Dividendový král: Procter & Gamble – 62 let navyšování dividendy
Investoři, kteří hledají do svých portfolií stabilní a spolehlivé akcie s rostoucími dividendami, by si měli považovat Dividendových aristokratů. Dividendoví aristokraté jsou vybraná skupina 53 akcií v indexu S&P 500, které zvýšily své dividendy po 25+ po sobě jdoucích let. Zde je seznam všech 53 Dividendových Aristokratů.
Vynikající věc, která se týká Dividendových Aristokratů je v tom, že investoři mohou s velkou pravděpodobností očekávat, že tyto firmy budou i nadále své dividendy pravidelně zvyšovat. Například takový Procter & Gamble (PG), který vyrábí nejrůznější věci pro domácnost, není jen Dividendovým Aristokratem, ale je též Dividendovým Králem. Dividendoví Králové zvýšili svou dividendu již 50+ po sobě jdoucích let a existuje jen 25 Dividendových Králů, včetně P&G. Zde je seznam všech 25 Dividendových Králů.
P&G každoročně zvyšuje dividendu v dubnu a 10. dubna 2018 společnost opět zvýšila dividendu, tentokrát o 4% na 0,7172 dolarů na akcii čtvrtletně. Jedná se o 62. rok v řadě, ve kterém P&G svou dividendu zvýšil a to je velmi působivá historie navyšování dividendy. V tomto článku se podíváme na vývoj firmy, který vedl až k Dividendovému Králi.
Přehled podnikání
Společnost P&G působí v odvětví spotřebního zboží a roční tržby má více jak 65 miliard dolarů. Přitom pouze asi 45% tržeb pochází ze Severní Ameriky. V současné době prochází P&G zásadními změnami, protože společnost dělá obrovské změny v portfoliu. P&G odprodala desítky nevýkonných značek, které nevykazovaly dostatečný růst. Prodeje zahrnovaly značky Duracell, kterou za 4,7 miliardy dolarů koupila společnost Berkshire Hathaway (NYSE:BRK.A) a kolekci 43 značek „krásy“, kterou za 12,5 miliardy dolarů koupila společnost Coty (COTY). Výsledkem je, že portfólio značek P&G se snížilo na pouhých 65 značek, z původních 170.
Cílem P&G bylo, aby se společnost soustředila na výrobky pro denní potřebu a též řeší problémy zákazníků. P&G se nadále drží svých hlavních značek, jako jsou Tide, Charmin, Pampers, Gillette a Crest, a zároveň se zbavuje značek s nízkou marží, či s omezeným potenciálem růstu. Díky odprodejům je dnes P&G mnohem efektivnější firma s nižšími náklady a vyššími maržemi. Kromě toho P&G též obdržela miliardy dolarů z různých prodejů nepotřebných aktiv a většinu těchto peněz firma použila ke zpětným odkupům akcií. Firma P&G ve fiskálním roce 2017 vydala 14,6 miliardy dolarů na snížení počtu vlastních akcií.
Tyto výdaje zlepšily růst zisků P&G. Organické tržby vzrostly ve fiskálním roce 2017 o 2%, ale především zisk na akcii (earnings per share) vzrostl díky zpětným odkupům akcií a snížení nákladů o 7%. Růst marží je hlavní součástí strategie pro růst zisků P&G v budoucnosti.
Provozní marže dosáhla ve fiskálním roce 2017 22,1%, což představuje nárůst o 270 bazických bodů od fiskálního roku 2013. Růst marže je způsoben masivními úsporami nákladů. Firma P&G během restrukturalizace snížila náklady o 10 miliard dolarů, a to jak díky snížení počtu zaměstnanců, tak i nižším SG&A nákladům. Vedení společnosti se domnívá, že může i nadále pokračovat v růstu zisků díky dodatečným škrtům, návratu k organickému růstu a zpětným nákupům akcií.
Perspektivy růstu
P&G pokračuje v posledních měsících v rychlém růstu. 31. červenec 2018 společnost zveřejnila fiskální výsledky za Q4, které ač nepředčily očekávání analytiků z hlediska výnosů, i když byly vyšší jak ve stejném čtvrtletí 2018, ale zisk na akcii byl podstatně vyšší než odhady. Za Q4 P&G vykázal tržby ve výši 16,5 miliardy dolarů, což bylo o 40 milionů dolarů pod očekáváním analytiků, zatímco zisk na akcii (earnings per share) byl ve výši 0,94 dolarů, což překonalo očekávání o 0,04 dolarů na akcii. Čisté tržby vzrostly o 8% a organické tržby vzrostly o 1%.
Opětovné navýšení cen pomohlo vyrovnat lehce nepříznivý produktový mix. P&G v oblasti zdravotní péče a domácí péče tak v posledním čtvrtletí zvýšila organické tržby o 7%.
Efektivita nákladů P&G bude i nadále sloužit jako katalyzátor pro růst. Vedení společnosti odhaduje potenciál na dalších 10 miliard dolarů dodatečných úspor v nákladech do fiskálního roku 2021.
Dalším katalyzátorem růstu pro P&G jsou rozvíjející se trhy jako jsou Čína a Indie. Tyto dvě země mají populaci přesahující 1 miliardu a střední třída prudce roste. Již dnes přibližně 15% ročních tržeb P&G pochází z Číny, Indie, Středního východu a Afriky, což jsou všechno velmi atraktivní nové růstové trhy. Více jak třetina celkových ročních tržeb tak pochází z rozvíjejících se trhů.
