Dividendový král: Procter & Gamble
Procter & Gamble (PG) je vysoce kvalitní akcie ze sektoru spotřebního zboží. Společnost vyplácí dividendy již 132 let a zvýšila svou dividendu již 66 po sobě jdoucích let. Tím se stala Dividendovým králem a má jednu z nejdelších historií zvyšování dividendy z indexu S&P 500.
Firma je jednou z nejznámějších dividendových akcií, z velké části díky své extrémně dlouhé dividendové historii a široce uznávaným značkám. Před několika lety firma dokončila zásadní revizi svého produktového portfolia, včetně významného odprodeje značek, které již nebyly považovány za nutné pro budoucnost firmy.
Akcie společnosti Procter & Gamble sice nepatří mezi rychle rostoucí akcie, ale je to pravděpodobně jedna z nejbezpečnějších dividendových akcií na celém akciovém trhu.
Přehled
Společnost je gigant se spotřebním zbožím, který prodává své výrobky ve více než 180 zemích a generuje roční tržby ve výši přibližně 80 miliard dolarů. Mezi nejznámější značky společnosti patří Gillette, Tide, Charmin, Crest, Pampers, Febreze, Head & Shoulders, Bounty, Oral-B a mnoho dalších.
Dnes se společnost obchoduje s tržní kapitalizací asi 346 miliard dolarů.
Společnost v posledních letech prošla masivní restrukturalizací portfolia. Společnost prodala desítky svých spotřebitelských značek. Firma tak zeštíhlila na pouhých 65 značek oproti dřívějším 170.
Výhodou restrukturalizace je, že si společnost podržela své klíčové spotřebitelské značky jako jsou Tide, Charmin, Pampers, Gillette a Crest, a zároveň se zbavila značek s nízkou marží a s omezeným růstovým potenciálem.
Výsledkem této transformace je, že dnes je firma svižnější a flexibilnější organizací s lepšími vyhlídkami na růst.
Růst
Odprodej značek pomohl společnost učinit efektivnější, přinesl nižší náklady a vyšší marže. Navíc firma získala miliardy dolarů z prodeje těchto aktiv, z nichž velká část byla použita na odkup vlastních akcií. Zpětné odkupy akcií urychlily růst zisku na akcii firmy.
Růst marží je hlavní součástí strategie růstu zisků vedení společnosti. Snižování nákladů zvýšilo provozní marže a ziskové marže společnosti.
- ledna 2023 společnost představila výsledky za Q2 2023 (období končící 31. prosincem 2022, fiskální rok společnosti končí 30. června). Za čtvrtletí společnost vygenerovala tržby ve výši 20,8 miliard dolarů, což je 0,7% pokles ve srovnání s Q2 2022.
Tento výsledek představoval růst prodejů ve všech firemních segmentech:
- Beauty 8 %
- Grooming -2 %
- Health Care 5 %
- Fabric & Home Care a Baby 15 %
- Feminine & Family Care -3 %
Zatímco se společnosti podařilo zvýšit organické tržby o 5 % oproti čtvrtletí předchozího roku, hlavním důvodem poklesu čistých tržeb o 1 % byl silný dolar. 5% nárůst organických prodejů byl výsledkem 10% zvýšení cen, které bylo částečně sníženo 5% poklesem objemů.
Čistý zisk dosáhl 3,9 miliard dolarů nebo-li 1,59 dolarů na akcii, oproti 4,2 miliardám dolarů nebo-li 1,66 dolarů na akcii v Q2 2022. Na upraveném základě se jádrový zisk na akcii meziročně zvýšil o 4,1 % na 1,75 dolarů.
Společnost také zvýšila svůj odhad tržeb pro celý fiskální rok 2023 z předchozích -3 % až -1 % na -1 % až 0 %. Kromě toho společnost očekává 0% až 4% růst zisku na akcii – z loňských 5,81 dolarů na akcii.
Růst marží je hlavní součástí strategie růstu zisků vedení firmy. Úsilí vedení o snižování nákladů zvýšilo provozní marže a ziskové marže firmy na nejlepší v oboru.
Dalším katalyzátorem růstu společnosti jsou akvizice, jako je například akvizice německého farmaceutického gigantu Merck za 4,2 miliardy dolarů, který se zabývá globálním spotřebitelským zdravím. Akvizice zahrnovala deset hlavních značek vitamínů, doplňků výživy a dalších volně prodejných produktů.
Podle společnosti Merck se očekává, že globální trh OTC poroste do roku 2025 o 5 % ročně, což vysvětluje, proč chce P&G do této oblasti investovat více.
