Lowe’s otvírá každoročně malé množství nových obchodů, takže to není růstovým katalyzátorem. Nicméně vedení nadále hledá způsoby, jak vydělat na silném trendu v bydlení a výdajích na výstavbu, to je to, co vidíme je jako hnací síly budoucího růstu.
Americká ekonomika i nadále roste. Pozitivní růst HDP je pravděpodobně nejdůležitějším ekonomickým ukazatelem pro společnost Lowe’s, neboť společnost je velmi závislá na spotřebitelských výdajích. Další důležité ekonomické ukazatele pro růst společnosti Lowe’s, je míra nezaměstnanosti a ceny bydlení, jsou se v poslední době též pohybují pro firmu pozitivním směrem.
V roce 2018 se ceny nemovitostí blížily nebo dokonce překročily své před krizové hodnoty s vrcholem v roce 2007 a to v regionech USA. Majitelé nomovitostí, si tak své nemovitosti drží déle a tudíž utrácejí za zlepšení namísto prodeje.
Kromě USA se společnost Lowe’s zaměřila na Kanadu jakožto na klíčový růstový trh. V roce 2016 společnost Lowe’s získala kanadského maloobchodního prodejce Rona za 2,3 miliardy dolarů. Přidání společnosti Rona umožnilo společnosti Lowe’s přístup na atraktivní kanadský trh s domácími nábytkářskými výrobky, který mezi roky 2014 a 2018 rostl o 4% ročně. Zastoupení společnosti Rona je v Quebeku, který představuje 25% trhu s domácími potřebami.
Společnosti Lowe’s akvizice společnosti Rona přinesla nejen růstu prodejů, ale i synergie, které dosáhly několika stovek milionů dolarů. Kanadský obchod nadále funguje dobře a společnost Lowe’s’s do této země dále investuje, aby podpořila budoucí růst, jelikož hlavnímu podnikání v USA se moc nedaří.
A za poslední, společnost Lowe’s se snaží budovat vlastní internetovou prodejní platformu, aby udržela krok s e-commerce maloobchodníky. Vícekanálová strategie společnosti očividně funguje, protože srovnatelné tržby internetového obchdu lowes.com za posledním čtvrtletí vzrostly o 12%. Jedná se o výrazné zpomalení z předchozích let, ale to lze očekávat, protože webový obchod je mnohem větší, než tomu bylo dříve.
Kombinace otevírání nových obchodů v USA, pokračující expanze v oblasti internetových obchodů a růstu v Kanadě, by měl společnosti Lowe’s umožnit dosažení finančních cílů, které si vedení vytýčilo.
Konkurenční výhody a výkonnost v době finanční krize
Maloobchodní odvětví zpravidla nenabízí mnoho konkurenčních výhod. Jedná se o vysoce náročné maloobchodní prostředí, především z důvodu vzestupu Amazonu a dalších internetových maloobchodníků, kteří odebírají zisky kamenným prodejnám.
Spotřebitelé přesunuli své výdaje do e-commerce, kde jsou výhodné ceny a pohodlnější nakupování. Nicméně, Lowe’s je specializovaný maloobchodník, což mu poskytuje konkurenční výhodu.
Projekty na domácí rekonstrukce jsou často složité. Spotřebitelé jsou tak ochotni cestovat do obchodů, prohlížet si produkty osobně a klást otázky zaměstnancům. To dosud pomáhalo ochránit maloobchodní prodejny před Amazonem.
Navíc společnost Lowe’s má výhodu velikosti a tak může dikovat ceny, a to jak v maloobchodě, tak i na internetu. Společnost Lowe’s působí v sektoru, který je v podstatě duopolem, protože společnost Lowe’s dominuje domácím maloobchodním prodejům společně s konkurenční firmou Home Depot.
Společnost Lowe’s je tak velká, že může dosahovat značné efektivity v distribuci a u dodavatelů. Může využít svou velikost, aby udržela nízké náklady a díky tomu pak pak může svým zákazníkům nabízet nízké ceny. To pomáhá držet provozní náklady nízko.
Na druhou stranu to znamená, že Lowe’s není odolná recesi Spotřebitelské výdaje během hospodářského poklesu též klesají. Firma Lowe’s závisí na finančně zdravém spotřebitelském, bytovém a stavebním trhu. Finanční krize byla zvláště strmým poklesem, který se výrazně podepsal na zisku na akcii (earnings-per-share) společnosti Lowe’s.
Zisk na akcie (earnings-per-share) během fianční krize jsou níže:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 1,86 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 1,49 dolarů (20% pokles)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 1,21 dolarů (19% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 1,44 dolarů (19% nárůst)
Zisky společnosti Lowe’s během finanční krize prudce klesly, společnost však stále zůstala zisková. To pomohlo tomu, že mohla každý rok pokračovat ve zvyšování své dividendy. A vrátila se zpět na vrchol velice rychle: již v roce 2013 zisk na akcii (earnings-per-share) překonal nejvyšší úroveň z roku 2007.
Ocenění a očekávané výnosy
Společnost Lowe’s má poměr ceny a výnosů (price-to-earnings ratio) ve výši 18,4. To přesahuje náš odhad reálné hodnoty ve výši 17 násobku, takže po nedávném růstu se akcie zdá být mírně nadhodnocená. Nižší poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) je vzhledem ke zpomalují výše srovnatelných tržeb a riziku možné blížící se recese vhodnější. Riziko možného poklesu, či recese, po 10ti letech ekonomického růstu stoupá.
Rozpis historického ocenění společnosti Lowe’s je uveden v tabulce níže:
Poznámka: poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) společnosti Lowe’s je v současné době ve výši 18
Akcie společnosti Lowe’s se aktuálně obchodují nad odhadem naší reálné hodnoty. Klesající poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) by tak mohl ročně snížit budoucí výnosy přibližně o 1,6%.Kromě poklesu ocenění bude návratnost společnosti Lowe’s tvořena růstem zisku a dividendami.
Z dlouhodobého pohledu vidíme růst zisku na akcii (earnings-per-share) ve výši 8% ročně a to díky kombinaci současnýho dividendového výnosu ve výši 2% a mírným poklesem ocenění. To by mělo přinést celkovou roční návratnost asi 8%, což je jistě dobré, ale ne dost dobré na to, aby si akcie zasloužila doporučení držet při současné ceně.
Výplatní poměr dividendy zůstává pod 40% zisků, takže je zde dostatek prostoru pro další růst v nadcházejících letech. Lowe’s považujeme za jednu z lepších růstových dividendových akcií na dnešním trhu, ale akcie je v současnosti nadhodnocena.
Závěr
Společnost Lowe’s má poměrně nízký dividendový výnos, avšak s vysokou mírou růstu. Společnost každoročně dividendvu navyšuje dvojcifernými procenty. Současné prostředí je pro maloobchod obtížné, ale společnost Lowe’s si našla mezeru na trhu, díky který by měla odolat konkurenci v podobě internetových obchodů.
Společnost Lowe’s stále navyšuje tržby a zisky, což by mělo umožnit další dividendový růst. Má též nízký výplatní poměr, což také podporuje vysoké navyšování dividend. Takže akcie nemusí být zajímavá pro investory, kteří hledají vysoké dividendové výnosy, ale na druhou stranu by společnost Lowe’s mohly být zajímavá pro dividendově růstové investory.
Zdroj SureDividend, IG přeložil VSbrok