Výkonnost na těchto rozvíjejících se trzích se v loňském roce výrazně zlepšila, což je součást obratu společnosti P&G. Například prodeje v Mexiku vzrostly o 9% jen během první poloviny fiskálního roku 2018. Dalším silným růstovým trhem je Čína, jak ukazuje následující obrázek, tak růst tržeb v Číně se v roce 2015 velmi zhoršil, ale v posledních dvou letech se opět začíná P&G v Číně dařit a firma se vrátila zpět k silnému růstu.
Kombinace nových produktů v USA, snižování nákladů a růst na rozvíjejících se trzích udělala z fiskálního roku 2018 další silný rok pro společnost a pro fiskální rok 2019 vedení P&G očekává růst zisku na akcii (earnings per share) o 3 až 8%.
Ocenění a očekávané výnosy
Podle analýzy společnosti ValueLine se očekává, že P&G v roce 2018 vytvoří zisk na akcii (earnings per share) ve výši 4,22 dolarů. Na základě ceny akcií z 6. září 2018, ve výši 82,74 dolarů, se akcie P&G obchodují za poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši 19,6, což je lehce nad 10ti letým průměrným oceněním, které je ve výši 18,6.
Odhad spravedlivé hodnoty P&G je někde při poměru ceny a zisku (price-to-earnings ratio) v rozmezí 19 až 20, neboť P&G má vedoucí postavení ve svém oboru s několika nejlepšími značkami v každé kategorii. Navíc návrat P&G k růstu zisků v uplynulém roce ospravedlňuje mírně vyšší ocenění než je 10tiletý průměr. Na tomto základě odhaduji reálnou cenu akcií P&G ve výši 80 až 85 dolarů – při použití fiskálních výsledků zisků pro fiskální rok 2018.
Tedy současná cena akcií na úrovni lehce pod 83 dolarů, je asi uprostřed odhadu. P&G tak není v oblasti hlubokého podhodnocení a cena zdá se lehce klesá, takže zvyšující se ocenění pravděpodobně nepřispěje k ročním výnosům investorů. Pokud by ale bylo dosaženo čtyřletého maxima, tak by růst poměru ceny a zisků přinesl roční výnos přibližně 1 až 2%.
Pokud pomineme ocenění, tak bude akcie P&G generovat výnosy svým akcionářům růstem zisků a výplatou dividendy.
Potenciální růst budoucích zisků společnosti P&G je následující:
- 3-8% růst organických zisků
- 1% růst marží
- 2% zpětné odkupy akcií
- 3,4% dividendový výnos
Dle této prognózy se akcionáři mohou těšit na výnos z růstu zisků a dividendy přibližně v rozmezí 9 až 12% ročně. Pokud by ocenění akcií dále rostlo, nad odhad reálné hodnoty, tak to přidá k ročním výnosům akcionářů přibližně další 1 až 2%. Jedná se o velmi atraktivní míru návratnosti této dividendové akcie, navíc recesím odolné akcie, jako je právě P&G.
Analýza dividend
P&G je vysoce kvalitní dividendová akcie. Společnost vyplácí dividendu každý rok již 128 let, od svého založení v roce 1890. Kombinace 100+ let v podnikání a 3%+ dividendového výnosu, tak řadí společnost P&G na seznam „blue-chip“ akcií.
Vracení peněz akcionářům hraje hlavní roli, když jde o potenciální výnos akcií společnosti P&G. Prostřednictvím dividendy a zpětného odkupu akcií plánuje vedení P&G v roce 2019 vrátit svým akcionářům až 5 miliard dolarů na zpětných odkupech akcií a přes 7 miliard dolarů na dividendách.
Po posledním zvýšení o 4%, se výplata dividendy společnosti P&G zvýší na 2,87 dolarů na akcii. To představuje dividendový výnos ve výši 3,4%, navíc při velmi bezpečném výplatním poměru kolem 70%.
Poslední zvýšení dividendy bylo rovněž mírně vyšší než předchozí. Zvýšení dividendy v letech 2017 bylo ve výši 3%, 2016 ve výši 1% a 2015 bylo ve výši 3%. Toto je pro investory pozitivní znamení, protože vyšší zvýšení dividendy bývá signálem, že se výkonnost společnosti zlepšuje. Pozitivní zprávy by tak mohly poskytnout managementu větší důvěru ke zvýšení dividendy o vyšší procenta i v příštích letech.
Závěr
Poslední roky nebyly pro P&G snadné. Společnost čelila velkým výzvám, protože se stala obrem v sektoru spotřebního zboží. Růst se tak dramaticky zpomalil, protože společnost se prostě stala příliš velkou, takže musel přijít radikální řez. Ořezání portfolia značek udělalo divy a výsledky se začínají již projevovat.
Firma P&G se vrátila k organickému růstu díky převážně novým produktům a též k růstu na rozvíjejících se trzích. Růst zisků je též díky významné podpoře ze strany snížení nákladů a zpětného odkupu akcií.
P&G bude nadále vracet spousty peněz svým akcionářům a dividenda firmy je velkou částí programu na rozdělování kapitálu společnosti. P&G nemusí být a není tou nejvíce vzrušující akcií na světě, ale je to prostě a jednoduše vysoce kvalitní Dividendový Král.