Společnost měla po většinu poslední dekády těžkosti s růstem, ale situace se v poslední době obrací k lepšímu. V příštích pěti letech analytici očekávají až 4% roční růst zisku na akcii.
Konkurenční výhody a výkonnost v recesi
Společnost má několik konkurenčních výhod. První z nich je silné portfolio značek. Firma má několik značek, které generují roční tržby ve výši 1 miliardy dolarů nebo více. Zbývajících 65 klíčových značek zaujímá vedoucí pozice ve svých kategoriích. Tyto produkty jsou spojeny s vysokou kvalitou a spotřebitelé za ně rádi zaplatí prémiovou cenu.
Aby si společnost udržela své konkurenční postavení, investuje značné prostředky do reklamy, což se jí daří díky finanční síle. Investuje také značné prostředky do výzkumu a vývoje. Tato investice je další konkurenční výhodou.
Výzkum a vývoj podporuje inovace produktů, zatímco reklama pomáhá prodávat nové produkty a získávat podíl. Tyto konkurenční výhody umožňují společnosti zůstat ziskovou i v obdobích recese.
Zisky na akcii během finanční krize se držely velmi dobře:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 3,04 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 3,64 dolarů (19,7% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,58 dolarů (1,6% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 3,53 dolarů (1,4% pokles)
Jak je vidět, tak rok 2008 byl velmi silný rok s téměř 20% růstem zisků, ale v následujících dvou letech zisk klesal jen mírně. Jednalo se o velmi silný výkon v rámci jednoho z nejhorších hospodářských poklesů za posledních několik desetiletí.
Společnosti se dařilo dobře i v letech 2020 a 2021, během koronavirové pandemie, protože lidé stále potřebovali výrobky pro osobní péči a domácnost.
Společnost má tedy obchodní model odolný vůči recesi, protože každý potřebuje papírové ručníky, zubní pastu, holicí strojek a další produkty, které firma vyrábí, bez ohledu na ekonomické klima.
Ocenění a očekávané výnosy
Na základě očekávaného zisku na akcii ve výši 6 dolarů za fiskální rok 2023 a aktuální ceny cca 147 dolarů se akcie dnes obchodují s poměrem ceny a zisku (P/E poměr) 24,5.
Během posledního desetiletí se akcie obchodovaly s průměrným P/E poměrem asi 20. Akcie se tak dnes zdají být nadhodnocené. Zdá se, že zlepšené vyhlídky budoucího růstu společnosti jsou již v ceně započítány, a ještě něco navíc k tomu. Pokud by se ocenění vrátilo zpět k P/E poměru ve výši 20, což je odhad reálné hodnoty, tak budoucí výnosy akcionářů by vykázaly v příštích pěti letech pokles o téměř 4 % ročně.
Růst zisků a dividendy pomohou tento dopad klesajícího ocenění kompenzovat. Analytici očekávají, že společnost bude v příštích pěti letech generovat roční růst zisků až 4 % a k tomu investoři ještě dostanou dividendový výnos 2,5 %.
Sečtením výše uvedeného však dostaneme stále vcelku nízký potenciální celkový jednociferný roční výnos. Celkové roční výnosy lze očekávat asi ve výši 2,5 %, protože dopad poklesu ocenění silně vykompenzuje očekávaný růst EPS společnosti. I když je pravda, že tento odhad by mohl být příliš konzervativní, pokud by se akcie dále obchodovaly s vyšším oceněním nebo pokud by byl růst vyšší. Obě tyto věci však nejsou zdaleka jisté.
Dnešní dividenda je velmi dobře kryta zisky, je zde tedy i velký prostor pro budoucí růst. Na základě očekávaných zisků za fiskální rok 2023 má firma výplatní poměr těsně nad 60 %. To ponechává dostatek prostoru pro budoucí každoroční navyšování dividend v nízkých až středních jednociferných procentech.
Investoři tak mohou očekávat, že společnost bude každoročně zvyšovat svou dividendu po mnoho příštích let. Má sílu značky, konkurenční výhody a ziskovost, aby si dlouhodobě udržela stabilní roční růst dividendy.
Závěr
Společnost Procter & Gamble má mnoho kvalit, které z ní dělají časem prověřenou společnost s pravidelným navyšováním dividend. Dividendu firma vyplácí již 132 let. Firma si vysloužila místo na seznamu Dividendových aristokratů a Dividendových králů.
Současné ocenění, které se nyní nad desetiletým průměrem, však není pro dnešní nákup vhodné. Výsledkem je, že by investoři měli akcie firmy i nadále držet, a to jak pro dividendový výnos, tak pro růst dividendy. V současné době ale není vhodná doba pro nákup, a to z důvodu vysokého ocenění.